Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 3083
Ja, det har seg nå slik at jeg har skaffet meg sommerjobb hos en byggmester. Og alt er avklart så jobben skal være i boks.

Men siden jeg og faren min har problemer, problemer som tilsier:
- Kontakten mellom meg og han som "familie" kommer til å brytes for godt.
- Slike ting som barnebidrag, har han jo plikt til å betale til jeg er atten år. Siden jeg bor hos mora mi. Right?
- All kontakt med mine to søsken der borte vil også gå tapt. Også inkludert stemoren min.

Men saken er det at far min fikk et utbrudd over SMS, og sa at han hadde kansellert sommerjobben. Og diverse andre ting som stod på planen vår som "far og sønn". Slik som jakttur til Finnmark o.l. Også en ting til som stod i meldingen var at jeg skulle slutte å skrive SMS. Hvis jeg ville ha noe med han å gjør, så skulle jeg komme i egen person.

Men det med jakten osv gjør ikke noe skade på meg.

To minutter etter SMS'en kom inn, så ringte jeg til byggmesteren min og spurte om det var tilfelle at far min hadde ringt.

Nei, var svaret. Han hadde ikke hørt fra far min på uker. Så jeg kom heldigvis i forkjøpet.

Men det viste seg at far min ringte han etter meg.

Og siden jeg kom han i forkjøpet så kom en ny trussel på så klart SMS. Det stod at all lønn som byggmesteren og meg er blitt enige om skulle gå gjennom far min.

Så jeg lurer da på.

- Hvordan kan det være tilfelle når jeg og byggmesteren har blitt enige om at jeg skulle levere frikortet til han.

- Jeg skal jo ikke jobbe svart, så lønningene blir jo ikke betalt i kontanter. Siden jeg må levere frikort. Så han får jo ikke fingrene i pengene fysisk.

Jeg og byggmesteren har blitt enige om at jeg skal begynne når skolen er slutt.

Er dette en tom trussel, eller kan det gjøre noen skade på meg?

Håper på seriøs feed-back. Trenger det.

Vil ikke fortelle de mer private grunnene til at vi er uvenner. Det forstår dere

Forresten så er jeg fyllt 17 år, hvis du skulle gjøre noe forskjell. Har jeg glemt noen opplysninger som kan ha noe å si. Så må du/dere bare spør.

Jeg har hørt mora min versjon. Nå må jeg høre deres, for det er rette plassen for å få hjelp. That's why I love this forum

Tusen takk.

Mvh
dANI
Du er over 16 år, så ifølge norsk lov er da du formynder over penger du selv har tjent og skattet av. Enkelt og greit. Og siden du da i tillegg ikke bor hos faren din har han ikke noe å si på de pengene. Og han skal fortsette å betale barnebidrag intill den måneden du fyller 18.
Men er ditt forhold til faren din blitt verre etter at du sa ja til jobben i sommer? For jeg hadde gitt faen i all verdens penger til fordel for pappa. Hvis dette forholdet er blitt verre etter at du sa ja, så kan jo dette være ett vendepunkt for deg og faren din. Hva med å snakke med han å si at du gir opp den jobben til fordel for "kvalitetstid" med din far. Forholdet kan jo snu seg helt??

Lykke til. Husk at du er bare 17 år. Masse penger å tjene seinere i livet...
Det er rett som boogeyman sier, du formynder dine egne penger. Og hvis du bor til din mor er det evt. henne som har myndighet over deg (håper ikke hun er slik)

Når det kommer til ditt forhold til din far, anbefaler jeg å kutte kontakten med ham for en stund, hadde han ikke brydd seg hadde han ikke sendt meldinger. Order seg nok skal du se
Takker boogeyman, setter pris på et så fint svar

Nei, det har alltid vært turbulens i vårt forhold. Helt siden jeg var 12 år. Men nå har han gått over grensen. Så nå har jeg tatt det valget i å slutte å la meg bli terrorisert. Jeg har aldri noe igjen for å krype for han.

Han er en dritt. Noe som jeg fikk bekreftet her på bursdagen min 11. Mai. Jeg fikk ikke så mye som en telefon fra han før etter 9 dager. Altså 20. Mai. Selv om jeg er "stor" gutt, så er det både sårende og kanskje litt frustrerende.

