Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  218 8573
Vet noe lignende har blitt tatt opp før, men jeg vil gjerne starte en diskusjon som peker i en litt annen retning..

Altså.. De som tror på Gud.. Hva tror de egentlig? Tror de at det er en gammel gubbe med langt hvitt skjegg som sitter i en trone på en sky i himmelen? Eller tror de at begrepet "Gud" er en slags kraft..? Om jeg skal definere det jeg tror er "Gud" ville jeg si at jeg tror at det er en kraft.. Den kraften som styrer hele verden. Den som bestemmer hva som er "godt og ondt". Jeg tror at "Gud" bestemmer over oss mennesker.. Men ikke det som skjer i naturen.. For det som skjer i naturen er jo selvfølgelig "naturens gang": Det bare skjer.. Og når jeg sier at "Gud" er en kraft som styrer menneskene og hva vi gjør, som kriger osv.. Da mener jeg at det vi kaller "Gud", er oss selv.. mennskene. Det er vi som styrer verden, alle avgjørelser bestemmes av oss, og ingen andre. Vi avgjør selv hva som er "Godt og ondt" det er vi som tar avgjørelsene.

Min konklusjon: Gud er mennesket, den største "kraften" som finnes.

Kristendommen:

Den guden som de kristne tror på.. Er han egentlig så god som de skal ha det til? Gud skapte verden.. Han skapte himmel og helvete, jorden og mennesket.. Og han skapte Lucifer. Han fikk Lucifer imot seg og straffet han ved å kaste han i "ildsjøen"/helvete hvor han skulle brenne i all evighet osv..

Ergo: Gud skapte Satan og Helvete. Gud skapte "ondskapen", han skapte det alle mennsker frykter. Hvis vi sier at Gud er + så skapte han sin motpart - (satan). Er Gud virkelig så god da? Det syns ikke jeg..

(Vet dette ble litt rotete, men jeg håper dere forstår hva jeg mener..)

Og da vil jeg vite hva dere syns om dette og hva dere tror?

Jeg er ikke satanist, jeg er ikke ateist, heller ikke så veldig kristen, men noe midt i mellom.. Jeg er bare nyskjerrig og er i tvil om hva jeg skal tro..
Det er absolutt intet som tyder på at Gud finnes i det hele tatt.
litt snodig å se at du faktisk gidder å tenke over slike ting midt på natta. eneste grunn til at jeg har stått opp så tidlig er at jeg skal rekke første fly til oslo (og så videre til paris)

jeg er ateist, og mener fast at verdensreligionene er de største og (burde være) de mest gjennomsiktige og dårlige løgnene i verden. å bruke en eller annen oppfunnet "kraft" til å splitte folkegrupper fra hverandre, fordi de er av forskjellig oppfatning ser jeg på som ganske "kjipt". (skulle virkelig skrive en lang og utfyllende post nå, men må stikke )
jdG
jdG's Avatar
Trådstarter
Hehe, jeg sier ikke at jeg tror det finnes en gud.. men jeg prøver å få frem mine tanker om hva "Gud" er forno..

mongob0ffel: Enig med deg der.. det er ganske mye piss i de fleste religioner.. Og det værste er jo selvmordsbomberene som er så smarte at de sprenger seg selv og mange andre til helvete fordi de tror at de kommer til paradis og får 29 jomfruer eller whatever.. :P lol, sier jeg bare.. For en gjeng med tullinger!
"Gud" er menneskets samvittighet...
Gud er et resultat av menneskets fantasi, og holdes i live på grunn av den fantasien.
+ det mongob0ffel sa.
Hvordan kunne gud vært god om han ikke skapte kontrasten? Ikke se alt i sort/hvitt, det er mange nyanser i mellom.

Gud er bare en måte å skape mening på. Akkurat samme som CS for noen og kunst for andre. Og det er idiotisk å ha enda en slik thread, det finnes nok av litteratur rundt emnet. Dette er utdiskutert og de fleste her er idioter som ikke bryr seg uansett.
Gud i den religiøse formen, med skjegg visdom og blablabla er ett menneskelig behov for å forklare det som er umulig å forstå. Det behovet er varierende fra menneske til menneske. Det behovet har nokk forandrett seg de siste tusen årene men går stort sett ut på det samme...

