Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3955
Hei dere!

Bestemor har plantedilla og har blant annet en del kaktuser. Denne har hun fått med seg fra utlandet for 20-30 år siden. Den har hun delt opp og plantet om i flere omganger, og jeg synes den ligner mistenkelig på en san pedro.
Hva tenker dere som har peiling?

http://imgur.com/Mzxsh8e
Vi hadde en sånn en når jeg var liten. Husker den blødde vit veske når den ble skadet, minner litt om saften som kommer ut om du knekker stilken til en løvetann.

Det er nok ikke San pedro, den kaktusen er mye mer robust.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/62/Starr_070320-5799_Echinopsis_pachanoi.jpg/800px-Starr_070320-5799_Echinopsis_pachanoi.jpg
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Og kommer det hvit væske er den mest sannsynlig giftig, det sa Bear Grylls
Din bestemors kaktus ligner mistenkelig mye på san pedroen jeg selv har.

Noxaran86: Det blir naturligvis forskjell på kaktuser som får leve under optimale forhold, og de som må stå i en stue/vinduskarm i Norge.
Det ser ikke ut som san pedro, den kan nok være i Trichocereus familien men gomler du ned den der kan du regne med hinsides mageknip og kvalme.


Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Det er nok ikke San pedro, den kaktusen er mye mer robust.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/62/Starr_070320-5799_Echinopsis_pachanoi.jpg/800px-Starr_070320-5799_Echinopsis_pachanoi.jpg
Vis hele sitatet...
Det wikipediabildet er meget sannsynelig "predominant cultivar", PC pachanoi også kalt T. pachaNOT som er ekstremt vanlig i statene. Det er en hybrid mellom T. Pachanoi og en annen hurtigvoksende slektning, den er opphavet til T. Pachanoi's rykte som veldig upålitelig når det gjelder spirituelle egenskaper. Pachanot vokser veldig fort og er best egnet for poding.

T. Pachanoi fra Matucana området i Peru er tradisjonell San Pedro, det er å anbefale å velge leverandør med omhu før man kjøper inn T. Pachanoi frø eller avleggere, det er MYE pachanot frø i omløp.
Sitat av Birgibba Vis innlegg
Hei dere!

Bestemor har plantedilla og har blant annet en del kaktuser. Denne har hun fått med seg fra utlandet for 20-30 år siden. Den har hun delt opp og plantet om i flere omganger, og jeg synes den ligner mistenkelig på en san pedro.
Hva tenker dere som har peiling?

http://imgur.com/Mzxsh8e
Vis hele sitatet...
Nå er ikke akkurat kaktuser en av mine sterkeste sider innen botanikken...
Men jeg legger merke til, at den på Noxaran86 sin post og din har cuticula
(det som ligner voks eller dogg på planta), noe som litt taler i din retning. Men jeg vil fortsatt si, at du lar den være, til du er 110% sikker. Fordi det er 1 800 antall arter kaktuser, og det er flere arter, du kun smaker én gang! Enten så blir du så syk, at du tror du dør!.. Eller det kan også hende det sistnevnte skjer.
Men du har også arter som en kan bruke som frukt/mat. Her tenker jeg spesielt på kaktusfiken.
Eller så dør du! Du smaker LADRI på en sopp, plante eller noe annet levende du ikke vet hva er!.. Eller du vet hvor trygt det er å gjøre det!
Trådstarter
Takk for svar dere :-)

Skal ta noen flere bilder neste gang jeg er der. Hun har en til (samme typen) som er mye større og robust og ca 1 m høy. Denne er mye mørkere i fargen, og nesten litt voks-aktig.

Et alternativ vil jo kanskje være å få med meg en liten en, og så teste den med en sånn ez-test? :-)
For det er vel ingen av de giftige som også inneholder meskalin?
Sitat av Birgibba Vis innlegg
For det er vel ingen av de giftige som også inneholder meskalin?
Vis hele sitatet...
Nå må du huske at meskalin i seg selv er en gift med dødelig dose 130-330 mg/kg kroppsvekt. Altså peyotekaktusen har lagd dette som et kjemisk krigsmiddel mot noen som har lyst på kaktusmiddag. Men mennesket har en merkelig evne til å (miss)bruke giftstoffer i naturen, der en del er heldigere enn andre. Og jeg ser ingen hindringer i, at en kaktus kan ha meskalin og andre giftstoffer. Men som sagt jeg vet ikke! Og det er 1800 kaktus arter, og jeg vet ikke om alle artene er sjekket heller...
Trådstarter
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Nå må du huske at meskalin i seg selv er en gift med dødelig dose 130-330 mg/kg kroppsvekt.
Vis hele sitatet...
Omtrent som koffein med andre ord ;-)

Ja, mennekser har drevet med dette i alle år.. men jeg har ingen planer om å fortære bestemors kaktus, synes bare det hadde vært artig om min naive bestemor hadde NARKOTIKA i huset ;-)