Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  99 27905
Jeg har skaffet meg en liten sommerjobb.
Jeg skal male et hus, ett strøk (to strøk på vinduskarmer), noe jeg regner meg å bruke 2-3 dager på..ikke noe kjempestor villa jeg skal male.
Jeg lurer på hva som er vanlig å ta i betaling?
De ville bli enig om en fast pris så jeg kan jobbe som jeg vil så lenge jeg blir ferdig. Jeg vil ikke ta for mye betaling, men jeg vil heller ikke ta for lite, derfor trenger jeg hjelp fra noen med litt mer erfaring.
Hva tror dere et malerfirma ville tatt for å male ett strøk på et helt hus?
For eksempel timebetalingen deres eller hva de ville tatt for en arbeidsdag på 9-10 timer.
Kommer helt ann på hva slags villa det er.
Du sier ingenting om hvor stor den vil være og om du eventuelt trenger en lift for å komme til og male alle steder....
Jeg tenker 15 000 - 20 000
Sist endret av KevinNice; 2. juli 2011 kl. 02:01.
Vet om de som har tatt 60 000 for en jobb som har krevd 24 timer totalt.

Om dette er noen du kjenner, så vil nok rundt 10 000 være grei betaling.
Om det er mer ukjente, så ville jeg satset på 15 - 20 000 =)
Det er noen jeg kjenner ja, å det skal vist være veldig høyt så jeg må stå i stige.
Så det er lov av meg å kreve mer enn 100 i timen liksom?
Uans om jeg ikke skal ha timebetaling så hadde det vært greit å vite timebetalingen til en fra et firma så jeg kan regne ut hvor mye han ville hatt for like lang tid som jeg kommer til å bruke, så kommer jeg til å legge meg litt under den prisen å diskutere den når jeg er ferdig. Det er planen
Husk: grunnen til at de spurte deg og ikke et firma, er at det er penger å spare.
Sitat av Teddybe4r Vis innlegg
Det er noen jeg kjenner ja, å det skal vist være veldig høyt så jeg må stå i stige.
Så det er lov av meg å kreve mer enn 100 i timen liksom?
Uans om jeg ikke skal ha timebetaling så hadde det vært greit å vite timebetalingen til en fra et firma så jeg kan regne ut hvor mye han ville hatt for like lang tid som jeg kommer til å bruke, så kommer jeg til å legge meg litt under den prisen å diskutere den når jeg er ferdig. Det er planen
Vis hele sitatet...
Et firma ville tatt noe rundt 25 000 - 30 000 vil jeg tro.
Du kan jo ta noe sånt som 10 000 - 15 000
Hvem dekker selve utstyret som skal brukes? maling osv

Hvor gammel er du forresten?
Sist endret av Torepia; 2. juli 2011 kl. 02:18.
Hvis det er snakk om 3 dagers jobb (regner da 72 timer) er 20000 ALT for mye. Det vil gi en timelønn på 278 kr. Snakker vi to dager snakker vi 416 kr per time. Vanlig lønn for ufaglærte ligger idag på ca 130 kr timen. Jeg vil si at en plass mellom 7 og 10 tusen er grei lønn, avhengig av om det tar 2 eller tre dager.
De kjøper maling å jeg maler. Men ettersom at ingen har nevnt noe under 10 000 kroner så er det et helt greit utgangspunkt å diskutere prisen ut ifra?
EDIT: ser nå at noen nevnte 7000, men som sakt jeg aaner ikke hva som er normalt
Sist endret av Teddybe4r; 2. juli 2011 kl. 02:21.
100kr i timen er veeeeldig lite for en malerjobb. Ta et beløp på mellom 10 000 -15 000
Regn med 200 - 300 kr timen.
De som jobber med maling, tar gjerne 600 kr timen. Men de maler nok fortere enn deg.
Så et utgangspunkt på 200 kr timen, er ikke så ille.
7 tusen høres greit ut

HUSK: Be dem si prisantydning først! Det mange gjør feil er å si:"7k høres bra ut" før du har hørt hva dem synes er rimelig, kanskje de hadde tenkt å betale 10k
Sist endret av Kruppy; 2. juli 2011 kl. 02:22.
Blir vel litt forskjell om du skal gjøre jobben svart, ett firma betaler jo en god del skatt.

