Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hva er din primærnettleser
Firefox 94 64,38%
Internet Explorer 11 7,53%
Opera 20 13,70%
Safari 11 7,53%
Netscape - 0%
Camino 1 0,68%
Konqueror 1 0,68%
Maxthon 3 2,05%
Spinoff av Firefox (f.eks. Flock, eBay-edition, Campus edition osv.) - 0%
Annen (spesifiser i post) 5 3,42%
Stemmegivere: 146. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  21 3245
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Jeg vet det har vært tråder om dette før, men den siste jeg fant var ca. 4 år gammel, og jeg planlegger at denne kan bli mer utfyllende enn tidligere tråder.

Stem på nettleseren du ville brukt om du bare kunne brukt én nettleser (jeg vet det er mange som bruker flere, men undersøkelsesfunksjonen her på nFF tillater bare at man velger ett alternativ).

Skriv også ditt forhold til nettlesere, både din favoritt, og andre. Om du ikke har noe forhold til den, eller ikke vet noe om den, unnlat å skrive noe om den. Skriv også hvilket operativsystem du bruker (OS).
(Navnet linker til den engelske Wikipedia-artikkelen om nettleseren).

Jeg:

OS: For tiden Microsoft Windows XP Professional SP2, men skal komme meg over til Linux så fort som mulig.

Mozilla Firefox: Dette er min favoritt. Den er kanskje litt tregere enn andre som f.eks. Opera, men den er opensource og har en haug forskjellige addons som jeg virkelig liker å trege ned nettleseren min med. Nettside

Opera: Opera er en kjapp nettleser, og mange ting en ville brukt addons til i Firefox er allerede forhåndsinstallert. Jeg har ikke mye erfaring med den, men jeg vil si at hovedgrunnen til at jeg ikke bruker den er mangel på en del addons jeg ikke klarer meg foruten. (Jeg bruker den forøvrig som mobilnettleser). Nettside

Maxthon: Denne browseren hadde navnet MyIE2 før. Den er basert på Internet Explorer, og utviklet av en som ville konfigurere IE. Jeg liker det at den er forholdsvis kjapp, har en del ting preinstallert som man gjerne kunne sett at Mozilla gjorde med Firefox. Den har en hel del smarte ting, som f.eks. høyreklikk på "New Tab"-knappen og den åpner en ny tab med det som er på Clipboard i adresselinjen. Igjen; det finnes addons, men ikke like mange som til Firefox. Siste ting; den har "Split View" som gjør at man kan ha to tabs åpne i samme vindu. Nettside

Microsoft Internet Explorer: *Spyyyyyy*. Jeg har ikke hatt anledning til å prøve IE7 så mye, men har ikke stor tro på det heller. Store sikkerhetshull, treg rendring av nettsider, og feilmeldinger uten grunn er erfaringer jeg har med nettleseren. Anbefales ikke fra min side. Nettside

Netscape Navigator: Jeg har ikke tatt med denne på listen over nettlesere man kan stemme på, men kan likevel skrive litt om hva jeg synes. De siste versjonene (support har sluttet og AOL anbefaler å gå over til andre nettlesere som FF eller Flock ("Spinoff" av FF, sosialversjon med innebygd støtte for YouTube, Trynekatalogen, del.icio.us osv.)) var bygd på Firefox, og man ble henvist til Firefox sin addons-side om man ville ha addons. Den ligner veldig mye på Firefox, bortsett fra at en del addons til Firefox ikke virker på den.

Andre nettlesere:

Safari: Utviklet av Apple Inc. og finnes også for Windows. Jeg har ikke hatt anledning til å prøve den. Nettside

SeaMonkey: Nettside

Camino: Basert på Firefox og spesiallagd til Mac OS X. Nettside

Konqueror: Nettside

Liste her.

