Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 2802
Jeg trenger desperat litt inspirasjon til web design. noen som har noen sider jeg kan se litt på og få opp inspirasjonen?
thomaseh's Avatar
Trådstarter
hehe. tenker på og lage en ny til meg selv i første bit.
derfor trenger jeg inspirasjon fra noen sider.
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
Har ingen sider og gi deg, men må bare si at musikk er en god inspirrasjonskilde (for meg altså), men det er jo helt individuelt.
thomaseh's Avatar
Trådstarter
hvor høy synes dere en banner burde være på en side?
Sitat av thomaseh
hvor høy synes dere en banner burde være på en side?
Vis hele sitatet...
Det er det da virkelig ingen fasitsvar på. Kommer jo mye ann på hvordan du legger opp plasseringen av forskjellige elementer og typografi i designet ditt. Prøv å unngå den typiske banner-looken med avlang firkant omkranset av en border på toppen, det blir så fryktelig kjedelig og standard...

Lykke til med siden din
thomaseh's Avatar
Trådstarter
Sitat av Octavarium
Det er det da virkelig ingen fasitsvar på. Kommer jo mye ann på hvordan du legger opp plasseringen av forskjellige elementer og typografi i designet ditt. Prøv å unngå den typiske banner-looken med avlang firkant omkranset av en border på toppen, det blir så fryktelig kjedelig og standard...

Lykke til med siden din
Vis hele sitatet...
Det er nettopp det. jeg vil ikke ha noe standard. så jeg spør dere

Sitat av Antim0n
Har ingen sider og gi deg, men må bare si at musikk er en god inspirrasjonskilde (for meg altså), men det er jo helt individuelt.
Vis hele sitatet...
Det var musikk som ga meg inspirasjon til og gidde. nå er det bare planleggingen.
Sitat av thomaseh
Det er nettopp det. jeg vil ikke ha noe standard. så jeg spør dere
Vis hele sitatet...
Det blir ikke noe mindre standard om den er litt høyere eller lavere enn det man regner som typisk standard. Gå helt bort fra oppsett med det forbanna rektangelet på toppen.

Du spør bare hvor høy vi vil anbefale å ha en banner, noe som ikke indikerte det du egentlig spurte om nå i etterkant
thomaseh's Avatar
Trådstarter
fant heller ut at jeg skulle lære en kompis litt. så kom jeg på en ting jeg ikke husker.
hvis du ser på http://www.thomaseh.com/forslag.jpg
de blå kantene hvordan får man de til og fortsette hvis du fyller ut den siden?

edit: og hvordan bevare fargen som er i linker boksen når jeg leker i Dreamweaver?
Sist endret av thomaseh; 12. juni 2005 kl. 20:35.
Først og fremst burde du tenke på hva temaet på siden skal være, og ta dette som et utgangspunkt, være kreativ. Prøv deg frem, lek deg litt i photoshop om du kan det, og se om du kommer opp med noen gode idéer.. Det med header-størrelse osv er litt opptil hva en selv syns ser pent ut, men ikke gjør at header'n tar ALT blikkfang fra siden.
thomaseh's Avatar
Trådstarter
nå når jeg endelig har skjønt hvordan det skulle være så kom jeg på noe nytt jeg ikke husker.
Hvordan lager jeg iframe?
Pixel2Life

Utrolig mange tutorials om hvordan du kan lage stilige effekter.
Sitat av thomaseh
nå når jeg endelig har skjønt hvordan det skulle være så kom jeg på noe nytt jeg ikke husker.
Hvordan lager jeg iframe?
Vis hele sitatet...
Jeg anbefaler deg og ikke bruke iframe, bruk heller include med php eller css. Det kommer ann på hvilket formål du skulle bruke iframe til.
Sist endret av voldern; 12. juni 2005 kl. 23:23.

Kode

<iframe src="fil.html" name="navn" scrolling="no" frameborder="no"  height="550" width="670"></iframe>
thomaseh's Avatar
Trådstarter
Sitat av voldern
Jeg anbefaler deg og ikke bruke iframe, bruk heller include med php eller css. Det kommer ann på hvilket formål du skulle bruke iframe til.
Vis hele sitatet...
grunnen til iframe var for og ikke strekke siden så den ble 200 mil lang
jeg liker alt kompakt.

