Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  468 40447
Sitat av Jani_
La nå kvinner få gjøre hva de vil.
Vis hele sitatet...
Så lenge det bevisst ikke brukes som en form for prevansjon?

Jeg selv er for selvbestemt abort.
Har man særdeles dårlige muligheter, det være økonomisk eller livstil, så synes jeg kvinnen/paret skal få lov til å bestemme selv.
At et barn vokser opp med foreldre eller forelder som er totalt uskikket (fx for unge) til ansvaret, mener jeg er MYE verre enn å ta et liv som ikke engang er påbegynt (såvidt jeg er klar over, selvfølgelig).

Pro choice, så lenge det ikke utføres som prevensjon.

(Leste ikke hele tråden, så mulig jeg overtreder copyright)
Er jeg den eneste her som setter et en uke gammelt embryos "liv" på lik linje med en flekk på lakenet?
Sitat av max-mekka
I mine øyne ville det vært svært rart å dra til sykehuset for å ta abort, bare for prevansjonens skyld. Da ville en angrepille, kondomer eller annet normalt prevensjonsmiddel vært mer rellevant vel? At folk bruker abort som en form for prevensjon kanjeg ikke forstå, og jeg tror heller ikke at det er mange som gjør det.
Vis hele sitatet...
Eh, angrepille må man ta innen 42 timer etter at man har hatt sex, og er veldig farlig å bruke, det er en stor påkjenning for kroppen.
Kondomer kan sprekke, uten at man merker det. P-pillen kan svikte, (kan ha blitt tatt uregelmessig, samtidig som diaré, oppkast, penicillin og reisesyketabletter fjerner mye av pillens effekt. Samme gjelder minipille.) P-sprøyte er risikofyllt, noen imunforsvar frastøter hormonene uten at personen som tar pillen vet om det, før man er gravid.

Abort er siste utvei.
Dessuten slår ikke graviditeten ut på graviditetstester før det har gått noen uker, i noen tilfeller noen måneder og en sjelden gang i blandt aldri.
Da er det for sent å fikse kondomen som sprakk, p-pillen som sviktet, spiralen som var skjeiv eller sprøyten som ble frastøtt av kroppen, og angrepille har ikke noen som helst funksjon. Annet enn å gjøre deg skjelven, kvalm, hodepine, oppkast, underlivsblødninger og muligens skade fosteret.
Sitat av GothQueen
Eh, angrepille må man ta innen 42 timer etter at man har hatt sex, og er veldig farlig å bruke, det er en stor påkjenning for kroppen.
Kondomer kan sprekke, uten at man merker det. P-pillen kan svikte, (kan ha blitt tatt uregelmessig, samtidig som diaré, oppkast, penicillin og reisesyketabletter fjerner mye av pillens effekt. Samme gjelder minipille.) P-sprøyte er risikofyllt, noen imunforsvar frastøter hormonene uten at personen som tar pillen vet om det, før man er gravid.

Abort er siste utvei.
Dessuten slår ikke graviditeten ut på graviditetstester før det har gått noen uker, i noen tilfeller noen måneder og en sjelden gang i blandt aldri.
Da er det for sent å fikse kondomen som sprakk, p-pillen som sviktet, spiralen som var skjeiv eller sprøyten som ble frastøtt av kroppen, og angrepille har ikke noen som helst funksjon. Annet enn å gjøre deg skjelven, kvalm, hodepine, oppkast, underlivsblødninger og muligens skade fosteret.
Vis hele sitatet...
Du sier jo egentlig det samme som jeg sier da? At abort vil være siste utvei, altså et svært unormalt prevensjonsmiddel. Jeg vil ikke engang kalle abort et prevensjonsmiddel. (Prevensjonsmiddel kommer fra ordet prevent = unngå) Altså unngå å bli gravid, ikke "kurere" graviditeten.
Sitat av max-mekka
Du sier jo egentlig det samme som jeg sier da? At abort vil være siste utvei, altså et svært unormalt prevensjonsmiddel. Jeg vil ikke engang kalle abort et prevensjonsmiddel. (Prevensjonsmiddel kommer fra ordet prevent = unngå) Altså unngå å bli gravid, ikke "kurere" graviditeten.
Vis hele sitatet...
Jeg bare påpekte hvor "lett" det er å være skikkelig uheldig.
Det som "bekymrer" meg litt, er regelen som sier at det må gjøres innen de første 12 ukene.
Jeg synest det er hårreiende at noen har komt på at om man gjør det innen de 3 første mnd, er alt i orden.

Hva som defineres som "et liv" her da? Jeg mener selv at livet blir til de første dagene når sædcellen forplantes i egget til kvinnen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hyys
Det som "bekymrer" meg litt, er regelen som sier at det må gjøres innen de første 12 ukene.
Jeg synest det er hårreiende at noen har komt på at om man gjør det innen de 3 første mnd, er alt i orden.

Hva som defineres som "et liv" her da? Jeg mener selv at livet blir til de første dagene når sædcellen forplantes i egget til kvinnen.
Vis hele sitatet...
Uhm? Det er jo ei avveining mellom dei ulike interessene. 3 månader er nok til at dei aller aller fleste vil ha oppdaga graviditet uansett kor uventa det er, samtidig som fosteret ikkje har utvikla kognitive evner.

Om du definerer at livet oppstår i det sædcelle møter eggcelle så må ein etter mi meining sidestille bruk av p-piller og abort. Dessuten er det relativt sett stor andel av svangerskap som ender heilt naturleg i løpet av dei første vekene, utan at kvinna nokonsinne blir klar over det. Så den definisjonen blir kunstig for meg.
Sitat av vidarlo
Om du definerer at livet oppstår i det sædcelle møter eggcelle så må ein etter mi meining sidestille bruk av p-piller og abort.
Vis hele sitatet...
Er fullstendig enig med deg i alt du sier, men skjønner ikke helt denne setningen. Hva mener du med at p-piller kan sammenliknes med abort? P-piller gjør jo at eggcella ikke blir befruktet så vidt jeg veit? Da skapes det jo ikke noe liv?
Selvbestemt abort er bra, men jeg synes jentene kunne fått litt oppfølging i ettertid. Det er ikke alle som tar det like lett, og så er det noen som bruker det som prevansjon. Begge deler er like fælt.
Jeg er for, hvis ikke hadde jeg vært far i en alder av 16. For selvbestemt abort!
For abort. La folk få ta det valget selv
Sitat av vidarlo
Uhm? Det er jo ei avveining mellom dei ulike interessene. 3 månader er nok til at dei aller aller fleste vil ha oppdaga graviditet uansett kor uventa det er, samtidig som fosteret ikkje har utvikla kognitive evner.