Og som du sier, jeg hadde heller ikke ofret kvalitetstid til min egen far. Det er jo enormt viktig! Hvis vi hadde hatt et normalt og flott forhold. Men det har ikke jeg, så jeg kan ikke tenke i den banen...

Edit: Jeg har et perfekt forhold til moren min. Kunne ikke tenkt meg noe bedre. Vi snakker om alt, og jeg har ingen hemmeligheter. Total tillit til hverandre.
Sist endret av soetnos@dANI; 1. juni 2005 kl. 17:56.
Bra gjort, soetnos@dANI. Det er utelukkende sunt å ta et "oppgjør" med sine foreldre, spesielt hvis man ikke kommer overens. Det er ikke ditt ansvar å sørge for at dere eventuelt får et forhold hvor dere kan omgås normalt, og du gjør rett i å ta sommerjobben. Faren din har ingen mulighet til å ta fra deg pengene, hvis du sørger for å få penga betalt inn på konto, lovlig.
Etter "Lov om vergemål for umyndige" står det i §1 at en umyndig er en person mindreårig eller er umyndiggjort. Mindreårig er en person som er under 18 år(som er kongens myndighetsalder). Videre i denne loven sier §2 at en umyndig person kan ikke selv råde over sine midler eller binde seg rettslig. Det betyr at din formynder/verge har fulle rettigheter over dine penger. Bortsett fra de du har tjent gjennom eget arbeid fra fylte 15år.

Så har dine foreldre vært gift? Er de skilt? Om de aldri har vært gift så har din mor foreldreansvar etter Barnelova §35. Om de er gift så har begge likt ansvar, er de skilt kan de sette opp avtale om foreldreansvar og uten slik avtale er det fortsatt likt ansvar(§34).

Lov om barn og foreldre (barnelova).
Lov om vergemål for umyndige.
Sist endret av TipeX; 1. juni 2005 kl. 18:48.
Fortsetter han (faren din) med å komme med vage trussler, så foreslår jeg at du kontakter politiet og ser hva som skal til for et eventuelt kontakt- og besøksforbud.
Foreldrene mine har vært skilt siden jeg var 4-5 eller 6 år. Moren min har full ansvarsrett.

Takk Don og dere andre
Skriver dette ut i fra at du kutter kontakten med ham:

Jeg har aldri hatt kontakt med min far, har du 0 kontakt med ham får du mer penger gjennom barnebidrag. Gå 3 års utdanning da er han nødt til å betale til du har fullført skolegang.

Jeg halte inn litt over 3000 i måneden på aldri å snakke med ham. Og etter fylte 16 år (tror jeg) får du pengene ikke din mor. Koselig land vi bor i.

Ta deg en tur til trygdekontoret om en 5-6 måneder, slike vedtak har tilbakevirkende kraft
når moren din har full vergerett så har vel ikke faren din noen rettigheter i forhold til deg. så jeg tror du kan ta det med ro.

når du er over 16 så råder du over dine egne inntjente penger. det som står i loven er bare for å beskytte deg, så du ikke binder deg til noe du ikke kan holde. så jeg tror nok du får lønna inn på egen konto uten innvendinger fra mor eller far. (ihvertfall sånn økonomi læreren min forklarte det, men hun er litt freak så kan være feil) loven er altså for å beskytte deg fra å kjøpe på kreditt, men penger inn tror jeg ikke den stopper deg fra. og når du er på godfot med foresatte med ansvarsrett så burde det ikke være noe problem.

men du burde kanskje kontakte noen som har kontroll å dette, trygdekontor, ringe en av disse telefonene.

lykke til, håper det ordner seg.
very impotent freak
Delusional's Avatar
En stund siden jeg har vært borte i vergemålsloven, men here goes.

Vergemålsloven.
Kapittel 1 - Umyndig
§ 1. Med umyndige mener denne lov mindreårige og umyndiggjorte.
Mindreårig er den som ikke har fylt 18 år.

Du er mindreårig, når det kommer til bestemmelser innenfor vergemålsloven.

