Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3898
Hei.

Jeg føler som oftest at jeg har en litt annen reaksjon på hasj enn de fleste andre (i min vennegjeng iallefall). Jeg kan ikke kalle meg selv en erfaren røyker. Røykte et par ganger før jeg gikk inn i militæret. Men når jeg dimmet begynnte jeg å trappe litt opp. Røykte en uke i strekk for å feire at jeg var ferdig, og opplevde ikke noe annet enn det jeg vil kalle den "vanlige rusen" - bedre humør, opplever farger bedre, munch osv.

Etter det var på tide å starte med skole igjen, har jeg bare røykt rundt 3-4 ganger i måneden ca. En helg jeg røykte, kjente jeg derimot at rusen virket annerledes. Hadde vært ute å røykt, kom inn og satt meg ned i sofaen. Satt der i rundt 10min før jeg kjente at hjerte begynnte å dunke intenst, pulsen økte og det var hvite lys som blinket hardt i hodet mitt. Akkurat som noen hadde plassert et blinkende diskolys i hodet mitt og satt den på full pupp. Fikk også blodsmak i munnen (uvisst om dette faktisk var tilfelle eller om jeg bare innbilte meg).

Fikk selvfølgelig smålig panikk av dette, og alt forverret seg. Ble ganske redd alle rundt meg, men klarte bestem å roe meg ned når de andre gikk ut for å røyke litt mer. Konsentrerte meg på å spise god mat og se på TV'en. Når det værste var over etter ca. 1 time, nøt jeg kvelden til det fulleste og var i fin form.

Dette har skjedd opp til flere ganger når jeg har røykt, noen ganger kommer det - andre ganger ikke. Etter den første dårlige opplevelsen jeg har hatt, er det lettere å takle det, for man vet at alt går bra og det er lettere å roe seg ned.

Etter å ha forhørt meg med mine venner om de noen ganger opplever noe av det samme var svaret nei. Jeg har lest litt rundt på nett, og ser at dette kan fint kategoriseres som en "bad trip(?)" for folk som røyker for mye, første gangen. Men jeg røykte jo en i uke i strekk, etter å ha vært vekke fra hasj i et år, uten å merke noe. Er ikke noe nevneverdig forskjell på sakene vi røykte og hvor mye. Som sagt, dette er noe som kan skje den ene helgen men ikke den andre. Jeg har ikke dvelt ved saken så mye, og bare akseptert at kroppen min arbeider litt anderledes når den blir utsatt for THC.

Det skumle skjedde derimot sist helg. Hadde røykt på fredag, var helt fin i formen og ingenting utenom det vanlige. Natt til mandag derimot når jeg skulle legge meg til å sove, skjedde noe merkelig. Idet jeg legger meg ned på madrassen begynner hjerte å pumpe ganske hardt og det er akkurat som et hvit lys blinker i hodet mitt. Jeg reiser meg opp for å samle meg, og det hele er over på rundt 1min. På mandag hadde jeg en time hos legen for en idrettskade og kom til å spørre legen angående det som hadde skjedd den natten. Det første spørsmålet han stilte meg var:

Lege: "Røyker du hasj?".
Jeg: "Ja av og til, ikke i så veldig ofte. Kan det være årsaken?"
Lege: "Ja, rundt 1/10 personer er mer utsatt for hasj enn andre."
Jeg: "Er det så alvorlig at jeg bør kutte det ut?"
Lege: "Ja det er det som anbefales."

Det som overrasket meg var det første spørsmålet han stilte meg. Det var ikke et spørsmål om jeg har hatt noe hjerteproblemer tidligere eller om jeg har vært syk etc. etc. Greit, jeg var trøtt i trynet og slaskette kledd pga jeg skulle på trening. Men jeg tror at jeg så noenlunde anstendig ut, og ikke som en typisk "stoner".

Jeg har da en del spørsmål basert på hele denne historien.

1. Er det noe hold i det legen sier? Ja greit, han er lege, men etter det ryktet tilsier - ikke akkurat den skarpeste. Jeg har ikke kunnet finne noe på internett som sier noe mer om dette.
2. Har noen peiling på hvorfor jeg opplever denne sterke rusen fra hasj støtt og stadig? Dette med hjerte som pumper ganske hardt og blinkingen i hodet. Hva kan det komme av? Jeg bruker ingen andre rusmidler, spiser sunt, bare protein som kosttilskudd og det er joint som røykes (sender den rundt). Rent mentalt er jeg alltid positivt når vi skal røyke, sliter ikke med depresjon eller noen angst/traumer av noen form.
3. Noe andre tanker / innspill / tips?

For min del virker det rett og slett ikke lurt å forsette å røyke sånn som tingene er no. Hjertet har jeg gjerne lyst å beholde et liten stund til og har aldri følt noe lignende med det før nå.

