Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 716
Jeg har flere bilder på harddisk som jeg kunne ha tenkt meg å fått printet ut siden jeg synest det er kjekkere å se de på papir en på pc skjermen.

Har googlet litt og sett litt på de store aktørene på å printe bilder via nettet, men kan ikke se at det står noe om levetiden på et utprintet bilde. Husker for noen år siden at de printede bildene ble falmet etter en stund og mistet kvaliteten etter noen år.

Har dette blitt bedre nå? Og..
Hvem av nettbutikkene har best kvalitet på utskriftene?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
1: «Hvilken»/«Hvilke»
2: Dette er avhengig av hvordan de lagres, og hvilken leverandør du bruker.

Litt googling gir tall på omlag 40-50 år. Hør med forhandler, og post svaret her.
Jeg kontaktet Eurofoto og fikk følgende svar:

Ved normal oppbevaring, er det ikkje snakk om kor mange år det varer, men
kor mange generasjoner det varer!
Så kvaliteten varer lenge.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Falmingen minskes mye om du prøver å unngå å la dem ligge i sollys, samt at de ikke oppskrables så mye, fks opp og ned i konvolutt.

Du kan jo få printet ut de du vil ha, og resten kan du legge på en server, evt ha backup på 1-2 harddisker som ligger å slenger på loftet Hvis du bestemmer deg for å printe ut igjen senere en gang.
Sist endret av Fleff; 31. oktober 2011 kl. 17:29.
Vil du ha noe som virkelig holder i lang tid, så må du nesten gå for syrefritt papir. Det koster litt, men er verdt det om en 100-150 år.

Videre bør du ikke henge bildene på veggen hvor dem utsettes for sollys, fuktighet eller store temperatursvinginger.
Du bør også la bildene være i fred. Plukking, sortering og annet pirk sliter ned bildene ganske bra.
Sist endret av Bombasa; 31. oktober 2011 kl. 17:35.