Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 6029
Hei freaks!

Lurer litt på en ting, hørte en fyr prate om hasjpiller han fikk av legen mot kronisk migrene. Hva er dette for noe ? Hvordan funker det ? osv. thanks!
Dette deles ikke ut i Norge. Vet at svenskene har eksperimentert med Marinol.
trodde marinol eksisterte i norge jeg? uansett ett helt latterlig opplegg å designe syntetisk thc istedenfor og legalisere thc gjennom sin naturlige vekst til medisinske formål
Sitat av DC89 Vis innlegg
uansett ett helt latterlig opplegg å designe syntetisk thc istedenfor og legalisere thc gjennom sin naturlige vekst til medisinske formål
Vis hele sitatet...
Og dette fordi?
Sitat av fetter Vis innlegg
Og dette fordi?
Vis hele sitatet...
Det er kjemisk og ikke organisk?
Er det mulig eller ikke mulig å få dette av legen sin i Norge?
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Det er kjemisk og ikke organisk?
Vis hele sitatet...
What?

...

Syntetisk er en kopi av det opprinnelige stoffet. Molekylene og molekylstrukturen er helt like som det naturlige produktet... Så ser ikke helt hva poenget ditt er?
Sist endret av M72; 5. september 2011 kl. 14:30.
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Det er kjemisk og ikke organisk?
Vis hele sitatet...
Du forstår tydeligvis ikke innholdet i disse begrepene, siden du tror at noe som er syntetisert automatisk er annerledes enn det som vokser i naturen.
fordi jeg mener det er bedre og legalisere det naturlige som har vært her i all tid framfor og lage en egen versjon av stoffet som skal ha samme hensikt mot plagene man har, bare for at legemiddelindustrien skal få tjene sine penger på sitt stoff når det sikkert i tilleg har flere dystrte bivirkninger enn det cannabis har uten at jeg vet noe sikkert om dette er bare mine tanker
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Sitat av DC89 Vis innlegg
fordi jeg mener det er bedre og legalisere det naturlige som har vært her i all tid framfor og lage en egen versjon av stoffet som skal ha samme hensikt mot plagene man har, bare for at legemiddelindustrien skal få tjene sine penger på sitt stoff når det sikkert i tilleg har flere dystrte bivirkninger enn det cannabis har uten at jeg vet noe sikkert om dette er bare mine tanker
Vis hele sitatet...
Tviler sterkt på at legemiddelindustrien vil ødelegge for seg selv ved å fremstille et potensielt skadelig isomer av et kjemisk stoff...
Sist endret av M72; 5. september 2011 kl. 14:34.
Sitat av DC89 Vis innlegg
fordi jeg mener det er bedre og legalisere det naturlige som har vært her i all tid framfor og lage en egen versjon av stoffet som skal ha samme hensikt mot plagene man har, bare for at legemiddelindustrien skal få tjene sine penger på sitt stoff
Vis hele sitatet...
Welcome to the real world! Er du klar over hvor mange millioner det koster å utvikle et legemiddel? Tror du virkelig en gjennomsnittlig lege ville foreskrevet Cannabis-røyking om det var lovlig, uten å ha solid forskning samt en godkjennelse fra Legemiddelverket i rykken?

når det sikkert i tilleg har flere dystrte bivirkninger enn det cannabis har uten at jeg vet noe sikkert om dette er bare mine tanker
Vis hele sitatet...
Naturidentisk - smak på ordet, virkestoffet i Marinol er identisk med hovedvirkestoffet i Cannabis.
Du kan gjerne argumentere for at det er etisk feil å syntetisere noe bare for og kunne ta patent å få enerett. Men akkurat det har ikke så mye med saken å gjøre. Men jeg fant en kilde som sier:
Marinol: Syntetisert THC finnes, og blir kalt for dronabinol. Dette middelet er i
produkter som marinol som er klassifisert som et legemiddel. Legemiddelet selges
under resept i USA og Canada og gis for det meste til pasienter som undergår
strålebehandling, sliter med søvnløshet og insomnia og lider av multippel sklerose
osv. Problemet med marinol er at elementene fra cannabis på en måte blir
undertrykket av de andre elementene i marinol. Marinol inneholder heller ikke
cannabinoder og er derfor veldig unaturlig og kan virke deprimerende. Det er altså
flere bivirkninger på et syntetisk produkt enn et naturlig når det gjelder cannabis.
Man kan ikke replisere den biologiske prosessen til cannabisplantene, slik at et
syntetisk produkt aldri vil være det samme.
Vis hele sitatet...
Link til kilden.

Jeg har dessverre til gode å finne ut hvor pålitelig den kilden er.
Sitat av murloc Vis innlegg
Jeg har dessverre til gode å finne ut hvor pålitelig den kilden er.
Vis hele sitatet...
Vrøvl, fyren som skrev dette høres ut som en som gladelig betaler 20 kroner ekstra for ei flaske økologisk vann. Marinol inneholder ren (-)-trans-Δ9-tetrahydrocannabinol (THC).
Sitat av murloc Vis innlegg
Du kan gjerne argumentere for at det er etisk feil å syntetisere noe bare for og kunne ta patent å få enerett. Men akkurat det har ikke så mye med saken å gjøre. Men jeg fant en kilde som sier:

Link til kilden.

Jeg har dessverre til gode å finne ut hvor pålitelig den kilden er.
Vis hele sitatet...

Dette er vel synsing?