Edit: Ser at det går an med flervalgs, men unnlater å benytte meg av muligheten.
Sist endret av Jonta; 12. mai 2008 kl. 13:08.
Jeg har nå nylig gått over fra Mozilla til Safari, og er meget fornøyd. Den er rask å åpne, og åpner sider raskere en andre nettlesere. Den har også et meget stilrent design som jeg liker. Det er sådan ikke så mye Add-on til den. Men det har jeg heller ikke bruk for

Btw XP home edition
Sist endret av MusabaN1; 12. mai 2008 kl. 13:11.
Opera. Muligens den raskeste av browserene, og den med mest features uten plugins, og siden jeg ikke ser med misunnelse på noen plugins hos Firefox så er valget opplagt. Opera 9.50 beta 2 er spesielt raskt. Jeg liker også at jeg kan automatisk synkronisere bokmerker uansett hvilken maskin eller OS jeg bruker, være det seg Vista, Mac, Linux eller min Sony Ericsson w580i.

Jeg annser enhver som bruker Internet Explorer for å være en dårlig databruker.
Sist endret av Kinseek; 12. mai 2008 kl. 13:16.
PC : XP pro med Firefox
Laptop privat : Xp Home Firefox
Laptop jobb : Vista med Firefox 2
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det som er virkelig interessant er at Apple Webkit blir tatt i bruk av Konquerror fortløpande no. I tillegg har Gnome uttrykt ei viss interesse for å gå over til Webkit, istadenfor Gecko.

Det kan potensielt føre til et mindre jordskjelv i nettleserverdenen, for webkit er grisekjapp sammenligna med Gecko som Firefox bruker. Ellers burde det jo ikkje vere umogeleg å overtale firefox til å bruke Webkit som rendringmotor; afaik kan en jo bruke MSIE på windows...
Jeg har XP og bruker Firefox. Vet egentlig ikke hvorfor jeg brufer FF foran Opera som jeg brukte en lang periode. Har egentlig ikke så mange addons, men liker bare FF.
Bruker IE7.

Hvorfor? Fordi den er stabil som et fjell (har fremdeles ikke krasjet med Vista), fungerer stort sett med alle websider som finnes, og så ser den veldig pen ut (i mine øyne).

Jeg bruker også en add-on kalt IE7Pro, som har adblock, flashblock, mouse gestures, en fantastisk god download manager, og ellers alt mulig man kan ønske seg.

Immuniserer IE med Spywareblaster og Spybot Search & Destroy
Har OsX og bruker Opera. Syns opera er den browseren som ser best ut og er mest funksjonabel for meg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Opera på WinXP. Jeg likte aldri FF, av en uforklarlig grunn. IE har jeg ikke tenkt til å si noe om engang.
Opera. Enkelt, raskt, krever lite. Har brukt FF før, men mer fornøyd med opera.

Nå husker jeg faktisk hvofor jeg startet å prøve Opera. Spilte i windowed mode på en gammel pc før, å spillet gikk så treigt med FF oppe. Prøvde Opera, gikk mye bedre.
Sist endret av Volch0k; 12. mai 2008 kl. 14:50.
PC: Opera
HTC Touch: Opera Mobile

Opera er etter mine erfaringer raskere enn Firefox, minst like stabilt, har alle funksjoner jeg trenger uten at jeg må begynne å grave frem obskure add-ons, er stort sett først ute med alle gode nyvinninger innen webbrowsing (tabbed browsing, quick dial, søkerute ved siden av adressefeltet, integrert mailprogram, integrert bittorrent, mouse gestures (samt at alle disse stort sett fungerer mye bedre enn tilsvarende i Firefox)) har en veldig god passord-manager, en god RSS-leser, gir god kontroll over alle innstillinger jeg noen gang har hatt bruk for, har et bedre cache-system enn alle andre browsere, synkroniseres enkelt uansett hvor jeg er. I tillegg er Opera godt designet, enkelt, praktisk og funksjonelt, og alt ser gjennomført ut, i motsetning til Firefox som ser ut som et lappeteppe etter alle nødvendige add-ons er installert, eller IE, som ser ut som det er designet av en lobotomert neandertaler. I tillegg virker Opera gjennomtenkt, for eksempel ved at man ved ett eller to tab-trykk kommer til relevante søkefelt e.l. på siden der man er, fremfor å måtte tabbe seg gjennom hver eneste link på sida først, som i IE og Firefox. Småtteri, men det gjør helhetsfølelsen utrolig mye bedre.