Om du definerer at livet oppstår i det sædcelle møter eggcelle så må ein etter mi meining sidestille bruk av p-piller og abort. Dessuten er det relativt sett stor andel av svangerskap som ender heilt naturleg i løpet av dei første vekene, utan at kvinna nokonsinne blir klar over det. Så den definisjonen blir kunstig for meg.
Vis hele sitatet...
OK! Så du mener at sålenge fosteret ikke har utviklet kognitive evner, kan det heller ikke defineres som et liv?
OG vil du påstå at det er riktig å si at et foster utvikler kognitive evner helt bestemt etter 3 mnd?
Det er helt idiotisk, og det trenger selv ikke du kverrulere på, at man har satt en bestemt tid, hvor det ifølge norske lover skal være lov å ta abort. Etter mitt syn, er det enten abort, eller ikke, uavhengig hvor langt det har komt både i den kognitive utviklingsprosessen og den fysiske utviklingen.

Et videre argument, vil være at mange faller tilbake på abort som en alternativ og reddende prevansjon. Selv kjenner jeg en jente som har tatt over 10 aborter! Hun går ikke på p-pille fordi det "fucker" til hormonene hennes og hun er en råtass på one night stands. Det er komplett uetisk. Nok om henne.

Jeg vil faktisk komme med den sterke påstand at faktisk; adopsjon er et bedre alternativ.

Til informasjon tar "prosessen" (!) når sædcellen går i egget og skal lage liv opptil flere dager. (ca 72 timer mener jeg) Avdi grunner kan man ta angrepillen innen 72 timer (joda, jo før jo bedre).
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hyys
OK! Så du mener at sålenge fosteret ikke har utviklet kognitive evner, kan det heller ikke defineres som et liv?
OG vil du påstå at det er riktig å si at et foster utvikler kognitive evner helt bestemt etter 3 mnd?
Det er helt idiotisk, og det trenger selv ikke du kverrulere på, at man har satt en bestemt tid, hvor det ifølge norske lover skal være lov å ta abort. Etter mitt syn, er det enten abort, eller ikke, uavhengig hvor langt det har komt både i den kognitive utviklingsprosessen og den fysiske utviklingen.
Vis hele sitatet...
Såpass minimale kognitive evner at du neppe kan snakke om følelser eller evne til å leve utanfor magen på mora. Det er mao. ikkje i nærheten av istand til sjølvstendig liv.

Grensa kunne sikkert vore flytta ±1 måned uten vesentlige argument, men ein plass på ein settje grensa. Den grensa er sett ved 3mnd, og eg synst det er ei grei avveining mellom mora sin sjans til å oppdage uønska graviditet og hensynet til utviklinga av fosteret. Dersom du ikkje ser forskjell på eit 12 veker gammalt foster og eit 6 månader gammalt foster bør du muligens lese litt meir i naturfagboka i 9. klasse.

Eg kverulerer ikkje på tidspunktet, eg seier mi meining om kvifor det verkar som eit fornuftig tidspunkt. Det er du som kverulerer på det punktet.
Sitat av hyys
Et videre argument, vil være at mange faller tilbake på abort som en alternativ og reddende prevansjon. Selv kjenner jeg en jente som har tatt over 10 aborter! Hun går ikke på p-pille fordi det "fucker" til hormonene hennes og hun er en råtass på one night stands. Det er komplett uetisk. Nok om henne.
Vis hele sitatet...
Javel. Poenget er? Du vil alltid finne slike personer, men dei er ikkje spesielt mange, og det er kanskje betre enn at ho hadde enda opp med ti ungar som ho neppe hadde hatt ressursar til å ta seg av?
Sitat av hyys
Jeg vil faktisk komme med den sterke påstand at faktisk; adopsjon er et bedre alternativ.

Til informasjon tar "prosessen" (!) når sædcellen går i egget og skal lage liv opptil flere dager. (ca 72 timer mener jeg) Avdi grunner kan man ta angrepillen innen 72 timer (joda, jo før jo bedre).
Vis hele sitatet...
Adopsjon er ikkje alltid eit betre alternativ for alle. For dei som vil, så er det eit alternativ.

Og definer "lage liv". Er det synd å runke? Du ødelegger jo potensielt milliarder av sjanser til liv...

Igjen; abort er *FRIVILLIG*. At du vil tvinge di meining på andre ut frå dine meininger meiner eg blir feil, på linje med at andre ikkje skal tvinge si meining på deg. Difor har vi rett til SJØLVBESTEMT abort, innanfor visse grenser. Grensene er ei avveining mellom samfunnet sine interesser og enkeltindividet sine interesser.
Sitat av vidarlo
Såpass minimale kognitive evner at du neppe kan snakke om følelser eller evne til å leve utanfor magen på mora. Det er mao. ikkje i nærheten av istand til sjølvstendig liv.

Grensa kunne sikkert vore flytta ±1 måned uten vesentlige argument, men ein plass på ein settje grensa. Den grensa er sett ved 3mnd, og eg synst det er ei grei avveining mellom mora sin sjans til å oppdage uønska graviditet og hensynet til utviklinga av fosteret. Dersom du ikkje ser forskjell på eit 12 veker gammalt foster og eit 6 månader gammalt foster bør du muligens lese litt meir i naturfagboka i 9. klasse.

Eg kverulerer ikkje på tidspunktet, eg seier mi meining om kvifor det verkar som eit fornuftig tidspunkt. Det er du som kverulerer på det punktet.

Javel. Poenget er? Du vil alltid finne slike personer, men dei er ikkje spesielt mange, og det er kanskje betre enn at ho hadde enda opp med ti ungar som ho neppe hadde hatt ressursar til å ta seg av?

