Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1343
Hei

Har kommet opp i en litt vanskelig situasjon der (jeg tror) grafikkortet på MacBook Pro'en min har sagt takk og farvel for seg, og jeg får verken bilde på skjerm eller ekstern skjerm. Blind, med andre ord.

Leverer den inn over helga, men først må jeg få overført endel filer, siden størsteparten av livshistorien min ligger innpå den maskina. Har en annen MacBook tilgjengelig, men den har ikke firewire og dermed er det valget utelukket.

Er det da på noen som helst måte mulig, uten å måtte inn i systemvalg osv på den "blinde" macen, å koble sammen de to maskinene via ethernet? Får ikke til noe med å bare plugge en kabel mellom, ser ut som om jeg må inn å skru på et eller annet

Takker for alle gode svar, er litt desperat nå
Skal du koble kabel direktemellom to maskiner må det være en kryssa kabel.
Alternativt 2 kabler og en hub/ruter

Kaizen
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Skal du koble kabel direktemellom to maskiner må det være en kryssa kabel.
Alternativt 2 kabler og en hub/ruter

Kaizen
Vis hele sitatet...
I 1998. Alle gigabitkort skal støtte Auto-MDIX, så på ting som er nyare enn 1998 treng du ikkje gjere meir enn å plugge i en vilkårlig kabel.

Gigabit ethernet bruker i tillegg alle par, så der er det ingenting som heiter kryssa kabel.
Får kontakt mellom de to maskinene nå, det eneste som hindrer meg er å komme inn i "Deling"-valgpanelet i systemvalg og få kryssa av fildeling. Og det er selvfølgelig på den maskina som for øyeblikket er "blind"...
Not my final form
Vet ikke om det bryter garantien til Apple, men har du mulighet for å ta ut harddisken? Denne kan du vel da koble i en annen maskin og hente ut det du trenger?
Kanskje litt tungvint, men du kan jo boote en live-cd(type linux) som kommer med sshd, og som starter denne ved boot.
Følg med på rounteren/kjør opp en scanner og finn IP'en maskinen får assignet.
Da er det bare å scp'e det du trenger fra boksen.
Sitat av Sølvsjel Vis innlegg
Vet ikke om det bryter garantien til Apple, men har du mulighet for å ta ut harddisken? Denne kan du vel da koble i en annen maskin og hente ut det du trenger?
Vis hele sitatet...
Har vært innom tanken, men leser så mye forskjellig om at det er "lov" og ikke, og siden jeg mest sannsynlig skal levere inn datamaskinen vil jeg være på den sikre siden.

Føler meg bæd nok som har skrudd opp dekselet under en gang for å blåse ut støv
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Nå kjenner ikke jeg fagbook og fagos veldig godt, men...

I windowsverdenen deles alle partisjoner administrativt by default, f.eks vil man alltid kunne nå \\192.168.x.x\c$ eller tilsvarende for andre partisjoner via nettverket out of the box, finnes noe tilsvarende for fagos ?

Er det by default installert SSH-server i fagos ? Hvis ikke, har du TS tilfeldigvis installert SSH-server ? isåfall er det jo enkelt å komme seg inn.

Har du forøvrig testet å koble til en ekstern skjerm for å sjekke at det ikke bare er skjermen som er defekt ?
Det er innstalert SSH på Mac`en hans. Men den kommer med det som avslått.
Enkleste måten vil være å kjøpe en kontakt fra SATA 2 (fåes kjøpt på komplett.no) til USB, ta ut harddisken og kopiere det du trenger over.

Det å ta ut harddisken bryter ikke noe med garanti osv. Se enkle videoer på youtube eller ifixit.com på hvordan man gjør det.
ifixit.com er et veldig bra sted til slike ting
Som Speider sier, det er SSH på Macen, men som med alt annet som skal "deles" må du inn i Deling-valgpanelet og huke av der. Det fikk jeg ikke gjort.

Var innom Eplehuset og spurte om jeg brøt garantier etc. hvis jeg skrudde ut harddisken, og jeg fikk til svar at det var OK, bare å skru ut (tok 5 min og 12 skruer). Så jeg fikk overført til en annen Mac og henta ut det jeg trenger