Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2267
Lurer litt på hva nordmenn gjør og hvor nordmenn drar helst på ferie. Selv har jeg aldri vært i syden eller noen andre spesielle steder. Det lengste jeg har dratt er Tyskland. Kan noen forklare meg hvor vanlige nordmenn drar?
Hvordan definerer man "vanlig nordmann"?

Mitt inntrykk er at "de fleste" har ett av følgende formål med ferien:

-sol, fest og moro ("Syden")
-shopping (London, New York, Paris etc.)
-opplevelser (Himalaya, Svalbard, Alpene etc.)

Klisjéen vil vel si at de fleste hører til i første kategori, men her
tror jeg tidene har forandret seg endel, og at nordmenn nå ofte
søker mer spesialiserte ferieformer - f.eks. "vinturnéer" i kjente
vindistrikt på kontinentet, røyketur til Amsterdam osv.
Skiferie alpene ca 3000moh, Chile ca 5000moh, og Tyrkia ca 5000moh
Dykkeferie i asia, ca 25-28C i vannet

mens normann Joshua French dro til Kongo... det var litt mer uvanlig, syns jeg.
Sist endret av nudo; 13. november 2013 kl. 15:13.
Synes alle nordmenn sine ferie plasser er enten Bulgaria eller Tyrkia. også kommer dem hjem med kjønnssykdommer å falske iphone.
vært engang i Tyrkia å kan med kloke ord si at Tyrkia er en plass uten positiv opplevelse, råtten hotell, crappy internett, imposlitne Tyrkere som elsker din tante/bestemor.
Du som gutt må betale for alt å får aldri den ekstra servicen som hun blonde jenta over gata gjør.

Hawaii (avslappene).
Alpene, new york, usa, cannada osv.. der er plassen med eventyrlyst
Sist endret av justastonedhuman; 13. november 2013 kl. 15:25.
Eventyrlyst? Nepal, Indonesia, Vietnam, Surinam, Kambodsja, m fl

Hva med Sumba eller Flores, f eks?

Men det beste feriestedet har alltid vært Skandinavia!
Sist endret av nudo; 13. november 2013 kl. 16:01.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Synes alle nordmenn sine ferie plasser er enten Bulgaria eller Tyrkia. også kommer dem hjem med kjønnssykdommer å falske iphone.
vært engang i Tyrkia å kan med kloke ord si at Tyrkia er en plass uten positiv opplevelse, råtten hotell, crappy internett, imposlitne Tyrkere som elsker din tante/bestemor.
Du som gutt må betale for alt å får aldri den ekstra servicen som hun blonde jenta over gata gjør.

Hawaii (avslappene).
Alpene, new york, usa, cannada osv.. der er plassen med eventyrlyst
Vis hele sitatet...
Bra gjort å dømme et helt land basert på èn tur. Jeg går ut i fra at du har vært i Kemer, Alanya, Side, Fethiye eller en annen turistifisert by langs middelhavskysten, og ingen av disse byene representerer Tyrkia spesielt godt, eller tyrkere som folkeslag.
Selv har jeg vært i Tyrkia flere ganger, fra Edirne i vest til Kars i øst, Trabzon i nord og Adana i sør. Kommer man seg vekk fra turistmagnetene møter du en vennlighet og service som man skal lete lenge etter i andre deler av verden. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har blitt invitert på middager og bryllupper de gangene jeg har reist langs tyrkia.
Nå forventer ikke jeg at du skal få en stor trang til å reise ned til Tyrkia igjen, men til neste gang anbefaler jeg at du besøker et land mer enn èn gang før du kaller alt og alle for dritt.
Irak er alltid en slager
Hvis du aldri har vært lenger vekke fra Norge enn Tyskland ville JEG (min mening) først og fremst prøvd å besøke europeiske storbyer som London, Barcelona, Moskva, Roma, Amsterdam, Paris, Praha osv...

Dette er steder som ikke koster skjorta å besøke i tillegg til at de er lett tilgjengelig med direktefly fra Norge, god tur!
Sitat av KaiN Vis innlegg
Synes alle nordmenn sine ferie plasser er enten Bulgaria eller Tyrkia. også kommer dem hjem med kjønnssykdommer å falske iphone.
vært engang i Tyrkia å kan med kloke ord si at Tyrkia er en plass uten positiv opplevelse, råtten hotell, crappy internett, imposlitne Tyrkere som elsker din tante/bestemor.
Du som gutt må betale for alt å får aldri den ekstra servicen som hun blonde jenta over gata gjør.

Hawaii (avslappene).
Alpene, new york, usa, cannada osv.. der er plassen med eventyrlyst
Vis hele sitatet...
Noe av det dårligste jeg har lest på Nff på flere uker/dager. Som Zahremar over meg; hvordan i all verden kan du stemple Tyrkia (et land som har vært stedet for mange sivilisasjoner og gamle imperier, landet er kjempestort og har over 70mill mennesker og et særdeles variert) som 'dritt' basert på et turiststed???

Du har altså vært på en drittplass i Tyrkia og tror dét der er 'det ekte Tyrkia', og skal gi noen råd her? Come on.

.................

@ trådstarter; anbefaler deg så fort som mulig å dra lengre enn Tyskland! For all del, Tyskland er et spennende land, men det er særlig sør, iom at nord ligner mye Norge. En annen ting er at nordmenn nå til dags har god nok økonomi og er som folk relativt reisevant, heldigvis. Sånn at jeg vil si at det alt i alt per 2013 ikke er noe "typisk" sted nordmenn drar - det kan være mye forskjellig, men jeg tipper at det er fair å si at greske øyer inkl Kypros, Kanariøyene, Spania fastland og ikke minst Thailand fortsatt lokker.
Sist endret av aeon_illuminate; 20. november 2013 kl. 02:32.
Sitat av heihallohade Vis innlegg
Irak er alltid en slager
Vis hele sitatet...
I forhold til resten av landet, så er nord-Irak (Irakisk Kurdistan) et nokså trygt reisemål. Man bør styre unna byen Kirkuk, men ellers kan man fint vandre rundt i gatene i Erbil og Sulaymaniyah. Du kommer deg dit med Austrian Airlines, Lufthansa og Turkish Airlines blant annet. god tur.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har selv besøkt rundt 20 forskjellige land verden over(europa, asia,usa bla) sluttet med dette for noen år siden da jeg faktisk innså at norge er det beste landet jeg har vært i noensinne, ja andre land kan være spennende men kunne aldri tenkt meg å bo noe annet sted enn i norge..