Adopsjon er ikkje alltid eit betre alternativ for alle. For dei som vil, så er det eit alternativ.

Og definer "lage liv". Er det synd å runke? Du ødelegger jo potensielt milliarder av sjanser til liv...

Igjen; abort er *FRIVILLIG*. At du vil tvinge di meining på andre ut frå dine meininger meiner eg blir feil, på linje med at andre ikkje skal tvinge si meining på deg. Difor har vi rett til SJØLVBESTEMT abort, innanfor visse grenser. Grensene er ei avveining mellom samfunnet sine interesser og enkeltindividet sine interesser.
Vis hele sitatet...
1: Å se forskjellen på et 3 mnd foster og et 6 mnd, skulle jeg muligens klart! Men det er så langt fra det vi snakker om så man kan få det! Jeg har aldri påstått at det ikke er forskjell på dem! Jeg har bare konkludert at fosteret er og blir definert som et liv, uavhengig om hvor lenge det har lagt i magen på moren!

2: Ja, det er synd å runke (om vi er enige i at ordet "synd" er et religiøst utrykk) MEN det tar ikke et liv! Det er bare celler! Uten egget blir det ikke liv! Gosh, kanskje du burde spørre faren din om han kan fortelle deg historien om "bien og blomsten". Det gjør han garantert!

Jeg er imot abort. Jeg er ikke imot å forhindre graviditet med prevansjon! Men når først livet er skapt, vil jeg kalle det å "ta et liv" om man skraper det bort hos legen. Så jeg skal være så klar som jeg bare klarer:

Vil du kalle en abort for noe annet enn å ta et liv? Og hvorfor i helvete skal man bagatellisere abort, bare fordi det ikke er blitt et komplett menneske enda?

Edit: Da kan man like gjerne slakte alle som ikke har to bein eller to armer også da? Eller kanskje dem som er psykisk utviklingshemmet og ikke har "normale" kognitive evner som du sier.

Edit2: Jepp, satt det litt på spissen, for å fremme mitt poeng! Abort=ta et liv, man egentlig ikke har rett til!
Sist endret av hyys; 28. januar 2008 kl. 19:57.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Jeg er for abort til fosteret er 16 år. På den måten kan man vite om avkommet ble no tess før man evt. kvitter seg med det. Skulle også få bukt med ulydighet i tenårene.
Jeg tror mange her som argumenterer for at "det er et liv uansett dager, siden cellene smelta saman" baserer mer på religion/overbevisning, og lignende. Så har vi jo den parten som påstår det berre er ein "celleklump", så da gjør det saken mindre "gale"
Sitat av [GC/Betater]
Jeg tror mange her som argumenterer for at "det er et liv uansett dager, siden cellene smelta saman" baserer mer på religion/overbevisning, og lignende. Så har vi jo den parten som påstår det berre er ein "celleklump", så da gjør det saken mindre "gale"
Vis hele sitatet...
Om det er tilfellet, er jo trossalt bare jeg en celleklump også!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hyys
1: Å se forskjellen på et 3 mnd foster og et 6 mnd, skulle jeg muligens klart! Men det er så langt fra det vi snakker om så man kan få det! Jeg har aldri påstått at det ikke er forskjell på dem! Jeg har bare konkludert at fosteret er og blir definert som et liv, uavhengig om hvor lenge det har lagt i magen på moren!
Vis hele sitatet...
Definisjoner er gøy. Fram til rimelig langt ut i svangerskapet (typ5-6 månader) så ville ikkje du sett forskjell på eit foster til ei ape og foster til eit menneske. Grunnnen? Utviklinga er felles. Samme kan seiast om t.d eit rottefoster og eit menneskerfoster; første halva er dei stortsett like, med samme utviklinga. Forskjellen ligger i siste utviklingstrinnet. Google etter bilder om du ikkje trur meg. FYI, mennesker og rotter deler godt over 90% av arvematerialet.
Sitat av hyys
2: Ja, det er synd å runke (om vi er enige i at ordet "synd" er et religiøst utrykk) MEN det tar ikke et liv! Det er bare celler! Uten egget blir det ikke liv! Gosh, kanskje du burde spørre faren din om han kan fortelle deg historien om "bien og blomsten". Det gjør han garantert!
Vis hele sitatet...
Eg har argumentert for at fosteret også berre er ein celleklump *rimelig* lenge etter at befruktinga har skjedd. Det har ingen av dei eigenskapane vi forbinder med sjølvstendig liv, slik som evna til å puste, oppfatte omgjevnader (sanse), eller innta næring på eiga hand.
Sitat av hyys
Jeg er imot abort. Jeg er ikke imot å forhindre graviditet med prevansjon! Men når først livet er skapt, vil jeg kalle det å "ta et liv" om man skraper det bort hos legen. Så jeg skal være så klar som jeg bare klarer:

Vil du kalle en abort for noe annet enn å ta et liv? Og hvorfor i helvete skal man bagatellisere abort, bare fordi det ikke er blitt et komplett menneske enda?

Edit: Da kan man like gjerne slakte alle som ikke har to bein eller to armer også da? Eller kanskje dem som er psykisk utviklingshemmet og ikke har "normale" kognitive evner som du sier.

Edit2: Jepp, satt det litt på spissen, for å fremme mitt poeng! Abort=ta et liv, man egentlig ikke har rett til!
Vis hele sitatet...
Kvifor er det meir å ta eit liv å avlive celleklump A enn å spyle ein halv milliard sædceller ned i dass? Du botnar tilbake på eit definisjonsspørsmål; kva definerer du som liv. Vi har to ulike definisjonar, og ingen av dei er rett eller galt. Det er meiningsforskjell og forskjellig verdisett. Kvifor skal du påtvinge meg ditt verdisett? Kan ikkje du godta at eg har eit anna verdisett enn deg? For at andre tek abort går ikkje ut over deg på nokon måte. Men at du nektar andre å ta abort *vil* gå utover dei - fysisk og mentalt.