Hvorfor ikke IE? Ustabilt, flere sikkerhetshull enn en autist kan telle, krever add-ons og ymse verktøylinjer for å kunne brukes i det hele tatt, ser jævlig ut, og er _tregt_. I tillegg er det en ekstremt konservativ browser hvor de som lager den egentlig ikke vil at den skal forandre seg i forhold til sånn som den var i v.1.

Hvorfor ikke Firefox? Tregere enn Opera, krever masse add-ons (som slettes ikke alltid fungerer sånn som de skal), ser langt fra bra ut, og burde i det hele tatt gjennomarbeides mer med tanke på å være praktisk. Firefox skal likevel ha kudos for å holde seg til web-standarder, at den er ganske kjapp, veldig sikker, og at om man har behov for en eller annen sær funksjon i browseren, så finner man den der.
Alle maskinene jeg omgir meg med er Windows XP Pro (Norsk).

Primært i hjemme og jobbsammenheng bruker jeg Firefox, men jeg bruker også Opera noen steder (feks på mobil) og steder der jeg vil bruke en egen nettleser og ikke legge igjen noen informasjon om at jeg har brukt nettet/ikke har rettigheter til å installere. Opera@USB passer fint til slikt.

Firefox med tillegget Greasemonkey gjør livet mitt mye lettere, om enn Firefox er en minnesluker av dimensjoner.

I det siste har jeg også begynt å sette meg inn i funksjonene til IE7 og skjønner at her har Microsoft faktisk lært og laget (sikker kopiert fra andre også) flotte funksjoner. Grunnen til at jeg gjør dette er fordi folk spør meg om hjelp på det mest utrolige rare, og de har da en tendens til å bruke IE. Og da må man vite hvordan det fungerer.
Sitat av tamadrummer
Bruker IE7.

Hvorfor? Fordi den er stabil som et fjell (har fremdeles ikke krasjet med Vista), fungerer stort sett med alle websider som finnes, og så ser den veldig pen ut (i mine øyne).

Jeg bruker også en add-on kalt IE7Pro, som har adblock, flashblock, mouse gestures, en fantastisk god download manager, og ellers alt mulig man kan ønske seg.

Immuniserer IE med Spywareblaster og Spybot Search & Destroy
Vis hele sitatet...

Som kinseek sa, han anser at de som bruker IE er en dårlig databruker, det må jeg si meg enig i.

Om du opplever IE som fantastisk, så tror jeg ikke en gang at du har vert å sjekke ut Opera/FF/safari. For de ER bedre, ikke at jeg syns det, men de ER bedre enn IE. Når du sier at den ikke har krasjet med vista, så kan det godt være sant det, men i IE så er det så mange sikkerthets hull, du legger bare merke til halvparten av de. Nå så vet jeg ikke hvilke siter du er innpå etc, men siden den kjører såppas fint som du sier så tror jeg kke du er så aktivt på internet.

Fint med add-ons, men det henger IE etter med, skal du ha addons som du trives med, go for FF.

For å si det slik, så tror jeg alle har et par sikkerhets programmer på dataen sin, bl.a antivirus, spyware progs etc for å beskytte dataen sin.


OT: Jeg har egentlig vert litt av å på, 2 år siden ca brukte jeg Opera, til en venn av meg viste meg IF, å jeg vente meg ti det, likte FF, og bruker det enda. For litt så sjekka jeg ut Safari på windows, å la merke til med en gang at den var kjappere, men det var noen siter som ble feil rendert på safari, så jeg har fortsatt IF, trives med det.

har Windows Vista
På min pc med win xp pro så bruker jeg firefox. Har prøvd opera før, men det falt ikke helt inn i min smak. Men bruker opera mini på mobiltelefonen.

