Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1041
Når jeg kjørte på jobb i morges hørte jeg på radioen noe snakk om at grensen for momsfritak skulle økes til 400 kr. Har googlet meg blå og grønn og sjekket alle seriøse og useriøse nettaviser nå i lunsjpausen, men kan ikke finne noen andre som melder om dette.

Mener det var P4/Radio Norge som sto på idet jeg hørte det, men var akkurat på tur inn gjennom en tunell så fikk ikke med meg noe mer enn at de to programlederne snakket om hva man nå kunne kjøpe på ebay uten at man måtte betale ekstra for det i form av moms og toll.
Det har vel vært en del snakk om uten at det har blitt vedtatt. Høyre har tidligere foreslått å øke den til 400 og FrP har også vært tydelige på at den skal opp.

http://www.dinside.no/923434/skal-he...kronersgrensen

Det var en del som reagerte på at den ikke ble hevet i forrige revidert budsjett og nå er det altså aktuelt igjen siden regjeringen nå går i gang med neste års budsjettforhandlinger.

EDIT: En sak til om dette: http://www.abcnyheter.no/penger/oeko...-kronersgrense

Der fremgår det også at dette punktet (om å heve momsgrensen ved internetthandel) også er en del av regjeringserklæringen og således er det naturlig å tro at det blir gjort, uten at man kan være sikker på at det blir gjort nå.
Sist endret av Cikey; 27. august 2014 kl. 11:31. Grunn: mer info
Ikke engang FRP er gale nok til å innføre noe slikt.
Tror ikke det kommer til å skje. Dette preiket om å øke fribeløpet fra 200 kr er lett å love når en sitter i oposisjon men desto vanskeligere å gjennomføre i posisjon.

Men kanskje er det egentlig like greit? Norske smb bedrifter inn salg/varehandel har det ikke så fett om dagen.
Uansett hva du selger så lages det billigere greier i Kina. Og sendes som regel fraktfritt. Vi kan aldri matche de prisene så kanskje dagens grense faktisk er helt OK.
Det er tull å øke momsgrensen.

Et mye bedre forslag er å fjerne momsgrensen og bruke deler av de ekstra momskronene staten får inn på å finansiere billigere/null fortollingsgebyr hos Posten.

Da oppnår en konkurranse på like vilkår mellom norske butikker som i dag betaler moms fra første krone og utenlandske butikker som pr. idag opererer taxfree opptil 200 kroner, og jeg er sikker på at flertallet av forbrukerne i Norge blir fornøyde.

Synspunkter?