Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1922
La oss si helt hypotetisk at man har en bil her hjemme som plutselig har fått motorhavari, og prisen på å fikse dette her er helt hinsides. Hvor risky er det å fly ned til f.eks Tyskland med skiltene til den bilen, vognkort, servicehefte etc., kjøpe en helt identisk bil der nede - samme fargekombo, motor, år osv. for deretter å klaske på de norske skiltene, legge det norske vognkortet etc. i hanskerommet, også sender man alle tyske dokumenter i bilen via post til en bekjent elns. Så det ikke ligger i bilen. Det burde vel ikke være noe problem å passere grensen uten noe stress, om de sjekker vognkort så stemmer det jo med bilen man sitter i og skiltene. Eneste som kan avsløre det er om de leter frem chassisnummeret(OM man blir stoppet, det er jo sjeldent), men i alle år jeg har kjørt bil og i de kontrollene jeg har vært og måtte vise førerkort og vognkort så har de aldri undersøkt chassisnr… Så i teorien kan man altså her få en bil i tipp topp stand til en slikk og ingenting…. Hva tenker dere rundt et slikt hypotetisk scenario? Sjansen for å bli tatt må jo være forsvinnende liten, eller er det noe jeg glemmer her??
Sitat av lassieboj Vis innlegg
La oss si helt hypotetisk at man har en bil her hjemme som plutselig har fått motorhavari, og prisen på å fikse dette her er helt hinsides. Hvor risky er det å fly ned til f.eks Tyskland med skiltene til den bilen, vognkort, servicehefte etc., kjøpe en helt identisk bil der nede - samme fargekombo, motor, år osv. for deretter å klaske på de norske skiltene, legge det norske vognkortet etc. i hanskerommet, også sender man alle tyske dokumenter i bilen via post til en bekjent elns. Så det ikke ligger i bilen. Det burde vel ikke være noe problem å passere grensen uten noe stress, om de sjekker vognkort så stemmer det jo med bilen man sitter i og skiltene. Eneste som kan avsløre det er om de leter frem chassisnummeret(OM man blir stoppet, det er jo sjeldent), men i alle år jeg har kjørt bil og i de kontrollene jeg har vært og måtte vise førerkort og vognkort så har de aldri undersøkt chassisnr… Så i teorien kan man altså her få en bil i tipp topp stand til en slikk og ingenting…. Hva tenker dere rundt et slikt hypotetisk scenario? Sjansen for å bli tatt må jo være forsvinnende liten, eller er det noe jeg glemmer her??
Vis hele sitatet...
Høres ut som et problem for fremtiden! Hva gjør du når du skal selge DEN bilen da?

Blir fort et problem når du skal få den EU godkjent også, jeg vil tro at de som tar disse sjekkene ikke er særlig keen på fremtidig pes for slurv i kontroll....
Sitat av lassieboj Vis innlegg
Sjansen for å bli tatt må jo være forsvinnende liten, eller er det noe jeg glemmer her??
Vis hele sitatet...
Husk at biler i Tyskland som regel går 2-3 ganger så langt på samme tida, spesielt de kjente tyske merkene.
Sist endret av ketoDaddy; 4. desember 2023 kl. 01:06.
I dette hypotetiske scenarioet så skal ikke bilen videreselges. Det er ikke en hverdagsbil, men mer et samleobjekt/koseobjekt som ikke skal skifte hender. Vedrørende EU-kontroll så skal ikke det være noen sak, og så vidt jeg vet sjekker de vel ikke chassisnr. Ved EU-kontroll.. de ser vel bare i vognkort, servicehefte og alt ser jo greit ut. Tvilsomt at det ligger i en kontrollørs bakhode at dette kanskje er en bil med et annet chassisnr… :P

Hvilke andre land enn Tyskland er det greie priser på litt eldre bruktbiler? Ser ut som det er et ganske godt utvalg i Spania til gode priser iallefall
Sist endret av lassieboj; 4. desember 2023 kl. 01:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av lassieboj Vis innlegg
I dette hypotetiske scenarioet så skal ikke bilen videreselges. Det er ikke en hverdagsbil, men mer et samleobjekt/koseobjekt som ikke skal skifte hender. Vedrørende EU-kontroll så skal ikke det være noen sak, og så vidt jeg vet sjekker de vel ikke chassisnr. Ved EU-kontroll.. de ser vel bare i vognkort, servicehefte og alt ser jo greit ut. Tvilsomt at det ligger i en kontrollørs bakhode at dette kanskje er en bil med et annet chassisnr… :P