Kall meg skeptisk, men jeg tror ikke jointer og sjokolade på resept løser så mange problemer. Det er greit å være pro legalisering, men jeg syns dette med å kalle cannabisrøyking for medisin er en uting.

Ja, jeg røyker, og jeg får sove bedre og alt det der, men det finnes sikkert andre ting til samme formål som ikke øker blodtrykk, som ikke ødelegger lungene. Å syntetisere stoffene vil derfor være bedre fordi man kan kontrollere mengde virkestoffer.

Til slutt så må det tas i betraktning at cannabis stort sett er ulovlig over hele verden, og at dette kompliserer forskning.
Men vi vet da alle at det ikke bare er THC i cannabis. Det er forsket på forholdet mellom de aktive stoffene i cannabis, og psykiske bivirkninger. Det er funnet at CBD blandt annet fungerer som
Cannabidiol has also been shown to act as a 5-HT1A receptor agonist,[14] an action which is involved in its antidepressant,[15][16] anxiolytic,[16][17] and neuroprotective[18][19] effects.
Vis hele sitatet...
Forøvrig er det også funnet at økt innhold av CBD minsker effekten som thc har på korttidshukommelsen.

I det hele tatt så er cannabis sine helseeffekter på ingen måte THC sin ære alene. Så å syntetisere bare THC er å lage ett dårligere produkt. Men hey, det er jo slik legemiddelindustrien tjener penger på.
Sitat av thallium Vis innlegg
Vrøvl, fyren som skrev dette høres ut som en som gladelig betaler 20 kroner ekstra for ei flaske økologisk vann. Marinol inneholder ren (-)-trans-Δ9-tetrahydrocannabinol (THC).
Vis hele sitatet...
Det vet jeg ingenting om, og jeg vet heller ikke helt hva du beskylder meg for å synes. Jeg skriver jo rett frem at jeg ikke vet hvor pålitelig kilden er. Dette gjør jeg fordi jeg ikke vil påstå det han sier er sant helt uten videre. Men tar jeg ikke helt feil så _har_ de fjernet enkelte ting fra marinol sammeniknet med ren cannabis. Og synergieffekten kan jo være anderledes en THC alene?

Sitat av bronsky Vis innlegg
Dette er vel synsing?


Kall meg skeptisk, men jeg tror ikke jointer og sjokolade på resept løser så mange problemer. Det er greit å være pro legalisering, men jeg syns dette med å kalle cannabisrøyking for medisin er en uting.

Ja, jeg røyker, og jeg får sove bedre og alt det der, men det finnes sikkert andre ting til samme formål som ikke øker blodtrykk, som ikke ødelegger lungene. Å syntetisere stoffene vil derfor være bedre fordi man kan kontrollere mengde virkestoffer.

Til slutt så må det tas i betraktning at cannabis stort sett er ulovlig over hele verden, og at dette kompliserer forskning.
Vis hele sitatet...
Selvsagt er det synsing, og jeg er helt enig med deg på mange punkter. Men om mennesker som får et bedre liv av rusfølelsen i seg selv er det vel ikke helt feil å kalle det medisin. Gitt at man definerer medisin som noe som øker livskvaliteten til et menneske.

Og dessuten så har de aller fleste medisiner bivirkninger - som i ditt eksempel med cannabis. Og jeg er helt enig i at i mange tilfeller kan marinol være et bedre alternativ. Men jeg lar meg ikke selge på at det "alltid" er et bedre alternativ. Vi trenger dog mer forskning på feltet.
Sist endret av murloc; 5. september 2011 kl. 15:13.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Dette er vel synsing?


Kall meg skeptisk, men jeg tror ikke jointer og sjokolade på resept løser så mange problemer. Det er greit å være pro legalisering, men jeg syns dette med å kalle cannabisrøyking for medisin er en uting.

Ja, jeg røyker, og jeg får sove bedre og alt det der, men det finnes sikkert andre ting til samme formål som ikke øker blodtrykk, som ikke ødelegger lungene. Å syntetisere stoffene vil derfor være bedre fordi man kan kontrollere mengde virkestoffer.

Til slutt så må det tas i betraktning at cannabis stort sett er ulovlig over hele verden, og at dette kompliserer forskning.
Vis hele sitatet...
Hvis du røyker selv burde du jo skjønne hvordan cannabis kan brukes som medisin i flere sammenheng. Hjelper med søvn, folk som mister matlyst av forskjellige grunner, det virker smertestillende osv osv. Veldig mange amerikanere som bruker medisinsk marijuana rapporterer at det har hjelpt dem veldig og nå du ser disse folka ser det ikke ut som slappe stonere som vil ha en unnskyldning for å røyke lovlig. Det er folk som faktisk er syke og som trenger det.

Når det gjelder marinol mener jeg på å ha lest eller sett en film om dette der flere pasienter sa at det ikke funket som vanlig marijuana og at svært få var fornøyde med dette. Mener å huske at dette var fordi marinol inneholder thc men mangler andre ting som er i cannabis planten som har innvirkning. Men hvis marinol kan legaliseres som et legemiddel, hvorfor kan ikke cannabis legaliseres? Er det sånn at det må være ei pille for at man kan bruke det som legemiddel? latterlig

Bronsky sjekk disse filmene btw: http://www.youtube.com/watch?v=kIdip...el_video_title

http://www.youtube.com/watch?v=P33aj...el_video_title
Sitat av DC89 Vis innlegg
fordi jeg mener det er bedre og legalisere det naturlige som har vært her i all tid framfor og lage en egen versjon av stoffet som skal ha samme hensikt mot plagene man har, bare for at legemiddelindustrien skal få tjene sine penger på sitt stoff....
Vis hele sitatet...
Legemiddelindustrien kunne tjent like mye penger på å dyrke cannabis som å fremstille syntetisk thc. Hvem har sagt at det fremstilles kun for at den store, skumle og ukjente legemiddelindustrien skal tjene mer penger?

