Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2368
Heisann! Studerer for tiden i Bergen, og over nyttår flytter jeg og en kompis ut av et sugent kollektiv og inn i en egen leilighet, så vi trenger da bl.a. nett. Vi vil gjerne ha 20/1 Mbps under 400 kroner per måned, og vi vil ha en leverandør som IKKE bruker Speedtouch-driten. Dette skulle vel eksludere NextGenTel og Telenor, og inkludere Ventelo og BKK. Ventelo har jeg erfaring med, men BKK har jeg ikke peiling på. Hvilken av disse to er å anbefale? Har du eventuelle andre anbefalinger?

På forhånd takk for svar
Dersom du har Telenor kan du kjøpe deg ditt eget modem i favorittbutikken din og bruke det i stedet på Telenorlinjen.

Forøvrig skjønner jeg ikke hvorfor du mener Speedtouch'ene ikke er bra. Jeg har grisekonfigurert mange Thomsonmodeller oppigjennom årene (510, 516, 546 (v5 & v6), 580, 585, 780) og de viser seg å være robuste nok de. (streaming, web, ftp, torrent samtidig) Skal du ha deg et industrimodem som tåler alt i hele verden skal det fungere med Telenorlinje med egetkjøpt modem - men da mister du support dersom du får problemer.

NextGenTel sender vel ut Inteno-bokser (aner ikke modell) om dagen, men de har jeg hørt er dritt da det knappt finnes veiledninger eller guides på de noested. Mulig de fremdeles sender ut Speedtouchene og.

Av Ventelo og BKK vil jeg anbefale BKK.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
BKK sucker. Du har ikke anledning til å endre på en dritt i routeren...
Sitat av Tierra Vis innlegg
NextGenTel sender vel ut Inteno-bokser (aner ikke modell) om dagen, men de har jeg hørt er dritt da det knappt finnes veiledninger eller guides på de noested. Mulig de fremdeles sender ut Speedtouchene og.
Vis hele sitatet...
Den nye box til ngt har wlan og er faktisk mistenkelig lik "telsey" box som fiber bruker har.

likheten er:
cpu
flash
ram
switch
wlan korte
web siden
brukernavn password.

forsjellen er:
telsey har fiber. ( det er laget på printen for og velge mellom adsl/fiber/ethernet
web siden på telsey har tatt bort adsl biten.
Sitat av Tierra Vis innlegg
Dersom du har Telenor kan du kjøpe deg ditt eget modem i favorittbutikken din og bruke det i stedet på Telenorlinjen.

Forøvrig skjønner jeg ikke hvorfor du mener Speedtouch'ene ikke er bra. Jeg har grisekonfigurert mange Thomsonmodeller oppigjennom årene (510, 516, 546 (v5 & v6), 580, 585, 780) og de viser seg å være robuste nok de. (streaming, web, ftp, torrent samtidig) Skal du ha deg et industrimodem som tåler alt i hele verden skal det fungere med Telenorlinje med egetkjøpt modem - men da mister du support dersom du får problemer.

NextGenTel sender vel ut Inteno-bokser (aner ikke modell) om dagen, men de har jeg hørt er dritt da det knappt finnes veiledninger eller guides på de noested. Mulig de fremdeles sender ut Speedtouchene og.

Av Ventelo og BKK vil jeg anbefale BKK.
Vis hele sitatet...
Webgrensesnittet til Speedtouch er helt grusomt å finne fram i da de har gjort det så brukervennlig at det er uforståelig for folk som faktisk har peiling på hva de skal gjøre. Dessuten har jeg dårlig erfaring med Speedtouch-routere/modemer som bare rebooter og/eller reconnecter når de føler for det.
▼ ... over en uke senere ... ▼
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av charz0r Vis innlegg
Webgrensesnittet til Speedtouch er helt grusomt å finne fram i da de har gjort det så brukervennlig at det er uforståelig for folk som faktisk har peiling på hva de skal gjøre. Dessuten har jeg dårlig erfaring med Speedtouch-routere/modemer som bare rebooter og/eller reconnecter når de føler for det.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal du på død og liv bruke webgrensesnittet om det er så grusomt da? Hva med telnet?
Vi har ventelo nå adsl 2+.. Funker strålende det
Hm, jeg har vært godt fornøyd med speedtouch så lenge vi har hatt det. Har ingenting imot webgrensesnittet, og de som syns grafisk grensesnitt er for noobs kan bruke telnet. Hadde først cisco fra ngt, og syns da det var litt kjipt å gå over til speedtouch, men det gikk seg raskt til. Faktisk var vi innom zyxel før vi fikk speedtouch, og den sugde balle. Det var i overgangen til adsl2+. Jeg ville anbefalt ngt eller telenor til noen som skulle hatt adsl i bergen. Vi har nå byttet til kabel fra canaldigital pga borettslagsavtale, og får bred linje til fin pris. 20mbit inn og 4mbit ut er et steg opp fra adsl2+
Sist endret av bo1e; 8. januar 2009 kl. 09:52.
Syntes BKK er ganske ok jeg, nei du kan ikke endre en drit på routeren, men du har mulighet til å sette opp slik du ønsker om du har en egen w/lan eller router som kan konfigureres.
Inteno modemet er veldig bra.
Har valgt det selv for våre kunder, og har vist seg å være et veldig bra produkt.
Inteno er bare den norske leverandøren. Produsenten heter XAVi.
Sitat av charz0r Vis innlegg
Heisann! Studerer for tiden i Bergen, og over nyttår flytter jeg og en kompis ut av et sugent kollektiv og inn i en egen leilighet, så vi trenger da bl.a. nett. Vi vil gjerne ha 20/1 Mbps under 400 kroner per måned, og vi vil ha en leverandør som IKKE bruker Speedtouch-driten. Dette skulle vel eksludere NextGenTel og Telenor, og inkludere Ventelo og BKK. Ventelo har jeg erfaring med, men BKK har jeg ikke peiling på. Hvilken av disse to er å anbefale? Har du eventuelle andre anbefalinger?