For meg er "Gud" en forklaring på noe jeg ikke forstår. Den har overhode ikke noe med klasiske religiøse utformingen av "han" med personlighet, bare det er ettellerannet^^, helt uten personlighet og kjærlighet for meneskene (vanlig menneskelig behov å bli elsket, føle kjærlighet).

Grunnen til att jeg tror på "gud" er att jeg ikke er über i fysikk og ikke klarer å forstå hva tid er og hvordan energibevaringsloven kan ungåes. Hvordan kan universett og alt oppstå av ingenting. I følge energibevaringsloven så kan ikke energi bli laget eller forsvinne. Bare skifte form. Hvordan kan da alt ha oppstått. Det må jo ha vært noe før bigbang. En forklaring er att universet har alltid vært her, i evig tid tilbake. Det er en annen ting jeg ikke klarer å prossesere. Hvor lenge er evig tid . Derfor må det være ettellerannet overgår fysikk lover og kan skape energi. Om 10000 år har nokk mennesker (om de fremdelis eksisterer) funnet en forklaring på dette, men som jeg vet om i dag er det ikke en forklaring på dette.

Om det er det så skulle gjerne likt å vite om det, men om den forklaringen eksisterer er den vell alt for "eksperimentell" til å tro på. Energibevaringsloven er forholdsvis lett å skjønne, eller ihverfall forholde seg til.. Om jeg hadde vært proffesor eller doktor i fysikk av ulike former hadde jeg vell vært helt ateist, men det er noe jeg ikke klarer i dag med min hjernekapasitet og inteligens..
Enig med Scoody, gud er rett og slett fantasi.
Eg tror Gud er ett resultat av menneskets frykt for de vi ikke vet. Eller som roadkil sier; "
For meg er "Gud" en forklaring på noe jeg ikke forstår. "

Ingen vet hva som skjer etter døden feks. og da er det jo beroligende med en fortelling om hvor bra det blir så en kan tro på..
Vi takler dårlig å ikke vite, de kristne lever en løgn og overbeviser seg om at slik er det, slik eg ser det. Det kan verken bevises eller motbevises.

Misunner egentlig å kunne tro slik. De er helt overbevist om at hvis de gjør slik og slik så går alt bra, meg og mine får det fint. De 'vet' at etter døden så blir alt skikkelig skikkelig bra..

Vi vet ikke hva som skjer. Eg tror ikke vi vet noenting
Sist endret av vipr; 5. februar 2004 kl. 09:02.
"Gud er alfa og omega".
Gud er alt.

For og forklare dette må jeg gå helt til fri vilje:
At jdG lagde denne tråden var bestemt for lenge siden, det samme var det at jeg skulle lage denne posten.
Har dere lagt merke til at planeter og ting går i baner, og at astronomer kan fortelle når en komet passerer oss igjen? Det er bestemt fra universet ble skapt at kometer skal passere jorden.
Det er også bestemt at jeg skal skrive denne posten.

Alt dette er det en kraft som har bestemt. Det ble bestemt i startem av alt. Dette gjør at jeg ikke tror vi har fri vilje.
Og denne kraften kaller vi i kristendommen "Gud", mens i andre religioner kaller de kraften for noe annet.


Jeg håper jeg fikk frem poenget mitt...
sitter i tysk time og kjeder meg litt, jeg syns at om gud finnes eller ikke er et interessant tema, kjenner noen til 5 fjaer blir til 5 h0ns. kan dere da tenke dere hva som skjedde med historiene da de gikk pA folkemunne i vet ikke helt, 300 Ar? f0r de ble skrevet ned, tror ikke pA gud, men at det er noe annet enn oss mennesker og det vi vet om, tror jeg pA. altsA, kan noe mekanisk f0le og sAnn? hjernen er jo pA en mAte mekanisk... Jeg tror pA sjelen i mennesket! men lurer pA hvor den blir av nAr man d0r...
hehe
men det sies jo også at gud ga mennesket fri vilje? og du sitter jo her og sier at alt er forutbestemt....? da er det jo ingen fri vilje? og da er det jo gud sitt verk med alt som skjer i denne verden? da er det jo forutbestemt hvem som skal til himmelen, og hvem som skal til helvete....?

kan godt hende jeg er en kverrulant også, men det var slik jeg så det du skrev.

"på den åttende dagen skapte mennesket gud"
Opprinnelig postet av Golder
"Gud er alfa og omega".
Gud er alt.

