Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  97 6050
Sitat av DonTomaso
Restyle: Jo flere som graver hodet i sanda, jo lengre er vi fra å forstå hva som skjer. At du fortsatt legger skylda på jentene er vanvittig.
Vis hele sitatet...
Vet ikke om du missforsto, eller hvordan du tenker det.
Mener for all del ikke at hendelsene er jentene sin skyld, eller noe i den duren.
Synes bare som tilsier at oss gutter/menn er voldtektsmenn er skyhøye. Dog har jeg også hørt mange tilfeller hvor jenter har annmeldt en gutt for sex, som var helt frivillig - nettopp fordi hu angret seg i etterkant - Dette har vi også flere tråder av på forumet.

Som sagt, så trur jeg det er en mulighet for at kanskje noen jenter slenger på et ekstra ord i saken, i slike "spørreundersøkelser". At 1/10 menn i Norge blir sett på som "voldtektsmenn" synes jeg faktisk ikke virker logisk under noen omstendighet.

Er jeg virkelig vanvitti som stusser ved tallet som tilsier at 1/10 Norske jenter i ungdomskolealderen er tvunget til samleie/oralsex :/

________________________________________________________

Edit:
Jeg bare tok et enkelt, og ikke 100% presist regnestykke:
5millioner mennesker : 6 år (ungdommskolen + vgs) = 400.000
400.000 : 16.000 (De mener det er 8-16.000 voldtekssaker i 2006.) = 25

Du vil da få 25, kan også sette det opp som 1/25.
Så hvordan folk får til 1/10, klarer jeg ikke å se.
Legg merke til; at da har jeg regnet med at alle voldteksmennene i Norge flyr på småjenter under 20, noe som overhode ikke stemmer.

Så hvis man da trekker vekk 2/3 - noe som muligens kan stemme.
Så er man oppe i 1/75 - og hvis man regner 8.000 istedet for 16.000 er man oppe i 1/150 som har blitt voldtatt - da nærmer vi oss et svar jeg kan skjønne.
Sist endret av Restyle; 10. februar 2008 kl. 05:00.
Jeg tør å komme med påstanden om du er svart,gul, rød eller hvit så teller bevisene i en evt. rettsak like mye.

I 2006 var 974 saker meldt til politiet. Men utvalget mener det reelle tallet er på mellom 8.000 og helt opp til 16.000 voldtekter og voldtektsforsøk hvert år.
Vis hele sitatet...
Sjokkerende tall, men det jeg lurer på: Hva er dette basert på? Hvordan har de regnet ut dette?

Finnes det statistikk og spekulasjoner på hvor mange falske anmeldelser som finner sted hvert år?
Kanskje det hadde blitt nedgang hvis guttebassene som bedriver voldtekter får straffer å være redde for.
jeg tror egentlig ikke at voldtektsforbrytere (nå snakker jeg om overfall) tenker så innmari mye på hva slags straff han vil få når/dersom han blir tatt... Men igjen, det er lettere å begå en forbrytelse dersom man vet at straffen man evt får er relativt mild.
Tenk så mange som hadde gått rundt og drept hverandre hvis straffen man fikk kun var et forenklet forelegg?!
Så jeg er igrunn enig i at det burde være mye strengere straffer for denslags. Om ikke annet så for å få fjerna gjerningsmannen fra samfunnet i hvert fall for en liten stund.

Men så var det det med falske anklager igjen, da... Hvor jævlig må det vel ikke være å bli stempla som voldtektsmann når man vitterlig er helt uskyldig? Og da hjelper det ikke å bli frifunnet av retten, voldtektsstempelet vil henge over personen så lenge han lever.

Og det at mange jenter velger å la være å anmelde voldtekter tror jeg er mye forbundet med skam, psykiske problemer (posttraumatiske lidelser), redsel for hevn fra voldtektsmannen, redd for hva foreldrene kommer til å si, og sist, men ikke minst, redselen for ikke å bli trodd/tatt alvorlig.
Restyle: Det var 1 av 10 på videregående, ikke på ungdomsskolen, som hadde blitt utsatt for ting som kan sidestilles med voldtekt, dvs en relativt vid definisjon. Hvis man f.eks blir presset til sex når man egentlig ikke vil, så er det et seksuelt overgrep. Det betyr ikke nødvendigvis at man blir lagt i bakken med vold. Det er nok derfor disse hendelsene ikke kommer med i beregningene til voldtektsutvalget, men jeg vet ikke eksakt.
Sitat av DonTomaso
Jeg skylder på dem som på tross av statistikk, forskning, undersøkelser og ren fornuft fortsatt tror at "voldtektsproblemet" består av innvandrere som ligger i buskene, når det åpenbart er så mye mye mer omfattende enn det.
Vis hele sitatet...
politisk korrekthet er vel vårt folks største fiende
Sitat av mujahedning
politisk korrekthet er vel vårt folks største fiende
Vis hele sitatet...
Nei. Dumskap, fordommer, dogmer og motstand mot å innhente korrekt informasjon er mye verre.
folk er tilfredse i sine egne skapte virkeligheter og informasjon som kan være ubehagelig skyr de som pesten, alt for å beholde sitt sneversynte bilde av realiteten.
herregud, det er jo ingen som sier at det er greit at somaliere overfaller jenter ved akerselva i Oslo.
Men faktum er at overfallsvoldtekter kun er en liten andel av alle voldtekter som skjer.