Sitat av hyys
Om det er tilfellet, er jo trossalt bare jeg en celleklump også!
Vis hele sitatet...
Sånn utover at du har kognitive evner, og at du faktisk er i stand til å (forhåpentligvis) holde deg i live utanfor vomma til mor di.
Når jeg var femten ble damen min gravid, pga. p-pillene ikke fungerte, hun tok abort, og så?, om abort er mord er mastrubering massemord.
Sitat av vidarlo
Definisjoner er gøy. Fram til rimelig langt ut i svangerskapet (typ5-6 månader) så ville ikkje du sett forskjell på eit foster til ei ape og foster til eit menneske. Grunnnen? Utviklinga er felles. Samme kan seiast om t.d eit rottefoster og eit menneskerfoster; første halva er dei stortsett like, med samme utviklinga. Forskjellen ligger i siste utviklingstrinnet. Google etter bilder om du ikkje trur meg. FYI, mennesker og rotter deler godt over 90% av arvematerialet.

Eg har argumentert for at fosteret også berre er ein celleklump *rimelig* lenge etter at befruktinga har skjedd. Det har ingen av dei eigenskapane vi forbinder med sjølvstendig liv, slik som evna til å puste, oppfatte omgjevnader (sanse), eller innta næring på eiga hand.

Kvifor er det meir å ta eit liv å avlive celleklump A enn å spyle ein halv milliard sædceller ned i dass? Du botnar tilbake på eit definisjonsspørsmål; kva definerer du som liv. Vi har to ulike definisjonar, og ingen av dei er rett eller galt. Det er meiningsforskjell og forskjellig verdisett. Kvifor skal du påtvinge meg ditt verdisett? Kan ikkje du godta at eg har eit anna verdisett enn deg? For at andre tek abort går ikkje ut over deg på nokon måte. Men at du nektar andre å ta abort *vil* gå utover dei - fysisk og mentalt.


Sånn utover at du har kognitive evner, og at du faktisk er i stand til å (forhåpentligvis) holde deg i live utanfor vomma til mor di.
Vis hele sitatet...
Må bare svare. Klarte ikke la det bare stå slik.

1: Ja, vi har kanskje ulike verdisyn. Men når tråden heter "Abort- FOR eller MOT?" har vel jeg min fulle rett og si at jeg er imot og begrunne det, uten at du skal rette på det?

2: Om du mener denne meningen, ytret i dette forumet kan påvirke, gå utover dem både fysisk og mentalt, vil jeg unnskylde- For min del, kverk fosteret ditt! (Når det er sagt, har jeg aldri nektet noen å ta abort. Jeg skriver min mening om det.)

3: Sikkert et definisjonsspørsmål igjen, men mener du virkelig at man skal ha disse kriteriene for å bli kalt et liv: "evna til å puste, oppfatte omgjevnader (sanse), eller innta næring på eiga hand." For i så måte, kan man jo kverke fosteret i den 9 mnd også da, eller?

4: Jeg har aldri sagt at "ape-abort" er noe bedre, har jeg vel?

Edit: Bare for å understreke at jeg ikke er totalt av en mening; når voldtekter er innblandet, er jeg for abort- uansett!
Sist endret av hyys; 28. januar 2008 kl. 20:37.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hyys
3: Sikkert et definisjonsspørsmål igjen, men mener du virkelig at man skal ha disse kriteriene for å bli kalt et liv: "evna til å puste, oppfatte omgjevnader (sanse), eller innta næring på eiga hand." For i så måte, kan man jo kverke fosteret i den 9 mnd også da, eller?
Vis hele sitatet...
Ved omkring 5-6 månader går grensa for tidleg fødsel med god overlevingssjanse i dag om eg ikkje hugsar heilt feil. Det vil sei at på dette stadiet kan i praksis moderne medisin gjere fosteret uavhengig av mora, sjølv om det ikkje er fullt ut utvikla. Det har fått lunger som kan puste, det er i stand til å ta i seg næring, og det reagerer på stimuli.
Sitat av max-mekka
Er fullstendig enig med deg i alt du sier, men skjønner ikke helt denne setningen. Hva mener du med at p-piller kan sammenliknes med abort? P-piller gjør jo at eggcella ikke blir befruktet så vidt jeg veit? Da skapes det jo ikke noe liv?
Vis hele sitatet...
Feil! P-piller gjør at embryoet ikke får festet seg, og kommer ut. Samme skjer en gang i måneden så lenge man går på p-piller. (under eggløsningen) egget får ikke festet seg, og vil derfor ikke være noe tess, selv om man er så "heldig" at man får befruktet det.
Det er forresten så lite at man må til med mikroskop i trusa for å finne det.
(lese på p-pille vedlegget)
Jeg er for abort.
Men jeg synes det bør være "siste utvei", dvs dersom andre prevensjonsmidler svikter, påvist sykdom hos fosteret som gjør at det ikke er levedyktig utenfor livmoren (senabort), alvorlig uhelbredelig sykdom hos mor som kan være arvelig/smitte barnet under fødselen og slike ting. Voldtektsofre kan også, selvfølgelig, ta abort.

Jeg er derimot mer skeptisk til abort-tankegang som f.eks "det gjør ikke så mye om jeg glemte p-pilla, for skulle jeg være uheldig så kan jeg jo bare ta abort", eller "jeg trenger ikke bruke kondom for hun kan jo bare ta abort".

Det er iallefall mine meninger...
Sist endret av Sanne87; 29. januar 2008 kl. 00:05.
Sitat av [GC/Betater]
Abort.. Har lest ein del rundt emnet på nettet, og, uhm, funderer ofte på om det er "galt", eller "å ta eitt liv" når det gjelder abort. Har ein del veninner som har gjort det. Noken av dei har fått psykisk problem i ettertid, og noken har ikkje brydd seg noke meire om det. Mange har synspunkt som

"Det er berre ein celleklump", Who cares?

Og nåken påstår det er eitt liv,

"frå cellene smelta sammen",

så, er du FOR eller MOT abort? - Legg gjerne ved argumenta dine med For/mot
Vis hele sitatet...
Drit i etikken, tenk på deg selv.
Jeg er for.
Har selv vært uheldig, en gang når jeg var 15..