Om du er et alternativ til et profesjonelt firma eller til at de skal male huset selv har jo og en del å si.
En slik jobb kunne eg betalt 20000 for om alternativet var de dobbelte hos et firma, men om sønnen til naboen krevde mer enn 200 kroner timen. Hadde eg malt huset selv.
200 kr timen. 10 timer i tre dager = 6000.. (svart, eksludert maling og utstyr)

antar at du er over 18.
Sitat av Teddybe4r Vis innlegg
Det er noen jeg kjenner ja, å det skal vist være veldig høyt så jeg må stå i stige.
Så det er lov av meg å kreve mer enn 100 i timen liksom?
Uans om jeg ikke skal ha timebetaling så hadde det vært greit å vite timebetalingen til en fra et firma så jeg kan regne ut hvor mye han ville hatt for like lang tid som jeg kommer til å bruke, så kommer jeg til å legge meg litt under den prisen å diskutere den når jeg er ferdig. Det er planen
Vis hele sitatet...
Sjekk at det er mulig og stå med stige rundt hele huset da.
Den feilen har jeg gjort og det og måtte leie inn en lift er rimelig dyrt
jeg er kun 16, men det er jo en ganske god bekjent å de har god råd. Var bare flaks at jeg var til stede når de snakket om å ansette malerfirma. Skal prøve å høre hva de er villig til å gi i morgen. Nå vet jeg hvertfall at 3000 er for lite (noe sånt jeg så for meg)
nåja, 16 år endrer jo litt.

tenker maks 150 i timen. og da er de meget grei.
100 er realistisk, så 3000 totalt er nok ikkje faroff
Enig med GrønnUgle her. Det faktum at du er 16år er helt avgjørende for hva du kan forvente å få betalt.
150kr timen er MEGET bra for en 16åring.
Er mulig at de vil gi meg en god pris fordi? De sparer jo uansett masse penger på å ansette meg istede for et firma.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
nåja, 16 år endrer jo litt.

tenker maks 150 i timen. og da er de meget grei.
100 er realistisk, så 3000 totalt er nok ikkje faroff
Vis hele sitatet...
Hvorfor endrer det noe? Det er da akkurat like slitsomt for en 16åring som for en 24åring, og jeg ser ingen grunn til at man burde få bedre lønn selv om man er eldre.
Så mye..? Jeg fikk 2500 av pappa for å male garasjen og boden.. tok 3 dager
Enig med Skeetonez. Etter som de er gode bekjent å jobben er svart burde det vel ikke ha så mye å si på alder ettersom jeg vil etterlate et like bra om ikke bedre resultat enn en 20åring?
Sist endret av Teddybe4r; 2. juli 2011 kl. 02:46.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Hvorfor endrer det noe? Det er da akkurat like slitsomt for en 16åring som for en 24åring, og jeg ser ingen grunn til at man burde få bedre lønn selv om man er eldre.
Vis hele sitatet...
Mer erfaring er lik mer lønn.
Sånn er det bare.

Om en 16 åring mener han kan gjøre jobben like bra som en 20 åring, (uansett om det er sant eller ikkje) er helt irrelevant... dessverre
Sist endret av GrønnUgle; 2. juli 2011 kl. 02:47.
Ser heller ikke hvorfor alderen skal spille inn i en slik jobb?

Her er det helt klart resultatet som spiller en rolle.
150 kr timen for en slik jobb, er ikke mye. Og man kan fint ta 200 kr timen uten at noen reagerer stort.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Ser heller ikke hvorfor alderen skal spille inn i en slik jobb?