De fleste voldtekter er faktisk blandt venner, og da tørr offeret stort sett aldri å anmelde det, fordi hun er redd for å ikke bli trodd og utstøtt fra vennegjengen.

At etniske Nordmenn skal ha så mye høyere seksuell moral enn innvandrere er bare piss, og en avsporing fra hele debatten.
Sist endret av lanze; 10. februar 2008 kl. 15:23.
Sitat av mujahedning
folk er tilfredse i sine egne skapte virkeligheter og informasjon som kan være ubehagelig skyr de som pesten, alt for å beholde sitt sneversynte bilde av realiteten.
Vis hele sitatet...
Hvem er sneversynt sa du? Jeg påstår at problemet med voldtekter og seksuelt misbruk er så uendelig mer omfattende enn at en drittsekk av en somalier voldtar kvinner i Oslo. Jeg ser at verden ikke er svart/hvitt og at det finnes mer sammensatte årsaker til at ting er som de er.

Du og dine mener problemet er "at det er mørkhudede i Norge", eller hvordan jeg nå skal tolke det du skriver om "multikulturalisme".
det kommer ned til verdisystemer og de er forskjellige i de forskjellige kulturelle omstendigheter individet måtte befinne seg i, jeg skylder ikke på mørkhudede.

jeg er enig i at det er mere sammensatte årsaker til denne situasjonen vi i dag befinner oss i og det er akkurat disse vi må gå i sømmene skal vi noensinne finne sannhet.

vi kan ikke la oss stoppe av "hat-regler"
Sist endret av mujahedning; 10. februar 2008 kl. 15:37.
I forkant av dette vil jeg bare si at jeg er verken rasist eller nazist eller noe som helst slags "ist" ok? Jeg bare baserer meg på fakta.

Angående dette med voldtekter og invandrere:

-Det er 230 000 ikke vestlige innvandrere i Norge! Kilde: SSB

-Det bor 4,7 millioner mennesker i Norge. Kilde: SSB

-I 2004 sto ikke vestlige innvandrere for nesten 65% av registrerte voldtekter i Oslo! Kilde: Politiet og Aftenposten

-I 2004 var det 150 registrerte voldtekter i Oslo Kilde: Politiet

Ok, nå må vi gjøre litt matte her:

65% av 150 = 97.5 Det vil si at av de 150 voldtektene som fant sted i Oslo i 2004 var 97.5 av de gjort av ikke vestlige innvandre.

Så skal vi finne ut hvor mye 97.5 er i prosent av 230 000:
-230 000 = 100%
-2300 = 1%

230 000 * X/100 = 97
2300 X = 97
/2300 /2300
X = 97 / 2300 = 0.042%

Det vil si at: På landsbasis utgjorde de 97 innvandrerene som voldtok, 0,042% av den ikke vestlige innvandrerbefolkningen.

De resterende 35% av voldtektene ble gjort av etniske nordmenn og øvrige innvandrere.
35% av 150 = 52,5.

Det bor 4,7 mill mennesker i norge, så tar vi minus 230 000 (som er ikke vestlige innvandrere) og da får vi 4.47 mill mennesker.

52,5 i prosent av 4470000

4470000 = 100%
44700 = 1 %

4470000 * X/100 = 52
44700 X= 52
/44700 /44700
X = 52 / 44700 = 0,001 %

0,001%(etn nordmenn og vestlige) VS. 0,042%(ikke-vestlige innvandrere)
Det vi si at det er en mye større del av ikke-vestlige innvandrere som voldtar enn nordmenn og dette kan ingen nekte på, sånn er det.

Det som heller burde diskuteres her er vel hva vi/samfunnet kan gjøre med dette problemet, som for eksempel og arrangere kurs?

Shoot me if im wrong!
Undik: regnestykket ditt er kanskje korrekt, men det virker som om de fleste i denne tråden er enige om at det er lettere for en jente å anmelde en voldtekt om den er utført at en ikke-vestlig innvandrer.
Sitat av lanze
Undik: regnestykket ditt er kanskje korrekt, men det virker som om de fleste i denne tråden er enige om at det er lettere for en jente å anmelde en voldtekt om den er utført at en ikke-vestlig innvandrer.
Vis hele sitatet...
Det kan godt være, men du må også tenke på at det er flere faktorer som spiller inn her.
På grunn av at det er såpass mange flere ikke-vestlige innvandrere som voldtar enn nordmenn og vestlige, så kan det selvsagt virke som at det er "lettere" å anmelde I-V Innvandrere. Jeg tror grunnen til dette er at voldtektene som er gjort av I-V Innvandrere ofte er av mye grovere grad enn andre (gruppe, stygg fysisk vold M.M). Og dermed blir de voldtektene sett på som mer "alvorlige" og derfor lettere anmeldt.

Men uansett bakgrunn; En drittsekk er en drittsekk!
Jeg vet ikke on det passer in her , men jeg føler trangen til å si det:

Det er høyere straff for penge forfalskning en voldtekt.