Sitat av DC89 Vis innlegg
når det sikkert i tilleg har flere dystrte bivirkninger enn det cannabis har uten at jeg vet noe sikkert om dette er bare mine tanker
Vis hele sitatet...
Da foreslår jeg at du holder tankene dine for deg selv frem til du faktisk kan legge frem en logisk tankerekke som bygger under påstanden din.

Sitat av GrønnUgle Vis innlegg

I det hele tatt så er cannabis sine helseeffekter på ingen måte THC sin ære alene. Så å syntetisere bare THC er å lage ett dårligere produkt. Men hey, det er jo slik legemiddelindustrien tjener penger på.
Vis hele sitatet...
Det kommer da helt an på hvilke medisinske bruksområder pillen skal adressere. Det er ingen som prøver å lage hasj-kopi, heller utnytte THC's kjemiske egenskaper.

Antyder du at kjemikerne i legemiddelindustrien enten er for dumme til å forstå kjemien, eller at de bevisst lager en pille som ikke virker for å tjene penger? Begge påstander er jo uansett latterlige.

Sitat av TheRealMan1ak Vis innlegg
. Men hvis marinol kan legaliseres som et legemiddel, hvorfor kan ikke cannabis legaliseres?
Vis hele sitatet...
Cannabis i planteform har ekstremt unøyaktige administrasjonsmetoder. Samtidig er den ekstremt kompliserte sammensetningen av virkestoffer en cocktail av stoffer vi ikke kan vite sikkert vil reagere likt hos alle. Hadde de kunnet isolert de stoffene som de faktisk er interessert i å benytte er jo det mye bedre. Fremstilling av syntetisk THC er et steg i den retningen.
Sitat av fetter Vis innlegg
Legemiddelindustrien kunne tjent like mye penger på å dyrke cannabis som å fremstille syntetisk thc. Hvem har sagt at det fremstilles kun for at den store, skumle og ukjente legemiddelindustrien skal tjene mer penger?


Da foreslår jeg at du holder tankene dine for deg selv frem til du faktisk kan legge frem en logisk tankerekke som bygger under påstanden din.



Det kommer da helt an på hvilke medisinske bruksområder pillen skal adressere. Det er ingen som prøver å lage hasj-kopi, heller utnytte THC's kjemiske egenskaper.

Antyder du at kjemikerne i legemiddelindustrien enten er for dumme til å forstå kjemien, eller at de bevisst lager en pille som ikke virker for å tjene penger? Begge påstander er jo uansett latterlige.



Cannabis i planteform har ekstremt unøyaktige administrasjonsmetoder. Samtidig er den ekstremt kompliserte sammensetningen av virkestoffer en cocktail av stoffer vi ikke kan vite sikkert vil reagere likt hos alle. Hadde de kunnet isolert de stoffene som de faktisk er interessert i å benytte er jo det mye bedre. Fremstilling av syntetisk THC er et steg i den retningen.
Vis hele sitatet...
Er det ikke bedre å la folk velge da? La folk få velge selv om det er de synes det er best for dem med marinol eller naturlig cannabis. Tror du at folk reagerer likt på marinol da?

Chemical compounds in cannabis, known as cannabinoids, are responsible for its numerous therapeutic benefits. Scientists have identified 66 naturally occurring cannabinoids.3

The active ingredient in Marinol, synthetic delta-9-tetrahyrdocannabinol (THC), is an analogue of one such compound, THC. However, several other cannabinoids available in cannabis -- in addition to naturally occurring terpenoids (oils) and flavonoids (phenols) -- have also been clinically demonstrated to possess therapeutic utility. Many patients favor natural cannabis to Marinol because it includes these other therapeutically active cannabinoids.
Om marinol inneholder ren THC uten noen av cannabiolene så vil virkningen nødvendigvis være ganske kjip til og med deprimerende. Det er blandingsforholdet mellom THC og cannabioler som gjør cannabisrusen behagelig.
Sitat av murloc Vis innlegg
Det vet jeg ingenting om, og jeg vet heller ikke helt hva du beskylder meg for å synes. Jeg skriver jo rett frem at jeg ikke vet hvor pålitelig kilden er. Dette gjør jeg fordi jeg ikke vil påstå det han sier er sant helt uten videre. Men tar jeg ikke helt feil så _har_ de fjernet enkelte ting fra marinol sammeniknet med ren cannabis. Og synergieffekten kan jo være anderledes en THC alene?
Vis hele sitatet...
Jeg henviser til at det kilden din skriver er (elendig formulert) vrøvl, det var ikke ment som kritikk av deg personlig De har ikke fjernet noe fra Marinol all den tid THC'en i preparatet er fremstilt syntetisk, de har derimot latt være å tilsette andre stoffer, som fetter skriver over blant annet fordi virkningen til et enkeltstoff er mye lettere å klargjøre, dokumentere og dosere enn virkningen til en stoffblanding.

