Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 8141
Jeg ble kalt inn på teppet av min arbeidsgiver i dag, jeg jobber innenfor detaljhandel.

De la frem dokumentasjon på varer jeg har tatt i retur, og som de mener er fiktive. Dvs de tror jeg har slått varer i retur og puttet pengene i egen lomme. Alle returbonger fra kassen er dokumentert med navn og telefonnummer. Casen er at hovedkontoret har forsøkt å komme i kontakt med disse kundene for å dokumentere returen, dette uten hell.

Jeg hevdet selvsagt at samtlige caser er reelle og at jeg har handlet innenfor lovens rammer.

De mener også dette er rutinebrudd, da det ikke skal gis ut kontanter på returer under 500,- Noe jeg har gjort.

Jeg føler at jeg ble "angrepet" med spørsmål og påstander.

Fremgangen videre er at de skal se over sakene og evt inkalle meg til drøftingsmøte.

Mine spørsmål er:
- Kan jeg bli sagt opp hvis de ikke får tak i de kundene det gjelder?
- Hva er lovligheten rundt det å fremlegge påstander, og indirekte anklage meg for underslag?
- Kan de si meg opp på dette med rutinebrudd?
- Hvor kan jeg henvende meg for juridiske råd rundt dette? Er medlem av LO (handel og kontor) forsto det slik at de har jurister som kan hjelpe deg.
- Kan jeg ta med enten tillitsvalgt eller advokat i et evt drøftingsmøte?

Takker for alle svar

Hilsen bekymret ansatt
Si meg en ting: under returer, skal dere se legitimasjon til kunden, eller holder det at dem sier navn og telefonnummer? og er det kamera i kasseområdet? Hvis dere har sistnevnte, sier du bare til dem at de får se på overvåkningsbildene og se om det er blitt gjort noe straffbart.

Forøvrig vil sjefen oppdage om du har gjort rutinebrudd, tenker da ang returer under 500.-.
Under oppgjør sjekker sjef kvitteringer om alt stemmer, hvis du har gjort noe feil, tar sjefen kontakt med deg. I grove tilfeller skal du få en ADVARSEL - i seg selv er ikke et rutinebrudd årsak nok til å sparke deg, med mindre du har fått gjentatte advarsler.
Sist endret av Spelly; 21. oktober 2010 kl. 23:27.
Ta kontakt med fagforeningen med en gang. Dette er grunnen til at du betaler for medlemskap der. Når du kommer i trøbbel, enten det er selvforskyldt eller helt uforskyldt så vil de følge deg opp med råd og veiledning.

Du kan selvsagt bli sagt opp om det avdekkes grove regelbrudd eller eventuelt lovbrudd. Normalt sett skal man ha to skriftelige advarsler før man blir sagt opp, men grove tilfeller kan føre til direkte oppsigelse og eventuelt anmeldelse.

De må selvsagt kunne dokumentere påstandene sine for at det skal kunne få konsekvenser for deg.

Du kan ta med deg en rådgiver, altså fagforeningen, advokat eller en annen person du stoler på i et drøftningsmøte. Mitt råd er å ta med deg en person uansett hvem av disse kategoriene vedkommende hører til.


Kort oppsummert: Kontakt fagforeningen og informer dem om din sak. Be dem om råd om hvordan du skal gå frem videre.
Sitat av spelley Vis innlegg
Si meg en ting: under returer, skal dere se legitimasjon til kunden, eller holder det at dem sier navn og telefonnummer? og er det kamera i kasseområdet? Hvis dere har sistnevnte, sier du bare til dem at de får se på overvåkningsbildene og se om det er blitt gjort noe straffbart.
Vis hele sitatet...
Nei vi ber aldri om legitimasjon under returer. Vi spør bare om navn og telefonnummer. Deretter kjøres salget ut i kassen, og kunden signerer.
Dvs at jeg på ingen måte kan gardere meg mot at kunden oppgir feil navn / nummer.

Det er ikke kameraovervåkning i butikken, så det er utelukket.
Jeg er tillitsvalgt der jeg jobber og har vært med noen runder der hvor ansatte har gjordt feil og blitt kalt inn på teppe.
Det som jeg mener er riktig her er at du får en advarsel og du ikke skal gjøre flere returer under 500 og at dere sammen får finne en løsning når det er behov for returer at man fex er 2 annsatte som gjør returen sammen. Er 99% sikker på at du ikke kan få sparken for dette. Hva du en gjør, ikke skriv under på noe som helst av papirer de serverer deg.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Ta kontakt med fagforeningen med en gang. Dette er grunnen til at du betaler for medlemskap der. Når du kommer i trøbbel, enten det er selvforskyldt eller helt uforskyldt så vil de følge deg opp med råd og veiledning.

Du kan selvsagt bli sagt opp om det avdekkes grove regelbrudd eller eventuelt lovbrudd. Normalt sett skal man ha to skriftelige advarsler før man blir sagt opp, men grove tilfeller kan føre til direkte oppsigelse og eventuelt anmeldelse.