For og forklare dette må jeg gå helt til fri vilje:
At jdG lagde denne tråden var bestemt for lenge siden, det samme var det at jeg skulle lage denne posten.
Har dere lagt merke til at planeter og ting går i baner, og at astronomer kan fortelle når en komet passerer oss igjen? Det er bestemt fra universet ble skapt at kometer skal passere jorden.
Det er også bestemt at jeg skal skrive denne posten.

Alt dette er det en kraft som har bestemt. Det ble bestemt i startem av alt. Dette gjør at jeg ikke tror vi har fri vilje.
Og denne kraften kaller vi i kristendommen "Gud", mens i andre religioner kaller de kraften for noe annet.


Jeg håper jeg fikk frem poenget mitt...
Vis hele sitatet...
Delvis enig med deg her.
Det er sant som du sier at alt er bestemt.
At jeg skulle svare her er et resultat av et valg for mange millioner år siden,men det valget ble gjort av meg da.
Fri vilje eksisterer.
Opprinnelig postet av mynameissatan
men det sies jo også at gud ga mennesket fri vilje? og du sitter jo her og sier at alt er forutbestemt....? da er det jo ingen fri vilje? og da er det jo gud sitt verk med alt som skjer i denne verden? da er det jo forutbestemt hvem som skal til himmelen, og hvem som skal til helvete....?

kan godt hende jeg er en kverrulant også, men det var slik jeg så det du skrev.

"på den åttende dagen skapte mennesket gud"
Vis hele sitatet...
er helt enig med deg der! hvis ingen trodde pA ham, sA ville han ikke hatt noe makt, sA for meg eksisterer han ikke, og kan derfor ikke "d0mme meg til helvete" vil jeg si da...
Hvis alt er bestemt, en sjebne gud styrer så stemmer ikke det helt overens med bibelens fortelling om Adam & Eva. Gud ble skuffet over at de selv _valgte_ og spise ett eple av akkurat _det_ treet. Hadde alt vært forbestemt hadde han vist det før det sjedde, og alt annet. Da hadde det ikke vert noe poeng.

De kristnes bibel er full av logiske flaws, som igjen gjør det logisk at det mennesker som har skapt den: av fantasi, frykt, mangel på svar osv..

I motsetning til mange av de kristne sier eg ikke at slik er det, eg sier at slik velger eg og tro det er i mangel på noen bedre forklaring.

Eg vet at eg ikke vet, og takler det ganske bra
Sist endret av vipr; 5. februar 2004 kl. 10:42.
Du er min venn
niigu's Avatar
Gud

For det første vil jeg si at religion ikke er pålagt, men valgfritt, for hvert enkelt individ. Gud er en skaper for mange folk. Gud er deres støttespiller, deres samvittighet, deres tro og deres moral.
Gud er ikke en mann med lysegrått skjegg, i en Gandalv-lignende form, som kommer og skaper mirakler, men som hjelper og veileder om du ber om. Det vil jeg absolutt si.

Personlig har jeg min egen lille tro. Det har da alle? Jeg har lært dette ut fra andre og opplevelsene de sine, venners opplevelser og egne.

Jeg syns absolutt ikke synd på folk som ikke har tro. Mennesket har innført en såpass frihet at de fleste folk skal få lov til å velge selv, enten de sier det offentlig eller holder det for seg selv.

Jeg fikk et par visdomsord fra en gammel kjenning, han er over 60 år nå. Han har en sterk tro..
Det lød da omtrent slik:

Hvis man ikke har en slags tro, uansett hva det er. Hva lever man for? Greit, jeg har gjort min bønn hver dag og prist ham i himmelen. I håp om at jeg skal møte ham den dag.
Så. Da jeg kommer til den såkalte himmelen.. Hva skjer om jeg ikke møter ham. Om det ikke finnes noe Gud, Jesus eller den Hellige Ånd..? Hva skjer da? Angrer jeg? Nei.. Det gjør jeg ikke. Jeg har hatt min tro hele livet. Jeg har brukt den moralen jeg har blitt tilgitt. Jeg har levd et drømmeliv. I håp om å gjøre bedre og bedre for meg hver dag, for å imponere ham. Og det har jeg gjort.. Så uansett om det ikke finnes, ville jeg aldri angret.