Her er det helt klart resultatet som spiller en rolle.
150 kr timen for en slik jobb, er ikke mye. Og man kan fint ta 200 kr timen uten at noen reagerer stort.
Vis hele sitatet...
Sorry, men om en 16 åring krevde 200 kr timen for en malejobb.. Da hadde eg ledd.
Det er meget mye for "en slik jobb" da det er en jobb som enhver person som ikkje lider av MS eller akutt malingsallergi kan utføre..
Sist endret av GrønnUgle; 2. juli 2011 kl. 02:53.
skal du skrape først?
jeg hadde 4 malerjobber en sommer når jeg var 21-22, og tok fra 7 til 10 k. skraping og to strøk, de jeg jobbet for kjøpte alt jeg trengte. ingen av dem var enebolig, men det var fortsatt 3-4 lange dager på hver jobb. god timebetaling og jævlig frustrerende med dårlig vær
Sett det i en annen situasjon. Om du hadde leid inn to gode kompisser til å male huset ditt forskjellige ganger, ett strøk hver, da burde vel ikke han som feks jobber som maler til vanlig få mer lønn? Ikke glem at dette er snakk om bekjente og svartarbeid
Krysser fingrene for at de jeg skal male for har samme syn på det som meg.

Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
skal du skrape først?
jeg hadde 4 malerjobber en sommer når jeg var 21-22, og tok fra 7 til 10 k. skraping og to strøk, de jeg jobbet for kjøpte alt jeg trengte. ingen av dem var enebolig, men det var fortsatt 3-4 lange dager på hver jobb. god timebetaling og jævlig frustrerende med dårlig vær
Vis hele sitatet...
Nei som sagt, jeg skal kun male et strøk på hele huset med stige pga veldig høyt hus.
Sist endret av Teddybe4r; 2. juli 2011 kl. 02:56.
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
jævlig frustrerende med dårlig vær
Vis hele sitatet...
Dårlig vær betyr jo....fridag?
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Hvorfor endrer det noe? Det er da akkurat like slitsomt for en 16åring som for en 24åring, og jeg ser ingen grunn til at man burde få bedre lønn selv om man er eldre.
Vis hele sitatet...
Jeg vil faktisk tro det er mindre slitsomt for en 24åring enn en 16åring, men det er ikke poenget.

Verden er slik at erfaring = mer lønn, thats life.
Sitat av Kruppy Vis innlegg
Dårlig vær betyr jo....fridag?
Vis hele sitatet...
hvis man er skikkelig hol på penger så vil man ikke ha fridager fra svart arbeid, haha

men til trådstarter: at du må klatre i stige har ikke så mye å si, så lenge du ikke detter ned. få dem til å kjøpe slik teleskop-stang man kan feste kost/rulle på, blir veldig mye lettere for deg.
har du noe kraft i armene dine? det er ganske stress å flytte tunge stiger...
Jaja, ble ikke særlig klokere av dette.. Jeg skal spørre hvor mye de hadde tenkt å punge ut til meg i morgen så skal jeg oppdatere dere med hvor snille de har vært.
Er glad jeg bare selger maling

Men jah, vi har kontakt med noen polakker som maler hos folk, og de tar betalt 10-15k(avhengig av størrelse). Det burde du også ta. Kan polakka gjøre det kan hvertfall du gjøre det! De vil nok være fornøyd med å betale deg 10-15k

7k vil jeg si er for lite. Hvertfall når det er høyder og kronglete steder.
Sist endret av ballestank; 2. juli 2011 kl. 03:27.
Sitat av ballestank Vis innlegg
Er glad jeg bare selger maling

Men jah, vi har kontakt med noen polakker som maler hos folk, og de tar betalt 10-15k(avhengig av størrelse). Det burde du også ta. Kan polakka gjøre det kan hvertfall du gjøre det! De vil nok være fornøyd med å betale deg 10-15k

7k vil jeg si er for lite. Hvertfall når det er høyder og kronglete steder.
Vis hele sitatet...
tenkte å ta ca. 10 000 selv men må høre litt hva de hadde tenkt først. Vil ikke begynne å krangle meg oppover mange tusen
Altså skjønner ikke at folk skal mene at en 16 åring skal ta 10-20k for å male et lite hus som vil ta han 2-3 dager, og tviler sterkt på at vedkommende vil gjøre det. Regner du 25-30 timer totalt så burde du være fornøyd med rundt 3-4 tusen, 100 kr timen er greit times betalt og da får du kanskje noe jobb der senere også.