Og en gang nå, i nær fortid, vi brukte prevensjon, men det funka ikke

Så, ja, man er FOR abort.
Hyys skrev:

*
Sitat:
Opprinnelig skrevet av [GC/Betater]
Jeg tror mange her som argumenterer for at "det er et liv uansett dager, siden cellene smelta saman" baserer mer på religion/overbevisning, og lignende. Så har vi jo den parten som påstår det berre er ein "celleklump", så da gjør det saken mindre "gale"


Om det er tilfellet, er jo trossalt bare jeg en celleklump også!*





*Edit: Bare for å understreke at jeg ikke er totalt av en mening; når voldtekter er innblandet, er jeg for abort- uansett!*


Du mener det ja, at det er et liv når cellene har smelta sammen, men under voldtekt, så er det jo et livsom du sier.. cellene har smelta sammen der og jenta/dama kan bli gravid (om vi ser bort i fra angrepille) så når det gjelder forskjelligegrunner som feks. voldtekt, så er det ikke det "livet", eller "celleklumpen" vert like mye, om det var abort ved en annen grunn som du er så i mot?
Er helt enig med vidarlo her jeg
Sitat av '[GC/Betater
så når det gjelder forskjelligegrunner som feks. voldtekt, så er det ikke det "livet", eller "celleklumpen" vert like mye, om det var abort ved en annen grunn som du er så i mot?
Vis hele sitatet...
Synes dog alle celleklumper eller mennesker er like mye hvert jeg. Selvom det er voldtekt, men skjønner poenget ditt.

Dog synes jeg abort er greit frem til fostertet er rundt 3-4 mnd, etter det syns jeg ikke noe om det. Hvis man ikke er klar for et barn, er det bedre og vente, uansett!

Det er da min mening, dere andre for mene akkuratt hva dere vil.
Sitat av [GC/Betater]
Du mener det ja, at det er et liv når cellene har smelta sammen, men under voldtekt, så er det jo et livsom du sier.. cellene har smelta sammen der og jenta/dama kan bli gravid (om vi ser bort i fra angrepille) så når det gjelder forskjelligegrunner som feks. voldtekt, så er det ikke det "livet", eller "celleklumpen" vert like mye, om det var abort ved en annen grunn som du er så i mot?
Vis hele sitatet...
Jepp! Det mener jeg! Var det vanskelig å lese?

Jeg kan gjerne utdype meg litt!

Altså, primært sett er jeg imot abort. Det har du sitert ganske flott ser jeg! Selv om den tenkniske delen ikke er helt fullkommen!
Men som jeg sier, har jeg også en formening om spesielle tilfeller der f.eks overgrep mot "småjenter" eller familie, eller generelt sett, voldtekt! Da får saken en litt annen betydning.

Ikke bare blir "barnet" eller "livet" til ufrivillig, men en annen faktor spiller inn. Der kommer spørsmålet inn: Er det riktig ovenfor barnet å føde det?. Så derfor skrev jeg: For å vise at jeg ikke entydig er av en mening-eller noe i den duren.

Jeg er imot når abort brukes som en prevansjon, eller nødløsning for et par som "ikke er klar", av økonomiske, karrieremessige eller andre "luksus" problemer. Beklager at jeg var litt uklar på det tidligere, selv om jeg mener å ha nevnt det.

Vidarlo var inne på et viktig poeng om verdisett. Jeg er prinsipielt imot abort, men selvsagt, i noen tilfeller er jeg også for abort.
Sitat av Polar-
Jeg er for abort til fosteret er 16 år. På den måten kan man vite om avkommet ble no tess før man evt. kvitter seg med det. Skulle også få bukt med ulydighet i tenårene.
Vis hele sitatet...

Jeg er så jævla enig.
Thumbs up!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hyys
Jeg er imot når abort brukes som en prevansjon, eller nødløsning for et par som "ikke er klar", av økonomiske, karrieremessige eller andre "luksus" problemer. Beklager at jeg var litt uklar på det tidligere, selv om jeg mener å ha nevnt det.
Vis hele sitatet...
La oss dra den litt lenger: kven har størst verdi av ein celleklump, som har fleire fellestrekk med rotter enn med et menneske, eller mora, som er fullt utvikla? Eg har landa på den konklusjonen at det er mora som har størst verdi, og vi bør gi ho rett til å bestemme kva ho vil gjere med sin kropp. Eg definerer fosteret som ein del av mora sin kropp, inntil det er i stand til å oppretthalde liv utanfor kroppen hennar.
Sitat av vidarlo
Eg definerer fosteret som ein del av mora sin kropp, inntil det er i stand til å oppretthalde liv utanfor kroppen hennar.
Vis hele sitatet...
Sterkt utsagn. Jeg får brekninger bare ved tanken. Barnet utvikler seg først fra å være embryo fram til det er 8 uker gammelt, til å bli et foster. Ved 29 uker går normal grense for at barnet faktisk vil overleve selv. Det er omtrent 7 mnd. Jeg synes du rir litt for mye på fakta gjennom de siste par kommentarene. (tilgi meg hvis jeg har gått glipp av noe ved å ikke lese hele tråden, men) å ta abort når det gjenstår to måneder av en fullstendig graviditet er i dag så ulovlig som du får det, og moralsk forkastelig også, spør du meg.

Min mening på saken? Jeg mener at kvinner skal ha muligheten til å ta dette valget. Jeg aner ikke hvordan jeg selv skal sette meg inn i den situasjonen kvinner med et uønsket barn inni seg, er i. Nå er det engang slik at det ikke er jeg som skriver lovverket i vårt langstrakte land, men jeg hadde nok gått for noe som tilsa at en kunne ta abort dersom barnet er et embryo.

