Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 655
Erklært blond
hvorfor bruker man http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303162 denne under pc bygging, og hvordan bruker man den?

Og hvorfor skal vi bruke den? har alltid lurt på det.

-Nice
det kalles ESD og er skadlig for komponentene i dataen.

Man tar armbåndet på som en klokke og derfra er det en ledning som går til jord.
I di fleste tilfeller er det nok å koble den til datakabinettet slik at utladningen går i kabinettet og ikke i ditt 5000 kroners skjermkort og den sikre komponentdød.
Sist endret av Mantuz; 13. januar 2011 kl. 16:46. Grunn: lureleif
Du bruker den slik at du ikke er uheldig og får støt når du tar på komponentene, skjer dette med feks hovedkortet kan det bli ødelagt.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Du bruker den slik at du ikke er uheldig og får støt når du tar på komponentene, skjer dette med feks hovedkortet kan det bli ødelagt.
Vis hele sitatet...
Dette er litt feil å si. Nå er det ikke slik at det er komponenten som er oppladdet, men du selv. Du får støt uansett om du tar på en strømførende komponent når du bruker en slik ESD armlenke.

Det er slik at det er kroppen & klærene dine som er eletrisk oppladdet, å siden dem ikke har blitt utladdet noen steder så kan kroppen og klærene dine ladde seg tilstrekkelig opp til at man før et støt. Man får da støt da du selv er tilstrekkelig oppladdet og tar på noe som er metall eller leder til jord. Da vil all elektrisitet søke mot jord eller dette metallet og du & klærene dine vil bli utladdet, dette er støtet og det vil i mange tilfeller kunne ladde seg ut før du har fysisk kontakt med jord / metallet. Dette fordi utladningen er av en så høy spenning ( 40 000+ ) at den kan vandre igjennom luften så snart den "kjenner" en mulig vei til jord. Dette er da bare usle 1cm ,men siden det er snakk om høye spenninger så er dette ofte den sikre komponentdød for fintfølende elektronikk. ESD er ubehagelig for mennesker, men ufarlig. Det som er farlig for oss er hvor mye strøm ( Amper ) som går igjennom oss, og en ESD utladning er ikke mye strøm i, men likefullt skadlig for elektronikk.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Alle vet jo at en EKTE pc-bygger, monterer komponentene med en hånd, mens den andre hånden toucher jord(kabinett fks)
Sist endret av Fleff; 13. januar 2011 kl. 17:01.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Alle vet jo at en EKTE pc-bygger, monterer komponentene med en hånd, mens den andre hånden toucher jord(kabinett fks)
Vis hele sitatet...
Tar av sokken og setter beinet på kabinettet jeg
Sitat av Fleff Vis innlegg
Alle vet jo at en EKTE pc-bygger, monterer komponentene med en hånd, mens den andre hånden toucher jord(kabinett fks)
Vis hele sitatet...
Eller bare ta på noe som leder strøm før du bygger? Slik at du blir kvitt ladningen.. Jeg har aldri hatt problemer med støt.
Eat to bite?
Curver's Avatar
Vis du bor i nærheten av et kjell och company butikk (svensk butikk) så selger de sånne til 29,- Vet at det står tilbud, men det har vært sånn sia de starta opp.

Jeg har ikke brukt det så langt, og det har gått bra med mine "komponenter". Men kjenner en kompis som ødla en harddisk ved hjelp av esd tror jeg. Den var iallefall død
Hvis du ikke sikrer deg mot ESD mens du tar på komponenter, så skader du de uansett. UANSETT. Det er ingen unntak.

Men greia er at skadene ikke alltid viser seg med en gang.. det kan gå flere år før du merker skadene.

hold på jord (kabinettet for eks) mens du setter i komponentene, så går det bra. Personlig tar jeg av sokken og setter gamle kabinettet mitt under bordet jeg har PCen jeg bygger på.