Takker alle som gidder å lese gjennom, og gjerne kommer med innspill og deler litt erfaring. Helt klar over at dette ble langt. Kan kanskje virke som en liten bagatell for noen, men har lyst å finne ut av dette.
Ville nok hørt på legen hvis dette skjer jevnlig og ikke bare er et engangstilfelle. Som legen din sier er noen mer utsatt for de negative bivirkningene enn andre. Når du jevnlig får såpass alvorlige bivirkninger er det nok lurt å holde seg unna da det helt klart er et tegn på at noe ikke er som det skal.
Hah, det høres ut som akkurat det samme som skjedde med meg før. Nå skjer det ikke lenger. Jeg er ganske sikker på at det var jernmangel eller blodmangel som forårsaket det. Er du undervektig?
Sitat av Stratops Vis innlegg
Hah, det høres ut som akkurat det samme som skjedde med meg før. Nå skjer det ikke lenger. Jeg er ganske sikker på at det var jernmangel eller blodmangel som forårsaket det. Er du undervektig?
Vis hele sitatet...
Nei, kan ikke si at jeg er undervektig. Spiser godt og trening endel.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Hah, det høres ut som akkurat det samme som skjedde med meg før. Nå skjer det ikke lenger. Jeg er ganske sikker på at det var jernmangel eller blodmangel som forårsaket det. Er du undervektig?
Vis hele sitatet...
Blodmangel. Hva gjør du da? Fyller på med mer blod?
har ingen kilde å henvise til. men av erfaring så har jeg opplevd at cannabis ikke er for alle, noen tåler det å andre ikke.
eller så kan det hende at du muligens røyker for mye å får overdose?

kan jo også muligens være hjertet?
flere idrettsutøvere kan dø på flekken uten noen forvarsel pga. dårlig hjerte.
jeg er ingen lege så kan dessverre ikke komme med noe skikkelig svar.
snakker bare av den erfaringen jeg har.

Mitt tips:
Du kan begynne med å la vær å røyke en periode for så å prøve på nytt å se om det skjer det samme da. har hørt fra flere at dette har hjulpet, hvorfor vet jeg ikke. det kan ha noe med det psykiske tror jeg.
eller du kan prøve å røyke mindre når du røyker.
Sitat av Windows Vis innlegg
Blodmangel. Hva gjør du da? Fyller på med mer blod?
Vis hele sitatet...
Spiste mer og sunnere. Problemet ble helt borte.

Om jeg var OP ville jeg sett om det var noe du får for lite av i kostholdet og sjekke blodtrykket.
Man kan få "bad trip" av å røyke ja. De kan skje med de fleste hvis de røyker mye på en gang, spesielt ved bøtte eller bong. Man må bare tenkte at det bare er rusen som kødder litt med deg og ta det med et smil

Men at hjertet ditt banker fort flere dager etterpå virker jo litt snodig, kanskje greit å roe ned litt da.
legen er vell uansett tvunget til å si at "det annbefales" å slutte. Ellers ser jeg for meg at han hadde fått sparken, noe så til de grader
Fysiologisk sett så hadde hasj ingen innvirkning på det du opplevde. Hasj kan gi en mild økning av hjertefrekvensen under rusen, men ikke etterpå. Psykologisk, hvem vet? Det kan hende de litt negative opplevelsene dine du har hatt de siste gangene du har røyka har gjort deg disponert til angstanfall. Det er veldig vanlig da å føle at noe er galt med hjertet, nervøsiteten gjør at det slippes ut adrenalin i kroppen, noe som igjen øker hjertefrekvensen og kontraktiliteten. Dette blir da til en feedback loop som kan være vanskelig å slippe unna. Hvis det skjer igjen, prøv å konsentrere deg om pusten din, i stedet for hjertet. Inn gjennom nesa, hold i 4 sekunder og så ut gjennom munn. En viktig ting å vite er at et angstanfall er ikke farlig og at det går over.

Jeg ville tatt en pause fra røykingen uansett, bare for å la hodet ditt hvile litt.
Har opplevd det du nevner i starten av tråden noen få ganger. Har også besvimt ett par ganger.
Det jeg fant ut personlig, var at dette stort sett hendte på kvelder med ett større inntak av cannabis og godteri. Så om jeg røyka mindre, og spiste noe skikkelig, så slapp jeg unna det.
Tror det kan være ett raskt fall i blodsukkeret som gjør det.

Og ellers, så kan jeg jo gi deg ett råd fra en gammel stoner til en ny stoner: Ikke røyk ofte! Holdt det til kanskje en helg eller to i måneden! "Magien" ved cannabis har en tendens til å forsvinne ganske raskt, med angst og annen dritt, så om du vil beholde den gode følelsen av cannabis vil jeg anbefale deg å kutte sterkt ned på inntaket.

