Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3790
Hei.

Er veldig fascinert av hypnose, og har i det siste sett en del videoer av kjente hypnotisører. Noen som har blitt hypnotisert, eller på annen måte vært borti det? Vil jeg evt kunne gjøre noe skade ved å finne meg en forsøkskanin og trene på?

Takk for alle synspunkter
Sitat av Ozzfan Vis innlegg
Hei.

Er veldig fascinert av hypnose, og har i det siste sett en del videoer av kjente hypnotisører. Noen som har blitt hypnotisert, eller på annen måte vært borti det? Vil jeg evt kunne gjøre noe skade ved å finne meg en forsøkskanin og trene på?

Takk for alle synspunkter
Vis hele sitatet...
Hei, har selv vært hypnotisert et titalls ganger, og hypnotisert andre.
Det spørs litt på hva du tenker å øve deg på, men på generelt lekent basis kan du ikke gjøre noen skade.
skulle gjerne blitt hyppnotisert for å se hvordan det er, trenger du en forsøksperson så er det bare å si i fra
Dice, hvordan hypnose erfaring har du og hvordan hypnose utfører du?
Offtopic : noen som veit hvor jeg kan lære litt hypnose ?

hadde vært litt kult og prøvd en gang
http://www.hypnosisnow.com/how_to_hypnotize.htm

Her står vel det du lurte på, og vis du ikke vil lese så kan jeg si at det ikke er farlig. Det vist som å sove og ikke mer eller mindre risikabelt enn det.
Når man hypnotiserer noen, så prøver man egentlig bare å få personen til å slappe av. Det er ikke sånn at personen plutselig går i transe og går helt bananas.
Skal utdanne meg til Hypnoterapaut, med spesialisering i røykeslutt,vektreduksjon og psykoterapi.
Selvhypnose mestrer de fleste med litt øvelse, og er veldig greit å starte med. Hvordan kan du lese her:

http://www.gratiskurs.no/kurs/104/Ku...pnose-159.aspx

Du kan lese fakta og om utdanningen her:

www.hypnoseakademiet.no

lykke til
Noen som har peiling og kan forklare hva det egentlig er som skjer under hypnose?
Sitat av zevz Vis innlegg
Noen som har peiling og kan forklare hva det egentlig er som skjer under hypnose?
Vis hele sitatet...
Hypnose er metodikken for å sette en person i transetilstand. Når en person går i transe, åpnes underbevisstheten og man har mulighet for å fjerne de uvaner,lidelser osv som ligger der. Da foreksempel røyking,neglbiting,stress,angst,nesepilling, ja listen er lang. I det bevviste sinnet ligger blant annet : Korttidsminne,fokus,viljestyrke og logisk\rasjonell tankegang.I det ubevviste sinnet ligger: langtidsminne,vaner,uvaner og følelser. Transe er en tilstand de fleste opplever hver eneste dag, når man foreksempel kjører forbi en innkjørsel man kjenner til man skal inn i, forsvinner fra virkeligheten, når du ser på tv,slapper av, igjen, listen er utrolig lang. Transe er altså en avslappet tilstand, og ikke som det blir fremstilt som i tegneserier med viftende medaljonger og spiralbriller. Du er våken under hypnosen, men har altså en ekstremt avslappet følelse. Anbefaler deg også å lese på linkene jeg postet over Håper dette var til hjelp
Jeg legger igjen denne her, så slipper du å få et eventuelt sjokk i fremtiden.(Fra en organisasjon som fortsatt trenger bevis for hypnose.)

http://www.randi.org/encyclopedia/hy..._hypnosis.html
Hypnose er kort og greit når den kritiske sansen forsvinner. Det er da man får tilgang til underbevisstheten, og kan gjøre forskjellige ting.

Gjerne send PM om dere lurer på noe, ser ikke på denne tråden så ofte.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hypnose er guidet meditasjon.
Sitat av zevz Vis innlegg
Noen som har peiling og kan forklare hva det egentlig er som skjer under hypnose?
Vis hele sitatet...
Hjernen består av høyre og venstre hjernehalvdel. Venstre står for kort fortalt for egenskaper som logikk og språk, høyre for kreativitet, direkte sanset tankeprosesser og andre litt mer ”diffuse” egenskaper. I høyre hjernehalvdel ligger også underbevisstheten. Målet ved hypnose er å gjøre venstre hjernehalvdel så inaktiv som mulig, for dette gjør at informasjonen bryter gjennom corpus callosum i hjernen og når høyre hjernehalvdel. Når dette skjer, vil informasjonen (som kan være ord du hører eller sier) påvirke deg på en helt spesiell måte. Denne tilstanden, eller trance, kan oppnås ved mange forskjellige måter; en av dem er å gi venstre hjernehalvdel en oppgave sånn at den blir ”oppholdt”.

Hypnose er vitenskapelig bevist, selv om det blant folket fortsatt herjer mange feiloppfatninger rundt hypnose.
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
melder meg som forsøkskanin
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Dice Vis innlegg
Hypnose er kort og greit når den kritiske sansen forsvinner. Det er da man får tilgang til underbevisstheten, og kan gjøre forskjellige ting.