Jeg syntes det sier litt om hva som er høyest prioriert her i landet.
Undik; Problemet er at bare 100 personer, eller 0.042% umulig burde være grunnlaget for hva vi skal tillegge de resterende 230 000 ikke-vestlige av verdier, ansvar osv. Jeg reagerer voldsomt på de som måtte tenke å lage helhetlig innvandringspolitikk basert på slike små tall, de sier da overhodet ikke noe særlig opplysende om innvandringsbefolkningen generelt.
Sist endret av Kinseek; 15. februar 2008 kl. 17:56.
Sitat av Kinseek
Undik; Problemet er at bare 100 personer, eller 0.042% umulig burde være grunnlaget for hva vi skal tillegge de resterende 230 000 ikke-vestlige av verdier, ansvar osv. Jeg reagerer voldsomt på de som måtte tenke å lage helhetlig innvandringspolitikk basert på slike små tall, de sier da overhodet ikke noe særlig opplysende om innvandringsbefolkningen generelt.
Vis hele sitatet...
Jepp der er jeg 100% enig med deg. Jeg bare la fram fakta jeg slik at folk skulle slutte med pisspreik som "det er like mange normenn, du er rasist, du er nazi" osv. Så meningen med innlegget mitt var bare å informere og legge fakta på bordet slik at dirkusjonen kunne fortsette slik den var ment og ikke bare i tull.

Og jeg er helt ening med at det med helhetlig innvandringspolitikk! Vi driver da ikke med kollektiv avstraffelse?
Sitat av YeiYeo
Du skifter nok mening når en i DIN familie blir voldtatt av noen som ikke har noe i landet å gjøre.
Vis hele sitatet...
you go! om noen har vært på Buran i Trondheim etter midnatt, veit dere hva jeg snakker om.
er ikke kjent med Oslo, sikkert noen "farlige" områder der også.
forferdelig at de skal opføre seg slik
Kjenner ei som ble voldtatt da hun var 16 år gammel. Hun holdt det for seg selv, og anmeldte ikke voldtekstmannen. Den dag idag er hun 19 år, totalt ned-dopet på lukket avdeling på psyk (tredje året). Påvist hjerneskade, etter å ha fått i seg sterke nervemedisiner med alvorlige bivirkninger hun ikke tålte. Skjønner ikke at noen kan ha ett ødelagt liv på samvittigheten...
1. Regnestykket beviser at 99,958% av de ikkevestlige innvandrerne ikke voldtar.
2. Er tallene basert på antall gjerningsmenn eller antall anmeldte voldtekter? Hva hvis en gjerningsmann har gått fri og så voldtatt ti andre kvinner etterpå? Da blir jo regnestykket helt feil...
Sist endret av Sanne87; 18. februar 2008 kl. 23:31.
Regnestykke schmegnestykke. De aller fleste voldtekter blir aldri anmeldt, og det kan virke som det er de mer brutale voldtektene, der det i større grad kan bevises at det ble burkt tvang i ettertid, som anmeldes. Jeg kan nok tro at det i større grad er ikke-vestlige som står bak de mer brutale voldtektene, men jeg kjenner og/eller har snakket med mange som har blitt voldtatt av en kamerat på nachspiel e.l., uten å anmelde, og undersøkelser tyder på at dette er veldig utbredt. Voldtekter skjer hele tiden, og jeg har ingen tro på at ikke-vestlige står bak flertallet av dem, selv i Oslo.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av Sanne87
1. Regnestykket beviser at 99,958% av de ikkevestlige innvandrerne ikke voldtar.
2. Er tallene basert på antall gjerningsmenn eller antall anmeldte voldtekter? Hva hvis en gjerningsmann har gått fri og så voldtatt ti andre kvinner etterpå? Da blir jo regnestykket helt feil...
Vis hele sitatet...
Enig, men den store feilen i regnestykket er at den regner med like mange ikke vestlige innvandrere i resten av Norge som i Oslo. Det finnes veldig mange flere innvandrere i Oslo så da er det naturlig nok også flere kriminelle handlinger foretatt av innvandrere i Oslo. Dermed er ikke tallene sammenlignbare og man ender opp med veldig feile tall.

Argumentet er usunt pga minst et av premissene er usanne. Argumentet kan være logisk gyldig, men siden et er usunt har det ingen bevis verdi.
Har bare skumlest det som kommer foran meg, men la merke til regnestykket som er nevnt over her. En ting statistikkene ikke viser er hvor mange av de anmeldte voldtektene som er gjort av en og samme person. Det vil si at 97 voldtekter ble gjort av innvandrere, men dette trenger ikke å være 97 innvandrere. Tvert om, det kan være snakk om en person som har utført nærmere 10-15 voldtekter, noe som brått kan gjøre dette til 15 innvandrere totalt. 15 personer ut av alle de innvandrerne man finner i Oslo er i grunn ikke så mange.
Hva med ett nytt lovforslag, de som voldtar jenter skal selv bli voldtatt av et par røslige karer, ja
tenk deg hvilken prevantiv effekt.
Sitat av spetznaz
Enig, men den store feilen i regnestykket er at den regner med like mange ikke vestlige innvandrere i resten av Norge som i Oslo. Det finnes veldig mange flere innvandrere i Oslo så da er det naturlig nok også flere kriminelle handlinger foretatt av innvandrere i Oslo. Dermed er ikke tallene sammenlignbare og man ender opp med veldig feile tall.