De må selvsagt kunne dokumentere påstandene sine for at det skal kunne få konsekvenser for deg.

Du kan ta med deg en rådgiver, altså fagforeningen, advokat eller en annen person du stoler på i et drøftningsmøte. Mitt råd er å ta med deg en person uansett hvem av disse kategoriene vedkommende hører til.


Kort oppsummert: Kontakt fagforeningen og informer dem om din sak. Be dem om råd om hvordan du skal gå frem videre.
Vis hele sitatet...
Ja, en kamerat rådet meg til det samme. Skal kontakte Handel og Kontor i morgen, og snakke med en jurist. Jeg føler meg rett og slett presset opp i et hjørne av arbeidsgiver.

Mister all lyst på fremtidig karriere i denne bedriften hvis det er slik de operer. Verdt å nevne så ble første returen utført i januar i år, pussig at de tar opp dette nå.
Snakk med tillitsmann om saken og ikke snakk med ledelsen om dette uten vedkommende tilstede. Vil tro de kan si deg opp, men det er heller tvilsomt. Oppsigelser på grunnlag av misstanker har det med å havne i rettsystemet, og det ønsker de mest sannsynlig ikke. Hvis du aldri har fått noen advarsler ang rutinebrudd blir det vanskelig å si deg opp pga dette også. Typisk i slike saker er at du blir presentert en haug med "bevis", og bedt om å si opp selv. Dette takker du såklart nei til.

Stå på ditt og snakk med tillitsmann du!
Sitat av kaospiloten Vis innlegg
Jeg er tillitsvalgt der jeg jobber og har vært med noen runder der hvor ansatte har gjordt feil og blitt kalt inn på teppe.
Det som jeg mener er riktig her er at du får en advarsel og du ikke skal gjøre flere returer under 500 og at dere sammen får finne en løsning når det er behov for returer at man fex er 2 annsatte som gjør returen sammen. Er 99% sikker på at du ikke kan få sparken for dette. Hva du en gjør, ikke skriv under på noe som helst av papirer de serverer deg.
Vis hele sitatet...
Jeg signerte på "referat" fra møtet i dag, og der sto det hva vi diskuterte.

Der sto det bland annet at jeg innrømmer at dette er rutinebrudd. Har jeg dyttet meg selv utenfor stupet nå?
Sist endret av 58436950551817; 21. oktober 2010 kl. 23:34. Grunn: Leif
Sitat av shickabang Vis innlegg
Nei vi ber aldri om legitimasjon under returer. Vi spør bare om navn og telefonnummer. Deretter kjøres salget ut i kassen, og kunden signerer.
Dvs at jeg på ingen måte kan gardere meg mot at kunden oppgir feil navn / nummer.

Det er ikke kameraovervåkning i butikken, så det er utelukket.
Vis hele sitatet...
Du kan aldri være sikker på at kunden oppgir feile opplysninger. At butikkkjeden du arbeider i, opererer med så dårlige rutiner mtp retur skal ikke gå utover deg. Det er ikke på noen måte pliktet til å dobbelsjekke om kunden har gitt riktig info
Med mindre det går frem i reglene/rutinene på jobben din.
Det beste du kan gjøre er å kontakte fagforening. OG for all del, ikke gå rundt å vær nervøs. Hvis butikken din/hovedkontoret har gått frem i denne saken, slik du har forklart i posten har de operert rimelig uprofesjonelt.

Jeg tviler sterkt på at de kan avskjedige deg grunnet rutinebrudd. Som jeg har antydet tidligere, skal butikksjef (med mindre dere har et merkelig opplegg når det gjelder oppgjør) gå gjennom oppgjøret til kassererne dagen før, gå gjennom returer, drop osv. Dersom noe ikke stemmer, som f.eks du har tatt retur på varer under 500.- skal butikksjefen underrette deg dette. Hvis sjefen ser på det som et grovt brudd på reglene kan han gi deg advarsel, så med mindre du har tidligere fått advarsler kan du ikke bli avskjediget...

De kan heller ikke si deg opp hvis de ikke får tak i kundene det gjelder. Det blir litt tåpelig, sier seg selv.
Din skjebne på jobben skal ikke hvile på at noen kunder du har hatt tar telefonen eller ei.


Sitat av shickabang Vis innlegg
Jeg signerte på "referat" fra møtet i dag, og der sto det hva vi diskuterte.

Der sto det bland annet at jeg innrømmer at dette er rutinebrudd. Har jeg dyttet meg selv utenfor stupet nå?
Vis hele sitatet...
som sagt tidligere, dette alene er ikke gyldig grunn til å sparke deg.
Du vil få en advarsel, har du fått 2 advarsler tidligere, kan du bli sparket.



