Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1582
Har lånt noen basshøytallere av en kompis, han har fiksa basskasse til den og alt. Har prøvd den en del og må si den har jævlig bra lyd!

Han hevder han kjøpte de for 8000, og at han brukte 1500 kr på å lage basskassa. Han ønsker å selge meg hele dritten for 2000.
Men jeg har virkelig ikke peiling på b-høytallere, så jeg trenger litt RASK hjelp fra dere.

Har ikke tatt bilde av dem, men merket heter ihvertfall "Extreme selenium". Etter et kjapt søk på google fant jeg noen som var helt like, bortsett fra at jeg har en finere kasse!

Burde jeg gå for det? Må få svar fort!

Må få svar på dette innen 20 minutter, MAX!!!

Er dette en bra deal eller blir jeg lurt? satser på at Freak redder meg her!
Sist endret av Tænman; 20. juli 2012 kl. 14:28.
Så ikke særlig kvalitet ut, styr unna!
Sist endret av SemiColon; 20. juli 2012 kl. 14:35.
Trådstarter
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Så ikke særlig kvalitet ut, styr unna!
Vis hele sitatet...
Fått høre av en annen kompis at de så bra ut til den prisen. Er ikke sikker i det hele tatt nå, litt rask ekspertisehjelp kunne kommet godt med
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Så ikke særlig kvalitet ut, styr unna!
Vis hele sitatet...
Det er riktig nok et (ihvertfall for meg) et ukjent merke, men dette trenger ikke nødvendigvis å ha voldsomt mye å si for kvaliteten.
Jeg har selv "ukjente" høytalere i stuen som jeg kjøpte helt nye for en tusenlapp og disse har jeg brukt ved mange forskjellige anledninger i snart to uten problemer.

Trådstarter sier selv at han er fornøyd med lyden så jeg ser ikke noe problem ved at han kjøper hele subkassen med elementer for to tusen kroner.
Har absolutt ingen tro på at de er kjøpt for 8k... Kan godt hende de er gammel og kostet dette før i tiden. Ta å kjenn i basskassa hvilken materiale det er laget av, bank med knokene og hør etter på lyden. Hvis den kostet 1500 kr i materiale må han ha masse til overs, eller den er laget av en hard tresort, hvilket du hører om du banker på kassen. 2000 kr brukt er uansett endel penger for brukt og være. Er ingen spesialist da, men har vært endel borti dette.
må man skrive EXTREME på selve elementet for og selge så er det som regel extreme crap, funker bra så lenge du har en low power amp, men så fort du kobler en kvaliets amp på så revner hele lyd bildet og kanskje tillogmed spidern

sku jg føst brukt 2k på en bass kasse, ville jeg kjøpt nytt så jeg kunne spillt inn selv(helst ville jeg brukt myyye mer men har man ikke mer tilgjengelig så går det vel ann

se på denna her http://www.megabillig.no/index.php?p...t2=148&id=1710
kurant kasse som jeg har sett live, spiller helt kurant til den prisen, bare man har en amp som har mer watt en disse trenger.

har sjøl hatt ett par av denne god gutten i bilen http://www.megabillig.no/index.php?p...t2=144&id=1634 med en amp som ar målt til 1348W rms av autorisert lyd teknikker (var noe slikt det sto på beviset som forøvrig var gjort etter en service ikke noe som fulgte ampen fra fabrikk)
og det var perverst selv når jeg bytta bil fra audi coupe til passat Stv 25L lukka kasse gjorde att oppsettet ikke tok spess plass heller

hvordan forsterker skal du evt drive kassa med?
Trådstarter
Sitat av Villumsen Vis innlegg
Har absolutt ingen tro på at de er kjøpt for 8k... Kan godt hende de er gammel og kostet dette før i tiden. Ta å kjenn i basskassa hvilken materiale det er laget av, bank med knokene og hør etter på lyden. Hvis den kostet 1500 kr i materiale må han ha masse til overs, eller den er laget av en hard tresort, hvilket du hører om du banker på kassen. 2000 kr brukt er uansett endel penger for brukt og være. Er ingen spesialist da, men har vært endel borti dette.
Vis hele sitatet...
Takk for tipset, treverket er dårlig. Men kan legge ut et bilde av oppsettet nå, så får dere vurdere om det er verdt 2k!
fant en overføringskabel.

Tusen takk for all hjelp til dere i tråden for saving my day!

Sitat av tribalgoth Vis innlegg
må man skrive EXTREME på selve elementet for og selge så er det som regel extreme crap, funker bra så lenge du har en low power amp, men så fort du kobler en kvaliets amp på så revner hele lyd bildet og kanskje tillogmed spidern

sku jg føst brukt 2k på en bass kasse, ville jeg kjøpt nytt så jeg kunne spillt inn selv(helst ville jeg brukt myyye mer men har man ikke mer tilgjengelig så går det vel ann

se på denna her http://www.megabillig.no/index.php?p...t2=148&id=1710
kurant kasse som jeg har sett live, spiller helt kurant til den prisen, bare man har en amp som har mer watt en disse trenger.

har sjøl hatt ett par av denne god gutten i bilen http://www.megabillig.no/index.php?p...t2=144&id=1634 med en amp som ar målt til 1348W rms av autorisert lyd teknikker (var noe slikt det sto på beviset som forøvrig var gjort etter en service ikke noe som fulgte ampen fra fabrikk)
og det var perverst selv når jeg bytta bil fra audi coupe til passat Stv 25L lukka kasse gjorde att oppsettet ikke tok spess plass heller

hvordan forsterker skal du evt drive kassa med?
Vis hele sitatet...
Låner en fortsterker som visstnok har 3800W. Men blir nødt til å kjøpe ny når den tid kommer!