§ 2. Den som er umyndig, kan ikke selv råde over sine midler eller binde sig ved rettshandel, medmindre annet særlig er bestemt.

Dette innebærer at du ikke kan inngå avtaler, i din alder av 17år er det klart at ditt ansvar er større, og du kan inngå avtaler som er helt åpenbare, som f.eks. å kjøpe en sykkel til 5000.

Når det kommer til hva du kan gjøre bør du se i vergemålslovens kapittel 4 - den umyndiges handleevne.

§ 32. Har en mindreårig fylt 15 år, og har han tatt tjeneste eller annet arbeid som han kan forsørge seg med, kan han også si opp avtalen og ta liknende tjeneste eller annet arbeid.

Vergen kan med rimelig varsel til den annen part heve enhver arbeidsavtale inngått av eller for en mindreårig over 15 år, såframt han finner at hensynet til den mindreåriges oppfostring eller velferd krever det.

Dette betyr at din far kan si opp avtalen, om han føler at dette er nødvendig.

§ 33. En mindreårig rår selv over midler som han har tjent ved egen virksomhet efter det fylte 15de år, eller som vergen eller nogen annen har latt ham få til egen rådighet.

Vergen kan ta fra ham rådigheten dersom hensynet til den mindreåriges tarv krever det. Er den mindreårige over 15 år og sørger for seg selv, trengs samtykke fra overformynderiet.

Bor du for deg selv må han snakke med staten for å ta fra deg råderetten til dine inntjente middler.

Dette betyr i grunn at din far kan si opp arbeidsavtalen.
Uansett om han ikke har noe foreldrerett over meg?! Faen da. Da blir det bråk i kåken.
Delusional, nei nei nei.. Her gjelder unntak. Selvfølgelig regnes ikke faren som verge når mor og far har vært skilt siden han var 4-5 år. Da er moren alene verge.

Skulle tatt seg ut, om psyko-fedre Norge rundt kunne dukke opp, hente ut unga sine fra jobber, være med på foreldremøter osv...

Edit:

§ 3. Verge for mindreårig er den eller de som har foreldreansvaret for barnet etter reglene i barneloven. Er en av dem forsvunnet eller umyndig, eller er det oppnevnt hjelpeverge for ham eller henne etter § 90 a, er den annen verge alene.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Stormen; 1. juni 2005 kl. 19:20.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Har din mor ansvar for den daglige omsorg, er det opp til henne

Edit: såg ikke at moren hadde ansvar for daglig omsorg, det nevntes ikke det i hovedtråden
Sist endret av Delusional; 1. juni 2005 kl. 19:23.
Så, for å oppsummere: Nei, faren din kan ikke gjøre en damn shit. Han har samme myndighetsforhold ovenfor deg, som enhver annen voksen. Altså: Null.
Takk!! Da kan jeg altså legge meg ikveld etter 2 episoder LOST med fullstendig ro i sinnet Tusen takk gutter! Dere aner ikke hvor mye dette var til hjelp!

Og vet dere hva det beste med hele shitten er egentlig? Det er at den gamle grinebitern er ute av livet mitt.

Admin: Nå har jeg fått de beste svarene jeg kunne fått. Da kan denne tråden egentlig stenges slik at vi ikke trenger mer om og men.

Mvh
dANI <3<3
That's what NFF is all about: Improving people's lives
Sitat av soetnos@dANI
Takk!! Da kan jeg altså legge meg ikveld etter 2 episoder LOST med fullstendig ro i sinnet Tusen takk gutter! Dere aner ikke hvor mye dette var til hjelp!
Vis hele sitatet...
Vell, snakk med arbeidsgiver for å være sikker, så han er klar over at om en tjomsing ringer og sier at du ikke skal jobbe der lengre så må han ikke si deg opp for det. Er jo ikke sikkert at arbeidsgiveren din vet at faren din ikke har myndighet over deg?
Og dobeltsjekk hvilket kontonummer pengene settes inn på.
Det skal jeg gjøre vettdu.

Årh, lykkerus er jammen godt en gang i blandt!

