Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 6885
For et par uker tilbake holdt jeg på å kjøre ned en motorsyklist. Det var et klønete uhell. Jeg kom over i motgående kjørefelt etter bilstereofikling. Dumt.
Men alt gikk bra, ingen og intet kom til skade.

Jeg mottok for et par dager siden et brev hvor jeg er ilagt et forelegg på 3.500,- for brudd på vegtrafikklovens § 31, første ledd, jf § 3,første ledd.

Jeg har ingen problemer med å vedta den, all skylden er min.

Men jeg vil ikke gå ned alene! Øyeblikkelig etter hendelsen kom den godt voksne motorsyklisten ned til bilen min og kommanderte meg ut av bilen og opptrådde direkte truende. Han kom også med direkte trusler: (sitat)
-Ikke kødd med meg, jeg gølver deg når som helst!
-Er det en trussel?
-Det kan du ta deg faen på! Bare pass deg!

Dette var utsagn han kom med etter at jeg hadde lagt meg helt flat og unnskylte meg så godt jeg kunne.

Når jeg nå har fått dette forelegget (som forresten var uhorvelig stor, med tanke på min ikkeeksisterende inntekt) vil jeg ikke la motorsyklisten slippe unna. Om jeg anmelder han for trusler, vil det føre fram? Selv om han sikkert var skremt verken trenger eller kan han true meg med bank?

Ok, det er kanskje litt barnslig å dra han med meg ned, men jeg synes han opptråtte så unødvendig aggresivt at han fortjener en smekk. Jeg la meg tross alt flat fra første stund!
Tror ikke du kommer noen vei med den saken, da det er ganske naturlig å bli grisehissig hvis en holder på å bli kjørt med ( slik jeg forstod det) av en fyr som kjører i feil kjørefelt.

nikk og smil, drit i å annmelde fyren. det sparer sikker både deg og han for masse tid og mas.
alt i alt så skal en være glad for at ingen ble skadet.

-papa
Vet ikke helt hva jeg skal si til det. Dersom det hadde vært meg på den sykkelen er jeg redd jeg hadde gjort det samme. Adrenalin har en merkelig effekt på menneskekroppen. Synes det kanskje er en smule smålig, men var jo ikke der når det skjedde så jeg vet jo ikke 100 % hva som skjedde. Det kan jo være at mannen var en skikkelig "peis" og fortjener det. Men jeg tror jeg hadde latt det hele forsvinne.

Om den ville føre fram: Kanskje, men problemet blir her at det kommer til å bli ord mot ord, og jeg vet ikke helt om jeg ville ha blitt tatt inn til politiet i en samtale, der jeg var nødt til å forklare at jeg hadde skiftet veibane fordi jeg holdt på med stereoanlegget...
Sitat av paparoach
Tror ikke du kommer noen vei med den saken, da det er ganske naturlig å bli grisehissig hvis en holder på å bli kjørt med ( slik jeg forstod det) av en fyr som kjører i feil kjørefelt.

nikk og smil, drit i å annmelde fyren. det sparer sikker både deg og han for masse tid og mas.
alt i alt så skal en være glad for at ingen ble skadet.

-papa
Vis hele sitatet...
Helt enig. Tenk å se dødei i hvitøyet bare fordi noen ikke holder kjørebanen sin. Tenk å forbannet DU hadde blitt dersom du var millimeter fra å dø kun fordi noen fiklet med bilstereoen? At han tar seg friheten til å blåse ut mot deg synes jeg er helt naturlig. Det er ikke nødvendigvis personlig, men bare en måte å få ut sinne, aggresjon og redsel på. Vær heller glad han ikke skallet deg ned med hjelmen sin
Skulle bare ha meid ned fyren Kunne ikke ha vert så tøff i trynet da
Be a man og betal forelegget ditt. Kan banne på at det er tomme trussler. Mannen ble sikkert skikkelig freaka av at du i din bil kommer cruisende over i motgående kjørefelt og nesten holde på å kjøre på ham. Han var redd
Sitat av hallaballa
Skulle bare ha meid ned fyren Kunne ikke ha vert så tøff i trynet da
Vis hele sitatet...
Jau, det hadde jo vært veldig lurt... Antakeligvis fått tredoblet boten og noen dager ubetinget i verste fall.
Okei, har jeg forstått det riktig?:

- Du holder på å drepe en mann
- Mannen er livredd, og sier tilfeldigvis noe ut av ingenting
- Du vil presse mannen for penger

Eier du ikke ryggrad?
froskenfredrik's Avatar
Trådstarter Donor
Forelegget er vedtatt, og jeg har ingen problemer med å innse at jeg kløna. Både på stedet og i ettertid har jeg lagt meg flat og innrømmet alt. Tatt det som en mann.