Det har forresten kommet et standardisert produkt som inneholder både THC og CBD, kalt Sativex.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Om marinol inneholder ren THC uten noen av cannabiolene så vil virkningen nødvendigvis være ganske kjip til og med deprimerende. Det er blandingsforholdet mellom THC og cannabioler som gjør cannabisrusen behagelig.
Vis hele sitatet...
...og om det du skriver stemmer (kilder?) er det kanskje nettopp en av grunnene til at Marinol ble godkjent mens Cannabis fortsatt er forbudt?
Siterer fra wikipedia:

Mark Kleiman, director of the Drug Policy Analysis Program at UCLA's School of Public Affairs said of Marinol, "It wasn't any fun and made the user feel bad, so it could be approved without any fear that it would penetrate the recreational market, and then used as a club with which to beat back the advocates of whole cannabis as a medicine."
Vis hele sitatet...
Altså en ganske kjip greie. Anbefaler også should I smoke dope der reporteren prøver ren THC injisert i blodet vs THC blandet med cannabioler. Rimelig sterk tydeliggjøring av hvor kjip ren THC rus er sammnelignet med THC blandet med cannbioler

THC vs cannbioler eksperiment på youtube

Nabiximol er et mere "naturlig produkt" (minner mere om cannabisplanten da det ikke bare er rent THC ekstrakt). Sativex/nabiximol Som inneholder THC og cannabiolet CBD
Sist endret av Bearass; 5. september 2011 kl. 15:49.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Altså en ganske kjip greie. Anbefaler også should I smoke dope der reporteren prøver ren THC injisert i blodet vs THC blandet med cannabioler.
Vis hele sitatet...
Du glemmer en ting: Pasienter som blir foreskrevet Marinol kan trygt røyke vanlig Cannabis uten å være redd for å teste positivt på doptester, dette er veldig viktig i blant annet USA der disse testene ofte er et krav fra arbeidsgiver.
Sitat av fetter Vis innlegg
Antyder du at kjemikerne i legemiddelindustrien enten er for dumme til å forstå kjemien, eller at de bevisst lager en pille som ikke virker for å tjene penger? Begge påstander er jo uansett latterlige.
Vis hele sitatet...
Hvilken verden lever du i? Legemiddelindustrien lager det de lager for å tjene penger. Det er på ingen måte en ideel organisasjon.
Å lage piller som faktisk ikkje fungerer på mer en en brøkdel av brukerne er jo ett eksempel. (lykkepiller)
Videre så holder legemiddelindustrien opplæring og markedsføring av sine medisiner til legene våre, som ikke vet mer enn hva de blir fortalt. En konsekvens av det er for eksempel at en haug nordmenn går på kolesterolmedisin som de ikke trenger (http://www.bt.no/sprek/Legemiddelfir...e-2482679.html)
Dette er bare to meget enkle eksempler i farten.

" 65 av de 77 mest siterte kliniske studier mellom 1994 og 2003 var sponset av legemiddelindusrien. Andelen har vært økende. Det er godt dokumentert at jo mer industrien har sponset undersøkelsene, jo større er sjansen for at resultatet er i favør av sponsoren"


Sitat av fetter Vis innlegg
Cannabis i planteform har ekstremt unøyaktige administrasjonsmetoder. Samtidig er den ekstremt kompliserte sammensetningen av virkestoffer en cocktail av stoffer vi ikke kan vite sikkert vil reagere likt hos alle. Hadde de kunnet isolert de stoffene som de faktisk er interessert i å benytte er jo det mye bedre. Fremstilling av syntetisk THC er et steg i den retningen.
Vis hele sitatet...
Bivirkninger, ulik reaksjon på medisinen og diverse har da aldri vert et hinder før? Legemiddelindustrien er den mest kyniske i vår tid. Våkn opp man, verden består ikke av en haug snille folk som alle vil deg det beste.
Sitat av TheRealMan1ak Vis innlegg
Er det ikke bedre å la folk velge da? La folk få velge selv om det er de synes det er best for dem med marinol eller naturlig cannabis. Tror du at folk reagerer likt på marinol da?
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri argumentert imot å la mennesket bestemme selv, kun for hva som er logisk når det kommer til produksjon av legemidler.
Man har større forutsetning for å forutse virkningen av et enkelt kjemikalie enn en vill miks.

Sitat av TheRealMan1ak Vis innlegg
Chemical compounds in cannabis, known as cannabinoids, are responsible for its numerous therapeutic benefits. Scientists have identified 66 naturally occurring cannabinoids.3
Vis hele sitatet...
Virket det utifra posten min som jeg ikke er klar over dette?

Sitat av TheRealMan1ak Vis innlegg
Many patients favor natural cannabis to Marinol because it includes these other therapeutically active cannabinoids.
Vis hele sitatet...
Alt fint og flott, men det betyr ikke at det er den ideelle måten å administrere disse stoffene på.
Sist endret av fetter; 5. september 2011 kl. 16:01.
Sitat av thallium Vis innlegg
Du glemmer en ting: Pasienter som blir foreskrevet Marinol kan trygt røyke vanlig Cannabis uten å være redd for å teste positivt på doptester, dette er veldig viktig i blant annet USA der disse testene ofte er et krav fra arbeidsgiver.
Vis hele sitatet...
Fett nok, selv om marihuanaen de røyker er like ulovlig som før.