Hehe, du har rett i det Stomen!
Lykke til med jobben da.
og syke menesker (sorry hvis jeg henger ut far din)
Til dere som mener en oppdatering av situasjonen min kan være interessant;

I går så ringte faren min - det han sa var at han _ikke_ skulle være så urimelig å ta fra meg sommerjobben. At han ikke skulle fucke opp. Mon tro, kom han krypende fordi jeg tok innersvingen på han og ringte byggmesteren før han? Ja. Han innså tapet, fordi jeg hadde loven på min side. Selvtilliten min er blitt mye sterkere takket være dere <3

Herlig!

Det han gjorde før han la på, var å gi meg en skikkelig moral-preken. At jeg måtte gå inn i meg selv og vise hva han og familien hans betyr for meg. All skylden skulle liksom komme over på meg. Bare pga at jeg ikke lar meg krype i støvet lenger.

Det er så standard. Prøver å gå rundt grøten, fordi han ikke vil innrømme at han tapte denne "matchen".

Det er så herlig å ha makten! Nå er det han som kommer smiskende til meg.. Nå skal jeg nyte seieren!

Men en dag så vil han begynne å kreve at jeg skal gjøre ditt og datt for han..

Sier jeg imot, så får jeg høre at jeg bare må glemme jaktturen til Finnmark.. Det tar aldri slutt. Den mannen der kommer ikke til å gi seg før han ligger i graven.

Men nå er det mindre enn et år til jeg er myndig. Og da har han ingenting han skal ha sagt. Den dagen skal jeg feire uten like.

Så, for siste gang. Tusen takk for hjelpen! Dere aner ikke hvor mye jeg trengte støtte i denne saken.. Evig takknemlig! <3 nFF og alle brukerne <3

Mvh
dANI-
Gratulerer! Bra å høre at nFF kan brukes til noe som faktisk er fornuftig også, og som ikke er nerderelatert.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Nå er det nøyaktig to uker siden jeg postet første post.

Og her er trolig mitt siste kapittel ang. dette dilemmaet med faren min.

På mandag så fikk jeg SMS av stemoren min:
- Der spurte hun om jeg ville komme i min søsters to årsdag idag. Og jeg tenkte null problem siden det var en god del folk fra slekta som kom til å komme.
- Den røde tråden med å reise bort var: å få hentet passet mitt og en mp3-spiller faren min har lånt en god stund. Og jeg trenger begge delene. Så jeg reiste.

Når jeg kom bort så var det gjester i alle retninger. Jeg gikk rett inn, uten om og men. Der kom søsteren min i full fart mot meg, og jeg ga presangen til henne. Slo godt an!

Faren min sa ikke et ord. Jeg satt å snakket med moren til stemoren min.

Etter en stund så var det middag, alle gikk dermed inn på kjøkkenet. Og siden det har alltid vært tradisjon at min plass med bordet var på siden av pappa. Så ble jeg jo tvunget inn i hjørnet med han. Han sa ikke et ord under hele middagen.

Etter hvert så folket ble metta, så gikk vi inn i stuen. Der fortsatte det samme som i begynnelsen. Jeg satt der i samme stolen i 2 timer.

Så plutselig reiser far til stemoren min seg opp og sier, "På tide å reise." - "ENDELIG! Da tenkte jeg på hjemturen selv. For å unngå noen som helst pinlig samtale med far min. Selv om jeg visste den ville komme uansett.

Stemoren min skulle da kjøre tanten hjem, ei gammel røy som er så å si invalid. Og hvem stod igjen da?

Jo, meg, far min og ungene.

Han ville ta en prat, oppe i 2. etg. fordi han skulle stelle søsteren min på badet.

OK, tenkte jeg. På tide med en ny moral-preken.

- BLA,BLA,BLA... OSV.

Plutselig klikket det for karen. Han fløy på meg, ristet meg nok til at jeg mistet balansen. Og rett etterpå, dyttet han meg ned trappen mens han skriker "Kom deg ut din helvettes drittunge! Osv,osv.."

Saken er det at han gjorde meg fysisk vondt, ikke at jeg er noen pingle, men det gjorde vondt i alle slags mulige lem.

