Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1871
Heisan hoppsan. Sitter så smått og planlegger en liten tur til London i høstferien. I den forbindelse lurer jeg på en god del ting, og tenkte kanskje at en del reiseglade freaks hadde noen erfaringer å dele

Aller først:

Flybilletter

Hvor i Norge er det billigst å reise fra? (bor i kristiansand, men funker fett å ta buss f.eks. til oslo el sandefjord)

Når bør man bestille? Synes å huske å ha hørt at det er billigst på tirsdager, og omtrent åtte uker i forveien. Stemmer det, eller er det bare fjas?

Hvilke flysselskaper? Ryanair skal jo være ganske billig, men har ikke de sånn ekstra gebyrer på alt mulig, bagasje og slikt? Hvilke andre "billige" flyselskaper lurer med ekstra kostnader? Hvor mye er det egentlig snakk om? Blir det billigere enn de andre selskapene likevel? Noen annet som er lurt å tenke på?


Så til London

Tips for et rimelig, men koselig Bed&Breakfast-ish sted sentralt i London? Ser for meg gangavstand til serverdigheter og diverse
Eller når jeg tenker meg om har de jo sånnet fantastisk t-banesystem, finnes det noe slags ukespass eller noe her? Og muligens et kart for nybegynnere, haha...

Hva bør vi se/gjøre? Vet jo en del "musts" som Big Ben, Parlamentet, London Eye og så videre, men utenom det? Westminster abbey, tower bridge...? Blir jo mye bygninger etterhvert, og kan ikke si jeg er over middels innteressert i arkitektur. Men samtidig blir det jo liksom litt meningsløst å dra på kino eller bowle, det kan man jo gjøre her hjemme også. Madame Tussauds for eksempel, er det noe gøy egentlig? Parker, gater, kafeer, resturanter, anbefal meg hva som helst! Men gjerne med begrunnelse og evnt bilder.

Blir nok en del handling også. Butikker? Kjøpesentre? og ikke minst markeder! Har hørt om Camden Market (tror det var det det het), verd å besøke? Hva selges egentlig på disse markedene? Bare mat, eller er det klær, bøker, samleobjekter osv?

Hadde vært gøy å lese noens opplevelser av London sånn generellt sett. Hadde du/dere en bra tur? Hva gjorde turen bra? Hva gjorde dere? Praktiske løsninger?
Ser på akkurat det sama som deg. Skal til London for å sjå NFL (Amerikansk Fotball) på Wembley i september. her er det eg har komme fram til:

Bruk finn.no reise til å sammenligne priser. At det er billigast 8 veker før ser ut til å vare ein bløff, men etter x antall veker i forveien er det ingen endring i prisen (minimale endringer når på døgnet du gjer søket).

Eg brukte Booking.com til å finne hotell (pga av fint og brukarvennlig grensesnitt), men det finnes haugevis av liknande tenester. Hotell som ligger sentralt er dyre, så eg rangerte hotella etter brukerscore, og valgte til slutt eit billig 2-stjerners hotell med 8.7 i brukerscore som låg eit par hundre meter frå nærmaste undergrunnsstasjon (Ibis London Shepherd's Bush)
Fly/reise: Jeg reiste med Norwegian og bestilte hotell utenom. Vi bestilte ca 5-6 uker i forveien

Hotell: Vi valgte et hotell litt utenfor bykjernen og var derfor avhengig av buss eller undergrunnsbane.

Transport: Turister kan kjøpe dagspass som gjelder innenfor en eller flere soner. Dagspasset koster vel ca 20£ for de som dekker alle seks sonene. Men sjekk sonekartet før du kjøper. Det er ikke sikkert du trenger til alle seks sonene. Det gjorde ikke vi. Kortet er gyldig på buss, undegrunnsbane og gir deg rabatter på flere ting. For eksempel turistbåtene som går på themsen. Det er ellers enkelt å navigere seg rundt. Lurer du på noe er det bare til å spørre en av de ansatte eller en random.

Severdigheter: Madame Tussauds er svindyrt! De skal ha nærmere 400kr pr hode. Det jeg fikk anbefalt var Science museum. En gigantisk lekepark for de som liker maskiner og teknologi. Ellers kommer det helt ann på hva du liker selv. London eye var helt ok. Men vi valgte helt feil dag å besøke eye. Det er sikkert kult når det er sol og fint vær, men ikke når det pissregner.

Shopping: Tja.. ikke mye jeg kan si her. Eneste jeg fikk med meg var at Primart var grisebillig om du er ute etter klær. Oxford street er handlegaten, om du har nok penger.
Ellers bør du huske at turister fra utenfor EU har krav på VAT refund når de handler for mer enn 500kr om gangen. Dette er det bare til å si i fra om i butikken du handler hos.

For vår del ble vårt første møte med London en gigantisk gåtur. Vi hadde fint lite planer og brukte store deler av dagene på å oppleve byen. Ikke akkurat den mest begivenhetsrike turen, men det var digg uansett.
KFUK/KFUM hostellet er sentralt og billig: http://www.kfukhjemmet.org.uk/ Generelt bør du gå for hostel, og ikke hotell om du reiser på budsjett.

Mye av severdighetene er forresten sesongbaserte. For eksempel omvisning på parlamentet for ikke-statsborgere. Viktig å være obs på om det er noe som er spesielt viktig for deg å få med.