Sitat av shickabang Vis innlegg
Ja, en kamerat rådet meg til det samme. Skal kontakte Handel og Kontor i morgen, og snakke med en jurist. Jeg føler meg rett og slett presset opp i et hjørne av arbeidsgiver.

Mister all lyst på fremtidig karriere i denne bedriften hvis det er slik de operer. Verdt å nevne så ble første returen utført i januar i år, pussig at de tar opp dette nå.
Vis hele sitatet...
hvis dette stemmer, har du IALLEFALL ikke noe å frykte.
Sikker på at det ikke er noen som misbruker brukeren din på jobb? Er jo en fin måte å lure til seg penger til på arbeidsplassen dette, iallefall dersom det ikke er kamera i kasseområdet.
Sist endret av Spelly; 21. oktober 2010 kl. 23:40.
Sjefen bør her ta med i begregningen alle de kundene som har kommet tilbake å handlet mer i butikken, akkurat nettopp fordi du gav dem pengene igjen på ett produkt de var misfornøyd med. være seg 50 eller 500 kr.

Men uansett, er jo rutinebrudd, men tviler sterkt på at det er god nok grunn til å miste jobben
Sitat av shickabang Vis innlegg
Jeg signerte på "referat" fra møtet i dag, og der sto det hva vi diskuterte.

Der sto det bland annet at jeg innrømmer at dette er rutinebrudd. Har jeg dyttet meg selv utenfor stupet nå?
Vis hele sitatet...
du får bedre svar fra jurister og rådgiver fra fagforeningen generelt. Men i slike tilfeller er det normalt du likevel får advarsler. Du innrømmet at du hadde gitt ut penger til folk på summer under 500,-, som er i mot rutinene slik jeg forstod det. og slik jeg forstår saken er dette grunnlag for å gi deg en skriftlig advarsel. Men ikke oppsigelsesgrunnlag.
Sitat av shickabang Vis innlegg
Jeg signerte på "referat" fra møtet i dag, og der sto det hva vi diskuterte.

Der sto det bland annet at jeg innrømmer at dette er rutinebrudd. Har jeg dyttet meg selv utenfor stupet nå?
Vis hele sitatet...
Du har jo begått rutinebrudd så det gjør nok ikke saken værre at du skrev under på det. Men hva mer sto det i "referatet"
Sitat av kaospiloten Vis innlegg
Du har jo begått rutinebrudd så det gjør nok ikke saken værre at du skrev under på det. Men hva mer sto det i "referatet"
Vis hele sitatet...
Vi snakket litt om at resultatet til butikken er dårlig, at jeg hadde brutt rutinene i forhold til dette med returer, at jeg var klar over at rutinene var "sånn" og "sånn"

Vi snakket også om at jeg burde ha hatt bedre kontroll på dette med returer.

Verdt å nevne så har jeg jobbet i firmaet i 2 år og i forskjellige avdelinger / stillinger. Dette er første gang jeg har blitt konfrontert med noe negativt.

Jeg tenker også hva slags muligheter jeg har videre i dette selskapet, i og med at de har såpass lav tillit til meg. Blir usikker på hvilken fremtid jeg har når dette er måten de behandler en ansatt som har jobbet for de i 2 år og har levert mer enn gode nok tall siden starten.
I mine øyne er det ikke rutinebruddet du bør bekymre deg mest for.
Det er mye verre hvis de tror du stjeler fra butikken.

Har selv jobbet i butikk før og opplevd både ansatte som har blitt tatt for tyveri og tilfeller av rutinebrudd. Den som ble tatt for tyveri ble naturlig nok oppsagt, mens alle tilfeller jeg har hørt om av rutinebrutt (noen var også langt mer alvorlige enn det din er) har ført til advarsel, muntlig eller skriftlig.

Men de må jo også ha en måte å bevise at du faktisk har jukset med returer, altså tatt penger. virker litt svakt med bare noen kunder de ikke får tak i.
Kommer litt an på hvor mange tilfeller det er de beskylder deg for?

Hvis ledelsen ikke har mere enn et par kunder de ikke klarer å spore opp, har de trått langt over streken med å beskylde deg for tyveri. Skjønner godt at du føler deg angrepet.

Som mange andre allerede har sagt; Ta kontakt med fagforening/tillittsvalgt med en gang.

Referatet du har signert er nok ikke så farlig, sålenge du ikke innrømmer at du har stjelt, (noe jeg antar du ikke gjorde ) :P

Lykke til
Sist endret av Norris200; 22. oktober 2010 kl. 00:12.
Sitat av Norris200 Vis innlegg
I mine øyne er det ikke rutinebruddet du bør bekymre deg mest for.
Det er mye verre hvis de tror du stjeler fra butikken.

Har selv jobbet i butikk før og opplevd både ansatte som har blitt tatt for tyveri og tilfeller av rutinebrudd. Den som ble tatt for tyveri ble naturlig nok oppsagt, mens alle tilfeller jeg har hørt om av rutinebrutt (noen var også langt mer alvorlige enn det din er) har ført til advarsel, muntlig eller skriftlig.

