Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 11728
Hei!

Hadde min første kjøretime idag, og gjorde det ganske bra. Trengte ikke flere kjøretimer i følge kjørelærer Så nå er det rett på det obligatoriske. Den 4. desember skal jeg ha forbikjøringskurs, men jeg lurer litt på hva dette går ut på. Jeg forstår selvfølgelig at det handler om forbikjøring, men det kan vel umulig være at man bare skal kjøre forbi noen biler, da dette kurset har et tidsforbruk på 1 dag i følge et skjema jeg fikk?

Også er det glattkjøring, som jeg skal ha den 16. des. Er bare litt nysgjerrig på hvordan dette foregår.. Hva er det man liksom skal gjøre? Alt jeg har fått vite er at vi skal kjøre på en bane.
Nå er det en del år siden jeg kjørte opp, så ting kan ha forandret seg, men når jeg hadde forbikjøring var vi flere som kjørte samtidig.
To biler som vekslet på å kjøre forbi hverandre. Husker ikke hvor lang tid vi brukte totalt, men mener dette var innbakt i langkjøringsbiten den gangen, så totalt brukte vi én dag.

Glattkjøring foregår på bane; enten på is eller olje.
Poenget her er vel at du skal få kjenne på følelsen å kjøre på et veldig glatt underlag.

Det blir også satt opp en del hindre som du selvfølgelig skal unngå å treffe. Og det er også relativt vanlig for kjørelæreren å dra håndbrekket på et tilfeldig tidspunkt slik at du får oppleve hvordan det er å håndtere en bil du har mistet kontrollen på.
Sist endret av s1gh; 27. november 2013 kl. 00:57.
Sitat av s1gh Vis innlegg
Nå er det en del år siden jeg kjørte opp, så ting kan ha forandret seg, men når jeg hadde forbikjøring var vi flere som kjørte samtidig.
To biler som vekslet på å kjøre forbi hverandre. Husker ikke hvor lang tid vi brukte totalt, men mener dette var innbakt i langkjøringsbiten den gangen, så totalt brukte vi én dag.

Glattkjøring foregår på bane; enten på is eller olje.
Poenget her er vel at du skal få kjenne på følelsen å kjøre på et veldig glatt underlag.

Det blir også satt opp en del hindre som du selvfølgelig skal unngå å treffe. Og det er også relativt vanlig for kjørelæreren å dra håndbrekket på et tilfeldig tidspunkt slik at du får oppleve hvordan det er å håndtere en bil du har mistet kontrollen med.
Vis hele sitatet...
Takk Men ang. glattkjøringen... Er dette noe man kan "stryke" på? Gjør det noe om jeg kjører ned alt som er av hindre?
Hei.

Kan forsøke å utgreie litt. Det er nok en del variasjoner fra sted til sted, og fra trafikk skole til trafikkskole. Men jeg kan jo si hvordan det var lagt opp når jeg tok lappen.

Forbikjøring og glattkjøring ble gjort på samme dag. Vi kjørte to skolevogner sammen og øvde på å kjøre forbi hverandre. Hvis jeg lå først inn på ei slette fikk jeg beskjed av kjørelærer om å slakke av, og den andre eleven kjørte forbi meg. Neste slette var det min tur. Sånn holdt vi på, og jeg fikk tilbakemelding fra kjørelæreren etter hver forbikjøring. Ikke veldig nyttig, da man som regel kjører forbi biler som holder vesentlig høyere fart enn det vi gjorde.

Glattkjøringa gikk ut på at vi først var innendørs og hadde litt teori. Så øvde vi oss på lasting av henger, fikk prøve kræsjsimulator også var det ut for å kjøre. En del av banen skulle man forsøke å unngå hinder (Store pappmenn som kom svevende), og på den andre delen var det bremsetest. En gang med ABS en gang uten, og et forsøk på såkalt optimalbrems. Vi hadde flere repitisjoner av dette.

Så det går i bunn og grunn ut på å lære/ oppleve hvordan bilen oppfører seg under ekstremt glatte forhold. Og du vil bli overrasket, det lover jeg deg.

