Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4356
Har et luftstrekk ethernetkabelen skal over. Jeg har 2 enkle valg, legge den sammen med strømkabel(16A kurs) eller TV-kabel(koaks). Jeg vet strømkabler kan forstyrre ethernetkabelen hvis de ligger parallellt, hvordan er dette med TV-kabel fra antenne?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva hastighet skal du køyre over ethernettet? Er det 100Mb med god kabel (Cat5E/Cat6) ville eg ikkje bekymra meg veldig over å dra den saman med 16A straumkurs. Får du skilt dei med eit par centimeter er svært mykje gjort.

Det som er litt viktig er evt. skjerming og jording. Du vil kunne få indusert ein liten straum i skjermen om du har det, og det er svært viktig i eit slikt scenario at ein av endane er jorda, og den andre ujorda, evt. jorda til samme potensiale. Elles vil du lett få svidde komponenter. Om jording er vanskeleg, kan du minske problemet ved å kjøpe ein billeg 4-8 ports switch, og plassere imellom som isolator. Dei fleste switcher har rimeleg god isolasjon.
Det er nok ikke mer enn stusselige 10mbit med standard rj45, cat aner jeg ikke.
Går det bra når det er så lave hastigheter?

Men vil koaksialkabelen påvirke ethernetkabelen på samme måte som en strømkabel?
Sist endret av pkk1990; 16. februar 2014 kl. 22:22.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Det er nok ikke mer enn stusselige 10mbit med standard rj45, cat aner jeg ikke.
Går det bra når det er så lave hastigheter?
Vis hele sitatet...
Jepp. Bruker du god kabel og lav hastighet har du mykje å gå på. Ville foretrekt å trekke den med antennekabelen, men ville ikkje vore veldig rett uansett. Største problemet ditt er jordsløyfer, som kan føre til brann om du er uheldig. Difor skal du jorde skjermen i ein ende, og ikkje begge ender.
Det går helt fint å stripse det sammen med strømkabelen, men jeg vil anbefale koaksialkabel. Signalet vil antageligvis svekkes, men du kan fremdeles overføre greit med 100 mb/s.

Forøvrig så råder jeg deg ikke til å spørre praktiske spørsmål på et proteoretisk forum som freakforum. Det fører bare til argumenter om dommedag.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Største problemet ditt er jordsløyfer, som kan føre til brann om du er uheldig. Difor skal du jorde skjermen i ein ende, og ikkje begge ender.
Vis hele sitatet...
Hva har det egentlig å si som den er jordet i begge ender? Den tradisjonelle PR-kabelen ligger det jo en uisolert jordleder som er i kontakt med skjermen i hele dens lengde. Når jordlederen jordes, jordes også skjermen.
Sist endret av pkk1990; 16. februar 2014 kl. 22:33.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Hva har det egentlig å si som den er jordet i begge ender? Den tradisjonelle PR-kabelen ligger det jo en uisolert jordleder som er i kontakt med skjermen i hele dens lengde. Når jordlederen jordes, jordes også skjermen.
Vis hele sitatet...
Om den er jorda i begge ender kan du få ei jordsløyfe. Om den vert plugga i ujorda utstyr med feil kan det gå stor jordstraum gjennom skjermen, som kan brenne av skjermen, eller skape andre feil. I den tradisjonelle kabelen din har antakeleg skjermen eit tversnitt på 4mm^2 eller meir. I ethernetkabelen din er den kanskje 0.5mm^2, som gjer at den ikkje takler ein jordfeil utan å brenne av.

Kanskje har den andre PCen den er kopla til litt betre jordforbindelse enn det andre bygget, og du får spenningsskilnad over kabelen. Kanskje er det eksisterande jordfeil på nettet, og over to forskjellige jordelektroder vil du då få ulik spenning.

Poenget med å jorde i ein, og kun ein ende er å sikre at du ikkje får farlige spenninger på kabelen, og at du heller ikkje får store jordstraumar gjennom skjermen. Store jordstraumar skal PE-leiar ta seg av, ikkje ein tilfeldig skjerm på ein signalkabel. Jordinga av signalkabelen skal kun fjerne støy.

(Ja, jobber med automasjon i støyfylte områder med bruk av Ethernet som transport, så vil påstå eg har forståelse av jording og støy).
http://upload.ecvv.com/upload/Produc...6211911020.jpg

her har du bilde av den type kabel du trenger til dette: CAT5e SFTP \ CAT6 SFTP hvis du skal ha gigabit overføring
Generelt så benytter man CAT6 idag.
Mye bedre støydemping og lettere å jobbe med.
Støtter også cat6. Du finner det relativt billig på ebay, i alle fall gjorde jeg det. Hvor langt strekk er det snakk om? TP er ganske robust i signaltap nettopp fordi det er "twisted pair", altså at signalkabelen og jord er vridd snurret sammen og demed vil få det samme potensialet om det induseres spenning. Jeg ville definitivt lagt den ved coax-kabelen siden den er jordet, godt isololert og det går lite strøm. En 16A kabel med vanlig 230V gir fra seg en del elektrisk støy på 50Hz.