Edit: leste nettop igjennom posten din en gang til, og ser at det som skjedde når du lå i senga ikke skjedde etter at du hadde røyka, men etter ett par dager. Dette endrer jo synspunktet mitt, og du bør jo absolutt kutte ut røykinga. Det kan være de første tegnene på at noe er galt psykisk, og om det virkelig slår ut, så er det jo ikke sikkert at det går over igjen.
Sist endret av Saape; 23. februar 2010 kl. 17:29.
Jeg leste en gang om en Ramstrøm eller no. Han skrev noe om at de som er disponible for det, kan utvikle schizofreni av å røyke hasj. Men, det kan jo hende det ikke har noe med det å gjøre. Annet jeg har lest, er at man kan få sterke hallusinasjoner av å røyke hasj. Har aldri opplevd det sjøl. Mulig jeg ville ha hørt på en lege, enn å ligge med varig mén fordi en måtte ha en blås i ny og ne..
Setter pris på alle svarene. Fint at folk kommer med tips og innspill. Tar advarselene om at dette kan ha noe med det mentale å gjøre på alvor.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
legen er vell uansett tvunget til å si at "det annbefales" å slutte. Ellers ser jeg for meg at han hadde fått sparken, noe så til de grader
Vis hele sitatet...
Legen er faktisk ikke tvunget til å si noe som helst om det, de får faktisk lov til å ha egene meniger om det Legen min sier faktisk ingen ting på det.
han bare små smilte til meg når han hørte det :P
Er det så mye og tenke på da? Du MÅ jo for all del ikke røyke hasj? Du synes det er ubehagelig, får en ubehagelig effekt av det som du ikke liker. Da hadde jeg ikke giddet å fortsette med det.

Blir det samme som om jeg skulle drukket kaffe fordi jeg likte å bli oppkvikket av det, men samtidig ble veldig kvalm og fikk hjertebank og pustebesvær.

Bruk hodet, følg kroppens signaler.
Har hørt om en del folk som har hatt slike erfaringer under hasjrus, det er helt vanlig. Spesielt om man ikke har brukt så mye før. Men det å oppleve det flere dager senere som du beskriver har jeg aldri hørt om. Derimot er det riktig at slike reaksjoner kan forekomme ved jernmangel, men aner ikke om det kan ha sammenheng med hasjbruk.

Jeg har glutenintoleranse og vet endel om kosthold. Trener man, øker behovet for jern. For de fleste løser dette seg selv ved at man spiser mer, så lenge man ikke vegetarianer. Jern i vegetabilske kilder tas ikke særlig godt opp. Derimot finnes det folk som får jernmangel fordi de er intolerante mot melk, de merker det ikke ved allergiske reaksjoner. Det kommer av at de ikke kan fordøye kasein, et protein i melk. Kaseinet legger seg som et slags lim i fordøyelsen og hindrer opptaket av mange næringsstoffer, deriblant jern. Det kan være verdt å sjekke ut.

Og ja, leger kan si hva de vil om hasj, har selv hatt en lege som sa det ikke er noe problem så lenge jeg ikke spiser gluten (han mente sikkert munch... haha :P) . Så det å høre på det han sier er nok en god ide, dersom det ikke løser seg selv i fremtiden.
Sitat av Windows Vis innlegg
Blodmangel. Hva gjør du da? Fyller på med mer blod?
Vis hele sitatet...
jerntilskudd vettu
Høres ut som om du somatiserer symptomene dine, altså du mener det er hjertebank og flimmer (fysiske symptomer), mens det like godt kan være et mildt angstanfall (psykologiske symptomer). Slike anfall kan ramme deg flere dager etter inntak av rusmidler og noen får det lettere enn andre. Siden slike anfall hos unge ellers friske mennesker ofte er relatert til rus så er det naturlig at det var det første han spurte om. Ble selv spurt om jeg hadde tatt noen rusmidler da jeg var hos legen første gang på grunn av angst. Ville tatt det litt med ro hvis jeg var deg, angst og depresjoner som kommer av rus kan ofte være vanskeligere å behandle senere ettersom det ikke er noen 'grunn' (barndomstrauma osv) som kan oppforklares og løses. Du kjenner deg selv best i alle fall, så se det an litt.
Mange leger mener at hasj kan være en trigger for depresjoner, men bare dersom du har det spor av det i familien. For meg virker det bare som at du har røyket god hasj, og ikke vært klar over blåst du var i ferd med å bli. Mange blir nervøse etter de har røyket, nettopp fordi de ikke er klare for rusen som kommer.

Dette kommer fra en person som har hatt akkurat samme opplevelser som deg, men som ikke sliter med depresjoner, selv etter ca 8 mnd med høyt forbruk av hasj (5-8g i uken), er psyken normal

ang. mandagen hvor du opplevde høy puls, vil jeg tro at du var bakstein. Og at det rett og slett er hasjen som har vært av høy kvalitet. Slikt kan også skje hvis du er fysisk sliten, holder på og sovne, og kroppen din føles ut som at den er slått av, men hodet er fortsatt funksjonelt, vet ikke om det var noe lignende du opplevde?

Anyway, så lenge du ikke er usikker på deg selv og røykingen, fortsetter å henge med kompiser, vil ditt sosiale liv og psyken din holde seg normal

Hadde akkurat samme opplevelser som deg da jeg hadde vært på roskilde og satt på flyet til Norge
Det var helt vilt, men jeg var rett og slett bare så sliten at hjernen gikk bananas:P
▼ ... noen uker senere ... ▼
det er angst, er ikke noe spesielt farligt