Men når han var så tulling som han var ser jeg nå ingen grunn til å være snill og hyggelig tilbake. Kanskje unødvendig, men han var på ingen måte forståelsesfull. Blottet for alt annet en frekkhet og aggresivitet. Jeg hadde ingen grunn til å tro noe annet enn at han skulle jule meg opp der og da. Han kom gående rundt bilen (jeg sto på motsatt side av bilen i forhold til han) i et ganglag som skulle tilsi at jeg skulle få meg en midt på trynet.

Jeg har selvfølgelig forståelse for at han kan bli redd etter hva som har skjedd, men det er etter min mening ingen unnskyldning. Om du banker opp elskeren til dama di er det en forholdsvis naturlig reaksjon, men du slipper ikke unna straff alikevell.

Om han blir straffet for saken eller ikke bryr meg egentlig ikke så veldig, jeg ønsker bare å gi han litt tilbake for drittsekkheten sin.

Edit:
Sitat av Loeve
Okei, har jeg forstått det riktig?:

- Du holder på å drepe en mann
- Mannen er livredd, og sier tilfeldigvis noe ut av ingenting
- Du vil presse mannen for penger

Eier du ikke ryggrad?
Vis hele sitatet...
For å utdype saken bedre kommer her en detaljert og oppstykket versjon:

Spilleren i bilen sitter litt løst. Den skled ut og lå i veien for girspaken. Jeg prøvde å få den vekk for å kunne gire. Sklir noe over i motsatt kjørefelt, hvor en motorsyklist kommer i noe som definitivt ikke er 50km/t (det er fartsgrensen på stedet) i en yttersving som han kutter litt. Jeg hadde ikke hatt noen problemer med å hente meg inn om han hadde holdt 50 og ikke kuttet svingen. Han passerte meg dessuten med god klaring (minst tre meter).

Jeg stopper ved første mulighet og venter på at han skal komme ned (jeg ser han snu rett bak meg). Jeg blir kommandert ut av bilen, hvorpå han ringer politiet. Etter denne samtalen ringer han sjefen sin for å fortelle at han blir forsinket. Han dikter opp en utrolig cowboy-historie om at jeg prøvde å stikke av, og at han, helt som han var, stoppet meg med sykkelen sin.
Etter dette fører han en samtale med meg som kun inneholder nedrakking på mine kjøreegenskaper, direkte trusler og ukvemsord fra hans side, mens det fra min side kun kommer forsiktige ymt om at jeg var lei for det som skjedde osv.
Han kom også på et tidspunkt rundt bilen (som nevnt lenger opp) på en måte som gjorde både meg og kjæresten min (som satt i bilen, livredd for mannen, hele tiden) sikker på at han skulle "gølve meg," som han så fint sa det.

Så:
-Jeg holdt strengt tatt ikke på å drepe han, jeg tvang han til å revurdere linjen sin gjennom svingen.
-Mannen er kanskje redd, men sier at han skal banke meg flere ganger og etterlater meg med liten tvil om at det ikke bare er noe han sier.
-Jeg krever ikke erstattning, jeg bare anmelder forholdet. På den måten får han seg en liten støkk, selv om saken sikkert blir henlagt.

Jeg har ryggrad nok til å stå for hva jeg har gjort, innrømme mine feil, unnskylde meg og betale boten. Men jeg synes han var unødvendig og overdrevet hissig.
Sist endret av froskenfredrik; 24. juni 2005 kl. 13:47.
Tja. Har vært vitne til mange ulykker hvor den ene helt klart har skylden. De klarte å oppføre seg som folk uten å true hverandre selv om den ene var irritert. Er i slike situasjoner trusler som regel oppstår, når adrenalinet pumper. Men siden det ikke var noen direkte drapstrussel, tror jeg ikke du kommer noen vei med det.
Sist endret av GeirBauer; 24. juni 2005 kl. 13:35.
Sitat av froskenfredrik
Spilleren i bilen sitter litt løst. Den skled ut og lå i veien for girspaken. Jeg prøvde å få den vekk for å kunne gire. Sklir noe over i motsatt kjørefelt
Vis hele sitatet...
Dette er etter min mening grunn til å bli pisket på stellet med en flisete wire!

Men tilbake til saken. Ja, det er enkelte som overreagerer, men jeg hadde svelget kamelen med pukkel, hår og det meste. Gitt faen i mannen på sykkel og bare glemt det hele.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Herregud froskenfredrik, ikke engang PRØV å lag noe pes for den stakkars motorsykklisten, for da er det du som er drittsekken. Ok, du er forbannet fordi du får bot for noe DU helt klart er ansvarlig for, og så vil du trekke en tilfeldig person ned i dritten bare fordi han var litt stor i kjeften mot deg etter at du hadde forsøkt å ta livet av han?