ngu
Gud og religionene er noe meneskene har funnet opp for å forklare alt vi ikke kan/vil forklare selv.
Du er min venn
niigu's Avatar
Opprinnelig skrevet av elukS:
Gud og religionene er noe meneskene har funnet opp for å forklare alt vi ikke kan/vil forklare selv.
Vis hele sitatet...
nei..
Syns du tenker litt 1700-tallet
Det var først på 1800-tallet mennesket ble pålagt ansvar selv. Man får gode og dårlige sanksjoner for hva man gjør og tenker. Man kan ikke lenger skylde på Gud om det uforklarlige.

n
Enda en poengløs samtale, fordi ingen her finner svaret! Gud er subjektivt, og er, som eluks sa, noe menneskene har skapt for å forklare alt vi ikke kan/vil forklare selv.

Job er et fint eksempel. Jeg hadde faen meg ikke trudd på gud hvis jeg var han.
Opprinnelig postet av niiGu
nei..
Syns du tenker litt 1700-tallet
Det var først på 1800-tallet mennesket ble pålagt ansvar selv. Man får gode og dårlige sanksjoner for hva man gjør og tenker. Man kan ikke lenger skylde på Gud om det uforklarlige.

n
Vis hele sitatet...
Ofte kan man ikke gå til vitenskapen.
Hva gjør man da?
Da faller man ned på gulvet, sier "ave satani, palme og josef" og strekker hendene sine i været?

???
min eneste gud er i meg selv, og at jorden rett og slett er befolket med guder. og utifra dette så har man muligheten til å få til en sameksistens. man kan sikkert dette med andre religioner også, men det er en altfor lang vei å gå.

det skjer ting som kan forklares, det gjør det helt sikkert, men forklares det med at det finnes en gud? det er fortsatt ingen forklaring....?

"i believe in god when 1+1=5"
Golder, det du sier er merkelig og skummelt. Blir du ikke deprimert av den tanken? Det betyr jo at du aldri egentlig tar noen valg selv og ikke bestemmer over ditt eget liv.

Jeg har omtrent samme oppfatning som Roadkill, Gud er og har alltid vært en måte for mennesket å fylle et behov på. Det vil si et behov for forklaring der vitenskapen ikke strakk/strekker til, et behov for kjærlighet, behov for mental støtte i kriser og vanskelige situasjoner etc. - kort sagt Guds rolle i menneskenes liv er avhengig av menneskenes behov.

Jeg vil ta opp bønn, dette er noe som meksisterer i de fleste religioner så vidt jeg vet. Vikingene ba/ofret/blotet for å tilfredsstille gudene, katolikker ber om tilgivelse for sine synder, protestantiske kristne ber for å erklære kjærlighet til Gud. Noen ber om materialistiske goder, andre om fred på jorden. Jeg synes denne formen for religiøs aktivitet der man kontakter en høyere makt er absurd.
Opprinnelig postet av Mantus
Ofte kan man ikke gå til vitenskapen.
Vis hele sitatet...
Gi eksempler.
Folk som er synsk?
Spøkelser?
Vitenskapen har ikke noen forklaring på det tredje øyet,men veldig mange bruker det.
Hvorfor har reven hvit haletupp? Norsk folkeeventyr.
Hvorfor er vi her og hva skjer når vi dør? Bibelen.
Opprinnelig postet av jdG

mongob0ffel: Enig med deg der.. det er ganske mye piss i de fleste religioner.. Og det værste er jo selvmordsbomberene som er så smarte at de sprenger seg selv og mange andre til helvete fordi de tror at de kommer til paradis og får 29 jomfruer eller whatever.. :P lol, sier jeg bare.. For en gjeng med tullinger!
Vis hele sitatet...
At du kan ta så lett på temaet selvmordsbomberes religiøse motiver gjør deg ikke noe særlig videre i stand til å finne en sannhet om Gud. Om det er det du skulle ønske:

Hvordan kan du avskrive så mange menneskers tro som "piss"? Skjønner ikke hvorfor du starta den topicen her når du gir så tydelig uttrykk for å ikke søke dialog med andre enn dem som ikke tror på "piss".

BTW: Selvmordsbombere som fenomen har ingenting med kritikken min å gjøre, men måten man avskriver andres livstro på som bullshit. Kalles vel ignoranse/arroganse.