Men de må jo også ha en måte å bevise at du faktisk har jukset med returer, altså tatt penger. virker litt svakt med bare noen kunder de ikke får tak i.
Kommer selvsagt ann på hvor mange tilfeller det er snakk om her.

Hvis ledelsen ikke har mere enn et par kunder de ikke klarer å spore opp, har de trått langt over streken med å beskylde deg for tyveri. Skjønner godt at du føler deg angrepet.

Som mange andre allerede har sagt; Ta kontakt med fagforening/tillittsvalgt med en gang.

Referatet du har signert er nok ikke så farlig, sålenge du ikke innrømmer at du har stjelt, (noe jeg antar du ikke gjorde ) :P

Lykke til
Vis hele sitatet...
Ja jeg synes ved nærmere ettertanke at dette virker veldig tynt, som sagt har jeg vært ansatt i 2 år og dette er første gang noen feil har skjedd.

Noe jeg også reagerte på er jo at disse casene går så lang tilbake som som januar i år. Burde ikke dette vært oppdaget, kontrollert før? Får litt sånn heksejakt vibb

Jeg har forøvrig et godt rykte både i bransjen og blandt kollegaer, snakket med en kollega jeg stoler 100% på, og han stilte seg helt uforstående til disse anklagene.

Nei, jeg har ikke signert på noe inkriminerende.
Sist endret av 58436950551817; 22. oktober 2010 kl. 00:18. Grunn: Leif
Sitat av shickabang Vis innlegg
Vi snakket litt om at resultatet til butikken er dårlig, at jeg hadde brutt rutinene i forhold til dette med returer, at jeg var klar over at rutinene var "sånn" og "sånn"

Vi snakket også om at jeg burde ha hatt bedre kontroll på dette med returer.

Verdt å nevne så har jeg jobbet i firmaet i 2 år og i forskjellige avdelinger / stillinger. Dette er første gang jeg har blitt konfrontert med noe negativt...
Vis hele sitatet...
Er det mulig at noen misbruker brukerkontoen din i kassen?
Hvis ja: Er det begynt noen nye/noen som skal slutte på jobben din ?
Sitat av spelley Vis innlegg
Er det mulig at noen misbruker brukerkontoen din i kassen?
Hvis ja: Er det begynt noen nye/noen som skal slutte på jobben din ?
Vis hele sitatet...
Lite trolig, alle påloggdetaljer er personlige og jeg har ikke gitt ut disse til noen. Det er heller ikke noe som utleveres til andre enn rette vedkommende.

Nei, vi har heldigvis lite "gjennomtrekk"

Tillitsnivået blandt kollegaene er høyt.
Okai. På arbeidsplassen min er også brukernavn personlig, men alle vet en annen sitt brukernavn. Det er en kilde til missbruk hvis det havner i feile hender. Dessverre. Og hvem er det som må betale for det?
Sist endret av Spelly; 22. oktober 2010 kl. 00:22.
Det værste som kan skje med deg er at du får en skriftlig advarsel.Jeg mener at det ikke er grunnlag for noe mere enn en muntlig advarsel,men arbeidgiver kan selfølgelig gi deg en skriftlig.
Så lenge du kun har brutt de rutinene du forteller om her så har ikke arbeidsgiver noen mulighet til å få sagt deg opp så lenge du er organisert.
Som mange har skrevet her tidligere så ta kontakt med fagforeningen din.
Sitat av spelley Vis innlegg
Okai. På arbeidsplassen min er også brukernavn personlig, men alle vet en annen sitt brukernavn. Det er en kilde til missbruk hvis det havner i feile hender. Dessverre. Og hvem er det som må betale for det?
Vis hele sitatet...
Sant nok, det er godt mulig. Jeg skal forhøre meg om dette ved et evt nytt møte. F.eks se om tidspunktene matcher de tidene jeg var på jobb.

Sitat av diabolus Vis innlegg
Det værste som kan skje med deg er at du får en skriftlig advarsel.Jeg mener at det ikke er grunnlag for noe mere enn en muntlig advarsel,men arbeidgiver kan selfølgelig gi deg en skriftlig.
Så lenge du kun har brutt de rutinene du forteller om her så har ikke arbeidsgiver noen mulighet til å få sagt deg opp så lenge du er organisert.
Som mange har skrevet her tidligere så ta kontakt med fagforeningen din.
Vis hele sitatet...
Jepp, godt poeng. Første telefonen i morgen tidlig går til LO.
Sitat av shickabang Vis innlegg
Ja jeg synes ved nærmere ettertanke at dette virker veldig tynt, som sagt har jeg vært ansatt i 2 år og dette er første gang noen feil har skjedd.