Her er bildet av hele greia, har takket ja til å kjøpe den for 2000kr. Men kan fortsatt trekke det!
http://i45.tinypic.com/2wg6dcn.jpg

her er bildet av høytallerne!!
Om du liker lyden er 2000 helt greit for to sub'er.
Jeg vil bare si at anlegget så uhorvelig stygt ut uten filt-trekk over, så first thing in the morning; skaff litt filt og trekk over kryssfinéren, da blir det plutselig mye finere.
Trådstarter
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Om du liker lyden er 2000 helt greit for to sub'er.
Jeg vil bare si at anlegget så uhorvelig stygt ut uten filt-trekk over, så first thing in the morning; skaff litt filt og trekk over kryssfinéren, da blir det plutselig mye finere.
Vis hele sitatet...
Takka nei, pga informasjonen jeg fikk i denne tråden. Har midler til å betale for en dyrere (eventuelt mindre) høytaller senere!
Hvis jeg skal ha ny, noen som har forslag til et bra oppsett? kan rute med 5k elns
Selenium er vel opprinnelig brasiliansk, nå under Harman-paraplyen. Altså blandt merker som Harman/Kardon, JBL, Crown, Infinity, Lexicon, AKG, Mark Levinson, Revel ++. Svært høyt ansette navn innen proff- og forbrukerelektronikk.

Husker tyske Intertechnik solgte disse for noen år siden. Selve elementene er nok slett ikke gale, men kassa ser ut til å være bygget av spon - og man får VELDIG mye spon for 1500,-... Uansett er kassekonstruksjonen "make or break" for et bassystem, så gode elementer betyr lite om man a) ikke vet hva man gjør når man dimensjonerer kassa og/eller b) kassa ikke passer i DIN bil, til DINE lydpreferanser.

Tror jeg har kasta katalogen så nypris kan jeg ikke hjelpe deg med, men jeg tror uansett ikke du har gått glipp av et kupp her.
Trådstarter
Sitat av epifant Vis innlegg
Selenium er vel opprinnelig brasiliansk, nå under Harman-paraplyen. Altså blandt merker som Harman/Kardon, JBL, Crown, Infinity, Lexicon, AKG, Mark Levinson, Revel ++. Svært høyt ansette navn innen proff- og forbrukerelektronikk.

Husker tyske Intertechnik solgte disse for noen år siden. Selve elementene er nok slett ikke gale, men kassa ser ut til å være bygget av spon - og man får VELDIG mye spon for 1500,-... Uansett er kassekonstruksjonen "make or break" for et bassystem, så gode elementer betyr lite om man a) ikke vet hva man gjør når man dimensjonerer kassa og/eller b) kassa ikke passer i DIN bil, til DINE lydpreferanser.

Tror jeg har kasta katalogen så nypris kan jeg ikke hjelpe deg med, men jeg tror uansett ikke du har gått glipp av et kupp her.
Vis hele sitatet...
Jeg ba onkelen min om å se på hele greia, og han sa "den dritten der for du kjøpt billig på svenskegrensa, om du først skal kjøpe noe, kjøp noe med et kjent navn som er dyrt!"
Vi så også nærmere på den og la merke til at den ene suben var TEIPA på, lyden blir altså da helt feil mente han. Han mente også at basskassa var feil konstruert i forhold til lyden!
Takk for tipsa i denne tråden, jeg tror dere redda meg!
så kanskje ut som en av de billig merkene på sonicelectronix?
Styr unna mener nå jeg.
Er glad du takka nei for den der. Skikkelig sub-kasse er laget av 3 cm tykt hardt trevirke, ikke spon. Er du bare ute etter dunk merker man jo ikke så veldig mye til dette, men fyrer du opp nå rock (Type Jimi Hendrix eller lignende) eller noe som "drar" bassen utover, blir det fort mye dårligere kvalitet over subben i seg selv. Rockford Fosgate er et dugelig merke når det kommer til dunk, og kan spille for og rett og slett få et finere lydbilde med trykk hvor det trengs.

Men 1500 kroner i basskasse har han ikke brukt, da må han isåfall ha plagdes noe sinnsykt.
Sitat av Villumsen Vis innlegg
Er glad du takka nei for den der. Skikkelig sub-kasse er laget av 3 cm tykt hardt trevirke, ikke spon. Er du bare ute etter dunk merker man jo ikke så veldig mye til dette, men fyrer du opp nå rock (Type Jimi Hendrix eller lignende) eller noe som "drar" bassen utover, blir det fort mye dårligere kvalitet over subben i seg selv. Rockford Fosgate er et dugelig merke når det kommer til dunk, og kan spille for og rett og slett få et finere lydbilde med trykk hvor det trengs.

Men 1500 kroner i basskasse har han ikke brukt, da må han isåfall ha plagdes noe sinnsykt.
Vis hele sitatet...
30mm? Er du helt idiot for å være ærlig? Nå holder 19mm til det meste, og 22mm er mer enn nok når du bruker MDF.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
30mm? Er du helt idiot for å være ærlig? Nå holder 19mm til det meste, og 22mm er mer enn nok når du bruker MDF.
Vis hele sitatet...
No idiot, holder meg bare til det jeg mener er tilstrekkelig.

Nå har vi kanskje forskjellige syn på ting, men gjør hverken meg eller deg til idiot. Så jeg syntes du skal be høflig om unnskyldning via en pm for og kalle meg en idiot, så får du ha en fantastisk dag videre.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Noen plater med spon koster ikke all verden, så lurer på hva han har brukt resten av pengene på.. Stikksag?