Det som var kjedelig var at jeg kjørte en staselig volvo med elektronisk håndbrekk. Så vi fikk ikke øvd noe særlig på brekksladd. Mens noen andre fra en annen skole som var der samtidig kjørte BMW og lå brett igjennom svingene. Var ganske misunnelig på de kan man si
Sitat av Morten96xx Vis innlegg
Takk Men ang. glattkjøringen... Er dette noe man kan "stryke" på? Gjør det noe om jeg kjører ned alt som er av hindre?
Vis hele sitatet...
Tror ikke det går an å stryke nei. Meningen er at du skal oppleve hvordan bilen oppfører seg på glatt underlag, og å miste kontrollen over bilen. Det er faktisk ganske gøy
Da jeg hadde forbikjøring var dette i en av de obligatoriske kjøretimene, det tok vel ikke mer enn en time. Tror det skjemaet ditt er litt feil.

Glattkjøringskurs skal du gjøre ekstreeemt dårlig om du stryker. Vet ikke om det er mulig da en gang.
Sist endret av Marr; 27. november 2013 kl. 01:01.
Sitat av Morten96xx Vis innlegg
Takk Men ang. glattkjøringen... Er dette noe man kan "stryke" på? Gjør det noe om jeg kjører ned alt som er av hindre?
Vis hele sitatet...
Om ting ikke har forandret de siste årene, så nei.

Første gangen jeg kjørte gikk alt bra, men etter kjørelæreren sa at jeg burde bruke BEGGE hendene på rattet når jeg prøvd å unngå hindrene, så meide jeg ned alle sammen.

Skal også nevnes at jeg kjørte et godt stykke ut i skogen når kjærelæreren dro håndbrekket - i en sving.
Litt skader på bilen her og der, men ikke snakk om verken bestått eller ikke bestått.

Alt i alt er glattkjøringskurset bare moro.
Sist endret av s1gh; 27. november 2013 kl. 01:07.
Ble litt klokere på dette nå. Takk, freaks!
Fy faen som jeg savner glattkjøringsbanen med alle de "leketøyene" på veien xD Første gang jeg var der var for 5 år og sist jeg var der var for ett par uker siden

For 2 uker siden skulle lillesøsteren min ha glattkjøringstime med kjørelæreren som er en nær venn av familien min. I den perioden var jeg da hjemme på besøk i Trondheim og var da igang med lesingen til eksamen. Tidlig på morgenene møtte jeg på gamle kjørelæreren min på kjøkkenet da hun kom inn å hilste Var slik at hun skulle innom og hente lillesøsteren min før de dro videre mot kjøringsbanen på Orkanger. Etter en liten samtale spurte hun om jeg ville være med og se på glattkjøringen til lillesøsteren min som avbrekk på lesinga. Jeg spøkte da med å si om "er glattkjøring inkludert"? Endte med at jeg fikk være med på hele greia xD haha. Mens søstersen satt inne med de andre elvene og hadde sikkerhetskurs om denne kjørebanen var jeg ute og hadde det gøy på kjørebanen med kjørelæreren over 1 time xD lol

Til TS så er glattkjøring bare for at du skal se hvordan det er å kjøre på glatt bane. Du vil møte på hinder og bråe svinger. Vær stødig med hendene på ratten og følg med veien
Sist endret av Gulingen; 27. november 2013 kl. 01:58.
Det er langkjøringskurs hvor dere bruker en hel dag hvor dere skal planlegge rute til forsjkellige steder og øve på forbikjør... osv. Når jeg gjorde de for endel år siden kjørte vi til svinesund. kjøpte endel tobakk til å selge hjemme. så sparte noen kr. (ran å ta førerkort ja..) hehe..
Sist endret av tetragrammaton; 27. november 2013 kl. 03:39.
Det er ingenting uten om Teoriprøven og Praktisk førerprøve du kan stryke på FYI.
Hvorfor gjennomføre forbikjøringskurs når det ikke er obligatorisk?
Sitat av trauMa Vis innlegg
da man som regel kjører forbi biler som holder vesentlig høyere fart enn det vi gjorde.
Vis hele sitatet...
Kva meiner du med dette? Du skal ikkje kjøre fortare enn fartsgrensa sjølv om du kjører forbi ein annan bil.
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Hvorfor gjennomføre forbikjøringskurs når det ikke er obligatorisk?
Vis hele sitatet...
Mange kjøreskoler krever at du tar dette selv om det ikke er satt obligatorisk av staten. Hvis du nekter, av en eller annen grunn, må du dermed finne deg en annen skole.