Noe jeg også reagerte på er jo at disse casene går så lang tilbake som som januar i år. Burde ikke dette vært oppdaget, kontrollert før? Får litt sånn heksejakt vibb

Jeg har forøvrig et godt rykte både i bransjen og blandt kollegaer, snakket med en kollega jeg stoler 100% på, og han stilte seg helt uforstående til disse anklagene.

Nei, jeg har ikke signert på noe inkriminerende.
Vis hele sitatet...
Har ikke noe peil på hvordan sjekk av retursystemer funker, men er enig i at det høres rart ut. sa de nøyaktig hvor mange tilfeller de mener du har juksa på?

Her er en forsåvidt litt info rundt oppsigelser:
http://www.jusstorget.no/article.asp...y=3&ArtKey=161

Men det saken står og faller på er om du blir tatt for tyveri.
Da kan det hende det blir mer ut av saken enn en oppsigelse
Sitat av Norris200 Vis innlegg
Har ikke noe peil på hvordan sjekk av retursystemer funker, men er enig i at det høres rart ut. sa de nøyaktig hvor mange tilfeller de mener du har juksa på?

Her er en forsåvidt litt info rundt oppsigelser:
http://www.jusstorget.no/article.asp...y=3&ArtKey=161

Men det saken står og faller på er om du blir tatt for tyveri.
Da kan det hende det blir mer ut av saken enn en oppsigelse
Vis hele sitatet...
Det er snakk om 10 - 12 tilfeller, over en 10 måneders periode.
Sitat av shickabang Vis innlegg
Det er snakk om 10 - 12 tilfeller, over en 10 måneders periode.
Vis hele sitatet...
Er jo rart at de ikke klarer å få tak i en eneste av disse da. Uten at jeg synes de kan dra sluttningen om at de har forfalsket alt.
Enten har de noen flere mistanker å gå på eller så er ledelsen din fullstendig innkomputent.

Men hadde de vært helt sikkre hadde de nok gått mye hardere til verks.
Nå har jeg heller ikke mye peiling på juss, men tviler på du hadde fått fortsatt så mye som en dag til hvis de hadde f.eks tatt deg på fersken i å stjele fra butikken.
Kan du huske noen av disse returene? Kanskje du har blitt svindla? Et eller annet kriminelt nettverk har fått nyss om at de kan få mye kontanter i retur ved å gå i sjappa di, spesielt om du er på jobb? Du har fortsatt begått rutinebrudd, men hvis svindel er tilfelle så kan jo ledelsen din takke seg sjøl for at de ikke har satt opp kamera, og dessuten har et retursystem som suger.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Holder ikke butikken koll på hvor mye de tar inn og selger ut? Hvis du har slått retur skal jo stock være opp et eksemplar av en vare, slik at man har tilsvarende for mange varer som man har for lite penger ihht bokføring?

I butikker jeg har jobbet har det vært rutiner for å slå inn alt fra personalkjøp til defekte varer (rabatter), returer og giveaways, og når man visste alt som selges ble det sammenlignet med antall bestilte varer og resterende lager. Særlig vanskeligere er det jo ikke å holde tellingen.

Virker rett og slett ekstremt uproft av butikken å ikke ha bedre kontroll. Man kan blånekte å slutte basert på rettigheter man har, men en arbeidsplass er en stor del av livet ditt, en stor del av helsen din – fysisk så vel som psykisk – formes av forholdene på arbeidsplassen. For all del, jeg sier ikke man ikke skal stå opp for sitt mot arbeidsgivere, men vurder om ikke du er bedre tjent med å finne en ny arbeidsplass.
Litt offtopic, men kan jeg spørre deg hvor du jobber ? Vi har litt av samme rutinene der jeg jobber serdu men det stemmer ikke helt overens med det du sier så jeg tror ikke det er helt det samme.

Sealine
bare fiks litt på sannheten, så går alt strålende skal du se :P
Hvor står det at arbeidsgiver må gi skrifltig advarsel, før arbeidsgiver kan si deg opp??
Sitat av Cadex Vis innlegg
Holder ikke butikken koll på hvor mye de tar inn og selger ut? Hvis du har slått retur skal jo stock være opp et eksemplar av en vare, slik at man har tilsvarende for mange varer som man har for lite penger ihht bokføring?

I butikker jeg har jobbet har det vært rutiner for å slå inn alt fra personalkjøp til defekte varer (rabatter), returer og giveaways, og når man visste alt som selges ble det sammenlignet med antall bestilte varer og resterende lager. Særlig vanskeligere er det jo ikke å holde tellingen.

Virker rett og slett ekstremt uproft av butikken å ikke ha bedre kontroll. Man kan blånekte å slutte basert på rettigheter man har, men en arbeidsplass er en stor del av livet ditt, en stor del av helsen din – fysisk så vel som psykisk – formes av forholdene på arbeidsplassen. For all del, jeg sier ikke man ikke skal stå opp for sitt mot arbeidsgivere, men vurder om ikke du er bedre tjent med å finne en ny arbeidsplass.
Vis hele sitatet...
Jo, når en vare slås i retur så går den også inn på lager. Så antallet matcher jo. (tror jeg) Var ikke med på siste varetelling, men det var visstnok lite differanse da.