Nei, legg de planene på hyllen, la ting gå. Fyren er et menneske han og, og vi har alle gode og dårlige dager, og det er mye som kan påvirke vår hverdag. Når man i tillegg holder på å bli kjørt ned så er det ikke direkte unaturlig å reagere litt overagerende. Du får ingenting på ham uansett, foruten å skape litt irritasjon over den drittungen som holdt på å kjøre han ned. ^^

Edit:
Okei, din edit oppklarte litt, og det setter jo det hele i et litt annet lys. Forstår du er irritert, men jeg tror ikke du kommer noen vei alikevel. Beklager den krasse tonen i sted :-/
Sist endret av Tias; 24. juni 2005 kl. 14:03.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Trussler er like mye brudd på Norsk lov som det du har gjort, og der er nå faktisk slik i Norge at et lovbrudd ikke justifiserer et annet.

Jeg hadde anmeldt ham gitt at jeg følte meg oppriktig truet på tidspunktet. Er man voksen nok til å kjøre motorsykkel så skal man også være voksen nok til å takle slike situasjoner uten å ty til håndgemeng eller trussler om det.

Prosessen er ganske enkel. Du går inn på politistasjonen og sier at du vil lage en anmeldelse. Du snakker så med en resepsjonspurk som tar ned alle detaljer, og så går du hjem og drikker kaffe.
Hvis mannen du holdt på å kjøre ned eier sund fornuft. Så skal han jammen forstå at du gjorde det med et uhell. Og dermed skal han ikke komme med trusler, i hvertfall ikke så direkte.

Dersom du tok det veldig til deg, og virkelig ble redd. Da tror jeg bare du skal gå ned til politi-stasjonen og spør om råd og veiledning. Da blåser du ikke opp saken på noen som helst måte. Og da blir bare politiet med som en "støttespiller".

Det er min mening. Man skal ikke la noen som helst true deg med fysisk vold. Selv om man nettopp dreit seg loddrett ut i trafikken.

Men på en annen side, så kan jeg også forstå MC-kjøreren.

Lykke til. Og for all del, la det helvettes stereo-anlegget være hvis du ikke kan med det. Uskyldige liv skal da ikke gå tapt fordi du ikke får høre på Britney's hotteste låt.
Sitat av froskenfredrik
Forelegget er vedtatt, og jeg har ingen problemer med å innse at jeg kløna. Både på stedet og i ettertid har jeg lagt meg flat og innrømmet alt. Tatt det som en mann.
[etc]
Vis hele sitatet...

Hvis det er slik at du hadde 3 meter fra motorsyklisten, som forøvrig er ca. bredden på en normal norsk vei, lurer jeg på hvorfor du i det hele tatt stoppet...

Husker en sak om noen foreldre som virkelig hadde grisebanket en 21-åring så ettertykkelig fordi vedkommende hadde voldtatt dattera. Det blir sagt her at et lovbrudd ikke justifiserer et annet, men i dette tilfellet ble mannen dømt til 1000,- i forelegg av en domstol. Voldtekstmannen fikk mye mer straff... Hva som er "lovlig" er ikke nødvendigvis det samme som "riktig". Lover er laget av mennesker og tar aldri høyde for alle mulige situasjoner.
froskenfredrik's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av FlyingVeeVee
Hvis det er slik at du hadde 3 meter fra motorsyklisten, som forøvrig er ca. bredden på en normal norsk vei, lurer jeg på hvorfor du i det hele tatt stoppet...
Vis hele sitatet...
Fordi jeg passerte han på andre siden av veien. Jeg anså det som sikrest å vrenge enda mer over i det andre kjørefeltet siden han kuttet såppas som han gjorde.
"En bot bør da svi like mye uansett hvordan dine betalingsevner er! "
Haha. Jeg syns det er litt morsomt å se. Også skal du begynne å grine fordi fyren du nesten har drept blir forbanna?
windozer: Så i en hver kollisjon er det greit å gyve løs masse trusler, stygge ord og opptre truende mot han som har kjørt på deg? Neppe!