Argumentet er usunt pga minst et av premissene er usanne. Argumentet kan være logisk gyldig, men siden et er usunt har det ingen bevis verdi.
Vis hele sitatet...
Enda en viktig feilfaktor i regnestykket, som gjør det enda mer skjevt: De fleste "ikke-vestlige-innvandrere" bor i Oslo øst/sentrum, der kriminaliteten er mye høyere også blant "innfødte" nordmenn (f.ex: i den gamle vennegjengen min fra ungdomsskolen/vgs er jeg den ENESTE "norske" som ikke har sittet inne minst en natt! (og det er til dels bare flaks)). Sammenlikner man kriminaliteten i mindre områder om gangen - f.ex. ut fra skoler, så skal jeg vedde mye på at ting jevner seg veldig ut.
Hvorfor diskuterer folk på grunnlag av så lite representative tall? Dette er tallene over antall anmeldte voldtekter, og tallet representerer anslagsvis 1 promille av voldtektene i norge årlig. Hørt om MØRKETALL?

På tide å spørre seg selv hvilken av voldtektene som blir anmeldt. I norge er nesten alle voldtekter utført av slekt eller nære (familie)venner, voldtekter som i all hovedsak ikke anmeldes. Overgrepsvoldtekter og nachspielvoldtekter er de som blir anmeldt, og disse er det liten tvil om at er minoritetene. Ergo blir det helt på tryne å med ett si at innvandrere voldtar så mye mer, de gjør det bare prosentvis oftere på en annen måte som plukkes opp av systemet. Om dere trenger kilde på dette får dere skrike ut, men regner med at de fleste har fått det med seg.

Og ja - at innvandrere står for det meste av denne bittelille andelen voldtekter kan jeg godt gå med på. Men disse 150 voldtektene er bare småtteri. Det finnes nok noen stakkarslige sjeler som blir voldtatt 150 ganger bare på et år.
Sist endret av Elefanten; 20. februar 2008 kl. 02:10.
Bare sånn rent teoretisk:

Hvis vi hadde fjernet alle ikke-vestlige innvandrere, hadde du følt deg tryggere på gata en sen lørdagskveld?
Hehe, for å være helt ærlig: ja. Desverre. Tror nok det har mye å gjøre med medias framstilling av "ikke-etniske nordmenn" og innvandrere med en annen hudfarge enn oss sjøl.

Jeg blir automatisk litt engstelig hvis jeg møter en mørkhudet i en bakgate. Ikke fordi jeg generelt har fordommer mot dem, men på grunn av medias omtale av utenlandske/mørkhudede voldtektsmenn.

Blir på samme måte hvis media hadde skrevet at flesteparten av voldtektene ble begått av folk med f.eks rødt hår. Jeg hadde blitt like engstelig hvis jeg hadde møtt en rødhåret mann i en mørk bakgate...
Jeg laget kun det regnestykket for å informere om hvordan tilstanden er, slik at vi skulle slippe flere tullete komentarer som ikke har noe med fakta og gjøre.
Jeg viste jo bare det at det er flere I.V. Innvandrere som voldtar (per person) enn etniske nordmenn og vestlige innvandrere.

Som jeg skrev: "0,001%(etn nordmenn og vestlige) VS. 0,042%(ikke-vestlige innvandrere)
Det vi si at det er en mye større del av ikke-vestlige innvandrere som voldtar enn nordmenn og dette kan ingen nekte på, sånn er det." (basert på de kilder som er tilgjengelige) SELV OM DET ER PROMILLER DET ER SNAKK OM!

Og regnestykket er regnet ut etter antall anmeldelser, (til Sanne87)
Sanne87, hadde også fått med seg at 99,958% av de ikkevestlige innvandrerne ikke voldtar! Det var jo også noe jeg prøvde å få frem.
P.S Den viser også at 99,999 % av etniske nordmenn og vestlige ikke voldtar.
Men, husk forholdet til befolkning.

Til Spetznaz og Atomet, det er ikke noe feil med regnestykket, for jeg har ikke tatt med bosted og slikt. Bare folketall/antall på begge sider.
Jeg skjønner godt hva dere mener med det dere skriver, derfor bestemte jeg meg for å lage dette:

Det bor c.a. 520 000 mennesker i Oslo Kilde
Det bor c.a. 81 000 I-V-Innvandrere i Oslo. Kilde
520 000 - 81 000 = 439 000 (antall nordmenn og vestlige)

-I 2004 sto ikke vestlige innvandrere for nesten 65% av REGISTRERTE voldtekter i Oslo! Kilde

-I 2004 var det 150 registrerte voldtekter i Oslo

65% av 150 = 97.5 Det vil si at av de 150 voldtektene som fant sted i Oslo i 2004 var 97.5 av de gjort av ikke vestlige innvandre.

97 personer utgjør 0,119% av 81 000 (anntal I.V. Innvandrere)
52 personer utgjør 0.011% av 439 000 (anntal nordmenn og vestlige)

Det vil si at:
I Oslo utgjorde de 97 innvandrerene som voldtok, 0,119% av den totale I.V. Innvandrer befolkningen (i Oslo).

Og at:

I Oslo utgjorde de 52 nordmenn og vestlige som voldtok, 0.011% av den totale nordmenn/vestlige befolkningen (i Oslo)

0,011%(etn nordmenn og vestlige) VS. 0,119%(ikke-vestlige innvandrere) ( I OSLO)


Her ser dere at forskjellen er faktisk større i Oslo enn på landsbasis.