Ja, klart det gjorde mer vondt pga skrekken med at han hoppet på meg, men uansett!

Jeg kjørte scooter fra dem og hjem rett etterpå.. Det er vel rundt 2-3 mil fra dem og hjem.

Hele tiden var jeg livredd for at han skulle ta meg igjen og gjøre meg noe mer.

Men nei, jeg traff aldri på han på veien.

Skrekken for at han skulle stoppe meg før jeg var komt hjem var stor! Så jeg kjørte gjennom gatene for å komme hjem til huset. Men idet jeg kjører bånn gass i gardsrommet, så merket jeg noe. Jeg stoppet opp, og trillet tilbake til gaten. Og rett borti gaten så så jeg en prikk-lik bil! Bare 100m fra innkjørselen vår!

Det fikk meg inn i huset i en helvettes fart. Men når jeg kikket fra stuevinduet så var bilen gone!

Så hele shitten har fått meg til å lure.

- Det er godt mulig det var han som skulle stoppe meg før jeg var komt hjem. Fordi han angret eller noe.

- Eller kan det være meg, altså halusinasjoner av et eller annet slag?! Jeg aner ikke. Men kan det være tilfelle?


Setter pris på seriøse svar slik som før! Jeg skriver også inn for å roe nervene. Jeg er totalt oppskaka! Svetten renner, og sannelig noen tårer i ny å ne Men uansett, takk til de som orker å lese gjennom denne dritten. Betyr veldig mye for meg.

Og ja, faren min er en syk mann.

Eneste positivet som kom ut av det, var at jeg klarte å stjele tilbake mp3-spilleren min

Kos & Klem
dANI-


EDIT: Har jeg glemt noe som kan være med på en konklusjon, så ikke nøl med å spørre! Jeg beklager hvis det er skrivefeil og lignende! Er ikke helt med mine fulle fem.
Sist endret av soetnos@dANI; 15. juni 2005 kl. 21:40.
Dette er en situasjon du ikke kan la han komme unna med. Jeg skal ikke drive å slenge dritt om faren din, men han trenger hjelp. Kontakt din mor/stemor, og fortell hele storyen. Når det gjelder at du såg bilen, så kan det faktisk ha vært en halusinasjon ja. Når du på vei hjem kjørte som bare pokker, og tenkte hele tiden på at han skulle ta deg igjen, eller stå og vente på deg i din innkjørsel når du kom hjem, kan faktisk få deg til å tro at du såg bilen idet du nærmet deg hjemmet ditt, på grunn av at du tenkte så mye på det i forkant.

Du er ivertfall nødt til å ta opp dette her med noen du kjenner, som forstår og kan hjelpe deg.

Lykke til.
Sist endret av zaronix; 15. juni 2005 kl. 21:47.
hmmm.. Du burde si det til noen ja, kanskje spessielt moren din. Hva med å prøve terapi for deg og faren din eller noe sånt. Det er av og til lettere å få fram ting man vil ha sagt vis det er en utenforstående som kan megle og komme med forslag. Det er bare et forslag. Håper det går bedre mellom deg og faren din hvertfall. Sånne situasjoner er ikke enkle.

Edit: Det er vel kanskje litt usannsnylig at faren din vil være med på noe sånt da.. men men
Sist endret av O-Tee; 15. juni 2005 kl. 22:10.
Anmeld ham for legemsfornermelse. Ingen har rett til å gjøre slikt gal eller ikke. Det vil uansett tvinge ham til behandling eller erstatning. Du kan jo alltids trekke anmeldelsen hvis du føler for det. Tror det er på tide du går vekk fra å være undertrykt. Han har tydeligvis 0 respekt for deg, så jeg ser det som den eneste løsnignen for å vise ham at du mener alvår.

Ring ham og be han sende mp3 spilleren din i posten, vær iskald ikke lag en dialog.
Han klarte å stjele med seg mp3 spilleren sin =)
ehm..slenger meg på litt, skjønner at det siste der må ha vært jævligt :s sikkert ikke noe særlig stas og anmelde far sin heller. Men prøv og snakk med han. Han er trosalt far din noe form for "følelser" må han jo ha. Bare ring kanskje, sorry vis jeg går for langt men om du mener det. Så f.eks fortell ham direkte at du syntes han er en dårlig far osv. Ikke stilt opp for deg og sånn. Liksom prøven å få han til og se hvor ille det egentlig er.