Jeg hadde anmeldt saken. Gir han nok en liten støkk og viser at han ikke kan oppføre seg slik. Er jo faktisk en mulighet for at han er anmeldt for trusler før, og da vil din anmeldelse kunne føre til litt mer. Eller hvis noen i senere tid anmelder han for trusler. Derfor mener jeg at hvis du følte deg truet, og mener han brøt norsk lov skal du anmelde han. Og ikke velge å ikke anmelde han fordi du "skal være mann nok til å ta alt ansvar", som mange sier her. Lovbrudd er et lovbrudd.
Sist endret av GeirBauer; 24. juni 2005 kl. 15:25.
hvis det var en litt hissig mc-kar med svær skinnjakke med dødningshode bakpå er det kanskje ikke så lurt å annmelde det.. du risikerer at det er bandidos eller noen andre skremmende folk som kommer og snakkert hardt til deg. sett deg i hans situasjon, du holder på å dø i en trafikkulykke fordi noen sitter og fikler med cd-spilleren (faktisk eieren av bilen sin skyld som ikke har festa den ordentlig) mens de kjører mot en sving. du må legge deg over i motsatt kjørefelt for å unngå dødsfall (mc<bil). tenk om det kom en bil bak den første bilen? hva hadde skjedd da? greit nok at personen er ydmyk, men det skulle da bare mangle? man må jo få lov til å bli sinna når noe sånnt skjer, mener jeg.

men, hvis du er fast bestemt på å skape helvete for han (trusler er meget alvorlig, og om han har vært innblandet i voldsepisoder før kan han få rimlig mye trøbbel), så har du jo kjæresten din som vitne, i motsetning til motorsyklisten som ikke har noen vitner.
Du kan godt anmelde han, men du kommer ikke langt med det når det blir vanskelig, om ikke umulig å bevise det med mindre du hadde vitner der som kan hjelpe deg.

-normal
Dama er jo vitne.
Hvis fyren allerede er aggressiv og biker ville ikke jeg ha ødelagt det ytteligere med en sak, for å si det slik
Det er de som liker å oppføre seg som en idiot når de har loven i ryggen. Denne fyren(motorsyklisten), burde egentlig ikke ha brydd seg noen mer om det. Dessverre har du en veldig dårlig sak, om de ikke greier å filme at han truer deg igjen eller no. Har de vitner kan dette hjelpe veldig, han kan stå veldig dårlig an.

EDIT: Pass litt på, du vet ikke alltid hvem du messer med..
Pesta kommer
Zpeef's Avatar
Du kommer ingen vei med å anmelde han. Han blir ikke straffet, bare enda mer forbanna og truende.
Sitat av CDG
Jau, det hadde jo vært veldig lurt... Antakeligvis fått tredoblet boten og noen dager ubetinget i verste fall.
Vis hele sitatet...
Må ta ting med litt humor her, eller??
Hvis han skulle komme med trusler etter anmeldelse blir det slått hardt ned på av politiet. Og "alle monner drar." Hvis alle skulle ignorere slike hendelser og han har truet før, vil han kanskje aldri bli tatt. Jeg syns du bør anmelde fyren og vise han at man ikke kan oppføre seg slik, selv om han var redd og full av adrenalin.
Sitat av GeirBauer
selv om han var redd og full av adrenalin.
Vis hele sitatet...
godt poeng, *neste gang kan han være full av alkohol*
Vi anmeldte en mann her i nabolaget for trusler mot meg. Han truet meg faktisk på livet, men purken henla hele saken pga at det "ikke var et straffbart tilfelle". =\
Sitat av Jehes
Dama er jo vitne.
Vis hele sitatet...
Det tror jeg egentlig hjelper fint lite... Om du skal legge skylden på noen etter en bilulykke også f.eks., hjelper det fint lite om du og din passasjer alene legger skylden på motparten. Et nøytralt vitne derimot...
Anmeld ham, han gjorde slik jeg skjønner det samme mot deg. Loven er der, bruk den
Hvordan i alle dager endte du opp med bot for dette her?
jeg syns du skal anmelde han. at han er sur er greit. en liten skyllebøtte over hue ditt hadde vært akseptabelt, men han har ingen rett til å true deg. du var nok ganske oppskakka fra før. mulig du ikke kommer så langt. men han skjønner nok alvoret. men så spørs det om du gidder å bruke tid på det da, men det er opp til deg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
så, hva gjorde du til slutt?
Sitat av Tias
Ok, du er forbannet fordi du får bot for noe DU helt klart er ansvarlig for, og så vil du trekke en tilfeldig person ned i dritten bare fordi han var litt stor i kjeften mot deg etter at du hadde forsøkt å ta livet av han?
Vis hele sitatet...
Ehh.. Tias.. har han noen gang forsøkt å ta livet av han? Har du lest posten? Tror du han er en drapsmann?

Synes det er på en måte "riktig" at han kjeftet på deg, hvis jeg hadde vært gammel mann med temperament så hadde jeg gjort det samme. Det kan jeg love deg!
Politiet er jo ivirig nok til å gi han en bot for "bilbølle" (uten vitner?). Da bør de også være ivirig nok til å gi motorsyklisten bot for trusler...