Dette er ingenting å krangle på da dere ser at dette er kun basert på fakta.
Ja jeg vet at det er mange flere ting som spiller inn (mørketall OSV) men UANSETT så er dette basert på de statistikker og tall som er håndfaste og tilgjengelige.



1. Alle tall basert på SSBs befolkningsstatistikk per 1.1.2007.
2. Statistiske opplysninger om innbyggere med innvandrerbakgrunn er pr 1.1.2006.
3. SSB 2007
Ministry of Love
sptz's Avatar
Du skjønte vist ikke at det bor færre ikke vestlige i resten av Norge. Som jeg sa, regnestykket ditt er logisk gyldig, men det er usunt. Pga det bor flere ikkevestlige i Oslo en i resten av landet. Dermed får man feil tall når ekstrapolerer tallene for Oslo på den totale befolkningen.
Selvsagt er andelen større her i oslo enn generelt i landet. Jeg kan faktisk gjøre en undersøkelse her og nå, som viser at 100% av nordmenn aldri har voldtatt noen, og jeg kan gjøre en undersøkelse som viser at 100% av innvandrere er kriminelle, og jeg kan gjøre en undersøkelse som vil vise at 100% av innvandrere enten har jobbet eller jobber i forsvaret. Alle de undersøkelsene er naturligvis helt på trynet, men det er ikke værre enn å spørre rett person, og si at denne personen er representativ for alle.

Videre - en større prosentandel av innvandrerbefolkningen (IV) VIL være kriminelle, ha voldtatt osv (dvs når vi ikke tar hensyn til mørketall), enn av befolkningen som helhet. Hvorfor? Jo, av den enkle grunn at en veldig veldig stor andel av dem bor i f.ex. Oslo øst eller andre "dårlige strøk", der det generelt er lettere å få seg feil venner enn ellers, og dermed ender folk lettere med å få litt rulleblad. På samme måte er det nok større sjanse for at en som bor på Frogner vil være innblandet i hvitsnippkriminalitet, enn en som bor på Tveita.

Det du må gjøre for å få mer reelle tall for slikt som dette, er å starte med å velge et område som er ganske homogent sosioøkonomisk. DERETTER kan du sjekke hvor mange av de som bor der som har rulleblad/et.c, og hvilken bakgrunn de måtte ha. Gjør du det den veien, så skal jeg love deg at du får tall som er både mye mer reelle, og du vil også se at kriminalitet vil være mer jevnt fordelt på IV innvandrere og resten.
Regnestykket stemmer jo perfekt mtp registrerte voldtekter og hvor stor andel av disse som utføres av ikke-vestlige innvandrere.

Det jeg ikke har fattet helt er dog hvilken relevans dette har for noe som helst? 150 voldtekter er jo absolutt ingenting. Om jenter skal være redd for noe bør det være å være med vennekrets/familie - den prosentvise sjansen for å bli voldtatt her er jo mange ganger så stor som den er når de går forbi en pakistaner på vei hjem på lørdagskvelden.

For å skape reelle tall må man utføre spørreundersøkelser, politiet sine tall er i denne sammenhengen helt ubrukelig til annet enn å svartemale innvandrere.
Sitat av [GC/Betater]
Stemmer det at de (ikke alle) som feks. får 21års fengsel, slipper ut lenge før tiden? Eller er det bare "oppskrytt"
Vis hele sitatet...
Som du sikkerrt vet, er et fengselsår bare 9 måneder. Det blir jo bare 15 og litt mer enn et halvt år. Har hørt at folk slippper ut tidlig pågrunn av "god oppførsel" Og at bnorske fenlser er oppfylte, og folk slipper lett ut pga det. Vet ikek hvor mye av dette som er sant men...
Sitat av Elefanten
150 voldtekter er jo absolutt ingenting.
Vis hele sitatet...
150 voldtekter er akkurat ganske nøyaktig 150 for mange.
Voldtekter, på lik linje med mord og tortur, er forferdelige greier som de aller fleste gjerne skulle være foruten. Hadde jeg sittet her med en knapp som kunne forårsake at det slikt sluttet å komme, så hadde jeg trykket på den. Denne knappen finnes ikke, og jeg tror vi er kvitt dette problemet når det ikke er mennesker igjen på jorden. Uansett om vi hadde innført evig tortur og pinsler som straff for mennesker som.. vel, torturerer og sånt, så hadde vi ikke blitt kvitt de. Slike handlinger har ikke noe særlig med rasjonell tenking og konsekvensvurdering å gjøre, og derfor hjelper det relativt lite å skjerpe konsekvensene! Poenget er ikke at straffeforfølgingen skal oppheves, men at det hjelper relativt lite skjerpe de.
Det som faktisk kan hjelpe er litt innsikt å kunnskap om for eksempel voldtektsmenn (og kvinner). Det er i grunn en truisme at en person, som befinner seg i et ødeleggende og destruktivt miljø (som i et krigsrammet land for å ta en ekstrem), vil selv utvikle en grad av antisosial atferd. Derfor er det også ikke bare sannsynlig, men forventet, at voldtekter vil begås av flyktninger fra i.e. Somalia i hyppigere grad, enn folk som er født og oppvokst i bomullstilværelsen Norge! Isteden for å dra frem pisken for å tvinge ned denne statistikken, er det bedre å slukke brannen fra bunnen av, ved å hjelpe de som lenge har vært miljømessig vanskeligstilte.