Ellers om du ikke er intressert i og ha noe mere med denne mannen og gjøre. Som kanskje kan være et litt hardt valg. Så ville jeg anmeldt han evt. Snakket med barnevernet.
Beklager om dette bare ble noe bullshit. Bare sitter og tenker... Men uansett lykke til
For all del ikke prøv å gå og snakk med han alene ivertfall. Skal du prate med han, så ha en annen voksen med deg, slik at det ikke repeterer seg det han gjorde mot deg forrige gang du var alene med han. Den andre personen du tar med deg trenger ikke nødvendigvis høre på hva du og faren din snakker om, men bare du har noen andre som holder et øye til dere to, slik at visst noe skulle skje, så er du ivertfall ikke der alene denne gangen.
Sist endret av zaronix; 15. juni 2005 kl. 22:38.
Vanskelig for meg å sitte her å gi deg tips og råd om hvordan du skal takle dette, iogmed at jeg ikke kjenner hele historien. Jeg tviler derimot ikke på det du sier, og det er tydelig at din far ( og du ) har problemer. Jeg går ut ifra at du ikke har noen problemer ved å annmelde din far, det virker iallefall som om du ikke tenker på han som en person som betyr noe for deg lenger. Derfor råder jeg deg til å anmelde han for legemsbeskadigelse/fornærmelse og trussler, slik du vel ville ha gjort om en "random" mann i gata hadde gjort det samme med deg. Dette er en politisak. Lykke til, håper alt ordner seg og at du kommer deg vidre i livet, med eller uten din "far".
Sitat av zaronix
For all del ikke prøv å gå og snakk med han alene ivertfall. Skal du prate med han, så ha en annen voksen med deg, slik at det ikke repeterer seg det han gjorde mot deg forrige gang du var alene med han. Den andre personen du tar med deg trenger ikke nødvendigvis høre på hva du og faren din snakker om, men bare du har noen andre som holder et øye til dere to, slik at visst noe skulle skje, så er du ivertfall ikke der alene denne gangen.
Vis hele sitatet...

Derfor jeg sa at han kanskje kunne ringe

Etter min mening, så er det ihvertfall ikke noe galt og i det minste kunne prate normalt med far sin. Samme å jævlig en far kan være skulle jo folk gjerne ønske at di ihvertfall kunne vært venner.
Sist endret av Mrlarsen; 15. juni 2005 kl. 22:46.
det virker litt på faren din som om han er utolig lei seg for at han ikke klarer å holde kontakten med deg, men at han ikke klarer å holde kontrollen er jo helt tragisk. men hva er det han forlanger at du skal gjøre egentlig? om det ikke er så alt for urimlig, som å besøke han og spise middag en gang i uken elns, så mener jeg du skal gjøre det. MEN! gi han en advarsel om at det han gjorde med deg, om han gjør noe lignende igjen, så går du til politiet.
syns at alle folk fortjener en ekstra sjanse, men om han allerede har fått plenty, så er ikke dette noen god ide, men ellers så tror jeg det.
kan også hjelpe å snakke med han i telefonen et par ganger, og snakke om ting som ikke hisser han opp.
Er du HELT sikker på at du "så" bilen, så var det ikke en hallusinasjon ihvertfall. Det er sikkert. Og ja, det er en politisak og jeg ville tatt moren din med (hun må signere noe papirer osv. når du er under 18) og få anmeldt han. Hele greia blir sannsynligvis henlagt eller få små konsekvenser (dessverre), men det blir en del stress for han og han kommer til å skjønne at du kan ta igjen. Du kan i tillegg ringe og fortelle dine meninger om det hele, men akkurat det er kun opp til deg.
jeg TROR at når du er så redd for noe så kan du hallusinere. så jeg tror det er fint mulig.