Jeg har vurdert alle scenarioer, og jeg må innrømme at lysten til å yte 100% minsker dramatisk når man blir behandlet på denne måten. Hele prosessen var egentlig veldig ubehagelig. Aldri hyggelig å bli tatt med ut av butikken og inn på et møterom i et slags "avhør"

Jeg vurderer enten å si opp på egen hånd, alternativt be om en form for sluttpakke. Jeg ønsker ikke å gå rundt på min egen arbeidsplass med frykten for å bli "overvåket" eller å være en person de ikke har tillit til.

Sitat av Sealine Vis innlegg
Litt offtopic, men kan jeg spørre deg hvor du jobber ? Vi har litt av samme rutinene der jeg jobber serdu men det stemmer ikke helt overens med det du sier så jeg tror ikke det er helt det samme.

Sealine
Vis hele sitatet...
Hvor jeg jobber er ikke relevant i denne sammenhengen, jeg er utelukkende på utkikk etter råd og forslag. Jeg ønsker ikke å sverte min arbeidsgiver på noen måte.
Sist endret av 58436950551817; 22. oktober 2010 kl. 08:32. Grunn: skrivefeil
Sikkerhetsklarert
Krever dere ikke at kunde viser kvittering ved retur?

Da er det jo umulig å gi penger ut på en fiktiv vare.
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Krever dere ikke at kunde viser kvittering ved retur?

Da er det jo umulig å gi penger ut på en fiktiv vare.
Vis hele sitatet...
Jo, enten så må kunden ha kvittering, bankutskrift (vi søker da opp kvitteringen på dato) eller kopi av faktura.
Sikkerhetsklarert
Nettop, og jeg regner med at dere legger ved disse i kassa ved hver retur?

Slik at sjefen kan se både kopi av opprinnelig kvittering, og returkvitteringen (kredittnota)

Slik gjorde vi det da jeg jobbet i butikk, da går det ikke ann å jukse på det.
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Nettop, og jeg regner med at dere legger ved disse i kassa ved hver retur?

Slik at sjefen kan se både kopi av opprinnelig kvittering, og returkvitteringen (kredittnota)

Slik gjorde vi det da jeg jobbet i butikk, da går det ikke ann å jukse på det.
Vis hele sitatet...
Nei det er nettopp det. Alle returer har kvittering og kundens signatur. Det som hovedkontoret mener er mistenkelig er at de ikke har fått tak i de kundene det gjelder.
Jeg mener dette er å prøve å finne på noe for å ha noe på deg! Du sier butikken ikke går så bra, kanskje de prøver å kutte i ansatte? Dette er mangel på tillit når de ikke setter selv opp til et bedre system for logging av retur.
Sitat av powerchip Vis innlegg
Jeg mener dette er å prøve å finne på noe for å ha noe på deg! Du sier butikken ikke går så bra, kanskje de prøver å kutte i ansatte? Dette er mangel på tillit når de ikke setter selv opp til et bedre system for logging av retur.
Vis hele sitatet...
Nettopp! Som jeg nevnte tidligere så virker det litt som heksejakt, og jeg føler de spesifikt har sikte på meg. Fikk også litt sånn Gestapo vibb av møtet og samtalen vi hadde i går.

Jeg skal kontakte fagforeningen så snart jeg har mulighet, men som jeg ser det så peker jo alle veier mot samme mål.

Jeg kan ikke tolerere at arbeidsgiver behandler meg på denne måten, og jeg aksepterer på ingen måte å bli beskyldt for å være kriminell.

Fikk telefon fra min nærmeste leder nå. Han skulle komme innom å ta en prat. Jeg var fortståelig nok defensiv, og fortalte han at hvis møtet i dag på noen måte utarter seg som møtet i går, så var det ikke noe poeng for han å komme innom.

Jeg spurte også om jeg skulle forberede meg på noen måte.

Han svarte at dette møtet ville være "helt ufarlig" og at jeg ikke måtte forberede meg.

