Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1852
Tittet litt på Urtelisten her: https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...999-12-27-1565 og ser at det står nedover at Lobelia arter er klassifisert som Reseptpliktige legemidler. Dette forstår jeg ikke helt. Lobelia Erinus er en Lobelia art, men de selges på plantasjen?!?!

Jeg regner med at det er lovlig å kjøp frø til å plante disse, altså det er en veldig fin blomst og jeg har lyst på en sånn i vinduskarmen.
Sist endret av kukiøret; 27. mars 2015 kl. 21:26.
Det er en fin plante, som er helt lovlig å ha i hagen, eller på balkongen til pryd. Dersom en plante kan brukes til f.eks.rus så er det ulovlig. La meg prøve å forklare litt bedre. Dersom jeg har opiumsvalmuer i hagen som er til pynt, så er det helt lovlig, men dersom jeg "høster" plantesaft fra dem og siden røyker opium, ja, så er det helt ulovlig. Jeg tror det skal mange valmuer til for å få en mengde råopium som kan brukes. beklager om dette var uklart, ikke så lett å formulere seg til en hver tid.
Klem fra Betty
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Dersom en plante kan brukes til f.eks.rus så er det ulovlig.
Vis hele sitatet...
Dette tror jeg også stemmer...

Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Dersom jeg har opiumsvalmuer i hagen som er til pynt, så er det helt lovlig, men dersom jeg "høster" plantesaft fra dem og siden røyker opium, ja, så er det helt ulovlig. Jeg tror det skal mange valmuer til for å få en mengde råopium som kan brukes. beklager om dette var uklart, ikke så lett å formulere seg til en hver tid.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Her er det en kjempestor faktor du ikke har regnet med. Når det gjelder arten opiumsvalmue Papaver somniferum, så er det 2 underarter av denne Papaver somniferum ssp. somniferum og Papaver somniferum ssp. setigerum. Og det er mange varieteer under Papaver somniferum ssp. somniferum, der none inneholder flust med opiumsalkaloider, og er forbudt å dyrke, selge og føre inn i Norge. Mens noen andre er neste fri for opiumsalkaloider, og er da lov å selge i Norge. Så "opiumsvalmue" er ikke "opiumsvalmue"!

Tror du meg ikke, kan du se selv på Wikispecies
Kan du linke til noen bilder? Jeg hadde "opiumsvalmuer " i hagen i fjor sommer, de høstet jeg og tørket. Senere knuste jeg kapslene og kokte te på de. Teen gav god effekt, pupillene mine ble små, jeg ble avslappet og litt småkvalm. Dette tar jeg som et tegn på at de inneholdt opium. Jeg skal så frøene i år og få mange flere planter. Blomstene på mine valmuer var lys lilla, samme som på en illustrasjon i en annen tråd her inne som tar for seg opiumsvalmuer. Beklager at jeg ikke får til å linke til den tråden, mine tekniske kunnskaper på iPad er begrenset. Ellers så er jeg meget interessert i dyrking av alle slags spennende planter i hagen, kunne vi hatt en egen tråd for dette?
Jeg er klar over at jeg muligens gjorde noe ulovlig da jeg laget teen, kommer vel an på om hva slags planter jeg hadde.
Klem fra Betty
Trådstarter
11 0
Okei, så selv om Lobelia Cardinalis og Lobelia Inflata - som er de artene med størst alkaloid konsentrasjon - som ikke selges på Plantasjen - så kan jeg fritt kjøpe dem på nett og plante dem i hagen og si at de er til pynt?
Sist endret av kukiøret; 31. mars 2015 kl. 13:35.
Sitat av kukiøret Vis innlegg
Okei, så selv om Lobelia Cardinalis og Lobelia Inflata - som er de artene med størst alkaloid konsentrasjon - som ikke selges på Plantasjen - så kan jeg fritt kjøpe dem på nett og plante dem i hagen og si at de er til pynt?
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke spørsmålet ditt. Mener du fra utlandet? Eller spør du om det går an å kjøpe planter fra Plantasjen? Eller om du kan plante planter du har kjøpt lovlig på Plantasjen i hagen din? Eller om de overlever i hagen din? Eller om du kan si at de er prydplanter til hvem som helst?

Med unntak av mitt første spørsmål kommer svaret utelukkende an på din mentale kapasitet, innførsel av planter må godkjennes av Landbruksdepartementet eller Mattilsynet (husker ikke), og det er et helvetes mas. Du får neppe lov til å importere planter på legemiddellisten privat, og om du får det er det mye arbeid.