edit:
Sitat av kristaver
om abort er mord er mastrubering massemord.
Vis hele sitatet...
La de voksne diskutere, så kan du løpe ut etter flere russekort og finne fine sitater. Men skriv dem på do, ikke her.
Sist endret av dynamite; 29. januar 2008 kl. 09:05.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av dynamite
Sterkt utsagn. Jeg får brekninger bare ved tanken. Barnet utvikler seg først fra å være embryo fram til det er 8 uker gammelt, til å bli et foster. Ved 29 uker går normal grense for at barnet faktisk vil overleve selv. Det er omtrent 7 mnd. Jeg synes du rir litt for mye på fakta gjennom de siste par kommentarene. (tilgi meg hvis jeg har gått glipp av noe ved å ikke lese hele tråden, men) å ta abort når det gjenstår to måneder av en fullstendig graviditet er i dag så ulovlig som du får det, og moralsk forkastelig også, spør du meg.
Vis hele sitatet...
Ja, og eg er einig med deg. Om du les heile tråden ser du at eg lenger oppe skriv at eg meiner tremånedersgrensa er ei fin avveining mellom kvinnas rettar og samfunnet sine interesse. Eg har også sagt at min definisjon av det stadiet til å vere i stand til å overleve utanfor magen til mora som det stadiet der *moderne* medisin kan halde liv i ungen, altså langt under 9 månader.
Sitat av vidarlo
Ja, og eg (...) under 9 månader.
Vis hele sitatet...
Ok, da er du ikke bak mål likevel. Tallene jeg skrev er ikke basert på middelaldersk medisin, nei. Heh..
Jeg er veldig i mot abort og er veldig sikker i mitt syn. Det største argumentet for mange er kanskje hva de legger i definisjonen på når det er et liv eller ikke. Det er ikke det største argumentet mitt. Det største argumentet mitt er at abort blir tatt mindre seriøst av mange og det blir en backupløsning. Hadde abort vært ulovlig hadde færre blitt gravide uten vilje, for de hadde blitt tvunget til å bli mer forsiktige. Jenter og gutter har et ansvar. Har de sex følger det også med et ansvar med bruk av prevansjon. Abort er ikke en kondomerstatning, og jeg mener også det er å ta et liv.
Jeg kan dog gå med på abort(Helst angrepiller) i ekstreme tilfeller da. Snakker da om voldtekt o.l.
Har ikke lest gjennom svara her, men iogmed at mesteparten av dere er gutter regner jeg kanskje ikke med at alle begriper hvor stress det er å finne ut at man faktisk har noe levende inni seg, og at man faktisk ikke ønsker det. Om en ikke har råd, det fører til store sosiale problemer, eller noe liknende, er jeg 100% for abort. Det er ikke riktig å sette et barn til verden om en ikke kan gi det omsorgen og kjærligheten det trenger, og forderve, forsømme og ikke sette pris på den stakkars ungen. Jeg blir ordentlig forbanna når folk ikke fatter hvor mye en må lide seg gjennom i et svangerskap en ikke engang ønsker! Det kan føre til psykiske problemer både for mor og barn, om hun setter et uønska barn til verden. I mine øyne er lovlig abort en selvfølge når vi har kunnskapen til å utføre det.
Det jeg mener bør diskuteres, er om grensa bør være på 12 uker slik den er i dag. Det er faktisk ikke alle, tro det eller ei, som merker at de er gravide før 12 uke, og da er det faktisk for seint med mindre en har en jævlig god grunn.
For abort, og kvinners rett til å velge.
Siterer Georg Johannesen som avslutning:
[CENTER]"Oldinger misunner aborter og ikke omvendt
så hvis noen sier at det er for tidlig å si
at det er sant,
så er det sant det også"
[/CENTER]
Sitat av vidarlo
La oss dra den litt lenger: kven har størst verdi av ein celleklump, som har fleire fellestrekk med rotter enn med et menneske, eller mora, som er fullt utvikla? Eg har landa på den konklusjonen at det er mora som har størst verdi, og vi bør gi ho rett til å bestemme kva ho vil gjere med sin kropp. Eg definerer fosteret som ein del av mora sin kropp, inntil det er i stand til å oppretthalde liv utanfor kroppen hennar.
Vis hele sitatet...
Det skal vel ikke handle om fellestrekk? For uansett hvor likt et menneskefoster og et rottefoster måtte være, mener og synest jeg at menneskefosteret har større verdi! Dette kanskje fordi jeg er et menneske. Spør du en rottemor, vil hun garantert si det er mer verdi i rottefosteret.

Jeg skjønner akkurat hva du mener og jeg forstår din tankegang- med din definisjon av at fosteret er en del av moren sin kropp, inntil det er i stand til å overleve selv. Men jeg mener noe annet!

Jeg mener at verdien på et liv, ikke blir målt i overlevelsesevnen sin. Siden den første posten i dette emnet mitt handlet om at jeg satte et etisk spørsmål rundt 3 mnd grensen for å ta abort. Den er jeg imot. Hva om kvinnen finner det ut i den 4 mnd at hun ikke vil ha barnet da? Da må hun gjenomføre svangerskapet og føde barnet!

Jeg kan være med på alt du har sagt, og forstår som sagt mye av det du skriver (alt fra kognitive evner til defineringen av livet), men jeg definerer starten på livet når livet blir skapt, og du definerer livet fra starten av dens overlevelsesevner, om jeg har forstått riktig.

Så for "dra det litt lenger" som du sier, hva med en voksen person som blir lam fra halsen og ned, og er garantert avhengig av andre mennesker for å overleve! Kan han defineres som et verdig liv, eller kan vi egentlig bare sette han i skogen og la han dø?
Sist endret av hyys; 29. januar 2008 kl. 15:49.
En voksen person som er lam fra halsen og ned er da ved sine fulle fem ellers, i motsetning til et foster hvor man kan spekulere i om selv de enkleste impulser «går inn». Skroteksempel.

Hadde abort vært ulovlig hadde færre blitt gravide uten vilje, for de hadde blitt tvunget til å bli mer forsiktige.
Vis hele sitatet...
Du kødder? Å innskrenke en kvinnes elementære rett til å bestemme over eget liv og lemmer fordi hun da «hadde blitt mer forsiktig»?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hyys
Jeg mener at verdien på et liv, ikke blir målt i overlevelsesevnen sin. Siden den første posten i dette emnet mitt handlet om at jeg satte et etisk spørsmål rundt 3 mnd grensen for å ta abort. Den er jeg imot. Hva om kvinnen finner det ut i den 4 mnd at hun ikke vil ha barnet da? Da må hun gjenomføre svangerskapet og føde barnet!
Vis hele sitatet...
Kor mange gongar må eg gjenta meg sjølv? Den grensa på tre månader er ein BALANSEGANG mellom samfunnet sin ETIKK og INDIVIDET sin rett til å bestemme over eigen kropp. Ved å settje den til tre månader gir du folk ein stødig sjans til å oppdage graviditet, samtidig som det er rimelig heva over tvil at det ikkje er snakk om eit foster med følelsar etc.