Hvilke andre land enn Tyskland er det greie priser på litt eldre bruktbiler? Ser ut som det er et ganske godt utvalg i Spania til gode priser iallefall
Vis hele sitatet...
Problemet er bare det at før eller siden kommer du til å måtte kvitte deg med den også. Og da har du samme problems. Du får ikke knokset den hvis ikke skiltnr stemmer
Chassisnr sjekkes på EU kontroll, både fysisk og ved avlesning elektronisk fra bilens systemer på biler nyere enn 2010ish.
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Problemet er bare det at før eller siden kommer du til å måtte kvitte deg med den også. Og da har du samme problems. Du får ikke knokset den hvis ikke skiltnr stemmer
Vis hele sitatet...
Bilopphuggere tar i mot biler uten norske skilter, men man får ikke vrakpant(åpenbart) - dette er uansett ikke noe problem eller bekymring, det er mer andre ting jeg tenker på i dette hypotetiske scenarioet som man burde tenke over og være obs på. De mest synlige chassisnr. Som f.eks i rute etc. er jo lett å bytte, verre på ramme, motor etc. men ser ingen grunn til at det skal være nødvendig. Slik jeg tenker så vil det jo ved en kontroll stemme model, farge, motor og skiltnr i vognkort. Er det noe annet jeg går glipp av?

Sitat av ScoopeX Vis innlegg
Chassisnr sjekkes på EU kontroll, både fysisk og ved avlesning elektronisk fra bilens systemer på biler nyere enn 2010ish.
Vis hele sitatet...
Bilen er eldre enn 2010, men sjekk av chassis er altså et sjekkpunkt ved EU-kontroll? Jeg har forsøkt å google og søke, men kan ikke finne noe sted at det er et kontrollpunkt. De leser vel da evt. bare av i ruta f.eks, tvilsomt at de begynner å lete med lykt og lupe på ramme og andre plasser? :S
Sist endret av lassieboj; 4. desember 2023 kl. 01:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sist endret av ScoopeX; 4. desember 2023 kl. 01:43.
Sitat av ScoopeX Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ah! Se der ja!
Det er vel ikke så lett å flytte alt over fra den gamle bilen heller?

Det er iallefall en måte å få hentet seg en strøken «delebil» uten å måtte betale skatter og avgifter inn i landet, også kan man flytte over deler. Hvor mye / hvilke deler kan man flytte over uten at det blir noe problem? Alt som ikke er markert med vin/chassis? Motorbytter er jo ikke uvanlig, så om det søkes/meldes så er vel alt i orden? Tviler på at det dukker opp spørsmål HVOR motoren kommer ifra, så lenge VIN/chassisnr på motor ikke er meldt stjålet og ligger i et register elns?
Sitat av lassieboj Vis innlegg
I dette hypotetiske scenarioet så skal ikke bilen videreselges. Det er ikke en hverdagsbil, men mer et samleobjekt/koseobjekt som ikke skal skifte hender. Vedrørende EU-kontroll så skal ikke det være noen sak, og så vidt jeg vet sjekker de vel ikke chassisnr. Ved EU-kontroll.. de ser vel bare i vognkort, servicehefte og alt ser jo greit ut.
Vis hele sitatet...
VIN sjekkes alltid.
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Ansvarsforsikringen er jo knyttet til bilens chassisnummer, så her vil du jo risikere økonomisk ruin hvis du havner i en alvorlig ulykke, da du er personlig erstatningspliktig for alle skader som kjøretøyet ditt forårsaker, både personskader og materielle skader.
Sist endret av Barte-Sam; 4. desember 2023 kl. 08:55.
Hvorfor ikke bare ta den med på tyske skilter? Like (u)risky
Sitat av lassieboj Vis innlegg
La oss si helt hypotetisk at man har en bil her hjemme som plutselig har fått motorhavari, og prisen på å fikse dette her er helt hinsides. Hvor risky er det å fly ned til f.eks Tyskland med skiltene til den bilen, vognkort, servicehefte etc., kjøpe en helt identisk bil der nede - samme fargekombo, motor, år osv. for deretter å klaske på de norske skiltene, legge det norske vognkortet etc. i hanskerommet, også sender man alle tyske dokumenter i bilen via post til en bekjent elns. Så det ikke ligger i bilen. Det burde vel ikke være noe problem å passere grensen uten noe stress, om de sjekker vognkort så stemmer det jo med bilen man sitter i og skiltene. Eneste som kan avsløre det er om de leter frem chassisnummeret(OM man blir stoppet, det er jo sjeldent), men i alle år jeg har kjørt bil og i de kontrollene jeg har vært og måtte vise førerkort og vognkort så har de aldri undersøkt chassisnr… Så i teorien kan man altså her få en bil i tipp topp stand til en slikk og ingenting…. Hva tenker dere rundt et slikt hypotetisk scenario? Sjansen for å bli tatt må jo være forsvinnende liten, eller er det noe jeg glemmer her??
Vis hele sitatet...
Ta bilen på henger og kjør til Litauen/Latvia/Polen og få overhalt motoren og bytt alt av slitedeler samtidig. Du får en "ny" bil, en flott tur, en god fest eller to. Evt. kan du også undersøke Romania. Du sparer penger.
Chassisnummer står i hjørnet på frontruta di, så at de må _lete_ etter chassisnummer stemmer lite. tar nøyaktig 5 sekunder sjekke de 3 siste sifrene i chassisnummer så du er rimelig bra fuckt i hovve om du gidder å ta den sjangsen.

