Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2564
Noen som har noe erfaring med å bli tatt med dette?
De beslaglegger jo bare mer og mer sier de. Hvor strenge er de egentlig på dette i dag?
Mener å ha sett noen fått forenklede forelegg for innførsel tidligere.
Er det liksom en grense det før du må i retten, eller bare ser de ann situasjonen?
Ja det er en grense for det. Den er ikke fast,men den kommer når det lokale politiet blir dritlei av deg&dine saker...

Jeg importerte mye forskjellig før,da var det ulovlige ting,og ikke gråsone-dop som syntetist hasj,men uansett -
Jeg hadde 5 tollsaker,og 3 henlagte saker før de ble dritlei meg og mine trylleprosjekt. Da ble det rettsak for 42gram ghb i pulverform og 3 gram meferdrone . jeg ble dømt og fikk 5000 i bot.

Nå skal jeg i retten for en hel masse syntetisk røyk (am-2201) og en masse A-pvp - samlesak).
Tilsammen er det vel 6 tollsaker,og 4 brukersaker - er usikker på hva jeg får i straff,men denne gangen har jeg vært ærlig,og har i tilegg skikket meg (opphold på rusklinikk,deltatt på gruppemøter,urinprøver - you name it)

De er strengere på det nå som de vet hva det er,og hvor mye det egentlig er (bang for the bucks). Nå er det jo trossalt narkotika - det var litt mindre ulvlig før,da derivatloven var pauset,og det eneste man røk på da var legemiddel-loven,ulovlig import.

Så - hvor mye har du tøset det til...? Hehe
Jeg ble tatt med nesten et helt gram 3-MeO-PCP. Det ble omgjort til "synetisk hasj" på forelegget. Fikk bare 5000,- og det inkluderte også innførsel av 1 gram methoxetamine og 100mg etizolam.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tilbake til den tiden jeg var så dum å styre med den syntetiske dritten, så fikk jeg stoppet endel av et stoff jeg ikke ønsker å nevne. Du må regne med at at de, for å få til en straffeutmåling sammenligner en rusdose av det stoffet du har bestilt, med en rusdose av det stoffet det gir mest mening å sammenligne med. I mitt tilfelle så ble 50gram av et stoff sammenlignet med over 1kg kokain, så de 50 grammene ga meg godt over 2år i fengsel. Har du bestilt feks 5g av en type syntetisk cannabis og en brukerdose der er 1mg (for å gjøre det enkelt) så må du regne med at du får samme straff som for 2.5kg hasj. (en rusdose hasj har de satt til 0.5g. (må være møkkakvalitet de regner det ut ifra, men det er en annen sak). I tillegg har du den almennprevantive siden som er ekstra streng i slike saker og ofte gir deg en strengere straff enn vanlig.
Alt dette forutsetter jo at aktor setter seg godt inn i hvilket stoff det er, men det er ikke en risk jeg kommer til å ta igjen ihvertfall. Som de sier så er ikke norske fengsler særlig ille i forhold til enkelte i utlandet, men det er langt ifra gøy å ha alt du gjør kontrollert i åresvis. Alt du sier på tlf, skriver i et brev, når du kan ha besøk, når du kan dusje, når du kan vaske cella, hva du skal spise, når du skal stå opp, når du skal ta evnt medisiner osv osv. Og å bare ha tv med ikke det beste utvalg av kanaler og noen bøker som eneste underholdning er heller ikke så gøy
En kompis fikk samme straff for "syntetisk cannabis" som man gjør for helt ordinær cannabis, altså bare et par tusen i bot(for 5 gram).

Det at de regner ut brukerdose og dømmer deg for et lignende stoff synes jeg høres merkelig ut, ellers så burde jo flere her i Norge sone lange dommer for kilovis av hasj etter de ble tatt med 20-30 gram med syntetisk.
Da har de nok vært veldig heldige. Jeg var desverre ikke så heldig og ønsker derfor å be andre om å være forsiktig. Den eneste andre store saken jeg har fått med meg her i Norge er vel phenazepam saken, og de ble frikjent, men så har tilgangen min på media vært ganske redusert en periode :P
De fleste er umulige å ulovlig gjøre fordi det er veldig litte som skal til for å endre det aktive molekylet, så hver gang den ene blir ulovlig gjort kommer det en ny en på markedet. Blir du tatt med en som allerede er ulovlig blir du selvsakt dømt for dette.

Jeg vet dette blir relativt usaklig, men hold det til EKTE og naturlig cannabis fra cannabis planten. Planten er godt dokumentert til å ha ingen alvorlige effekter og helt umulig å overdose med. De syntetiske stoffa er relativt nye, mangler forsking, men allerede rapportert alt for masse alvorlige bieffekter slik som dødelige overdose og varige skader.
At loven ikke forstår de skader ungdommen mer med å dytte dem mot slike alternativer* er helt tåpelig... *fordi det er legalt og avsløres ikke på en vanlig urin prøve...
Sitat av Coffeeaddict Vis innlegg
De fleste er umulige å ulovlig gjøre fordi det er veldig litte som skal til for å endre det aktive molekylet, så hver gang den ene blir ulovlig gjort kommer det en ny en på markedet. Blir du tatt med en som allerede er ulovlig blir du selvsakt dømt for dette.
Vis hele sitatet...
Alt av syntetisk cannabis er ulovlig da det faller under § 3 i narkotikaforskriften.

Definisjoner

Som narkotika regnes
a) stoffer, grupper av stoffer, droger, planter og sopper som er oppført i narkotikalisten, jf. § 4
b) salter, stereoisomere, estere og etere av stoffer og grupper av stoffer oppført på narkotikalisten, forutsatt at stoffene har, eller antas å ha, psykoaktiv effekt
c) blandinger (flytende, i fast form eller i gassfase) med innhold som nevnt i bokstav a) eller b).
Vis hele sitatet...
Rett meg hvis jeg tar feil, (nå er ikke jeg for å utfordre loven så mye lengre, men har et sterkt ønske om å lære så mye som mulig om så masse som mulig) men ble ikke akkurat den delen av narkotikalisten slått ut av drift pga en sak med phenazepam og det ble heller lagt til utvidelser av noen spesielle grupper som fanger veldig mye, som tryptaminer osv osv?

Edit: og må si meg enig med han over. Hold dere unna ting som syntetisk cannabis. Det kommer aldri noe godt utav det uansett hvor hardt man prøver.
Sist endret av Psychedelicum; 12. april 2015 kl. 03:42.