Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1258
Har planer om å kjøpe meg et stereoanlegg. Da jeg har gavekort for rundt 2000,- på Hi-Fi Klubben passer det seg naturligvis å handle der.

I utgangspunktet hadde jeg satt opp 5000,- som budsjettramme, men jeg er samtidig veldig åpen for å bruke noe mer dersom dette vil gi mer utbytte. Eller, om dere vil: bang for bucks.

Var innom Hi-Fi Klubbens fillial i Trondheim i dag, og det viser seg at de har en 30-årsfeiring på gang, så de har en del produkter til reduserte priser. Jeg hørte selvsagt med de som jobber om anbefalte løsninger, og sammen kom vi - men mest han -fram til denne sammensetninga:

BW DM685 - Anmeldelse, Lyd & Bilde Nedsatt 1800,- til 3496,-
Nad C316 - Anmeldelse, Whathifi 2298,-
Cambridge Dac Magic - Anmeldelse, Cnet Nedsatt 700,- til 1698,-

Totalt: 7496,-


Kriteriene mine var som følger:
  • Prisklasse rundt 5000,- Denne ble som dere ser oversteget med ca 2500,-, altså ganske mye. Dette gjør ikke at jeg automatisk utelukker ovennevnte sammensetning, men jeg hadde foretrukket å bruke litt mindre penger.
  • Allsidig anlegg som kan brukes til litt av hvert. Hører på så og si alle sjangre, men hovedsaklig rock, pop, elektronika og rap. Hadde egentlig sett for meg at det ville vært positivt med en subwoofer, men det er visst ikke så mange stereoforsterkere som har utgang for det?
  • Systemet må være veldig anvendelig opp mot pc, da all musikk kommer til å spilles derfra. Jeg har ikke bruk for cd-spiller.
  • Systemet skal passe meg som forbruker. Jeg er ingen audiofil person, men hører nok på musikk til at jeg føler jeg må investere i noe annet enn de tafatte datahøyttalerne jeg benytter per dags dato.

Jeg har tilnærmet lik null oversikt eller innblikk i hi-fi, så jeg tenkte kanskje jeg skulle høre her om dette er å anbefale. Finnes det bedre alternativer? Har jeg, med mine behov og ønsker, bruk for dette? Jeg må si, da jeg fikk høre på det nede på butikken virka det helt fantastisk, men alt høres nok bra ut i forhold til det jeg benytter meg av nå.
Glem den D/A converteren og kjøp en bedre forsterker.
Jeg kjøpte akkurat Denon PMA-510AE fra HiFi-klubben. Jeg anbefaler denne sterkt, veldig god kvalitet for en billig penge. Den er selvsagt ikke for veldig store høytalere, men jeg mener den vil fungere perfekt på de høytalerne du har valgt ut.

Jeg mener hvertfall du burde sjekke den ut i butikken
Sist endret av OlavGal; 18. september 2010 kl. 16:09. Grunn: skriveper
Drit i DAC'en enn så lenge og gå for http://www.hifiklubben.no/produkter/...ium-silver.htm i stedet.. Da er du nærmere målet ditt og du har en forsterker du kan oppgradere med en effektforsterker ved et senere tidspunkt.

Når du da får råd kjøper du deg en DAC, da anbefaler jeg enten DAC Magic som du linka til eller Beresford.. Beresford 720 og Caiman har USB-inngang, og er i tillegg en meget bra hodetelefonforsterker

Sitat av OlavGal Vis innlegg
Jeg kjøpte akkurat Denon PMA-510AE fra HiFi-klubben. Jeg anbefaler denne sterkt, veldig god kvalitet for en billig penge. Den er selvsagt ikke for veldig store høytalere, men jeg mener den vil fungere perfekt på de høytalerne du har valgt ut.

Jeg mener hvertfall du burde sjekke den ut i butikken
Vis hele sitatet...
Den vil nok ikke passe perfekt med de høyttalerene nei, da B&W er glad i strøm. MEN, til den prisen han har satt blir det nok umulig å finne noe som drar disse perfekt, med mindre man ser på bruktmarkedet.
Sitat av Leiha Vis innlegg
Glem den D/A converteren og kjøp en bedre forsterker.
Vis hele sitatet...
Ikke umulig. Har du noen forslag?

Sitat av Gesel Vis innlegg
Drit i DAC'en enn så lenge og gå for http://www.hifiklubben.no/produkter/...ium-silver.htm i stedet.. Da er du nærmere målet ditt og du har en forsterker du kan oppgradere med en effektforsterker ved et senere tidspunkt.
Vis hele sitatet...
Hvordan muligheter har man for å koble denne til en pc?

Sånn som det er nå har jeg egentlig lyst til å kjøpe meg et ekstern lydkort ved siden av, da lydkortene på de to bærbare jeg har ikke holder mål. Hva bør jeg i så fall gå for da? Trenger dette å være veldig dyrt?
Sitat av svisj Vis innlegg
Hvordan muligheter har man for å koble denne til en pc?
Vis hele sitatet...
Du kobler den oppe via en jack ifra pc'en til rød og hvit som du stikker inn i input bak på forsterkeren.
Sitat av tafsern Vis innlegg
Du kobler den oppe via en jack ifra pc'en til rød og hvit som du stikker inn i input bak på forsterkeren.
Vis hele sitatet...
Hehe, ja. Dette forstår jeg, selv om jeg kanskje ikke uttrykte meg særlig klart i innlegget ovenfor. Jeg føler personlig at dersom jeg kobler til en vanlig bærbar pc, der kvaliteten på utgangen og lydkortet suger, vil ødelegge hele poenget med å kjøpe seg et nytt stereoanlegg. Jeg vet i all sikkert at de bærbare pc-ene jeg innehar for tida er helt horrible på lyd og at de vil fungere som en flaskehals på lydopplevelsen.

Er ikke dette nettopp en av poengene med DAC-en?
Jeg kjøpte nettopp:

NAD C316BEE og NAD C515BEE (pakketilbud til 3500 hos Hi-Fi klubben) og Dali Concept 6 høytalersett til 4800

Litt dyrere. Men jeg er veldig fornøyd, så det anbefales
Sitat av svisj Vis innlegg
Hehe, ja. Dette forstår jeg, selv om jeg kanskje ikke uttrykte meg særlig klart i innlegget ovenfor. Jeg føler personlig at dersom jeg kobler til en vanlig bærbar pc, der kvaliteten på utgangen og lydkortet suger, vil ødelegge hele poenget med å kjøpe seg et nytt stereoanlegg. Jeg vet i all sikkert at de bærbare pc-ene jeg innehar for tida er helt horrible på lyd og at de vil fungere som en flaskehals på lydopplevelsen.

Er ikke dette nettopp en av poengene med DAC-en?
Vis hele sitatet...
Jovisst er dette poenget med en DAC, men med prisen du har satt som tak må du prioritere.. Kjøper du forsterkeren og høyttalerene nå har du jo mulighet til å kjøpe DACen senere uten at det går utover de andre komponentene. Lyden i min Acer laptop er helt grei, men jeg kommer til å kjøpe en ekstern DAC eller lydkort etterhvert. Og du må huske på at du skal ha høyttalerkabler og signalkabel, så budsjettet går nok i enda mørkere tall en først beregnet.

Som nevnt: Du finner mye bra på bruktmarkedet. Kjøp f.eks 685'ene på Hifiklubben for gavekortet pluss litt cash og kjøp forsterker på bruktmarkedet.. Du finner MYE bra på finn, avforum/avtorget og hifisentralen.
Sist endret av Gesel; 18. september 2010 kl. 18:53.