Personlig forstår jeg Mark Kleimans utsagn som argumentasjon for at marinol kan brukes som en motvekt til alle dem som ønsker å legalisere vanlig marihuana til medisinsk bruk. Man får utskrevet en THC-pille som er kjip og til og med deprimerende- så slipper man mere mas om å legaliserer medisinsk marihuana liksom.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Hvilken verden lever du i? Legemiddelindustrien lager det de lager for å tjene penger. Det er på ingen måte en ideel organisasjon.
Å lage piller som faktisk ikkje fungerer på mer en en brøkdel av brukerne er jo ett eksempel. (lykkepiller)
Videre så holder legemiddelindustrien opplæring og markedsføring av sine medisiner til legene våre, som ikke vet mer enn hva de blir fortalt. En konsekvens av det er for eksempel at en haug nordmenn går på kolesterolmedisin som de ikke trenger (http://www.bt.no/sprek/Legemiddelfir...e-2482679.html)
Dette er bare to meget enkle eksempler i farten.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri sagt at legemiddelindustrien er stueren, men man tjener fortsatt ikke penger på å bevisst lage medisin som ikke fungerer. At lobbyister markedsfører legemidler feilaktig har ingenting med produksjonen eller det originale bruksområdet til stoffet å gjøre.

Vi snakket om marinol og dets bruksområde. Jeg svarte kun på at cannabis i rå form ikke nødvendigvis er bedre enn syntetisk THC.

Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Bivirkninger, ulik reaksjon på medisinen og diverse har da aldri vert et hinder før? Legemiddelindustrien er den mest kyniske i vår tid. Våkn opp man, verden består ikke av en haug snille folk som alle vil deg det beste.
Vis hele sitatet...
Illuminati meg her og illuminati meg der
Sist endret av fetter; 5. september 2011 kl. 16:07.
Ikke for å bryte ned denne flotte diskusjonen, men er det noen som fikk med seg hva jeg spurte om ?
Marzine reisesyketabletter skal visst gjøre deg stein :P

Aldri prøvd det før men har hørt du blir pottestein når du har knaska nok, i tilegg behøver du ikke resept
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Hvilken verden lever du i? Legemiddelindustrien lager det de lager for å tjene penger. Det er på ingen måte en ideel organisasjon.
Vis hele sitatet...
Så du mener vi hadde hatt det bedre uten legemiddelindustrien? Eller er det feil å tjene penger, mener du kansje alle legemidler burde utvikles av staten?

Du er klar over at det koster mellom $55 millioner og $1,2 milliarder (US) å utvikle og få godkjent et nytt legemiddel?

Sitat av Mohammedlarsen Vis innlegg
Marzine reisesyketabletter skal visst gjøre deg stein :P
Vis hele sitatet...
...og hva faen har det med saken å gjøre?
Sitat av thallium Vis innlegg
...og hva faen har det med saken å gjøre?
Vis hele sitatet...
Leste en gang på forumet da det ble kalt hasjpiller for det ga en ganske lik rus.
Sitat av Ghostshitt Vis innlegg
Ikke for å bryte ned denne flotte diskusjonen, men er det noen som fikk med seg hva jeg spurte om ?
Vis hele sitatet...
Det er vanskelig å svare på iogmed at vi ikke vet hva kompisen din mente med "hasj-piller", men det nærmeste man kommer er preparater som Marinol, som rett og slett er THC (virkestoff i cannabis) fremstilt syntetisk fremfor i planten. Marinol blir vanligvis ikke skrevet ut i Norge, med unntak av et par veldig spesielle tilfeller.

Sitat av Mohammedlarsen Vis innlegg
Leste en gang på forumet da det ble kalt hasjpiller for det ga en ganske lik rus.
Vis hele sitatet...
Det er nok neppe det trådstarter sikter til, og Marzine har ingen ting med hasj og dets virkning å gjøre.
Sitat av fetter Vis innlegg
Det er vanskelig å svare på iogmed at vi ikke vet hva kompisen din mente med "hasj-piller", men det nærmeste man kommer er preparater som Marinol, som rett og slett er THC (virkestoff i cannabis) fremstilt syntetisk fremfor i planten. Marinol blir vanligvis ikke skrevet ut i Norge, med unntak av et par veldig spesielle tilfeller.
Vis hele sitatet...
Cesamet (nabilon) er kanskje lettere å få på godkjenningsfritak enn Marinol? Den står i hvertfall ikke på "Negativlisten"...
Marinol er ingenting annet enn dritt, marijuana er ulovlig av en eneste grunn, og ingen andre. Fordi at folk tjener penger på å ha det ulovlig. Marinol er bare et forsøk på å gjøre det "ok" så dumme intentanende idioter går rundt og tror at det er det samme som en skikkelig bud, bare at det er ufarlig. Well I've got news for you! Marijuana er en MEDISIN som funker mot veldig mange ting legemiddelindustrien selger dop for å "kurere". Dersom du hadde lov til å dyrke din egen medisin, hadde veldig mange droppa å dratt til apoteket for å kjøpe overpriset søppel.

mange her som fortsatt ikke vet noe som helst virker det som
Sist endret av Dagdriver; 5. september 2011 kl. 17:22.
Sitat av thallium Vis innlegg
Så du mener vi hadde hatt det bedre uten legemiddelindustrien? Eller er det feil å tjene penger, mener du kansje alle legemidler burde utvikles av staten?

