Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 998
Stadig flere brukere undrer seg over hva de skal velge når det gjenstår å velge enten Dual Core eller Singel Core CPU til PC'n sin. Selvfølgelig frister det med Dual Core for de ekstra lappene, det er sagt mange lovord om denne nye "teknologien", men er det virkelig verdt pengene?

Dual Core ble introdusert som den nye fremtida for CPU'er som da DDR SDRAM så dagens lys for å ta over for SDRAM'en. Prosessorens oppbygning består av, som navnet, to kjerner på èn brikke. Dette er både en billigere og enklere løsning enn å kjøre med to CPU'er. De siste årene har vi dog vært vant til økninger i klokkefrekvensen for å forbedre ytelsene og hastigheten på prosessoren. På grunn av strømforbruk og varmeutvikling har man på Dual Core CPU'ene måtte gå ned frekvens, og heller øke bl.a. hurtigbuffer for å opprettholde og/eller øke ytelsen. En Dual Core kjerne ligger ca. 24% under hastigheten til en vanlig Single Core CPU, men til gjengjeld de de jo to kjerner mot en, så da burde vel den danke ut Singel Core? Eller?

Ikke alle programmer er skapt for å kunne utnytte begge kjernene fremfor bare èn, og det er her problemet ligger. Programmet vil da kun kjøre på den en av kjernene, noe som i sin tur betyr på lavere klokkefrekvens og en reduksjon i ytelsen, fremfor økning. Dette gjelder i hovedsak hvis det er ett program alene som legger beslag på CPU'en. Den vil først ta i bruk den andre kjernen når den må, f.eks hvis du spiller et nokså tungt spill, og antivirusen din finner på å starte opp og scanne.

Noe av dette kan hjelpes med «multithreading». Her fordeles prosessene, oppgavene og arbeidet opp i tråder og kan fordele dem på flere prosessorer. Allikevel hjelper ikke dette stort dersom et nokså ressurskrevende program ikke er laget for å bli delt opp i mindre oppgaver.

Det spekuleres i fremtida hvor langt man vil komme med fler-kjerne løsninger. Man vil nok komme til å etterhvert se 4-kjerners prosessorer også, og kanskje enda flere, hvem vet. Men her vil det igjen være behov for å senke klokkehastighet igjen, så om ikke nyere løsninger og teknologier ser dagens lys åpner for frekvensøkninger, kan det se ut som om markedet fylles opp med Singel Core prosessorer igjen om 4-5 år.

Trenger jeg Dual Core enda, eller vil jeg klare meg med Single Core ei stund til?

Det kommer egentlig an på person til person, hva man bruker pc'n til, hvilke programmer og hvilke samtidlig. Sliter du med å kjøre flere programmer samtidlig, og tilfredstillende, som f.eks bilde- og filmredigeringsprogram, Firefox med en del tabs oppe, og kanskje et spill eller noe annet ressurskrevende, så vil Dual Core være lønnsomt for å fordele programmene på begge kjernene. Selv om ytelsen er lavere, vil den kompensere med å kunne kjøre programmene med mindre problemer enn en Single Core ville hatt.

Hvis du derimot bruker pc'n for det meste til chatting og lettere programmer, surfing og spill, så vil du nok klare deg med Singel Core som man har vært vant til.

Så hva hvis jeg dropper Dual Core frem til det kommer programmer som gjør at jeg kan utnytte det for fullt?

Vel, noen vil påstå at valget er klokt, andre ville heller gått for Dual Core med en gang, men det vil alltid være delte meninger. Etterhvert som det lanseres flere Dual Core prosessorer, vil prisene på Single Core prosessorer fortsette å synke, men dette betyr ikke at man må styre unna. Snarere tvert imot! Nå er tiden man kan gjøre kupp på Singel Core CPU'er, samtidlig som prisene også gjenspeiler etterspørselen hos folk som ikke er klar over fordelene og ulempene, og satser sine penger på Dual Core.

Kom gjerne med innspill, korrigeringer om jeg har tatt / skrevet feil osv, skrev dette til å hjelpe folk på vei med CPU valg, som i disse dager kan være noe vanskelig
Kongeartikkel, Robbie! Besvarte en del spørsmål jeg satt inne med dual core iallfall
Mhm, kjempe. Var veldig usikker på hva jeg skal velge til min nye PC.

Dette var en KUNG artikkel
cokeloop's Avatar
Trådstarter
Hehe, takktakk. Men, den kan klart forbedres, det er bare ganske grovt fremstilt, kunne selvsagt ha fått inn på detaljer, flere grunner for og imot, men det grunnleggende er iallefall på plass.. Hvis edittasten er der imårra skal jeg se om jeg får lagt til noe mer på jobben
Skriv en oppsummering på for og imot, så blir det bra