Men la meg understreke at straffeforfølgelsen ikke skal bort, det hjelper bare fint lite å skjerpe. Alt jeg vil, er bare å få folk til å reflektere litt, selv om de flestes første reaksjon er ”kastrer jæværn”
Sist endret av Gud; 21. februar 2008 kl. 19:50.
Sitat av spetznaz
Du skjønte vist ikke at det bor færre ikke vestlige i resten av Norge. Som jeg sa, regnestykket ditt er logisk gyldig, men det er usunt. Pga det bor flere ikkevestlige i Oslo en i resten av landet. Dermed får man feil tall når ekstrapolerer tallene for Oslo på den totale befolkningen.
Vis hele sitatet...
Du har jo tydeligvis ikke sjønt det jeg skrev. I det siste regnestykket gikk jeg ut i fra Oslo, og Oslo alene. Det vil si at alt er regnet ut etter folketall, innvandrere voldtekter og så videre i OSLO! Les før du svarer!

Og til Atomet: Det du sier der gidder jeg ikke å svare på engang. Dette er tall som kommer fra SSB og Politiet.

Sitat av Elefanten
Regnestykket stemmer jo perfekt mtp registrerte voldtekter og hvor stor andel av disse som utføres av ikke-vestlige innvandrere.
Vis hele sitatet...
Takk skal du ha, for det var akkuratt der jeg prøvde å få frem, og det av EN grunn. At folk skulle slutte å spekulere og mase og anta. Her har man tall og forholde seg til!

Sitat av Sanne87
150 voldtekter er akkurat ganske nøyaktig 150 for mange.
Vis hele sitatet...
Enig!
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av undik
Du har jo tydeligvis ikke sjønt det jeg skrev. I det siste regnestykket gikk jeg ut i fra Oslo, og Oslo alene. Det vil si at alt er regnet ut etter folketall, innvandrere voldtekter og så videre i OSLO! Les før du svarer!

Og til Atomet: Det du sier der gidder jeg ikke å svare på engang. Dette er tall som kommer fra SSB og Politiet.



Takk skal du ha, for det var akkuratt der jeg prøvde å få frem, og det av EN grunn. At folk skulle slutte å spekulere og mase og anta. Her har man tall og forholde seg til!



Enig!
Vis hele sitatet...
Jeg håper virkelig du nå kan sitere hvor jeg sier at ditt regnestykke over OSLO er feil... Jeg gjentar bare at tallene for Oslo ikke sier noe særlig om hvordan det ligger ann i resten av landet og hvordan totalen faktisk vil arte seg. Så Oslo er irrelevant i denne sammenhengen selv om du kan bevise at den prosentvise andelen av innvandrere som blir dømt for voldtekt er større en andelen hvite.
150 anmeldte voldtekter. Av totalt anslagsvis 8-16 000 årlig på landsbasis, med andre ord kanskje så lite som 1%, og disse er nesten utelukkende overfallsvoldtekter.

At dere sitter å regner ut "hvit vs farget"-sjans for voldtekter på grunnlag av dette er like idiotisk som om jeg skulle sitte å si at 95% av de som røyker hasj i norge er etniske nordmenn bare fordi dette gjelder i vennekretsen min.

Tallene som er her er UBRUKELIGE, mer ubrukelige enn antagelser og spekulasjoner i mine øyne.

Ikke bare er tallene kun fra en type voldtekter som hører til de sjeldne (sammenlignet med voldtekt innenfor nære relasjoner), det er også tall fra anmeldte voldtekter. Hvorfor ikke dømte? Fordi det ikke gir grunnlag til å komme med svartemaling av innvandrere?

Jenter anmelder voldtekt i hytt og pine, er en grunn til at disse anmeldelsene (desverre) ikke taes seriøst lenger.
Sitat av Cyberblack
Jeg tror ikke noen av oss her på forumet kan forestille oss hvordan det kan være å bli voldtatt.
Vis hele sitatet...
Joda, jeg vet hvordan det føles å bli voldtatt. Man føler seg verdiløs, krenket, skitten, sint, frustrert, redd og liten.
Jeg anmeldte det ikke, av flere grunner. Jeg ble dopet ned på alkohol og antakelig vis noe annet jeg drakk. Husker at jeg sa nei flere ganger, og senere bare bruddstykker hvor jeg blir holdt fast. Var 14 år den gangen, så min sexdebut var ikke akkurat det man kan kalle romantisk.

Men det jeg skal fram til her, er at det finnes store, svarte mørketall. Jeg vet om flere som sier de har blitt voldtatt, kun en av de har anmeldt forholdet. Vi jenter er flinke til å "fortrenge" ting og holde ting for oss selv.

Og de kommentarene om at alle jenter blir horete og lette på tråden i fylla... Et nei er et nei, og ikke kanskje eller okay da. Alt for mange gutter/menn har problemer med å forstå det. Og det at vi kles oss i miniskjørt og utringet topp bå byen betyr ikke at det er vår egen skyld at vi blir voldtatt, selv om mange jenter er eksperter på å ha skyldfølelse osv etter en voldtekt. Sannheten er at dersom vi ikke har sagt klart JA, så VIL vi egentlig ikke. Dere prater om at jenta må si klart nei osv. Virker ikke jenta overivrig så er hun antakeligvis ikke det heller.