og: sånn jeg forstår deg så er faren din noe du ikke ønsker å ha mere med å gjøre. jeg syns du skal anmelde han. det er absolutt ikke du som skal prøve å gjøre noe godt igjen. det er det helt klart faren din som skal gjøre. uansett hva du måtte ha gjort så er det hans plikt å oppføre seg, og fader meg aldri engang tenke på å fysisk skade deg. politianmeld han, få en dom på at han får holde seg unna deg, og glem han. ikke sitt å vent på at du blir myndig. en sånn far fortjener ikke en middag i mnd'en eller noe. han har driti seg ut og ønsker han å ha noe med deg å gjøre så begynner det å bli sent. beklager at jeg høres brutal og slem ut, men jeg har forstått det som at du helst bare vil bli kvitt han, og slippe å tenke på han. og det er det jeg anbefaler deg å gjøre. anmeld han. ikke la han få deg til å føle deg redd. bli kvitt han, glem han, og lev videre uten frykt for faren din.

Og selvfølgelig snakk med moren din.
Anmeld han, kontakt noen. Do something! Der finnes tonn med folk som kan hjelpe.
Ta ihvertfall ikke alle råd du får her på nff som "gode" råd. Er mye synsing her nå. For meg så virker det som om du kanskje burde snakke med noen som faktisk har utdannelse og VET hva du bør gjøre.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Har du utnyttet den timen med fri rettshjelp du har krav på? Hvis ikke: Gjør det!
Da kan du få hjelp av en advokat. En som faktisk vet hva han gjør.

Jeg ønsker deg all lykke videre i saken. Du er en modig kar
Du må gå til politiet, samt vurdere andre rettslige skritt. Ut i fra det jeg kan lese vil ikke faren din bli et bedre menneske med det første, og dra nå for faen ikke på jakttur med karen. Virker som om det er et av pressmidlene hans; "Gjør som jeg sier, ellers blir det ingen jakttur". Hvis du ønsker litt overtak bør du kanskje bare si at du driter i jaktturen og at du på ingen måte ønsker å være med.

Lykke til, håper ikke faren din har ødelagt ditt voksne liv for deg, og husk at du aldri må falle inn i en vane hvor du blir som ham mot dine egne barn en gang i framtida.
Jepp, jeg anbefaler også å ta den timen med fri rettshjelp. I det minste kan du stille et spørsmål på http://www.lawyer.no/users/0060/kvernberg_index.html om de tror du har noe sjanse og hvordan du bør legge opp saken.

Hvis du ikke fikk noe merker og ikke har legeuttalelse eller noe, så VET jeg at det kan bli vanskelig. Ditt ord mot hans.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av Gilgamesj
og dra nå for faen ikke på jakttur med karen.
Vis hele sitatet...
I second that! Dra ut i skogen med våpen sammen med en fyr som ikke er helt stabil? Tror det er best å unngå.

Hva sier moren din om alt dette forresten?
For å si det slik, så vet moren min godt at det er en syk mann jeg har til far. Ikke noe å si om det! Hun mener jeg skal bare kutte kontakten, så vi er enige om det. Ikke noe problemer, hun er uansett på "mitt lag". Hun vil støtte meg no mather what.

Og idag så har far min prøvd å få tak i meg på mobilen.. Jeg har ikke tatt den. Kommer nok ikke til å gjøre det heller. Men hvis det er veldig viktig så kommer han neppe til å gi seg.

Men hvis jeg blir nødt til å ta den, hva kan jeg si? Noe så voksent som mulig, slik at jeg fremstår punktlig.

Takk,
dANI-
Spør han om han ville vært sammen med noen som dyttet han ned trapper?
..ikke at jeg er noen psykolog, men det kan vel tenkes at han dytta deg ned trappa (les: ble fysisk) rett og slett fordi han ikke viste hva han skulle gjøre. ..ikke vet jeg.

Og du burde snakke med noen andre enn mordi. Snakk med en lærer (hvis det ikke er for seint), helsesøster, elns..

Og lykke til!
Sitat av soetnos@dANI
Setter pris på seriøse svar slik som før!
Vis hele sitatet...
Det gjelder fortsatt. Takk.

Edit: Takker for støtten tEHB og dere andre
Sist endret av soetnos@dANI; 17. juni 2005 kl. 15:24.