Takk Octavarium
Epleplukker
Det er fult mulig å ha scroll uten å bruke iframe da.
thomaseh's Avatar
Trådstarter
Sitat av SkiM
Det er fult mulig å ha scroll uten å bruke iframe da.
Vis hele sitatet...
jaha? fortell?
Epleplukker
Åj, glemte å legge det med.

Men ref. til http://www.w3schools.com/css/pr_pos_overflow.asp
og eks er her: http://www.w3schools.com/css/tryit.a...rycss_overflow

w3schools er en genial side
thomaseh's Avatar
Trådstarter
Sitat av SkiM
Åj, glemte å legge det med.

Men ref. til http://www.w3schools.com/css/pr_pos_overflow.asp
og eks er her: http://www.w3schools.com/css/tryit.a...rycss_overflow

w3schools er en genial side
Vis hele sitatet...
joa. men iframes passet ypperlig til mitt formål.
Anbefaler deg å bruke css i stedet for iframes. Iframes og frames er en uting som forhåpentligvis forsvinner så raskt folk legger mer merke til mulighetene i css. En av fordelene med css framfor iframes er at alt innholdet er på samme siden, det vil si at brukerne ikke trenger å laste flere filer enn nødvendig. Informasjon som er i css "iframen" vil også alltid være fysiskt i dokumentet uansett hvordan nettleser brukeren har. Og som en siste godbit blir det mye letter å gi brukerne en mulighet for å velge om de vil se siden med "iframe" eller som en lang side.
thomaseh's Avatar
Trådstarter
Sitat av NoRemorse
Anbefaler deg å bruke css i stedet for iframes. Iframes og frames er en uting som forhåpentligvis forsvinner så raskt folk legger mer merke til mulighetene i css. En av fordelene med css framfor iframes er at alt innholdet er på samme siden, det vil si at brukerne ikke trenger å laste flere filer enn nødvendig. Informasjon som er i css "iframen" vil også alltid være fysiskt i dokumentet uansett hvordan nettleser brukeren har. Og som en siste godbit blir det mye letter å gi brukerne en mulighet for å velge om de vil se siden med "iframe" eller som en lang side.
Vis hele sitatet...
Eneste er at jeg må sette meg inn i CSS ordentlig først.
Det er så utrolig mye. og siden jeg lagde var vel egentlig kun fordi jeg kjedet meg. forrige gang ble det til 1 måned med og lære meg php ordentlig. så vi får se hva som skjer i fremtiden
Hvis du har planer om å legge noe ut på nettet er det absolutt verdt tiden å sette seg inn i css. Det er verken avansert eller vanskelig, og det gjør selve jobben med å sette opp en nettside mye enklere og raskere. I tillegg vil sidene dine bli mye mer kompitable og tilgjengelige for en større brukergruppe.

Lær deg css, ellers blir det skambank
bare titt gjennom de eksemplene fra w3schools, det er enkelt som fy, og du trenger faktisk ikke å gjøre alt i css for å få brukt f.ex. overflow-greia. Kan du html nogenlunde fra før, så skjønner du det på 1-2-3.r Blir garantert mye bedre enn iframes.
Epleplukker
Sitat av thomaseh
joa. men iframes passet ypperlig til mitt formål.
Vis hele sitatet...
Muligmulig, men css passer alltid bedre (Ref til de andre postene)
du thomaseh, ta en titt på www.norskwebforum.no, du kommer nok til å forandre mening.
thomaseh's Avatar
Trådstarter
jeg fant en side med utrolig mye inspirasjon.
http://www.akutt-reklame.no/
det var så genialt. så nå har jeg tankene mine inne og jeg satt på toget til jobb.
satt og tenkte litt. plutselig kom bare idéene strømmene. og smart som jeg er har jeg alltid med meg penn og papir. så nå får vi se da. har funnet ut at CSS skal læres også
jeg vet det finnes der ute på nettet. en web side som sier hvilke farger som passer sammen? min sans for farger er på bånn!
Sist endret av thomaseh; 13. juni 2005 kl. 21:49.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Hehe.. Akutt-reklame er det en kompis av meg som har laget. Har gått i klasse med ham i 3 år. Veldig flink kar
thomaseh's Avatar
Trådstarter
det her ble en veldig ramse opp topic

