Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1485
Har en case der huseier og sjef (for der jeg jobbet) er samme person.
Siden jeg flyttet inn, har leie alltid blitt betalt på forskudd, ved at pengene har gått direkte fra firmaet og inn på sjefens konto.

Jeg har da unnlatt å føre journal for dette.
Det var en tabbe, for nå prøver han å si at leien betales på etterskudd.
En klassiker blandt oss som leier altså.
Slik har han tenkt å få betalt dobbelt for en mnd.

Det er enkelt å bevise at han tar feil, med tanke på forskudd/etterskudd, og jeg peker ut dette for han.
Men jeg vet jo at personen er fast innbitt på å lure fra meg penger, han har jo forsøkt å lure meg på så mange måter.
Nå ber han meg dokumentere (Kanskje litt vanskelig).

Er dette riktig, eller skal jeg begynne å produsere papir?
Kontrakt? Titegn
Glassfiber
Rolsen Royce's Avatar
Trådstarter
Hva skal jeg gjøre med den da tenker du?
Det er greit at kontrakten sier at husleie betales på forskudd, selv om det ikke stemmer med sjefens påfunn å plutselig påstå at det betales på etterskudd. Det bryr han ikke.
Det er jo helt klart at han nekter det åpenbare, og er bare ute etter å gjøre det vanskelig.
Sist endret av Rolsen Royce; 15. april 2013 kl. 08:41.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Rolsen Royce Vis innlegg
Hva skal jeg gjøre med den da tenker du?
Det er greit at kontrakten sier at husleie betales på forskudd, selv om det ikke stemmer med sjefens påfunn å plutselig påstå at det betales på etterskudd. Det bryr han ikke.
Det er jo helt klart at han nekter det åpenbare, og er bare ute etter å gjøre det vanskelig.
Vis hele sitatet...
Ta det til retten om han er vanskelig?
Glassfiber
Rolsen Royce's Avatar
Trådstarter
Jeg har aldri vært i en rettsak før, men hvis jeg skal "ta det" "til retten", så vet jeg verken hva jeg skal bære på, og hvor det skal.
Har noen en kjapp gjennomgang på dette opplegget?
Hvis han er vanskelig tar du saken til Husleietvistutvalget (litt avhengig av hvor du bor).

Så lenge du har kontrakten + kontoutskrifter å vise til har han jo ingen sak.
Glassfiber
Rolsen Royce's Avatar
Trådstarter
Kontoutskrifter?
Det blir umulig for meg, siden pengene gikk direkte fra firma, til han.
Men det står i lønnsslippene.
Siden han er konkursrytter, så tilhører noen et firma som for lenge siden har tatt kvelden.
Jeg skal oppsøke regnskapskontoret, og håper at de har slippene liggende.

Jeg fant noe interessant på linken din.

Betalinger bør skje gjennom bank slik at du kan dokumentere betalingen.
Vis hele sitatet...
Som sagt, har ikke dette skjedd.
Dette må da kunne brukes i min favør?
Helt sikkert, dette høres jo ut som en sleip ål, så hvis du tar dette gjennom de rette instansene har han som sagt ingen sak.

Og uansett hvor pengene dine har kommet fra må du vel ha noe som dokumenterer det på et eller annet vis? Spesielt hvis det er et firma…
Du tar det ikke til retten, han må ta det til retten om han ikke får betalt. Har du det dokumentert på lønsslippene trenger du ikke tenke mer over denne saken
Kontrakten sier forskudd, og lønnslippene viser historikk på lik linje med bankutskrift.

Kommer han med ett krav til deg i etterkant så sender du en skriftlig svar tilbake hvor du forklarer ditt ståsted.
Dersom han fortsatt er uenig og står på kravet sitt så er det han som må ta dette videre til det lokale forliksrådet, ikke du. Dersom dette skjer er det viktig at du møter opp og tar med det du har av dokumentasjon, spesielt kontrakt, så ordner det seg garantert.

Siden dette også er sjefen din må du være ytterst påpasselig med at han kun trekker det han skal i fra lønna di, dvs det som er avtalt, og ikke noe annet. Trekker han mer enn det som er avtalt(for eks ei "ekstra" husleie) så er det du som må ta saken videre.
Navbruker fra Moss
bare si at han tar feil og krev doumentasjon på at han har riktig , han kan ikke kreve penger uten dokumentasjon
Sikkerhetsklarert
Om man kaller det forskudd eller etterskudd er egentlig likegyldig.

Det som betyr noe er hvor mange måneder har du bodd der, og hvor mange måneder har du betalt for. Det må dere ta en avregning på den måneden du skal si opp/flytte ut.