Fattern malte opp igjen huset for 4-5 år siden, totalt var det vel en 150kvadrat. 3stk polakere brukte 2 dager på 1 strøk og fikk utbetalt 5lapper. Gratis mat og drikke fikk de også.
Sitat av ballestank Vis innlegg
Er glad jeg bare selger maling

Men jah, vi har kontakt med noen polakker som maler hos folk, og de tar betalt 10-15k(avhengig av størrelse). Det burde du også ta. Kan polakka gjøre det kan hvertfall du gjøre det! De vil nok være fornøyd med å betale deg 10-15k

7k vil jeg si er for lite. Hvertfall når det er høyder og kronglete steder.
Vis hele sitatet...
Så du mener polakker er mindre verdt/dårligere enn nordmenn?

Ville noen ha betalt en 16årig polakk 10-15k for å male et lite hus?
Synes 10 000 er en fin pris. Ta utgangspunkt i det iom. at det er snakk om et høyt hus som helt klart gjør jobben noe mer komplisert og krevende.
10 000 kan nok de fleste avse for å få hele huset malt. Bare sørg for å gjør en skikkelig jobb!
Sist endret av NijO; 2. juli 2011 kl. 05:42.
hva med å avtale times pris hos arbeidsgiver, for så å legge de sammen. å først da kreve beløpet?
10.000 er et godt utganspunkt om du er 16 eller ei. Jeg har flere venner som har malt hus på sommeren som har lagt seg på ~10.000. Så begynn der du! Det er en realistisk sum.
Tror folk her er litt for optimistiske. Si at du jobber 10 timer hver dag i tre dager, altså totalt 30 timer. Hadde du jobbet 30 timer i en butikk som 16 åring hadde du kanskje fått noe som 3000 (+ feriepenger, men du skulle eventuelt ha skattet av dette). Får du noe over 5000 for malejobben tror jeg du bør være ganske fornøyd.

Det er ikke så veldig mange som får 300 kroner timen (altså 9000 ved totalt 30 timers jobb), uansett yrke, selv med 5 års utdannelse og en god del års erfaring.

At et malefirma tar 500-600 kroner timer er lite relevant. I denne summen så er det også inkludert feriepenger, arbeidsgiveravgift, lønn til regnskapsavdelingen, husleie for hovedkontoret, avskrivninger for firmabilen etc. Det er ikke sånn at malerne selv sitter igjen med 500 kroner timen selv om firmaet fakturerer den summen.
Dessuten har det noe å si om hvor proff du er, proffe malere tilbyr vask før maling for at malinga skal sitte bedre.

Med alder kommer erfaring og man gjør bedre resultat. Bedre med lange strøk istedenfor korte bl.a. Flekking av gammel flasset maling. Dekke til ting så det ikke søles noe sted. Mange steder ser man grunnmuren av stein klina ned med maling.

Tenk ihvertfall kvalitet framfor å tjene mest mulig!

Prisen regner du ut ved å forestille deg hvor mange timer det tar, og gange timene med prisen du kan tenke deg. Blir litt gambling. Spør du meg er det lettest med lettstilas, veldig raskt, det tryggeste og enkelt å sette opp. Koster å leie, må undersøke det.