Jeg synes det er for jævlig at vi ikke kan gå alene i byen og føle oss trygge på kveldstid.
Og jeg synes vi må ha lov til å si nei uten å bli kalt ei prippen luremus.
Jeg syntes deler av denne diskusjonen begynner å utarte seg usakelig, men jeg svarer alikevell .
Faktum er at dersom en med minnoritetsbakgrunn forgriper seg på en gutt/jente blir den personen stemplet av mange som " En jævela kriminell svarting". Dersom en nordmann skulle forgripe seg sexuelt på noen vil han/hun på en måte bli mildere mottatt av media nettop fordi han/hun er Norsk.

Jeg er forsåvidt enig i at dersom en innvandrer blir funnet skylldig i grov voldtekt burde han/hun sendes tilbake til sitt hjemland. Men ser man i perspektiv på hva en etnisk nordmann DA vil få som straff blir det jo som kong Salomo og Jørgen hattemaker: En innvandrer vil da bli send tilbake til et hjemland som kanskje er ødelagt av krig og elendighet hvor denne personen muligens ikke har noen sjanse til å overleve. Mens nordmannen som blir funnet skylldig kanskje får et par år i norske "hotelfenseler" med tv på rommet, god mat, mulighet for utdanning OSV....

Jeg mener det blir dumt å diskutere om det er de "svarte" eller de "hvite" som er værst ettersom jeg føler det likegylldig om overgriperen er 100% norsk eller ikke. En voldtekt er og blir en voldtekt!
Sanne87: Er enig med alt du skriver der - utenom dette med at man må si "klart ja".

Ta f.eks det å skulle ut å drikke. Kanskje har en kompis lite penger og har planer om å være hjemme, men jeg lufter forslaget et par ganger. Sier gjerne han kan få et par pils gratis, og reklamerer litt med å fortelle at det blir kanonkult. Om han tar imot det ferdigfyllte glasset og begynner å drikke har jeg på ingen måte tvunget han til noe som helst.

På samme måte som at hvis du sier du egentlig ikke vil hoppe i høyet med meg pga ditten og datten, hvorpå jeg forteller deg hvordan det hadde blitt, og kommer med noen slibrige antydnigner. Om det da utarter seg uten at du ved noe tidspunkt stopper det har jeg ikke voldtatt deg enda jeg ikke har en skriftlig kontrakt på at du samtykker, har jeg vel?

Om dette hadde skjedd i fylla - og du våknet og angret dagen etter, så hadde du fortsatt ikke vært offer for voldtekt, kun din egenhendig nedsatte dømmekraft. Jenter må si NEI til sex om de ikke vil ha det.

Denne utrolig "løse" definisjonen på voldtekt er kanskje grunnen til at anmeldte voldtekter ikke blir tatt seriøst av politiet og hennlegges uten engang å innkalle vitner? Når jenter mener de kan anmelde fordi de hadde sex, men "egentlig ikke ville" - uten å gi uttrykk for det - er det ikke så rart.
Sist endret av Elefanten; 22. februar 2008 kl. 01:34.
Sitat av undik
Og til Atomet: Det du sier der gidder jeg ikke å svare på engang. Dette er tall som kommer fra SSB og Politiet.
Vis hele sitatet...
De rene tallene stemmer fint de, ingen som sier noe imot det, problemet er bare at du ikke helt skjønner et par ting:

a) hvor lett det er å manipulere statistikk til å si det man vil
b) hvis man vil få et nogenlunde relevant og korrekt inntrykk av en slik statistikk, så må man ta hensyn til alle faktorene som er med, og når du da tar et tall fra en befolkningsgruppe der noe sånt som 90% bor på oslo øst, så er det (ok - BURDE være... men det er visst ikke så lett å skjønne...) ganske selvsagt at du også må sammenlikne det med andre tall fra oslo øst. Ellers blir det som å sammenlikne epler og plommer.

Elefanten: Jo, hvis du burde ha skjønt at hun hadde nedsatt dømmekraft, så kunne det helt klart ha vært voldtekt.
Sitat av Sanne87
Jeg synes det er for jævlig at vi ikke kan gå alene i byen og føle oss trygge på kveldstid.
Og jeg synes vi må ha lov til å si nei uten å bli kalt ei prippen luremus.
Vis hele sitatet...
Luremus sier man til de som hinter til sex, men vil ikke. Og det er det som har ledet til mange voldtekter. De synes det er morsomt å få gutter kåte, men vil ikke gjøre noe mer.. Jeg sier ikke at ALLE jenter er sånn, og at de alltid har skylda, men det er sånn i noen tilfeller.

En annen ting.. Flere jenter jeg kjenner som har blitt "playet" altså, trodde gutten likte dem, og lå med dem, HELT frivillig. Og etterpå anmeldte de gutten, fordi de følte seg såret, og da for voldtekt. Igjen, gjelder LANGT ifra alle, og jeg føler med de som blir voldtatt, men folk som anmelder fordi de blei "playet" kan dra langt pokkervold. Går litt offtopic her, men dere skjønner poenget? (Er forøvrig STERKT imot at gutter "player" og lurer jenter til å tro at de liker dem.. Men å ta det til retten er ikke rette veien.)
Jeg er helt enig med deg i at man absolutt ikke skal anmelde noen for voldtekt fordi man føler seg snurt/såra, whatever. Det er, som du sier, ikke veien å gå. Jeg synes heller ikke man kan anmelde noen for voldtekt dersom det var helt frivillig, men at man angrer etterpå.