Du ser verden i svart-kvitt.
Nå er det faktisk ikke uvanlig at kvinner ikke oppdager at de er gravide før i 4 - 5måned, siden det ikke er før i 6måned at barnet for fullt begynner å vokse med superfart.
To av mine venniner viste ikke om at de var gravide, hun ene fant det ut etter 4,5måneder og hun andre rett før 6måned. Man kunne ikke se at de var gravide! Da det ikke er uvanlig at kvinner/tennåringer legger på seg 4 - 5kg når de er 19 - 20 pga. at de da er helt ferdige med vokstfasen (både opp og ut) og derfor legger mye lettere på seg.
På førstnevnte vennine ble 9 hjemmetester negative og 3 - 4 legetester.
Begge har beholdt barna sine (abort var jo utelukket - og adopsjon var de ikke interessert i)
De lever i beste vellgående, både barn, mor og far. Det er ikke slik at et normalt menneske får kraftige depresjoner og psykiske problemer dersom man i ung alder må beholde et uønnsket/uplanlagt barn, så lenge man fra før av er med sine fulle fem.

Men det at abort er der, som et valg, dersom man presterer å bli gravid mot alle odds, og omstendighetene tilsier at det ikke er riktig tidspunkt å få barn på, syns jeg er kjempeflott!
Selv om man ikke blir "ko-ko" av å få barn når det ikke passer seg.

Men med litt ettertanke og gooling så syns jeg egentlig at abort grensen burde være på 10uker, og ikke 12!
Se selv. Her har vi først et bilde av en baby på 10 uker:
http://shots.snap.com/preview/?url=h...&direct=1&sc=0

Så har vi en på 12uker
http://shots.snap.com/preview/?url=h...&direct=1&sc=0

Når den er 10uker gammel så er det såvidt den i det hele tatt ser ut som et menneske. Det kan like så godt være en pandababy. Mens i tolvte uke kan man tydelig se at dette faktisk er en menneskebaby.
Nå er det ikke _så_ lenge med to uker, men barnet voksern noe voldsomt på denne tiden.
Sist endret av GothQueen; 29. januar 2008 kl. 20:19.
Hvis man skal basere grensen for abort på et rent visuelt grunnlag, så er man langt, langt, langt ute å kjøre.
Sist endret av egeulf; 29. januar 2008 kl. 21:11.
Jeg mener at livet i celleklumpen er satt igang idet de to kjønnscellene smelter sammen.
Den kan ikke leve av seg selv på det tidspunktet, nei. Men det kan den heller ikke etter åtte måneder, og da er det straks flere som er enig i at det er liv i celleklumpen og vil motstille seg aborten.

«Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, til mann og kvinne skapte han dem»
(1 Mos 1:27)
Vis hele sitatet...
«Før jeg dannet deg i mors liv, kjente jeg deg, og før du kom ut av mors skjød, helliget jeg deg.»
(Jer 1:5a)
Vis hele sitatet...
Jeg tror at det er en mening i hvert eneste nytt liv som blir til, og at ethvert barn kan få et fullverdig liv enten det var ønsket eller ikke. Dersom det er en plan med hvert liv, mener jeg det blir galt å skulle tukle med skaperverket. Et ufødt barn er totalt uskyldig, og har ikke selv bedt om å bli skapt. Var du i barnets situasjon, og kunne snakke, ville du bedt om å ikke bli tatt av dage av en leges lovlige mordvåpen.


«Du skal ikke slå i hjel»
(2 Mos 20:13)
Vis hele sitatet...
Selv ifølge de ti bud er abort en synd dersom man ser på "klumpen" som et liv uansett hvor langt celledelingen er kommet, noe jeg gjør i denne posten.

Jeg synes det er trist at det forekommer at kvinner blir voldtatt og blir gravid med barnet til en syk mannegris. Verden er urettferdig, men på mange flere måter enn ved graviditet.
«I verden vil dere møte lidelser og motgang. Men fatt mot! Jeg har overvunnet verden.»
(Joh 16:33)
Vis hele sitatet...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av tull
Jeg mener at livet i celleklumpen er satt igang idet de to kjønnscellene smelter sammen.
Den kan ikke leve av seg selv på det tidspunktet, nei. Men det kan den heller ikke etter åtte måneder, og da er det straks flere som er enig i at det er liv i celleklumpen og vil motstille seg aborten.
Vis hele sitatet...
Oioioi, har eg sagt det? Nei. Eg har sagt at etter 6-7 månader er fosteret i stand til å leve *utanfor* mora. Dvs, det er uavhengig av mora om du vil. Forøvrig døyr alvorlig mange liv heilt naturleg om du legg den definisjonen til grunn - eg har ikkje statistikk, men tipper på at minst 10% av alle befrukta egg ikkje blir til eit foster. Igjen; det blir definisjonssak og vi har to ulike definisjonar tydlegvis.
Sitat av tull
Jeg tror at det er en mening i hvert eneste nytt liv som blir til, og at ethvert barn kan få et fullverdig liv enten det var ønsket eller ikke. Dersom det er en plan med hvert liv, mener jeg det blir galt å skulle tukle med skaperverket. Et ufødt barn er totalt uskyldig, og har ikke selv bedt om å bli skapt. Var du i barnets situasjon, og kunne snakke, ville du bedt om å ikke bli tatt av dage av en leges lovlige mordvåpen.
Vis hele sitatet...
Fint at du meiner det, men du argumenterer ut frå religion. No er realiteten den at fosteret *kan* ikkje snakke og har neppe følelser å snakke om på 3-månedersstadiet. Det kan antakeleg reagere på stimuli - på samme måte som lågareståande dyr, som husfluger reagerer på stimuli - gjennom refleksar. Difor blir det argumentet med "var du i barnets situasjon, og kunne snakke, ville du bedt om å ikke bli tatt av dage" totalt tåpelig, ettersom det ikkje er realiteten. Samme gjeld ordvalget ditt - mordvåpen. Hormon kan omtalast som mykje rart...
Sitat av tull
Selv ifølge de ti bud er abort en synd dersom man ser på "klumpen" som et liv uansett hvor langt celledelingen er kommet, noe jeg gjør i denne posten.