Gjerne send PM om dere lurer på noe, ser ikke på denne tråden så ofte.
Vis hele sitatet...
Den kritiske sansen er den delen av sinnet som skiller virkelighet og fantasi(eller rettere sagt det du TROR er virkelighet og fantasi), og er aktiv stort sett hele dagen. Men om natten når du drømmer har den kritiske sansen gått og lagt seg, så alt du opplever i drømmen virker ekte. Under hypnose er den kritiske sansen svekket, og jo mer svekket den er, jo mer space ting kan du oppleve, og jo mere space hypnotiske fenomen du opplever jo mer svekkes den kritiske sansen.

Man kan beskrive fenomener til hypnotiserte folk, og de vil oppleve dem, for eksempel kan du si at du er en trollman og kan bruke magi som gjør at de ikke kan snakke, og de tror det helt ukritisk, og fordi de tror at det er umulig å snakke så greier de det ikke.

og etter hvert er effekten så forsterket at du kan fremkalle hallusinasjoner.

En gang når jeg hypnotiserte noen så sa jeg at han skulle holde ut hånden og se på den, og se for seg en liten flamme som svevde over håndflaten, og legge merke til hvordan den avgir varme, akkurat så varmt at det ikke blir ubehagelig. så sa jeg at han kunne styre størrelsen på flammen med tankene, fordi han var en trollmann. så holdt jeg opp et papir og sa at han skulle kaste flammekulen på det, og han gjorde det, og jeg latet som om jeg brant meg og mistet papiret. Senere så gav jeg ham et rør jeg påstod var et lasersverd, og viste ham en knapp som han kunne slå det av og på med(knappen fantes ikke i virkeligheten).
han lekte seg litt med lasersverdet, kuttet av meg armen og kuttet av hodet på person #3. Etter det påstod jeg at jeg var en trollmann, og jeg kunne skyte lyn ut av fingrene. så grillet jeg ham med lynet.

etter han var ute av transen viste jeg ham papiret han hadde brent, og spurte "Brente du ikke dette papiret opp i sted?", og han sa "Ja, men hvorfor er det ikke brent lengre?", og jeg sa, fordi du var hypnotisert, og han sa han var skikkelig skuffet, fordi han hadde tenkt å kaste ildkuler på en fyr han ikke likte. Han rapporterte også at å bli grillt med lyn var jævlig vondt.
Sist endret av [lc]lamerlord; 10. april 2011 kl. 01:21.
Nå bare leker eg meg litt, men går det feks. og hypnosere seg selv at ein er eit geni i norsk skriving? og ein gjere dette på feks nosk eksamen eller tentamen?
Sitat av Marzzh Vis innlegg
Nå bare leker eg meg litt, men går det feks. og hypnosere seg selv at ein er eit geni i norsk skriving? og ein gjere dette på feks nosk eksamen eller tentamen?
Vis hele sitatet...
Etter hva jeg har forstått: nei, med mindre du underbevisst er et geni
Hero of Time
bronze's Avatar
Sitat av villmannen Vis innlegg
Hjernen består av høyre og venstre hjernehalvdel. Venstre står for kort fortalt for egenskaper som logikk og språk, høyre for kreativitet, direkte sanset tankeprosesser og andre litt mer ”diffuse” egenskaper. I høyre hjernehalvdel ligger også underbevisstheten. Målet ved hypnose er å gjøre venstre hjernehalvdel så inaktiv som mulig, for dette gjør at informasjonen bryter gjennom corpus callosum i hjernen og når høyre hjernehalvdel. Når dette skjer, vil informasjonen (som kan være ord du hører eller sier) påvirke deg på en helt spesiell måte. Denne tilstanden, eller trance, kan oppnås ved mange forskjellige måter; en av dem er å gi venstre hjernehalvdel en oppgave sånn at den blir ”oppholdt”.

Hypnose er vitenskapelig bevist, selv om det blant folket fortsatt herjer mange feiloppfatninger rundt hypnose.
Vis hele sitatet...
Har ingen definitiv mening om hypnose, men her lirer du av deg altfor bombastiske påstander.

1) Det er en myte at forskjellige egenskaper som logikk, kreativitet osv. er lokalisert til hver sin hjernehalvdel. Medisinsk vitenskap sier at det finnes funksjonelle asymmetrier, som for eksempel språk, men man bruker fortsatt begge hjernehalvdeler til stort sett alle mentale oppgaver (inkludert språk). Det er dermed ikke sant at hjernehalvdelene tar seg av separate oppgaver.

Dog trodde selv vitenskapsmenn dette tidligere.
But more recently, brain scan technology has revealed that the hemispheres' roles are not quite so cut-and-dried as once thought. The two hemispheres are in fact highly complementary. For example, language processing, once believed to be left- hemisphere-only, is now understood to take place in both hemispheres: the left side processes grammar and pronunciation while the right processes intonation. Similarly, experiments have shown that the right hemisphere does not work in isolation with regard to spatial ability: the right hemisphere seems to deal with a general sense of space, while the left hemisphere deals with objects in specific locations.
Vis hele sitatet...
2) Det samme gjelder forøvrig underbevisstheten.

Kilder:
- http://scienceblogs.com/neurophiloso..._brain_myt.php
- http://www.positscience.com/human-br...rain-mythology

Uten å ha undersøkt temaet hypnose noe særlig, tror jeg at hypnoterapi funker, men at scene-hypnose som vi ser på TV i hovedsak er tull.