Og jeg synes, selv om man kanskje har rota litt på forhånd og gutten vil gå videre, at jenta fortsatt har lov til å si nei. Respekterer ikke gutten det, synes jeg det er helt riktig å anmelde det dersom det ender med voldtekt. Det er lov å bruke hue vettu, selv om man i utgangspunktet er full og dum.

Alkohol er forsåvidt ingen unnskyldning, bare så det er sagt

Sitat av Elefanten
Sanne87: Er enig med alt du skriver der - utenom dette med at man må si "klart ja".

Ta f.eks det å skulle ut å drikke. Kanskje har en kompis lite penger og har planer om å være hjemme, men jeg lufter forslaget et par ganger. Sier gjerne han kan få et par pils gratis, og reklamerer litt med å fortelle at det blir kanonkult. Om han tar imot det ferdigfyllte glasset og begynner å drikke har jeg på ingen måte tvunget han til noe som helst.

På samme måte som at hvis du sier du egentlig ikke vil hoppe i høyet med meg pga ditten og datten, hvorpå jeg forteller deg hvordan det hadde blitt, og kommer med noen slibrige antydnigner. Om det da utarter seg uten at du ved noe tidspunkt stopper det har jeg ikke voldtatt deg enda jeg ikke har en skriftlig kontrakt på at du samtykker, har jeg vel?

Om dette hadde skjedd i fylla - og du våknet og angret dagen etter, så hadde du fortsatt ikke vært offer for voldtekt, kun din egenhendig nedsatte dømmekraft. Jenter må si NEI til sex om de ikke vil ha det.

Denne utrolig "løse" definisjonen på voldtekt er kanskje grunnen til at anmeldte voldtekter ikke blir tatt seriøst av politiet og hennlegges uten engang å innkalle vitner? Når jenter mener de kan anmelde fordi de hadde sex, men "egentlig ikke ville" - uten å gi uttrykk for det - er det ikke så rart.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig med deg, og poenget mitt var ikke at det skal stå et klart og tydelig JA i panna på jenta, men at begge parter må være sikre på at den andre faktisk har lyst og, ikke minst, at en selv har lyst.

Det skal så lite til for at en blir stempla som voldtektsforbryter, så det er liten vits å pushe på og mase og bli sur og kanskje til og med true for å få seg et ligg.
Pushe, mase og å bli sur er fullt lovlig! Truer man derimot har man plutselig beveget seg over i voldtektsland.

Hvis jeg blir sur og jenten gir etter for å ikke ødelegge vennskap e.l er det fortsatt ikke voldtekt. Det er KUN voldtekt når man har truet seg til sexen fysisk eller psykisk. Mase, være pushy osv kan man gjøre så mye man vil, om man gjør noe ulovlig i den forstand er det sjikanering.

Og nei, jeg prøver på ingen måte å legitimere disse tingene. Noe sånt hadde vært helt på trynet og totalt patetisk, det eneste jeg vil fram til er at for at det skal være en voldtekt må et par enkle kriterier være oppfylt.
Sitat av Atomet
De rene tallene stemmer fint de, ingen som sier noe imot det, problemet er bare at du ikke helt skjønner et par ting:

a) hvor lett det er å manipulere statistikk til å si det man vil
b) hvis man vil få et nogenlunde relevant og korrekt inntrykk av en slik statistikk, så må man ta hensyn til alle faktorene som er med, og når du da tar et tall fra en befolkningsgruppe der noe sånt som 90% bor på oslo øst, så er det (ok - BURDE være... men det er visst ikke så lett å skjønne...) ganske selvsagt at du også må sammenlikne det med andre tall fra oslo øst. Ellers blir det som å sammenlikne epler og plommer.
Vis hele sitatet...
a) Greit det, da utfordrer jeg deg til å manipulere statistikken min slik at den blir annerledes, bare ved å bruke relevante tall fra sikre kilder!

b) Javel? Da får du prøve å regne/finne ut alle de ukjente faktorene (som ingen vet hva er).. Du kan da ikke bruke faktorer som ikke er tallsatt i et regnestykke? Det blir en umulig ligning det.
Sist endret av undik; 22. februar 2008 kl. 16:32.
Sitat av undik
a) Greit det, da utfordrer jeg deg til å manipulere statistikken min slik at den blir annerledes, bare ved å bruke relevante tall fra sikre kilder!

b) Javel? Da får du prøve å regne/finne ut alle de ukjente faktorene (som ingen vet hva er).. Du kan da ikke bruke faktorer som ikke er tallsatt i et regnestykke? Det blir en umulig ligning det.
Vis hele sitatet...
Om man har for mange ukjente faktorer i et regnestykke til at det er brukanes til noe som helst er det kanskje best å la det ligge?

Blir som å prøve å regne ut hvor mange epletrær det er i norge ved å telle i hagen.
Sitat av Elefanten
Om man har for mange ukjente faktorer i et regnestykke til at det er brukanes til noe som helst er det kanskje best å la det ligge?

Blir som å prøve å regne ut hvor mange epletrær det er i norge ved å telle i hagen.
Vis hele sitatet...
For å lage et utgangspukt for resten av faktorene?
Sist endret av undik; 23. februar 2008 kl. 18:56.