Jeg synes det er trist at det forekommer at kvinner blir voldtatt og blir gravid med barnet til en syk mannegris. Verden er urettferdig, men på mange flere måter enn ved graviditet.
Vis hele sitatet...
Ja, så vi skal ikkje prøve å gjere det vi kan gjere med urettferdigheit? Er det ikkje betre å ofre ein celleklump, som ikkje har følelsar, kognitive evner, eller relasjoner, enn å skape problem for eit oppegåande menneske? Eg har tatt den vurderinga, og komt til stikk motsett resultat av det du har gjort.

Igjen handlar det om respekt; eg skal ikkje tvinge deg til å ta abort, men eg lurer på kvifor i alle dager du meiner at ei utgammal bok fylt med svada skal diktere mitt liv. Eg bryr meg ikkje om du lar deg diktere, men eg trur ikkje på guden din, og finn meg heller ikkje i å bli diktert av dei forordningane.

Verda har endra seg rimeleg mykje på 2000 år, og vi har fått mogelegheit til å studere m.a arvemateriale, celledeling og utvikling av embryo i mikroskop. Det hadde vi ikkje for berre 300 år sidan...
Jeg synes det er trist at det forekommer at kvinner blir voldtatt og blir gravid med barnet til en syk mannegris. Verden er urettferdig, men på mange flere måter enn ved graviditet.
Sitat:
«I verden vil dere møte lidelser og motgang. Men fatt mot! Jeg har overvunnet verden.»
(Joh 16:33)
Vis hele sitatet...
Haha.
Prøv å si dét til ei 20-åring i Nord-Irland som har havna ufrivillig «i uløkka».
Sitat av egeulf
Du kødder? Å innskrenke en kvinnes elementære rett til å bestemme over eget liv og lemmer fordi hun da «hadde blitt mer forsiktig»?
Vis hele sitatet...
Hun må gjerne ta sitt eget liv om det er det hun vil, men jeg mener ikke hun har rett til å ta babyens liv nei. Det er da selvfølgelig et argument mot abort at abort kan bli sett på som prevensjon, selv om det nok aldri blir sidestilt med p-piller, kondomer o.l.
Tull: Tror ikke å argumentere med sitat fra religiøse skrifter er riktig. Vi vet alle hva bibelen måtte ha og si for en slik sak.
Ifølge bibelen, er det faktisk synd å runke også! Så den har vel de fleste gidd opp for lengst!

Det blir litt det samme som å argumentere fra FRP sitt partiprogram i en innvandrersak!

Har heller troen på personlige oppfatninger og meninger i en slik diskusjon.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hyys
Vi vet alle hva bibelen måtte ha og si for en slik sak.
Vis hele sitatet...
Bibelen er heilt revnande likegyldig - ingen som følger en brøkdel av det som står der, men dei plukker enkelte deler som passer dei, og argumenterer med at fordi dei delane står i bibelen skal en holde seg til det, men overser glatt alt anna. T.d står det i bibelen at ein ikkje skal ha alter av tilhogd stein, at ein skal halde kviledagen heilag, at ein ikkje skal koke kalven i mjølk samt fleire kuriøse levereglar.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av vidarlo
Bibelen er heilt revnande likegyldig - ingen som følger en brøkdel av det som står der, men dei plukker enkelte deler som passer dei, og argumenterer med at fordi dei delane står i bibelen skal en holde seg til det, men overser glatt alt anna. T.d står det i bibelen at ein ikkje skal ha alter av tilhogd stein, at ein skal halde kviledagen heilag, at ein ikkje skal koke kalven i mjølk samt fleire kuriøse levereglar.
Vis hele sitatet...
Holdt det ikke at hyss sa det ikke var riktig?
(Alle de rare reglene og selvmotsigelsene i Bibelen er listet opp og i mente tusenvis av ganger tidligere, og selv de mest hardbarkede kristne har nok lest de fleste.)
bare en tanke i diskusjonen .. Noen mener alt skjer for en grunn. Eller alt har en grunn.

Dvs. har abort sine gode grunner ? Men har det alikevel sine dårlige ?..

mitt svar: Både ja og nei. Begge har sine grunner.. dette kan videre diskuteres med helse, liv , død, etikk, religion etc.etc. veldig å vanskelig å definere, syns folk burde få lov til selv å velge.

Det å ta et annets individs liv er i utgangspunktet en synd så .. ..

hvis man skal sette det på spissen. en ekkel situasjon...

Hvis en kvinne kunne velge, enten føde sin unge å dø, eller å leve ved at abort er den eneste utvei.

Hva ville hun valgt?... indivduelt, derfor uaktuelt og det burde kunne bestemmes helt selv. ( min mening)
Sist endret av CodeMode; 30. januar 2008 kl. 00:16.
Altså, de som ikke bruker prevansjonsmidler må bare regne med å få "det lille ekstra".

Nei, altså jeg synes at de som ønsker å ta abort må få lov til det. Hva det skyldes kan være det samme.

- Men jeg syntes kanskje at om du har pasert 25-26år. Så burde du ha såpass vett at du klarer å bruke prevangsjon, om det blir noe uønsket på kjøpet.

Abort er jo en stor påkjenning, spesielt for kvinnen.
Tenk at etter 12 dager så har fosteret fått et hjerte.

- Leger vurderer å begynne å kalle abort for, "fostermord".

Vilel dette vært en tankevekker for mange? Det er jo det som er poenget. Skremme unge med navnet. Det blir liksom ikke bare "abort" lenger. Men jeg sier ikke at dette er noen "pen" måte å si abort på.
Kan være i drøyeste laget. Men for dem som har tenkt å ta aborter i hytt og gevær, får kanskje et annet syn på prevansjon? Hvem vet?

Men det er vel dem også som har lyst på 12 unger, slitt grilldress og en gammal toyota hiace med en campingvogn på slep. Men men, skal ikke dømme.


Bruk prevansjon
! Har du lyst, har du lov!
Sist endret av kakeskum; 30. januar 2008 kl. 00:41.