Lurer på hva jeg kan forvente meg?
Lite trivelig. Dessuten virker det litt søkt at de drar fram saker fra januar. Hvordan skal du kunne huske noe fra januar med mindre det hendte noe spesielt? På jobben min får vi alltid beskjed uken etter om regnskap har funnet noen feil eller om vi har fått noen klager eller noe. På den måten har jo sjefen en mulighet til å spørre oss direkte om vår side av saken og alt av papirer/kvitteringer er tilgjengelig samt at det er lett å søke de opp i systemet (ettersom det ikke er hauger av nye salg/returer etter ei drøy uke). Jeg ville i hvertfall vært ærlig med sjefen din og forklart hvorfor du synes at du blir urettferdig behandlet. Lykke til i dag.
Sitat av Weili Vis innlegg
Lite trivelig. Dessuten virker det litt søkt at de drar fram saker fra januar. Hvordan skal du kunne huske noe fra januar med mindre det hendte noe spesielt? På jobben min får vi alltid beskjed uken etter om regnskap har funnet noen feil eller om vi har fått noen klager eller noe. På den måten har jo sjefen en mulighet til å spørre oss direkte om vår side av saken og alt av papirer/kvitteringer er tilgjengelig samt at det er lett å søke de opp i systemet (ettersom det ikke er hauger av nye salg/returer etter ei drøy uke). Jeg ville i hvertfall vært ærlig med sjefen din og forklart hvorfor du synes at du blir urettferdig behandlet. Lykke til i dag.
Vis hele sitatet...
Vi har såpass mange kunder innom, og jeg er generelt sett flink til å huske ansikter - men aldri navn.

Vi har jo kontrollfunksjoner i flere ledd:
  • Butikksjef
  • Regionsjef
  • Regnskapsfører
  • Controller
  • Kjedesjef
  • osv

Virker også for meg litt søkt at de nesten forventer at jeg skal huske disse casene bland de 2000+ salgene jeg har hatt i mellom!

Jeg håper møtet i dag blir noe hyggeligere enn i går, eller så er jeg redd for at det går en kule varmt!
For all del hold deg rolig, men prøv å få de til å forstå hvor kjipt de behandler deg.
Evt gå til neste ledd så kan sjefen til sjefen stramme opp de som er på heksejakt.
Hvis det går da. Det er vel ikke noe ukjent fenomen at sjefer oppover i hierarkiet ofte ser gjennom fingrene på mye dritt sålenge omsetninga er god.
Ikke gå i møte med ledelsen uten å ta med deg en støttespiller. Dette bør primært være den som er tillitsvalgt på din bedrift, men det kan også være en annen person som støtter deg, og som du føler deg komfortabel med.

Dere bør også kontakte HK, via ditt regionkontor, legge fram saken så godt det lar seg gjøre, og få råd om hvordan dere bør gå fram videre. Organisasjonen vil sannsynligvis ikke involvere seg direkte på dette nivået, men være behjelpelig med råd, veiledning og støtte.

Det virker som om du har ryggen rak, og ingenting å skjule. I så fall bør målet for prosessen være å gjenopprette tilliten mellom deg og ledelsen begge veier. Arbeidsgiver bør kunne stole på at du ikke misbruker tilliten som ansatt, og du bør kunne føle deg trygg på din egen arbeidsplass. Prøv å komme til bunns i saken, finn ut hva som ligger bak. Opptre saklig, men gjør det klart at du ikke kommer til å finne deg i å bli overkjørt.

Lykke til!
Sitat av Nickodemus Vis innlegg
Ikke gå i møte med ledelsen uten å ta med deg en støttespiller. Dette bør primært være den som er tillitsvalgt på din bedrift, men det kan også være en annen person som støtter deg, og som du føler deg komfortabel med.

Dere bør også kontakte HK, via ditt regionkontor, legge fram saken så godt det lar seg gjøre, og få råd om hvordan dere bør gå fram videre. Organisasjonen vil sannsynligvis ikke involvere seg direkte på dette nivået, men være behjelpelig med råd, veiledning og støtte.

Det virker som om du har ryggen rak, og ingenting å skjule. I så fall bør målet for prosessen være å gjenopprette tilliten mellom deg og ledelsen begge veier. Arbeidsgiver bør kunne stole på at du ikke misbruker tilliten som ansatt, og du bør kunne føle deg trygg på din egen arbeidsplass. Prøv å komme til bunns i saken, finn ut hva som ligger bak. Opptre saklig, men gjør det klart at du ikke kommer til å finne deg i å bli overkjørt.

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Jeg regner med at dette "møtet" vi skal ha nå, blir uformelt. Var i alle fall det inntrykket jeg fikk av telefonsamtalen vi hadde tidligere i dag. Jeg velger derfor å ikke innkalle tillitsvalg, men heller være åpen for hva som blir sagt. Min intensjon er jo selvsagt å gjennopprette tilliten til både kjeden og ledelsen, men jeg føler det som vanskelig per nå. Det er tross alt ikke jeg som skal bevise min uskyld, men heller de som skal bevise at jeg har gjort noe galt. Det er ihvertfall prosedyren i sivile straffesaker, at anklager / påtalemyndinghet har bevisbyrden.

Jeg skal gjøre det helt klart at jeg ikke synes noe særlig om fremgangsmåten de benyttet seg av, ei heller aksepterer jeg å bli anklaget for å ha gjort noe galt. Jeg har langt fartstid i bransjen, og jeg har et godt personlig og faglig forhold til kollegaene mine.