På forhånd takk for svar
Vis hele sitatet...
FØR dere har låst dere fast på at dere skal ha 20/1 Mbps, sjekk at det er mulig å levere så kraftig linje til leiligheten deres.

https://metro.telenor.no/metro2-appl...-web/kapaksweb
Bruker ID: skapaksprovider
Passord: prov

Der kan dere se hva Telenor mener det er mulig å levere på adressen. Dette stemmer ikke helt med virkeligheten. Så lenge hastigheten i kapaks ligger på 9600kbit ned eller over burde det gå greit å levere en grei linje. Med mindre det står 19200kbit ned, ikke forvent å få 20mbit.

Forøvrig burde dere utelukke Telenor da maks leverer 16mbit. NextGenTel bruker ikke Speedtouch-modem dersom du bestiller med trådløs router, da får du en Inteno, som faktisk fungerer veldig bra. NextGenTel gir også studentrabatt slik at du får ADSL Mega Fri Fart til 398,-.

Personlig har jeg dårlige erfaringer med BKK. Umulig router og treigt nett. Vil anbefale enten Ventelo eller NextGenTel
Sist endret av danielsk; 8. januar 2009 kl. 13:28.
Har BKK selv og mener dette er helt ok, har hatt noen få nedetider det siste halve året, men det kan vel ikke ungåes.
Routerene til BKK er låst og dersom du klarer å åpne den eller resette den vil den ikke fungere,
du kan derimot sette opp VNP (tror eg det heter) som åpner alle portene videre og du kan da koble til en egen ruter eller data bak routeren.
Speedtouch argumentet ditt faller vel rimelig fort bort, da de fleste nye routere fungere som både modem og router, så du trenger da altså ikke å bruke speed touch boksen om du ikke ønsker dette, og heller investerer i en kraftigere router.?
Du kan bruke akkurat hva du vil av rutere og modem! Det eneste unntaket er vel BKK så vidt meg bekjent.

Dere har vel muligens KabelTV i leiligheten? Dette er jo også kurrant!
Sist endret av ZyPreXa; 10. januar 2009 kl. 13:31.
Om du har planer om å bruke en Mac med BKK, la være.

Ellers får du 20/1 fra både Ventelo og NGT for like under firehundrelappen, kommer mest an på smak og behag. Har ikke hatt noe trøbbel med NGT her ihvertfall.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av danielsk Vis innlegg
FØR dere har låst dere fast på at dere skal ha 20/1 Mbps, sjekk at det er mulig å levere så kraftig linje til leiligheten deres.

https://metro.telenor.no/metro2-appl...-web/kapaksweb
Bruker ID: skapaksprovider
Passord: prov

Der kan dere se hva Telenor mener det er mulig å levere på adressen. Dette stemmer ikke helt med virkeligheten. Så lenge hastigheten i kapaks ligger på 9600kbit ned eller over burde det gå greit å levere en grei linje. Med mindre det står 19200kbit ned, ikke forvent å få 20mbit.

Forøvrig burde dere utelukke Telenor da maks leverer 16mbit. NextGenTel bruker ikke Speedtouch-modem dersom du bestiller med trådløs router, da får du en Inteno, som faktisk fungerer veldig bra. NextGenTel gir også studentrabatt slik at du får ADSL Mega Fri Fart til 398,-.