Jeg har nå designet klart.
Tekst boksen vil jeg skal ha 80% opacity!
jeg lagrer den som .png og lager den som background i DW. og dermed ingen transparency!
IE takler ikke opacity, verken i css, eller i png filer. Tror nok du må finne en litt annen måte å løse akuratt det på.
thomaseh's Avatar
Trådstarter
Sitat av NoRemorse
IE takler ikke opacity, verken i css, eller i png filer. Tror nok du må finne en litt annen måte å løse akuratt det på.
Vis hele sitatet...
jeg hater IE så akkurat de som bruker det driter jeg i

Men noen som vet om et sånt fargekart?
jeg har sett det før og jeg vet det finnes.

Fargekart = Et kart over farger som passer sammen
http://colorblender.com/ ?

Men du har helt feil innstilling ang. IE...
Du mister mange besøkene hvis du har en side som ikke støtter IE.
Helt enig med starra der, greit nok at ikke du liker IE, men det kan være at noen på sidene dine liker det. Eller mest sannsynlig kommer du til å ha flere IE brukere på siden enn Opera og Fx brukere. Så lag det sånn at alt ser perfekt ut i Fx og Opera, også bruker du noen få tweaks for å få det til å se bra ut i IE også. Er bedre å innformere folk enn å nekte de adgang, så du kan jo gi de en liten info boks på siden?
Du er min venn
niigu's Avatar
Akutt reklame er veldig tøff å utforske. Gjorde det selv for noen måneder siden.

Ellers så har man jo Trine og Kim..
thomaseh's Avatar
Trådstarter
Sitat av NoRemorse
Helt enig med starra der, greit nok at ikke du liker IE, men det kan være at noen på sidene dine liker det. Eller mest sannsynlig kommer du til å ha flere IE brukere på siden enn Opera og Fx brukere. Så lag det sånn at alt ser perfekt ut i Fx og Opera, også bruker du noen få tweaks for å få det til å se bra ut i IE også. Er bedre å innformere folk enn å nekte de adgang, så du kan jo gi de en liten info boks på siden?
Vis hele sitatet...
det er informert
når jeg tenker meg om så er det en del fler bruker av IE enn Opera og Firefox.
Derfor reklamerer man litt samtidig som man skriver at det ikke funker optimalt med IE
▼ ... noen uker senere ... ▼
thomaseh's Avatar
Trådstarter
jeg er tilbake

http://www.thomaseh.com/kode.txt

Det her er koden min.
Jeg har funnet ut at jeg skulle prøve og få til scroll med CSS.
Men jeg får det ikke til og fungere
Sist endret av thomaseh; 10. juli 2005 kl. 16:17.
thomaseh's Avatar
Trådstarter
jeg klarte det selv
men neste spørsmål er hvordan får jeg midstilt siden da?
siden jeg brukte <div align="center"> men det fungerer ikke når jeg har
div
{
background-color:#00FFFF;
width:150px;
height:150px;
overflow: scroll
}
Sist endret av thomaseh; 10. juli 2005 kl. 18:11.
så du setter at absolutt alle <div> tag'ene skal være firkantede bokser med en spesiell farge?

For en særdeles dårlig ide, om du har en rekke bokser som skal være like kan du lage en klasse for dette

.fancyboks {
background-color:#00FFFF;
width:150px;
height:150px;
overflow: scroll
}

og så ha <div class="fancyboks"> i html-koden
thomaseh's Avatar
Trådstarter
Sitat av moridin
så du setter at absolutt alle <div> tag'ene skal være firkantede bokser med en spesiell farge?

For en særdeles dårlig ide, om du har en rekke bokser som skal være like kan du lage en klasse for dette

.fancyboks {
background-color:#00FFFF;
width:150px;
height:150px;
overflow: scroll
}

og så ha <div class="fancyboks"> i html-koden
Vis hele sitatet...
takk tusen