Dette er som sagt første gang på de 2 årene jeg har vært ansatt at jeg har blitt kritisert for noe. Jeg har brukt uendelig mye tid på denne jobben, og gjort mye ekstraarbeid for kjeden og levert over gjennomsnitt gode tall hele veien, så jeg synes hele opplegget virker på jordet.

Jeg kommer til å holde meg helt rolig, kommer liten vei med å bli sint. Men jeg skal gjøre det helt tydelig at dette er ikke noe jeg finner meg i.

Som noen av dere allerede har nevnt så er det jo tydelige svikter i kontrollrutinene i flere ledd, og jeg kommer selvfølgelig til å foreslå endringer på den biten.
sett mobilen på opptak før du går inn, og legg den på bordet. Du har lov å ta opp samtaler uten å informere om dette, så lenge du er en av partene i samtalen.
Kjekt å ha bevis, tilfelle de er ubehagelig, eller kommer med muntlige anklager, som de senere nekter på.
Tar opp de fleste samtaler og møter jeg har rundt om kring med det offentlige.
Nei, for all del ikke ta opp noe med skjult mikrofon. Det kommer du absolutt ingen vei med.
Det funker bare i Hollywood eller hvis du ikke har noe som helst å tape på situasjonen og det har du jo absolutt.

Dessuten har du informasjonsplikt, selv om du er med i samtalen:
http://www.datatilsynet.no/upload/Do...amtaler_v3.pdf
Sist endret av Mith; 22. oktober 2010 kl. 13:35.
Du har forøvrig rett til fri rettshjelp når det kommer til arbeidstvister. Ta kontakt med fylkesmannen din i området du bor i, så får du vite hvordan du skal gå frem dersom det oppstår problemer.
Da har jeg hatt en samtale med min nærmeste sjef. Det var en forholdsvis uformell samtale, hvor jeg fikk fremmet mine meninger på en konstruktiv og saklig måte.

Jeg sa at jeg forsto behovet for internkontroll, men at jeg reagerte på måten de har taklet situasjonen på. Jeg sa også det vil være vanskelig for meg å opparbeide det samme tillitsforholdet til selskapet, og at jeg vil søke rådgivning eksternt (LO / Handel og kontor)

Det som visstnok skulle skje videre var at regnskap skulle gå gjennom de returene det dreier seg og, og at jeg skulle få en tilbakemelding neste uke på hva som skjer.

Jeg gjorde det klart og tydelig at all videre kommunikasjon om denne saken skal skje skriftlig, da vil det være lettere for meg å ha dokumentasjon hvis jeg tar saken videre.

Har jeg handlet riktig nå? Er det noe jeg burde gjort annerledes?
Bare lurer ?
Sitat av dechub900 Vis innlegg
Bare lurer ?
Vis hele sitatet...
Ingen av de. Vil heller ikke diskutere hvor jeg jobber. Da jeg mener det er urelevant. Dette kunne skjedd overalt.
For meg virker det som du har taklet det på en ordentlig, voksen og korrekt måte. Kan ikke se at det er noe jeg ville gjort annerledes. Vil bare ønske deg lykke til og si at jeg føler med deg. Sannsynligvis litt storm i et vannglass sett fra utsiden, men enn så jævlig er det når DU er anklaget og vist mistillit som ikke har gjort noe direkte galt.-
Sitat av pidget Vis innlegg
For meg virker det som du har taklet det på en ordentlig, voksen og korrekt måte. Kan ikke se at det er noe jeg ville gjort annerledes. Vil bare ønske deg lykke til og si at jeg føler med deg. Sannsynligvis litt storm i et vannglass sett fra utsiden, men enn så jævlig er det når DU er anklaget og vist mistillit som ikke har gjort noe direkte galt.-
Vis hele sitatet...
Ja jeg håper det, og at de ser at jeg har tak rygg. Heg føler jeg har "my back covered" og at denne saken koker ned til ett tilsnakk for et enkelt rutinebrudd.

Vi har avtalt å ha felles varetelling med meg, regionsjef, og en annen butikksjef på tirsdag. Regner med at finner ut at alt stemmer.

Ja for utenforstående er det sikkert vanskelig å forestille seg, men jeg kan garantere at det suger svett eselballe å være i denne situasjonen.

Jeg er uansett positiv til at dette ordner seg. Så blir spennede å se.

Takker for suveren support, og veldig konstruktive svar sålangt!
Det er jo helt håpløst ubrukelig av butikken å ikke ha sjekket varebeholdningen før de kommer med slike beskyldninger!
Sitat av Deezire Vis innlegg
Det er jo helt håpløst ubrukelig av butikken å ikke ha sjekket varebeholdningen før de kommer med slike beskyldninger!
Vis hele sitatet...
Tell me about it.

Vi skal som sagt ha en varetelling nå til uken. Jeg regner med at ting blir streitet ut asap.

Jeg kommer selvsagt til å ta denne saken videre, for å sikre at dette ikke skjer meg eller andre i fremtiden.