Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2334
akkurat fått meg mac, hvordan program bruker dere for å skrive?
burde jeg kjøpe microsoft office?

hvis jeg laster ned fra bukta får jeg vel ikke norsk oversetter
Dataingeniør
Zarlach's Avatar
Google Drive er et bra alternativ. Du trenger aldri å være redd for å miste noe, og det vil være tilgjengelig på alle maskiner med internett, til og med mobil/tablet.

Edit:
Kan også legge til at det vil bli lettere å dele, eller til og med skrive sammen (live) med andre personer.
Sist endret av Zarlach; 18. juni 2013 kl. 18:32.
Hva skal du skrive?
Sitat av knutseen Vis innlegg
hvordan program bruker dere for å skrive?
Vis hele sitatet...
Google Docs og Microsoft Office.
Sitat av knutseen Vis innlegg
burde jeg kjøpe microsoft office?
Vis hele sitatet...
Nei, hvis du ikke er villig til å betale synes jeg at du heller skal gå for LibreOffice som er gratis. Google Docs er også et greit gratisalternativ.
Sitat av knutseen Vis innlegg
hvis jeg laster ned fra bukta får jeg vel ikke norsk oversetter
Vis hele sitatet...
Jo
Personlig ser jeg ingen grunn til å kjøpe microsoft office da både OpenOffice og Libre Office fungerer utmerket og er gratis.
Trådstarter
det skal brukes i vanlig skole sammenheng, fremføringer i powerpoint og innleveringer i word.

Jo[/quote]

Hvordan gjør jeg detta da? hadde problemer på windows hvertfall med å få norsk oversetting
Dataingeniør
Zarlach's Avatar
Sitat av knutseen Vis innlegg
Hvordan gjør jeg detta da? hadde problemer på windows hvertfall med å få norsk oversetting
Vis hele sitatet...
Snakker du om oversetting, eller grammatikk retting? Jeg regner med at du mener det siste, men jeg fant forsåvidt ut at du kan oversette med Google Drive. Google Drive vil også finne grammatiske feil.

Du kan også laste ned dokumentet fra Google Drive som en docx (MS Word), PDF, txt osv.

Om du skal bruke et skriveprogram når du ikke har internett, bruker du Open Office som også har retteprogram for norsk.
Sist endret av Zarlach; 18. juni 2013 kl. 19:18.
Trådstarter
Ja jeg mente gramatikk retting det fikk jeg ikke til å bruke når jeg lastet ned en versjon fra bukta på windows pcen
Jeg bruker Google docs. Gratis og bra!
Sist endret av misslost; 18. juni 2013 kl. 19:19.
Dataingeniør
Zarlach's Avatar
Sitat av knutseen Vis innlegg
Ja jeg mente gramatikk retting det fikk jeg ikke til å bruke når jeg lastet ned en versjon fra bukta på windows pcen
Vis hele sitatet...
I alle fall med 2013 versjonen av Office, så er det bare å søke på proofing tools for norsk, installere og ferdig. Fungerer selv om du har piratkopiert.
Trådstarter
forresten, hvilket program er å anbefale for å installere denne iso filen med på mac?
Dataingeniør
Zarlach's Avatar
Sitat av knutseen Vis innlegg
forresten, hvilket program er å anbefale for å installere denne iso filen med på mac?
Vis hele sitatet...
Er ikke så kjent med Mac OS, men kanskje dette fungerer. Disk Utility
En stund siden jeg brukte LibreOffice/OpenOffice, men jeg orket ikke bruke det lenge sist for å si det sånn. Det var rett og slett for stygt for meg. Mulig jeg er kresen.

For presentasjoner bruker du Keynote. Mye bedre enn PowerPoint. Om du skal skrive dokumenter så er Pages OK med mindre du er avhengig av avanserte funksjoner i MS Word, som jeg tviler på, da hadde du kjøpt Office for lenge siden. Keynote og Pages kan kjøpes i AppStore. Personlig så bruker jeg Pages når jeg skal lage dokumenter med en viss layout som brev, CV o.l. Tekstbehandling gjør jeg hovedsaklig i iA Writer, notater og slikt i NvAlt.
Sitat av misslost Vis innlegg
Jeg bruker Google docs. Gratis og bra!
Vis hele sitatet...
Selve skriveprogrammet er greit nok det ja, men grammatikkrettinga er helt elendig. Ettersom det tydeligvis er viktig for TS med innebygd grammatisk retting (som faktisk fungerer), er nok MS Word det beste alternativet. Ingen andre skriveprogrammer jeg har prøvd har vært i nærheten av å gjøre en like god jobb som Word når det kommer til retting av grammatiske feil (på norsk), selv om den på ingen måte er perfekt.
Sist endret av Stupebrett; 21. juni 2013 kl. 10:31.
Sitat av knutseen Vis innlegg
forresten, hvilket program er å anbefale for å installere denne iso filen med på mac?
Vis hele sitatet...
Dobbeltklikk på iso-fila så er mye gjort.
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Det var ikke så lenge siden jeg skaffa meg Mac selv, og valget var enkelt. Vært trofast Microsoft bruker i mange år = Microsoft Office. I og med Microsoft Office finnes til Mac, så tar jeg heller å betaler den månedlige summen på 79,- - og blir veldig fornøyd!

En måned gratis, så verdt å sjekke ut :-)
Stiller meg bak icrosoft Office 365 pakken der du betaler pr. måned eller pr. år. Billig, 5 lisenser, nyeste office. Tok prøveperioden og planla å pirat kopiere etter den hadde løpt ut. Er nå betalende kunde. Lager de noe bra så skal de få penger for det.