Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1503
For en liten stund siden ble noen kompiser av meg tatt av politiet for besittelse og konsum av cannabis. Mobiler ble indratt og overvåket, og på enkeltes mobiler var det meldinger som kan ledes til at jeg har kjøpt og røyket med vedkommende. det er flere uker siden dette skjedde, men politiet har ikke tatt kontakt med meg.
I tillegg til dette, ble jeg nylig tatt for nasking i en lokal butikk der de fortalte at saken vil bli anmeldt og at dette vil få konsekvenser.
Jeg har ikke hatt noen komplikasjoner med politi/rettsvesen tidligere og jeg er under myndighetsalderen.

Hva slags konsekvenser vil dette påføre meg?
hva slags rettigheter har jeg ovenfor politiet?
Vil den første hendelsen være synlig for politiet/lagret i deres arkiver da de behandler anmeldelsen om nasking?
Og hva annet burde jeg ta hensyn til?
Trenger hjelp av erfarne, alt av input hjelper!
Hva slags konsekvenser vil dette påføre meg?

Hva slags bil kjører politiet?
Alt fra ingen konsekvenser, til oppfølging fra politiets side til bøter. Politiet kan være meget fleksible, avogtil dumme og avogtil vil de straffe slik at det i framtiden skal virke mer avskrekkende.

hva slags rettigheter har jeg ovenfor politiet?

Rettighetene dine er alltid de samme. Men så lenge politiet vil være snill mot deg, så er kanskje ikke rettighetene det viktigste?
Ellers finner du alt av lovverk på lovdata.no.
Et googlesøk vil også kunne hjelpe deg godt på vei.

Vil den første hendelsen være synlig for politiet/lagret i deres arkiver da de behandler anmeldelsen om nasking?

Ja, nei, kanskje ?
Noe blir registrert med en gang, noe blir ikke registrert, noe registreres kanskje litt sent.
Er du heldig, så er det ikke blitt registrert...

Og hva annet burde jeg ta hensyn til?

Pass litt på hva du gjør i tiden framover, hvem du er med og slikt.
For alt du vet, så overvåker politiet deg om de tror du kan lede de videre.
Om meldingen er slik å forstå at du er en liten liten fisk i havet, så kan det være at de bare vil riste litt vett i deg og la deg gå.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Jeg har laget en tråd som tar for seg det meste av rettigheter du har når det kommer til politiet og hva du burde gjøre.
http://freak.no/forum/showthread.php?t=279082
Om du ikke har fått noe forelegg som du har godtatt, eller dømt i en rettssal så vill det ikke ha noen konsekvenser i det heletatt. Har ingenting å si om du har blitt anmeldt for noe så lenge du ikke har mottatt noen dom eller forelegg.

Mobilen din har du krav til å få igjen på et eller annet tidspunkt.