Du er klar over at det koster mellom $55 millioner og $1,2 milliarder (US) å utvikle og få godkjent et nytt legemiddel?
Vis hele sitatet...
Tror samfunnet generellt hadde hatt det mye bedre om noen klarte å få gjennom en reform på legemiddelindustrien ja. Nå har vi det ganske greit i Norge, hvor staten sitter på det meste av kontrollen. Men om vi ser til det privatiserte markedet i USA er det andre tendenser. Der kan man ikke se på TV i mer enn et par minutt før de store farmasøyt selskapene spytter propaganda i trynet på deg.

For å få et lite inblikk i hvilken retning farmasøytselskapene går bør man lese gjennom denne artikkelen: How Big Pharma got Americans hooked on anti-psychotic drugs.


Og så over til det tråden faktisk handlet om, syntetisk THC. Forstår ikke at folk ikke kan være mer kritisk til dette. Som flere andre har nevnt i tråden, så er virkningen av cannabis satt sammen av flere aktive virkestoffer og ikke bare delta-9-tetrahydrocannabinol. Hvorfor skal man betale farmasøytselskapene dyre dommer for et produkt man selv kan dyrke? Det eneste fornuftige argumentet jeg kan finne er nøyaktig dosering, men med tanke på hvor lang brukshistorie planten har, samt den totale mangelen på overdoseringsfare så mister selv det litt sin verdi sett i det store bildet.

Marinol er som "dagdriver" påpeker kun et siste desperat forsøk av big pharma å tjene penger i et stadig voksende marked(medical marijuana).
Sitat av skytouch Vis innlegg
Tror samfunnet generellt hadde hatt det mye bedre om noen klarte å få gjennom en reform på legemiddelindustrien ja. Nå har vi det ganske greit i Norge, hvor staten sitter på det meste av kontrollen.
Vis hele sitatet...
Kontrollen på hva da? Den ene store forskjellene mellom Norge og USA er et forbud mot reklame for reseptpliktige legemidler rettet mot forbruker, ellers har vi nøyaktig den samme medisinen fra nøyaktig de samme legemiddelfirmaene - og godt er det!

Jeg kan være enig i at det norske reklameforbudet er en god ting, men selvfølgelig må legemiddelfirmaene få lov å tjene penger! Hvis ikke det er penger å tjene blir det ingen innovasjon og ingen nye legemidler vil bli utviklet, det vil rett og slett bli for dyrt! Hvordan tror du en statlig styrt og eid legemiddelutvikling ville fungert all den tid vi ikke engang klarer å unngå korridorpasienter?


Sitat av skytouch Vis innlegg
Men om vi ser til det privatiserte markedet i USA er det andre tendenser. Der kan man ikke se på TV i mer enn et par minutt før de store farmasøyt selskapene spytter propaganda i trynet på deg.
Vis hele sitatet...
Jeg klarer ikke helt se hvordan dette er relevant for diskusjonen?

Sitat av skytouch Vis innlegg
For å få et lite inblikk i hvilken retning farmasøytselskapene går bør man lese gjennom denne artikkelen: How Big Pharma got Americans hooked on anti-psychotic drugs.
Vis hele sitatet...
Det er en uting, og jeg har faktisk selv linket til den artikkelen i en annen diskusjon, MEN, all den tid det er legene som skriver ut medikamentene for diagnoser de ikke er godkjent for mener jeg de burde holdes minst like ansvarlige som legemiddelselskapene.

Sitat av skytouch Vis innlegg
Hvorfor skal man betale farmasøytselskapene dyre dommer for et produkt man selv kan dyrke?
Vis hele sitatet...
Fordi leger i de aller fleste land ville miste lisensen sin om de foreskrev "en joint 2 ganger daglig" og fordi flertallet av leger ville være ukomfortable med å skrive ut et rusmiddel selv om det hadde vært lovlig. Synes du man skal ta fra kreft- og MS-pasienter muligheten til å bruke et godkjent legemiddel bare fordi Cannabis er forbudt?

Prisen? Leste du hva jeg skrev om hvor mye det koster å få et legemiddel godkjent?
Sist endret av thallium; 5. september 2011 kl. 18:01. Grunn: leif
Sitat av thallium Vis innlegg
Det er en uting, og jeg har faktisk selv linket til den artikkelen i en annen diskusjon, MEN, all den tid det er legene som skriver ut medikamentene for diagnoser de ikke er godkjent for mener jeg de burde holdes minst like ansvarlige som legemiddelselskapene.
(...)
Prisen? Leste du hva jeg skrev om hvor mye det koster å få et legemiddel godkjent?
Vis hele sitatet...
Legene gjør bare det de har blitt opplært for å gjøre, og en del av den opplæringen er det legemiddelindustrien som står for. ---Noe som skurrer der?

Hva det koster å få et legemiddel godkjent er piss i havet i forhold til hva de tjener på salget.

Kolesterolmedisin for eksempel.. bare i Norge ble det solgt for en halv milliard kroner i 2009. Mesteparten til folk som ikke trenger det.
Og det var i Bittelille Norge.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Legene gjør bare det de har blitt opplært for å gjøre, og en del av den opplæringen er det legemiddelindustrien som står for. ---Noe som skurrer der?
Vis hele sitatet...
...og hvilken opplæring er så dette?

Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Hva det koster å få et legemiddel godkjent er piss i havet i forhold til hva de tjener på salget.
Vis hele sitatet...
Bullshit, de fleste (alle?) "Big Pharma" har tapt penger de siste årene, se her: http://seekingalpha.com/article/2603...-won-t-be-lost

Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Kolesterolmedisin for eksempel.. bare i Norge ble det solgt for en halv milliard kroner i 2009.
Vis hele sitatet...
Lipitor er en blockbuster ut av tusenvis av legemidler, de aller, aller fleste droppes underveis i utviklingsprosessen og ender opp som pengesluk...

Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Mesteparten til folk som ikke trenger det.
Og det var i Bittelille Norge.
Vis hele sitatet...
Kilde, takk! Statiner revolusjonerte behandlingen av hjerte-/kar-sykdommer, de redder faktisk liv.

http://www.bbc.co.uk/news/health-11712569
"- Legemiddelindustrien har vært aktive med foredrag, undervisning og reklame overfor allmennlegene. De har et produkt å selge."
- Overlege ved karkirurgisk avdeling på Haukeland universitetssykehus, Gustav Pedersen.

Statiner fungerer de for dem som trenger det, problemet er at legene ukritisk skriver ut slik medisin til friske personer.
kilde er samme som står over..
Sitat av Ghostshitt Vis innlegg
Hei freaks!

Lurer litt på en ting, hørte en fyr prate om hasjpiller han fikk av legen mot kronisk migrene. Hva er dette for noe ? Hvordan funker det ? osv. thanks!
Vis hele sitatet...
Jeg har kronisk migrene, og dette har jeg aldri hørt om i Norge. Tvert om står Marinol (THC) på negativlisten og jeg vil tro det er vanskelig å få den importert. Etter å ha prøvd 25 forskjellige medisiner har jeg ennå ikke hørt noe om at jeg skal få hasjpiller.

Kan du ikke ganske enkelt spørre fyren om navnet på pillene? Eller var han så stein at han ikke husket?
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
"- Legemiddelindustrien har vært aktive med foredrag, undervisning og reklame overfor allmennlegene. De har et produkt å selge."
- Overlege ved karkirurgisk avdeling på Haukeland universitetssykehus, Gustav Pedersen.
Vis hele sitatet...
Det er en mening fra en overlege, og "undervisning" i denne sammenheng er vel foredrag og kongresser. Så lenge bruken av statiner for behandling av høyt kolesterol i pasientgrupper som ikke har andre risikofaktorer er omstridt vil mange leger bruke dem "for sikkerhets skyld". Jeg ser ikke noe voldsomt problem i det all den tid nyere statiner knapt har bivirkninger - da er overforbruk av antipsykotika og SSRI som knapt har effekt utover placebo mye mer problematisk.
jahaja, så at en overLEGE sier at de er aktive med foredrag, undervisning og reklame overfor LEGER så er ikkje det en god nok kilde?

Nå har jo ikke eg sagt på noen måte at statiner er livsfarlig eller noe slikt. Dette ble tatt frem som et eksempel på at legemiddelindustrien ikke er fremmed for å selge medisiner til folk som ikke trenger det.
Det hele var ett svar til en som mente en slik tanke var latterlig.

(over)bruken av medisiner i psykiatrien er langt mer alvorlig..
Sist endret av GrønnUgle; 5. september 2011 kl. 20:15.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
jahaja, så at en overLEGE sier at de er aktive med foredrag, undervisning og reklame overfor LEGER så er ikkje det en god nok kilde?
Vis hele sitatet...
Leste du det jeg skrev? Medisin er ikke en eksakt vitenskap, det er fullt mulig å ha to forskjellige meninger om hva som er den ebste behandlingen.

Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Det hele var ett svar til en som mente en slik tanke var latterlig.
Vis hele sitatet...
Jeg leste nok litt for mye inn i hva du mente med undervisning, du påsto samtidig at legemiddelindustrien tjener voldsomt med penger, og det er vel mye "Nyhetsspeilet"-holdninger i denne tråden...

ETA: Jeg burde sitert hele posten:

Statiner fungerer de for dem som trenger det, problemet er at legene ukritisk skriver ut slik medisin til friske personer.
kilde er samme som står over..
Vis hele sitatet...
Sitat av Ghostshitt Vis innlegg
kronisk migrene sjæl ass, skal spørre han
Vis hele sitatet...
Du kan jo også prøve å faktisk nevne til legen din at du har funnet ut at cannabis hjelper veldig bra uten noen særlige bivirkninger. Leger har taushetsplikt, så det skader ikke å nevne det.

Lite sannsynlig at du får noe, men hvem vet
Kontrollen på hva da? Den ene store forskjellene mellom Norge og USA er et forbud mot reklame for reseptpliktige legemidler rettet mot forbruker, ellers har vi nøyaktig den samme medisinen fra nøyaktig de samme legemiddelfirmaene - og godt er det!
Vis hele sitatet...
Forskjellen blir når farmasøytselskapene driver organisert lobbyvirksomhet for å få leger til å bruke deres produkter. Med et privatisert marked er det masse penger å tjene på folks elendighet. I vårt konsumerkapitalistiske samfunn har legemiddelindustrien lenge vært en av de mer lukurative bransjene å gå inn i. Spesiellt skummelt er det med tanke på hvor lukket miljøet er, med små muligheter for mannen i gata å sette seg inn i hvordan medisinene fungerer. Dette gjør at folk flest stoler blindt på mange medisiner. En trist utvikling. I Norge har vi statlig legehjelp, og på den måten statlig kontroll over hvilke medikamenter som taes i bruk. I USA er dette mye mer opp til enkeltsykehusene. Dette gjør at hele industrien forandrer seg betraktelig med tanke på lobbyvirksomheten som drives rundt medikamentene.