Det jeg liker med firefox er alle plug-in'ene man kan bruke som feks g-mail varsleren man kan ha nede i høyre gjørne som varsler hver gang man får mail. Bruker også et andre par småting som colourfultabs og tinyUrl creator.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Kjører seneste Firefox 3.0 betaen her. Mange av minneproblemene er borte i betaen, og med litt tweaking av interfacet har jeg en nydelig minimal nettleser med maksimalt skjermplass.

Grunnen til at jeg ikke bruker Opera er fordi jeg har null interesse av ekstrafunksjonaliteten som widgets, mail, notes, osv. Det gir bare browseren en bloatet følelse.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Brukt netscape eller firefox så lenge jeg kan huske, så det hele går nok på vane og "feeling". Personlig så kan jeg ikke fordra Safari og Opera sitt interface. Kjører Windows XP Pro, selvsagt.

Eneste som irriterer meg grønn er minnelekasjer og at flash har en tendens til å slutte og fungerer etter noen timer. Men minne er strengt tatt ikke noe problem uansett.
Jeg bruker gode gamle Mozilla Firefox, rett og slett fordi jeg syns det er best
Slipper å få så mye popups, det er grei sikkerhet, liker hvor lett det er med snarveier osvosv. Har vært innom safari, men det var så mye dritt om du skulle se bilder/film, så sitter her fortsatt med Firefox
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av imba
Om du opplever IE som fantastisk, så tror jeg ikke en gang at du har vert å sjekke ut Opera/FF/safari. For de ER bedre, ikke at jeg syns det, men de ER bedre enn IE. Når du sier at den ikke har krasjet med vista, så kan det godt være sant det, men i IE så er det så mange sikkerthets hull, du legger bare merke til halvparten av de. Nå så vet jeg ikke hvilke siter du er innpå etc, men siden den kjører såppas fint som du sier så tror jeg kke du er så aktivt på internet.
Vis hele sitatet...
Det er veldig rar påstand, for IE 7 er en ytterst kapabel web-browser, som er kjapp, støtter standarder rimelig greit, er brukervennlig, har et fint interface, og i heile tatt rimeleg bra.

IE5 og 6 var derimot katastrofer - trege, ikkje støtte for nokon ting, og i heile tatt crap. Med IE7 endra det seg brutalt, og det er en av dei beste browserane som er - vanvittig mykje bedre enn firefox, som er plaga av tilsynelatande minnelekkasjer, er treg som et helvete om du har meir enn 3 tabs, og i heile tatt rimelig bloated.

Einaste som er haken med IE er at det ikkje er like god støtte for extensions som i firefox, men det er jo ikkje et problem for 90% av brukerane - som aldri har behov for extensions.

Det med sikkerhetshull i IE stiller eg meg også undrande til. ActiveX i IE5/6 var et katastrofeområde, men MS rydda rimelig greit opp i mykje av det med SP2 for XP, og problemet er blitt lite. Med IE7 har dei såvidt eg har forstått introdusert sandboxing, som antakeleg gjer det til ein tryggare browser enn firefox. Firefox har også hatt en del hull oppigjennom tidene... Impact har blitt mindre fordi browseren har mindre utbredelse...

Kort sagt; sjå vekk frå extensions, så rocker IE7 firefox anytime. Og det kjem fra en som bruker firefox til daglig, pågrunn av sterk fysisk avhengighet til adblock, samt at eg ikkje gidd få IE7 til å kjøre i Wine, sjølv om det er mogeleg.
Sitat av imba
Som kinseek sa, han anser at de som bruker IE er en dårlig databruker, det må jeg si meg enig i.