Selv har jeg ingen ambisjoner om å finne ut hva gud er, da jeg anser meg selv som inkapabel deluxe til en sånn oppgave.
Gilgamesj: Det var en del klokt i det du sa synes jeg. Men når det gjelder hva Gud er, så er det opp til den enkelte å definere dette. Ens forhold til religion er ganske personlig, derfor er det en personlig sak hva man mener Gud er.
Det var akkurat det jeg mente også. Ergo kan man ikke, når man spør tydelig hva gud er, avskrive andres tro som piss. Man må akseptere andres tro, det er mitt poeng.

En vag teori fra min side er at alle religioner er tolkninger av en gudskraft, og at grunnen til at tolkningene er forskjellige er at folk er forskjellige. Det er det samme med eventyr egentlig. Man finner de igjen med samme underliggende budskap over hele verden, det er bare det ytre som er forskjellig. Alle verdensreligionene har gyldne teser som går ut på at folk skal være gode mot hverandre.
"At JREF, we offer a one-million-dollar prize to anyone who can show, under proper observing conditions, evidence of any paranormal, supernatural, or occult power or event." http://www.randi.org
Til dags dato, har INGEN klart den forberedende testen.

Jeg tolker deg dit hen, at du tror vitenskapen ikke kan forklare følgende fenomener:

Opprinnelig postet av Mantus
Folk som er synsk?
Vis hele sitatet...
Debunking seeing without sight.
James Randi om Cold reading.

Spøkelser?
Vis hele sitatet...
Spøkelser er lavfrekvent lyd.
Ghostly magnetism explained.

Some studies have previously shown that variation in normal electromagnetic (EM) fields, when applied to certain parts of the brain like the temporal lobes, can result in experiences from the physical, like being touched, to the metaphysical, such as feeling close to God.

Vitenskapen har ikke noen forklaring på det tredje øyet,men veldig mange bruker det.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hva "det tredje øyet" er. Vil du forklare?

Generelt: Man kan ikke påstå at noe eksisterer på grunnlag av vitenskapens manglende forklaring. Bevisbyrden ligger i disse tilfellene hos deg og dine meningsfeller.
Jeg liker tankene til Freud rundt dette temaet...

Gud er en illusjon som menneskene har skapt og utviklet opp gjennom tiden. Menneskets behov for en andre far er drivkraften bak gud. Bekreftelse for denne teorien finner Freud i vestlige religioner hvor man direkte kaller gud far.
Vis hele sitatet...
Gud og religion er meneskets frykt for hva som er etter døden... altså våres frykt for å dø...

Min mening
De fleste religioners hensikt var å forklare det som ikke kunne forklares, hvorfor blir det natt? hva er stjernene? hvordan vokser gresset? Hvorfor er det årstider? Hvorfor dør vi? Slike ting som mennesket en gang i tiden har undret seg over, for dem virket det som om det var en overnaturlig makt som styrte allt dette, etterhvert som man har kunne forklare slike ting vitenskapelig, har mange av de som fulgte diverse religioner holdt fast ved sitt synspunkt fordi det er en betryggene følelse å holde fast ved eller at de ikke har latt seg overbevise. Ting som ikke kan forklarers idag, kan kanskje forklares imorgen, slik som det har vært med alle andre ting som mennesket har undret seg over.

Som ztaale sa, døden er en viktig årsak til at folk har religioner, folk er redde for å dø, de klarer ikke å forestille seg en verden uten segselv i. Derfor overbeviser de segselv om at det er et liv etter døden. Religioner har også en tendens til å bli misbrukt ved at folk bruker religionene til å skaffe seg makt ( eller kanskje dette er en av hensiktene med religion? )