Jeg kan være enig i at det norske reklameforbudet er en god ting, men selvfølgelig må legemiddelfirmaene få lov å tjene penger! Hvis ikke det er penger å tjene blir det ingen innovasjon og ingen nye legemidler vil bli utviklet, det vil rett og slett bli for dyrt! Hvordan tror du en statlig styrt og eid legemiddelutvikling ville fungert all den tid vi ikke engang klarer å unngå korridorpasienter?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig må de tjene penger, men det er snakk om usannsynlig store summer som er i omløp i denne bransjen. Penger som jeg mener absolutt ikke bør komme privatpersoner til gode. Når det er snakk om menneskers liv så bør det være en viss kontroll fra staten. På den måten slipper man etiske dilemmaer med at privatpersoner tjener seg rike på andres elendighet. Jeg tror staten hadde hatt stort utbytte av å ta over industrien, på den måten kan overskuddet av legemiddelsalget gå tilbake til andre deler av helsesektoren.


Det er en uting, og jeg har faktisk selv linket til den artikkelen i en annen diskusjon, MEN, all den tid det er legene som skriver ut medikamentene for diagnoser de ikke er godkjent for mener jeg de burde holdes minst like ansvarlige som legemiddelselskapene.
Vis hele sitatet...
Du er naiv om du ikke tror big pharma pusher hardt på at legene faktisk skal selge deres produkt. Big Pharma bruker årlig flere hundre millioner på lobbyvirksomhet. Du kan lese om dette her.


Fordi leger i de aller fleste land ville miste lisensen sin om de foreskrev "en joint 2 ganger daglig" og fordi flertallet av leger ville være ukomfortable med å skrive ut et rusmiddel selv om det hadde vært lovlig. Synes du man skal ta fra kreft- og MS-pasienter muligheten til å bruke et godkjent legemiddel bare fordi Cannabis er forbudt?

Prisen? Leste du hva jeg skrev om hvor mye det koster å få et legemiddel godkjent?
Vis hele sitatet...
Tull å tøys. Leger i flere av USA's delstater skriver allerede ut resept på medical marijuana. Jeg mener man skal gi kreft og MS pasienter planten i sin reneste form. Ikke et syntisert produkt big pharma har spyttet ut for å tjene penger.

Det er ingen som argumenterer mot at det er dyrt å få legemidler godkjent. Men dette går tilbake til mine tidligere synspunkt om hvorfor industrien bør styres av staten. Mer penger kunne blitt brukt på utprøvding og testing av nye medikamenter og mindre på lobbyvirksomhet for å få leger til å skrive ut medikamentene slik at big pharma skal tjene tilbake pengene de har brukt på utviklingen.
Sist endret av skytouch; 7. september 2011 kl. 23:36.
Husker under en diskusjon om Cannabis med min mor, så nevnte hu at for noen år siden, da hun vart kronisk skadet, så fikk hun tilbud om cannabis i pilleform..
Hadde en diskusjon med noen venner av noen venner for noen år siden,
Diskusjonen gikk ut på hvor sammenlignbare disse pillene var med marijuana,
Da han ene fyren hadde en far som brukte dette, hadde han selvsagt prøvd dette
sammen med et par andre som var med i diskusjonenen..

konklusjonen var at det kanskje var til hjelp for alvorlig syke mennesker,
Men om du forventer noen form for rus så blir du skuffet, da det er null rus effekt av disse pillene

Tror nok det er en del som mister innteressen da gitt

Får bare håpe virkestoffene har en posetiv virkning på det de skal virke på,
så får heller resten av oss som liker rusen, holde oss til naturens egen versjon
Lefty: Dette stemmer ikke. Virkestoffet med den medisinske verdien i disse pillene er det samme som skaper ruseffekten. Effekten blir litt annerledes uten de andre cannabinoidene i tillegg, men den er langt ifra fraværende. Tvert imot blir den faktisk mer påtrengende.
LeFTy:
Medisinsk Cannabis er jo ikke ment å brukes som rusmiddel heller da.. tanken er ikke at den syke skal sitte og røyke/spise seg stein. Helseeffektene kommer før rusen i en viss grad.

Edit:
Mentalmelt; Doseringen i de pillene er vel et stykke under det en "stoner" får nevneverdig effekt av ?
Sist endret av GrønnUgle; 8. september 2011 kl. 15:14.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Lefty: Dette stemmer ikke. Virkestoffet med den medisinske verdien i disse pillene er det samme som skaper ruseffekten. Effekten blir litt annerledes uten de andre cannabinoidene i tillegg, men den er langt ifra fraværende. Tvert imot blir den faktisk mer påtrengende.
Vis hele sitatet...
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
LeFTy:
Medisinsk Cannabis er jo ikke ment å brukes som rusmiddel heller da.. tanken er ikke at den syke skal sitte og røyke/spise seg stein. Helseeffektene kommer før rusen i en viss grad.

Edit:
Mentalmelt; Doseringen i de pillene er vel et stykke under det en "stoner" får nevneverdig effekt av ?
Vis hele sitatet...


Som sagt dette var konklusjonen fra en diskusjon med "venners venner" som hadde prøvd dette

Selv har jeg null peiling på dette produktet
Sist endret av LeFTy; 8. september 2011 kl. 15:28.