Når du må betale en bot på størrelse med en brukt motor til den ødelagte bilen så er det ikke verdt det.

Men for all del, om du synes det høres lurt ut og er villig til å risikere det så kjør på, kan jo være det går bra, større idioter har sluppet unna med dummere ting før
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Chassisnummer står i hjørnet på frontruta di, så at de må _lete_ etter chassisnummer stemmer lite. tar nøyaktig 5 sekunder sjekke de 3 siste sifrene i chassisnummer så du er rimelig bra fuckt i hovve om du gidder å ta den sjangsen.

Når du må betale en bot på størrelse med en brukt motor til den ødelagte bilen så er det ikke verdt det.

Men for all del, om du synes det høres lurt ut og er villig til å risikere det så kjør på, kan jo være det går bra, større idioter har sluppet unna med dummere ting før
Vis hele sitatet...
Eldre biler har ikke chassis i ruta,mange nyere biler har heller ikke dette.
Chassis i ruta er forøvrig det letteste og skifte da du kan få ruta skjært ut og og erstatte klistremerket. Det er verre med plater/stanset inn nr andre steder.
Sist endret av Fashen; 5. desember 2023 kl. 13:52.
Kanskje dette løser seg billigst ved at du legger ut anbud på finn.no eller Mittanbud etc? Hvis du vet hva som eg ødelagt, kan du sikkert source en motor fra en eller annen shady kar?

Ring litt rundt, spør bekjente eller slektninger om de vet om noen hobbymekanikere... Det meste går vel ann å få tak i om du ringer litt i jungeltelegrafen


Å kjøre med uregistrert bil funker kun frem til du trenger EU kontroll at best, og at worst får du livsvarig gjeld om du er i ei ulykke. Jeg ser heller ikke bort ifra at politiet konfiskerer bilen dersom de ved tilfeldighet oppdager at du kjører med falsk/annet VIN. Du blir garantert flagget og undersøkt for tyveri/svindel osv. Også.


Betal heller importeringsavgiften... Eller bare knoks bilen og kjøp en ny.
Sist endret av KrølleBølleBrur; 5. desember 2023 kl. 14:03.
Kan garantere deg at de sjekker chassienummer/rammenummer.

Har fått feil ved to tilfeller på ulike biler at rammenummer mangler eller er uleselig.

På den ene bilen lette de på feil sted og jeg klarte å finne ut av det. På den andre var nummeret delvis uleselig ettersom det var dekket av understellsmasse, men etter litt pussing og gnikking ble det leselig og godkjent.
Sitat av lassieboj Vis innlegg
I dette hypotetiske scenarioet så skal ikke bilen videreselges. Det er ikke en hverdagsbil, men mer et samleobjekt/koseobjekt som ikke skal skifte hender. Vedrørende EU-kontroll så skal ikke det være noen sak, og så vidt jeg vet sjekker de vel ikke chassisnr. Ved EU-kontroll.. de ser vel bare i vognkort, servicehefte og alt ser jo greit ut. Tvilsomt at det ligger i en kontrollørs bakhode at dette kanskje er en bil med et annet chassisnr… :P

Hvilke andre land enn Tyskland er det greie priser på litt eldre bruktbiler? Ser ut som det er et ganske godt utvalg i Spania til gode priser iallefall
Vis hele sitatet...
Jo, chassinummer ble sjekka der jeg jobba. Der vil du støte på problem.