F.eks. 8 timer inkl pause og karmer per vegg, hvis det er normal størrelse på huset, 8x4 = 32 timer x tja, 300 i timen, 9600? Det skal dekke leie av stillas, mat, transport, verktøy. Ville kanskje økt prisen litt.
Sist endret av Taurean; 2. juli 2011 kl. 09:59.
Når jeg var 11år skrapte og malte jeg låven hos bestemor fikk 110kr timen, hun betalte maling og utstyr. Fikk totalt 2200kr arbeidet da i 20 timer. Det var bra betalt for en på 11år, men skulle jeg gjordt det i år hadde jeg fått 2800kr for samme jobben får 10kr ekstra i timen pr år :P

Så jeg vil si at du regner å bruke si 30timer med effektiv arbeid f.eks siden hus er litt forskjellig fra en låve, så ganger du det med 160kr f.eks da får du 4800kr så kan du si 5000kr av de du skal arbeide hos.
Viste ikke at det lå så mye penger i malerjobber! o_O Jeg vil ha en sånn malerjobb jeg også!
Jeg har sommerjobb i et malerfirma. Når vi beregner pris, finner vi ut hvor mange kvadratmeter du må male, dette kan regnes grovt på et par minutter.. Vi har en pris på 160kr per kvadratmeter. Siden du er venn av de som skal male, det skal gjøres svart og du er ufaglært ville jeg nok satt en pris mellom 60-90 kr per kvadratmeter. make yourself look important og takser jobben proft!
Husk at det å male et hus, er en helvetes møkkajobb, så utnytt det der og krev litt. De betaler nok så lenge de selv slipper å male huset.
et hus male det for svarte penger ... 10 000 kroner. innleid hvit arb kraft koster, polakker koster. ti lapper er ikke for mye, og ikke for lite. fem er alt for lite og 15 20 er alt for mye. dette inkl at dem betaler maling og utstyr.
¨
Når jeg malte for et malerfirma i fjord sommer (skedsmo kommune), så jobbet jeg i 3 uker og tjente 14.000 og vi malte 2 barnehager og en fritidsklubb
Sist endret av random36598; 2. juli 2011 kl. 16:04.
Sitat av Torepia Vis innlegg
Så du mener polakker er mindre verdt/dårligere enn nordmenn?

Ville noen ha betalt en 16årig polakk 10-15k for å male et lite hus?
Vis hele sitatet...
Nei, mener ikke det? Roan de moral-greien. Takk

Read between the lines.
Men du Supra som hadde sommerjobb som maler, den prisen som dere bruker som utgangspunkt er det for et eller to strøk?
Hadde blitt glad om jeg fikk 150kr i timelønn som 16 åring.. Får 100kr timen for å grave lecakuler ut fra under et hus, og jeg er 18..
Sitat av Rabbern Vis innlegg
Men du Supra som hadde sommerjobb som maler, den prisen som dere bruker som utgangspunkt er det for et eller to strøk?
Vis hele sitatet...
det er to strøk. Vi betaler også maling og utstyr.
Sånn hvis noen andre lurer, så får jeg 140 kroner timen, er 21 år og ufaglært. Siden jeg jobber i et Donald Duck firma som sjefen min selv sier, går lønna mest ut på hvor mange sesonger du har malt. Har to 17 åringer på jobben som tjener 144 i timen på grunn av at de har tidligere sesonger innabords.

Det med å sette pris på en malerjobb er vanskelig, og man konkurrener som oftest med andre malerfirmaet/personer om jobbene. Da jeg regner med at du vil male dette huset, ville jeg heller gått for en lavere sum nettopp fordi du da er sikker på å få jobben. Male hus er repetivt og en hard belastning for skulder og armene, men samtidig en utrolig chill jobb!

Lykke til!

Edit:
Ser at veldig mange ser på malerjobb som noe lukrativt mtp lønn. Hvis man jobber i et firma og betaler skatt av kronene er det ikke all verdens. Hvertfall ikke for ufaglærte. Høy stige eller lift får du heller ikke bruke...

Hvis man derimot maler på Akkord, altså får betaling for jobben uavhengig av tidsbruk, vil man fort kunne tjene noen raske og gode kroner. Vanligvis får jeg timelønn, men sjefen har lovet meg og de andre gutta noen hus på akkord i sommer hvor vi deler pengene. tar vi 60 000 for et hus og vi er fem som maler, deler vi rett og slett 60 000 på 5! ^^
Sist endret av Supra; 2. juli 2011 kl. 16:57.