Om du opplever IE som fantastisk, så tror jeg ikke en gang at du har vert å sjekke ut Opera/FF/safari. For de ER bedre, ikke at jeg syns det, men de ER bedre enn IE. Når du sier at den ikke har krasjet med vista, så kan det godt være sant det, men i IE så er det så mange sikkerthets hull, du legger bare merke til halvparten av de. Nå så vet jeg ikke hvilke siter du er innpå etc, men siden den kjører såppas fint som du sier så tror jeg kke du er så aktivt på internet.

Fint med add-ons, men det henger IE etter med, skal du ha addons som du trives med, go for FF.

For å si det slik, så tror jeg alle har et par sikkerhets programmer på dataen sin, bl.a antivirus, spyware progs etc for å beskytte dataen sin.


OT: Jeg har egentlig vert litt av å på, 2 år siden ca brukte jeg Opera, til en venn av meg viste meg IF, å jeg vente meg ti det, likte FF, og bruker det enda. For litt så sjekka jeg ut Safari på windows, å la merke til med en gang at den var kjappere, men det var noen siter som ble feil rendert på safari, så jeg har fortsatt IF, trives med det.

har Windows Vista
Vis hele sitatet...
Har brukt Firefox og Opera siden høsten 2006 (med FF som primærnettleser frem til høsten 07). Jeg prøvde da IE7 for første gang, og har brukt den siden. Trådstarter spurte etter primærnettleser, og jeg ser ingen funksjoner i verken FF eller Opera som gjør at jeg vil bruke dem primært.

Jada, FF har tusenvis av flere addons enn IE, men hva skal man med dem. Har installert haugesvis med addons til FF, men de eneste jeg synes er verdt å beholde i det lange løp er Adblock og Flashblock. Resten blir bare brukt for gøy.

Jeg bruker nettet svært aktivt, men som sagt, har immunisert med Spywareblaster og Spybot, samtodog som jeg kjører Avira antivirus. Dessuten er jeg ikke en idiot som trykker på blinkende popups og annen dritt (adblockern er ikke helt på nivå med FF sin).

Du får kjøre på med grunner til at FF/Opera/Whatever er bedre. De to eneste fortrinnene jeg ser hos FF er at den behndler feeds på en bedre måte, og at det er mulighet til å sette passord på passorda.
Jeg liker Internett Explorer best! Jeg har selvsagt prøvd en rekke andre nettlesere og var ivrig Netscape tilhenger på midten av 90-tallet! Jeg ender alltid opp med å bare ha Internett-Explorer, kanskje også fordi jeg er Windows bruker, og med fil-explorer kan man alltids trekke ned en adresse-linje og skrive en nettside!

Jeg tviler ikke på at Firefox eller andre nettlesere er bedre, så det handler vel litt om stahet og hva jeg er vant med.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
En ting jeg glemte å si med Maxthon er at den kan meget godt brukes som file-explorer. I f.eks. FF blir mappene seende ganske stygge ut, men i Maxthon derimot, er det akkurat som om du har opp Windows explorer.

Hvilken (type) nettleser man foretrekker synes jeg kan sammelignes med hvilken type Linuxdistro man foretrekker. Ubuntu f.eks. kan sammenlignes med Opera. Masse programmer (extensions) er pre-installert, og man trenger ikke jage dem på det store internett. Arch-Linux derimot, der må/får en installere akkurat det man vil ha, og kan sammelignes med de nettleserne man ikke får med så mye ekstra funksjonalitet i (f.eks. FF) men derfor blir raskere og mer stilrene.
Jeg bruker Opera primært siden den er utrolig behagelig, i tillegg er den mye enklere og bedre enn FF når man har en browse-stil der man har en god del tabs oppe.

Ulempen må vel være at visse sider ikke virker optimalt, eller ser helt for jævlig ut med Opera. Da tyr jeg til FF, og hvis den ikke virker blir det IE, der jeg er helt sikker på at alle nettsider fungerer.