Jeg er en ateist, men har ikke alltid vært det, før når jeg gikk på barneskolen, var jeg faktisk Kristen, akkurat av den grunn av at det var mye jeg ikke visste eller kunne forklare, etterhvert som jeg ble eldre og fikk mer og mer kunnskap, ble det bildet om at det var en overnaturlig kraft som styrte allt mer og mer fjernt, til slutt gikk det opp for meg at jeg ikke var en religiøs person, jeg trodde ikke på noe av det som stod i bibelen eller noen andre hellige skrifter. Slik gikk det til at jeg ble en "guds fornekter"
Sist endret av FotSopp; 5. februar 2004 kl. 15:57.
Må si meg ganske uenig i noe som går igjen i postene her, det at mennesket oppfant Gud på grunn av ubesvarte spørsmål. Jeg tror på Gud, ikke i den formen som de fleste tenker på, men dóg, og jeg har fortsatt ikke noen svar på disse spørsmålene. Jeg tror Gud er en livskraft, som får mennesker til å komme seg videre i livet. Gud er ikke noe konkret, og iallefall ikke en gammel mann!
Dessutten tror jeg at det å ha en tro for noen kan være helt nødvendig. For eksempel når alt rundt deg går nedover, og du har ingen, hva er da galt i å leve i troen om at det finnes Gud, en kraft? Men jeg tror ikke denne kraften er i stand til å utrette noe selv, som å utføre mirakler, starte regn og slike fabler. Jeg tror at kraften virker mer som et plasibo, slik at den bare hjelper folk til å ta steg i livet de ikke ville turt uten.

Huff.. dette var mye enklere å forstå når jeg hadde det i hodet..
Du er min venn
niigu's Avatar
Opprinnelig skrevet av knusp3r:
Jeg vil ta opp bønn, dette er noe som meksisterer i de fleste religioner så vidt jeg vet. Vikingene ba/ofret/blotet for å tilfredsstille gudene, katolikker ber om tilgivelse for sine synder, protestantiske kristne ber for å erklære kjærlighet til Gud. Noen ber om materialistiske goder, andre om fred på jorden. Jeg synes denne formen for religiøs aktivitet der man kontakter en høyere makt er absurd.
Vis hele sitatet...
Heldigvis er dette historie.

Sier meg forløpig enig med web0.. Nevn eksempler, ikke bare et, men flere. Så skal jeg tenke så det knaker på en unnskyldning.
Opprinnelig postet av web0
"At JREF, we offer a one-million-dollar prize to anyone who can show, under proper observing conditions, evidence of any paranormal, supernatural, or occult power or event." http://www.randi.org
Til dags dato, har INGEN klart den forberedende testen.

Jeg tolker deg dit hen, at du tror vitenskapen ikke kan forklare følgende fenomener:



Debunking seeing without sight.
James Randi om Cold reading.
Vis hele sitatet...

Jeg er fullt klar over at de fleste på TV er bedragere. Artiklene motbeviser ingenting,dog jeg kan heller ikke bevise noe.
Opprinnelig postet av web0
Spøkelser er lavfrekvent lyd.
Ghostly magnetism explained.

Some studies have previously shown that variation in normal electromagnetic (EM) fields, when applied to certain parts of the brain like the temporal lobes, can result in experiences from the physical, like being touched, to the metaphysical, such as feeling close to God.
Vis hele sitatet...

Vi har vell alle hørt skumle lyder som "kan" være spøkelser, men jeg tror og det bare er bull.
Men noen ser spøkelser(noen som husker artikkelen i Dagbladet(?) for noen uker siden om spøkelser på et teater eller noe?)
Det blir noe helt annet, de må gjerne prøve å motbevise det med at noe lys eller noe slikt og en rusten kassettspiller fikk folk til å se folk og høre samtaler når de egentlig er alene


Jeg vet ikke hva "det tredje øyet" er. Vil du forklare?
Vis hele sitatet...

Kort sagt er det tredje øyet i pannen. Du bruker det når du gjør "uforklarelige" ting som f.eks astral projection.


Generelt: Man kan ikke påstå at noe eksisterer på grunnlag av vitenskapens manglende forklaring. Bevisbyrden ligger i disse tilfellene hos deg og dine meningsfeller.
Vis hele sitatet...
Jeg vil gjerne konkludere med at du må oppleve det selv for å tro det. Det kommer nok ikke en vitenskapelig forklaring på ei stund.(tips:les litt om sjamanismen,det er ikke en "vitenskapelig" forklaring på det uforklarelige,men det er en forklaring jeg tror på)
Jeg greier nok ikke å overbevise deg at slikt skjer, og du klarer nok ikke å overbevise meg at det ikke skjer.
Skulle du oppleve noe snodig så kan det hende du tar en helvending.
jdG
jdG's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Gilgamesj
At du kan ta så lett på temaet selvmordsbomberes religiøse motiver gjør deg ikke noe særlig videre i stand til å finne en sannhet om Gud. Om det er det du skulle ønske:

Hvordan kan du avskrive så mange menneskers tro som "piss"? Skjønner ikke hvorfor du starta den topicen her når du gir så tydelig uttrykk for å ikke søke dialog med andre enn dem som ikke tror på "piss".

