Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2686
Hallo, jeg er ganske blåst når det kommer til strøm.
Jeg kom over denne på ebay som heg tengte at vi skulle montere i russebilen vår. Men hvordan må jeg gå frem for og koble denne riktig til batteriet?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du trenger ikke strømadapteret siden du allerede bruker 12v.

Du kobler... pluss på pluss, og pluss på minus/jord.
levi9's Avatar
Trådstarter
Okey, takk for hjelpen!
Hadde det vært opp til meg, hadde jeg slengt inn en spenningsregulator på tilførselen. Bilens dynamo kan gi opp mot 14V når den går.
Mulig led-stripen tåler det men det er alltid bedre å gi komponenter den spenningen de skal ha.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Du trenger ikke strømadapteret siden du allerede bruker 12v.

Du kobler... pluss på pluss, og pluss på minus/jord.
Vis hele sitatet...

Minus på minus / jord mener du, ikke sant?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Ja, mente jo selvfølgelig det...
▼ ... over en uke senere ... ▼
hiv nå på en sikring nærmest mulig der du henter strømmen fra også da.....

Så unngår man eventuelle uønsked problemer.....
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Automatiker Vis innlegg
Hadde det vært opp til meg, hadde jeg slengt inn en spenningsregulator på tilførselen. Bilens dynamo kan gi opp mot 14V når den går.
Mulig led-stripen tåler det men det er alltid bedre å gi komponenter den spenningen de skal ha.
Vis hele sitatet...
14 v er ikke noe problem. problemet er spikes på flere hundre volt når du starter bilen.... eller mer...
▼ ... over en måned senere ... ▼
Litt sent nå etter russetiden, men jeg koblet opp rundt 30 meter med ledstrips i russebilen vår. Det er en regulator intern i kontrollmodulen til våres ledstrips så ekstern regulator er ikke noe du behøver. Vi har ikke hatt noe problem med hverken start av motor eller noe annet(unntatt når vi glemte å slå av lysa en kveld, og bilen gikk tom for strøm).