Avhengig av lengde skulle det ikke forundre meg om du klarer gigabit, og man kan fint klippe den på midten og grave ned en switch eller lignende i en forseglet boks om strekket skulle være for langt...

Du får komme med tilbakemelding Godt mulig at det finnes signalforsterkere for TP og, og det kan drives av f.eks et (eller flere) bilbatteri og en 12V-5V stepdown.

Det kommer rett og slett an på hvor viktig hastighet er og kost/nytte. Det meste lar seg gjøre
første jeg ville gjort var å bruke rett kabel skal du grave den ned så vel for guds skyld noe som er beregna på slik, legg den gjerne noen cm unna strømkabel, du er godt beskytta for induksjon ved at kablen er revolvert, men noe vil det alltids komme. men tvilsomt at du kommer til å merke stort i praksis

om du virkelig har lyst til å fleske til, så kjøper du 2 media convertere (fiber) og drar fiber i grøfta istedet. så tenker du ikke noe mer på elektrisk interferens i det hele tatt
Som DSlhm sier, hvorfor ikke bruke fiber istedenfor? :-)

Da slipper en problemet med støy. Multi mode er vell god for 300m, mens single mode kan ta mange kilometer. Eneste utfordringen desverre er at en trenger utstyr for å terminere kabelen i begge ender (sette på plugger), men dersom en kjenner en telemontør er dette overkommelig.


Cat 5e/6 kabel er god for 100meter http://en.wikipedia.org/wiki/Categor...segment_length

Forskjellen på cat5e og cat6 er hvilken base-frekvens de er godkjent opp til. cat6 kreves for 1000BASE-TX (standard slo ikke an, fordi kabler ble for dyre, og en utnytter bare 2 av parrene i kabelen)
cat5e kreves for 1000BASE-T (denne standarden er du bruker for gigabit hjemme. Bruker alle 4 parene i kabelen)
Han sier da i første post at kabeln skal gå i luftstrekk, ikke graves ned. Og hvorfor bruke penger på fiber når ethernet er billigere og holder i massevis til hans bruk? (10mb/s)
Sitat av fomox Vis innlegg
Han sier da i første post at kabeln skal gå i luftstrekk, ikke graves ned. Og hvorfor bruke penger på fiber når ethernet er billigere og holder i massevis til hans bruk? (10mb/s)
Vis hele sitatet...
Var nå ethernet han evt kunne ha kjørt på fiber (1000-BASE-LX for å være presis), men regner med at du mener kobber/cat5 kabel når du skriver "ethernet" :-p Bare for å kverrulere

Men det o-store spørsmålet er vell egentlig hvor langt strekk skal han strekke.

Tror de fleste er enige i at det trolig er lurest å strekke den langs coax/tv-kabelen, siden støyen fra denne er vesentlig mindre enn det er fra en 16A strøm kurs. Og skal en være sikker på godt resultat, så bruk en STP kabel (hvor s står for shielded).
om den skal henges opp så bør kabel med egen bæreline vudreres..

om man kjøper en "biltema" tp kabel og henger opp denne så varer ikke denne lenge før den detter ned..

samme med coax. er ikke mye strekkfasthet uten bæreline

selvsagt avhengig av lengde på strekk. er det mellom 2 hus å 4meter så føkk hele greia og bruk det billigste.


spørsmålet man burde stilt er jo, hvor langt strekk, hva festes kabel i, krysser den vei etc etc? mange variabler å tenke på her.

kun på privat grunn eller over offentlig?
Sitat av DSlhm Vis innlegg
om den skal henges opp så bør kabel med egen bæreline vudreres..
om man kjøper en "biltema" tp kabel og henger opp denne så varer ikke denne lenge før den detter ned..
samme med coax. er ikke mye strekkfasthet uten bæreline
selvsagt avhengig av lengde på strekk. er det mellom 2 hus å 4meter så føkk hele greia og bruk det billigste.
spørsmålet man burde stilt er jo, hvor langt strekk, hva festes kabel i, krysser den vei etc etc? mange variabler å tenke på her.
kun på privat grunn eller over offentlig?
Vis hele sitatet...
Omsider en som tenker litt før forslag kommer! Bra!
Jeg har jobbet med blant annet luftkabler i mine drøye 15 år som telemontør og vet LITT om temaet.
Har selv hatt en luftkabel mellom meg og nabohuset, strekket var 95 meter langt og kabelen krysset to kommunale gater..!
Luftstrekket mitt gikk OVER to separate stolperekker med ex-kabler som forsynte gatebelysningen langs de to gatene.
Er problemet til TS noe sånt har jeg noen gode tips...
Sist endret av woff; 20. februar 2014 kl. 22:31.