BTW: Selvmordsbombere som fenomen har ingenting med kritikken min å gjøre, men måten man avskriver andres livstro på som bullshit. Kalles vel ignoranse/arroganse.

Selv har jeg ingen ambisjoner om å finne ut hva gud er, da jeg anser meg selv som inkapabel deluxe til en sånn oppgave.
Vis hele sitatet...
Det beklager jeg. Det jeg egentlig mener er at det står veldig mye "tull" i de hellige skrifter i de fleste religioner.. Mye av det er helt bak mål, f eks. at moses mettet 5000 mennsker med 5 fisk og 3 brød eller hva det er..? Det er jo bare så umulig det bare kan bli.. ting som dette mener jeg er bare oppspinn/(piss).. you see? Mente ikke å fornærme noen av religionene, jeg bare sa hva _jeg_ mente om dem, personlig..

Mange gode poster og svar her!
Opprinnelig postet av niiGu
Heldigvis er dette historie.
Vis hele sitatet...
Nei? har du sett noen av de TV predikantene som løper rundt på gulvet med dollartegn i øynene og vifter med armene og ber om alltmulig i histen og pisten,dette holder så avgjort fortsatt på ennå........

Forresten, trodde du var kristen Niigu? hvorfor argumenterer du imot religion da?
Du er min venn
niigu's Avatar
Opprinnelig skrevet av FotSopp:
Nei? har du sett noen av de TV predikantene som løper rundt på gulvet med dollartegn i øynene og vifter med armene og ber om alltmulig i histen og pisten,dette holder så avgjort fortsatt på ennå........

Forresten, trodde du var kristen Niigu? hvorfor argumenterer du imot religion da?
Vis hele sitatet...
1. Jo ok da. Enkelte tilfeller er vel ekstreme. Har sett litt på de kanalene hvor de priser Gud og Jesus 24/7. Det er etter min mening galskap. En tro, er noe du har i deg. Ikke noe man nødvendigvis må vise fram. Dvs posere på TV, reise seg og danse hver gang det kommer en kristen sang, gå rundt i gatene og be for folk også videre. En evig liste av folk, som etter min mening, har misfostått. De pålegger folk religion og tro. Det er på en måte tvang. Folk får god samvittighet og tror de har gjort dagens gode gjerning til Gud om man putter en tier i samlebøssa på messen.

2. Det er ikke slik. Jeg misliker ikke, og for all del, jeg argumenterer ikke mot religion. Jeg bare sier at man har en egen tillit til sin Gud.
Hvorfor kan man ikke døpe barnet sitt i kirka, fordi man tror på Gud men når man ikke er medlem av statskirka? Hvorfor konfirmerer den største delen av 14 åringer seg kristelig, da de egentlig ikke vet hva de gjør?
Jo, fordi man blir pålagt en viss trygghet da man er medlem av et fellesskap som tror på det gode. Intet ondt kan hende med meg.
Noen som kan kjenne igjen: "Ja, jeg er kristen. Jeg konfirmerte meg kristelig og jeg er selvfølgelig medlem av statskirka, nå skal jeg bare ut og drikke, røyke og feste med venner og lyve for gamlingene med at jeg er på kino"?

Det jeg sier er at du bygger din egen tillitt til Ham. Og han bygger sin tillitt til deg. Han støtter deg i vanskelige sitausjoner. Han klapper deg på skuldra da du gjør noe bra og er hyggelig. Han ler sammen med deg da du lager morsomheter. Dere respekterer hverandre. Det er altså ikke om å stå mest ut i mengden, men å dele Gud og troen med Ham og dine nærmeste.

Han er din moral og passer på at du holder deg ydmyk.

ngu
Sist endret av niigu; 5. februar 2004 kl. 17:51.
Må si meg temmelig lei av folk som synser rundt noe man ikke har de minste forutsetninger for å gjøre en løs gjetning om engang. Kan man ikke bare innrømme sin uvitenhet?
Du er min venn
niigu's Avatar
Opprinnelig skrevet av reun420:
Må si meg temmelig lei av folk som synser rundt noe man ikke har de minste forutsetninger for å gjøre en løs gjetning om engang. Kan man ikke bare innrømme sin uvitenhet?
Vis hele sitatet...
Kan si meg enig, men gir du eksempler?

n
Opprinnelig postet av Mantus
...de må gjerne prøve å motbevise det med at noe lys eller noe slikt og en rusten kassettspiller fikk folk til å se folk og høre samtaler når de egentlig er alene
Vis hele sitatet...
Dette røret forstod jeg ingenting av.