Personlig har jeg dårlige erfaringer med BKK. Umulig router og treigt nett. Vil anbefale enten Ventelo eller NextGenTel
Vis hele sitatet...
Enig med deg at det er smart å sjekke kapaks for å få en liten ide om hva som er mulig å levere. Kapaks sin hastigheter er regnet ut etter en meget konservativ modell og det vil stort sett være mulig å levere bedre hastighet. Det vil likevel ikke være mulig å utbedre hastigheten på linjen din før den blir lavere en det kapaks forteller sier.

Jeg har studentrabatt på 20/1 linja til NGT og er selvsagt fornøyd. Jobbet for NGT i et halvtår foregående år og har derfor rimelig god oversikt over hva de leverer og hva de ikke leverer. Det er feil at alle som bestiller trådløs ruter får Inteno.

For vanlig ADSL (hvorfor bestiller folk dette?) Har man Netopia 3351, Netopia 3357W, Speedtouch 510 og Speedtouch 580. 3357W og 580 er trådløse rutere og du er så godt som garantert en av disse om du bestiller ADSL. Dette pga nesten alle bestiller ADSL2+ og det er dumt og sende en 2+ ruter til en som ikke har bruk for det. Det er selvsagt 2+ ruterene det er "trykk" på.

Bestiller du et ADSL2+ abonoment fra NGT får er de mulige ruterene ZyXEL P-660, Speedtouch 516(du får krysse fingrene for at du har fått ny firmware) Speedtouch 546, Speedtouch 585 og Inteno (populært kalt Nintendo). 585 og Inteno er trådløse rutere.

Intenoen har et helt greit webgrensesnitt, Speedtouchen har absolutt penest CLI. 585 vil stort sett synce på høyere hastighet. Intenoen er mer robust for variasjoner på strømnettet. Selv bor jeg i et hus med litt ustabilt strømnett og har derfor valgt Inteno. (man har egentlig ikke noe valg, men forteller du kundeservice at du vil ha Inteno istedet for speedtouch pga strømnettet kan de fikse det for deg)

Med speedtouchen så syncet jeg uten target-profil ("støyfilter") på litt over 19200kbps selv om kapaks sier 9600kbps her. Nintendoen syncer på ca 16000kbps.

Så har du et ok strømnett og ikke er redd for å telnette til ruteren så vil jeg på alle måter anbefale deg en 585. Problemet er at det i utgangspunktet ikke er mulig å bestemme type ruter selv. Siden du bor i Bergen kan du løse det med å ringe opp og spør om de har (du slipper bomtur) og så dra opp og hente på døren.

Vær obs på at speedtouchen er følsomt for "feil" oppsatte torrent klienter. Programet bør absolutt ikke bruke en port per connection slik som noen stupide klienter gjør.

http://www.speedtouch.nl/docs/ST585_CLIguide.pdf
http://www.speedtouch.nl/docs/ST585_UserGuide.pdf

NGT driver forøvrig forsøksprosjekt med VDSL. Siden NGT har hovedkontor i byen er det også her det kommer først. I sentrum finnes det allerede en Zyxel DSLAM med et VDSL kort. Alle de nye Zyxel DSLAMene har mulighet for VDSL kort.

Edit: Det er et par virkelig merklige issues med Intenoen som gjør at jeg anbefaler den som andre valg vis ikke speedtouchen funker. For å stille DHCP lease time til noe annet en 30sec vil de fleste tro at man kan gjøre det fra "Advanced Setup --> LAN --> Leased Time(second):"

Dette er desverre feil, eneste måten man kan gjøre det på er å laste ned backup av konfigen til pcen din, åpne den i en tekst editor og søke deg frem til leasetime og laste den opp igjen.

Den andre vanlige feilen som irriterer en del brukere er at xbox og Inteno går dårlig sammen (derav navnet Nintendo). For å få xboxen til å fungere må du sette fast ip på xboxen, i 70-80% av tilfellene vil det da fungere. Det har vært møter mellom NGT og Microsoft for finne ut problemet, men ingenting kom ut av de møtene. I allefall ikke noe som ble formidlet videre til kundeservice.
Sist endret av sptz; 10. januar 2009 kl. 19:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Intenoen kjører busybox og iptables hvis du foretrekker det fremfor speedtouch..
Takker for alle svar!
Vi endte opp med å leie en fullt møblert leilighet inkl. nett (10/10Mbps) og kabel-TV fra BKK.
▼ ... over en uke senere ... ▼
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av spetznaz Vis innlegg
NGT driver forøvrig forsøksprosjekt med VDSL. Siden NGT har hovedkontor i byen er det også her det kommer først. I sentrum finnes det allerede en Zyxel DSLAM med et VDSL kort. Alle de nye Zyxel DSLAMene har mulighet for VDSL kort.
Vis hele sitatet...
http://www.nextgentel.no/privat/bredband/vdsl2/

Det er ikke lengre et pilotprosjekt, men blir lansert i morgen.