Madam Tusseau er vel det eneste jeg personlig oppfatter som "must", men drop skrekkabinettet. Det er bare kleint.
Besøk London Dungeon. Gøy skrekkmuseum, med mange artige og skumle attraksjoner!
For all del, sjekk med andre flyselskaper som BA, Norwegian, SAS og ikke bare Ryan Air, vi bestilte RA for så og finne ut at både BA og Norwegian har billigere billetter.

Som tidligere nevnt i tråden, kjøp kort til undergrunnen så du kan bruke den så mye du vill.
Tror vi betalte 30 Pund, men fikk rundt halvparten tilbake når vi leverte det tilbake dagen vi reiste hjem.

Nå vet ikke jeg om du reiser til London bare for og se ting eller om du faktisk har tenkt og feste litt også, men visst du skal finne en klubb, stikk på Ministry Of Sound og for all del hold deg vekke fra Leicster Square som er ett område med flere titalls ubrukelige nattklubber. Eventuelt avslutt kvelden med og få tak i en av de 54897645 promotørene som står på gata og få han til og finne en bra strippeklubb.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Hotell i London er stort sett ræva samme hva med mindre du er villig til å betale stive penger, sikt deg inn på et billig et i bysentrum og ta med varme klær til å sove i (har opplevd to ganger at rommet ikke lot seg varme opp).

Kan anbefale Imperial war museum og British museum, og hvis du har tid en dagstur til greenwich http://www.visitgreenwich.org.uk/.

Google restauranter og se hvor du kan få gode middager til rimelige priser, kan gjøre en del kupp. Drikk mye godt britisk ale.
Er du i London kan jeg anbefale å oppsøke en bar som ligger i Diadem Square. Jeg husker beklageligvis ikke navnet på baren, men det er en real rockabilly-bar der servitørene har knallrøde lepper og det spilles god liveblues. Sjekk det ut!
Flybilletter: For helgetur holder det med håndbagasje, så Ryan-air fungerer fint. Sjekk først http://travels.kilroy.no/ for priser på alle selskap utenom Ryanair (bruk Kilroy istedenfor amerikanske sider, bedre service om noe går galt), og deretter sjekk Ryanair selv.

Hostel: Drit i hotell, sov på hostel. Sjekk hostelworld selv, og book derfra. Folk har forskjellig smak og ønsker seg forskjellige ting.. men det er veldig, veldig mange gode og billige steder å sove i London.

Turistattraksjoner: http://wikitravel.org/en/London
tusen takk for gode tips ang fly, opphold, transport og opplevelser! kom gjerne med mer tilbakemeldinger og erfaringer

Blir nok ikke noe alkohol/utesteder på oss tror jeg, hehe, men takk likevel.

KFUK/KFUM-hosteller så ganske greit ut, rimelig var det også. Er frokost inkludert i prisen? Fant ikke noe om det på nettsidene, mulig det bare er jeg som er dårlig til å lete...
Har vært i London på klassetur, bynner å bli en stund siden så husker ikke stort men vi fikk alle 7 dagspass (billigere en 1-ukers pass) som funket på både undergrunn og buss.

Undergrunnen er GENIAL før å komme deg fram.. Du kan reise pretty much overalt i london å det går fort.. Bare ler deg fargekodene på undergrunnen så du ikke roter deg bort :P


Anbefaler Camden/Camdon Market og et besøk på hard rock cafe som er med hyde park (Må bestille bord.. kommer ikke inn uten)
Hvis du flyr til noe annet sted enn Heathrow så belag deg på over en time med buss, eller 40 minutter med knalldyrt tog, hvertfall fra Stansted. Ta det med i flybillett-beregningen. På Heathrow går t-banen og den skal du kjøpe Oyster-card (billett) til uansett.

De tre beste museene i London er gratis, Science, Natural History og et annet rett over gata for de to som viser kunstnerisk historie (arkitektur, interiør, mote osv.) Science Museum er HELT rått hvis du er litt teknisk av deg! Madam Tussaud var jeg på når jeg var liten gutt, husker det som gøy men hadde aldri giddet det i dag. På London Dungeon får du hvertfall litt historie, og spesielt gøy er det med rekonstruksjon av et back-alley hvor jack the ripper slo til, + rekonstruksjoner av hardt infiserte områder under svartedauden!

Ellers pass på å sette deg ned ofte nok, og nyt parkene hvis det er fint vær, london er ikke en spesielt pen by synes jeg, så det blir fort litt mye trasking rundt på asfalten...

Sist jeg var i London, nå i Januar, bodde jeg på et helt fryktelig hotell i Paddington, husk å lese den lille skriften og anmeldelser av hotellet. Hvis du kjøper noe som heter "budget", ja da er det virkelig budget!
Gatwick har lyntog inn til noe jeg tror er sentralbanestasjonen i london. Der er det noen minutters gåing så har du en trapp ned til undergrunnen og hele london
På Airbnb.com er det mange billige (og fine) rom som kan leies til en langt rimeligere penge enn selv de mest shabby hotell. Vet ikke hva du liker av ting, men i Shoreditch-området er det mye fint og koselig, ikke bare store kjeder og sånt :-) Kan være fint å bo der, og heller ta metro inn til de største severdighetene.