Kort sagt er det tredje øyet i pannen. Du bruker det når du gjør "uforklarelige" ting som f.eks astral projection.
Vis hele sitatet...


Hvorfor står det ikke noe om dette usynlige tredje øyet i faglig litteratur?

Jeg vil gjerne konkludere med at du må oppleve det selv for å tro det.
Vis hele sitatet...


Hallusinasjoner er sanseopplevelser som ikke skyldes ytre sanseinntrykk - fremkalt hos psykotiske mennesker. Så du har vel rett i det.

Skulle du oppleve noe snodig så kan det hende du tar en helvending.
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen psykisk lidelse som tilsier at jeg kan oppleve vrangforestillinger. Heller ikke, inntar jeg narkotikum som kan fremkalle psykoser med tilhørende hallusinasjoner. Så hvilken forutsetning har du da, til å påstå at jeg kan helomvende? Jeg ser at du er forbruker og forsvarer av hasj. Da har du kanskje hørt om hasjpsykoser? Disse psykosene kan slå inn også utenom din rusperiode - og følgelig gi deg hallusinasjoner av typen du forsvarer i denne tråd.
1. At de kan forklare hvorfor vi hører eller føler ting(spøkelser) er bare halvparten av saken. Det er mye mere til spøkelser.

2. Jeg mener å huske at folk har skrevet om tredje øyer så lenge folk har kunne skrevet. Søk og du vil finne.

3.Oi,her kommer vi innpå troverdigheten min siden jeg har en fortid med hasj. Selvfølgelig var alt bare i hodet mitt....jeg kan godta det hvis ingen av dere eksisterer og hele verden snurrer rundt i hodet mitt. Alt er bare tankene mine. Eller ikke.
Vitenskapen har ikke noen forklaring på det tredje øyet,men veldig mange bruker det.
Vis hele sitatet...
Slå opp på "pinealkjertelen"
Du er min venn
niigu's Avatar
Offtopic:
Vi, i vår vennegjeng, har en meget intern humor der "det tredje øyet" kan defineres som brunøyet. Så jeg må le litt. Og enda mer ler jeg hver gang noen nevner det. Vet ikke hvorfor.

Edit: Brunøyet = Endetarmen, ringmuskel, den tredje åpning osv..
Kjempemorro niigu, vil ellers si at det er lenge siden jeg har kjennt et klapp på skuldra fra vår herre, eller slått av en vits med ham i lystig lag...
Niigu, tror du misforstod litt, det tredje øyet sitter visstnok i panna, (eller tar jeg og helt feil? :P )

uansett, det tredje øyet er ikke noe man driter med....

edit: det er heller ikke særlig stor mystikk rundt "brunøyet"
Opprinnelig postet av niiGu
Kan si meg enig, men gir du eksempler?
Vis hele sitatet...
Nei, trodde de gav seg selv. I hovedsak mener jeg alle religiøse (kanskje med unntak av noen buddhistiske retninger som ikke tar standpunkt til gudsspørsmålet) og ateister. Folk som i det hele tatt bare _må_ komme med et svar på et spørsmål de i virkeligheten ikke har de minste forutsetninger for å besvare, slik jeg sa.

Det skal nevnes at jeg 'respekterer' troen til folk som mener å ha 'møtt gud' o.l., tipper jeg også hadde vært troende hvis noe slikt skjedde meg. Men selvfølgelig er det mulig at de bare er gale (har vrangforestillinger), hva vet vel jeg?

EDIT: Og ang. vitenskapen er det jo egentlig veldig lite som man har en fullkommen forståelse av i den også. Vi vet jo f.eks. ikke hva energi 'egentlig' er, eller om masse har minstedeler/hva disse er (strengteori, etc. men dette er jo veldig omdiskutert), hva er egentlig gravitasjon, hva er egentlig.... listen går videre. Kort sagt: mennesker vet generelt veldig lite om naturen/eksistensen rundt seg.
Sist endret av rune420; 5. februar 2004 kl. 20:16.
Gud er en unnskyldning.