Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3857
Hey, jeg sitter igjen med en del spørsmål ang. hvordan man på best mulig måte kan oppbevare marijuana, altså grønt.

har lest en god del på nette om dyrking og sett 5-6 filmer om det, men ettersom jeg fortsatt bor hjemme har jeg ikke mulighet til å begynne å dyrke helt enda. jeg har derimot mulighet til å kjøpe en god del så nå lurer jeg på hvordan jeg kan oppbevare det for å bevare kvaliteten og kvantiteten.

Har hørt både det ene og det andre om at om det ligger over lengre tid, mister det både vekt og kvaliteten blir dårligere. det er også mulig at det gror mugg på den noe som jeg selvfølgelig ikke ønsker.

så da har jeg en liten liste med spørsmål som jeg gjerne skulle hatt svar på som jeg ikke føler jeg har klart å finne på nette.

-Om det er tørt, hvordan burde jeg gå fram kontra om det er vått?
-skal det ha luft eller aller helst ligge i airtighte poser eller "jars"(begge deler?)?
-er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt vakumposer?
-skal det aller helst ligge i fryseren? eller holder det med et kjølig mørkt sted?
-om jeg legger det i fryseren, burde jeg da ha det i folie før jeg legger det i en airtight pose for så å legge den i en frysepose, eller som jeg har kjøpt, en "smellyproof bag"(everyonedoesit.com)?
-leste noe om at grønt burde "luftes" en gang om dagen for å holde den fersk, stemmer det?

Om det er noe annet jeg burde vite for oppbevaring så skriv gjerne ned, for lurer og trenger svar på alt som har med oppbevaring å gjøre.

La oss si jeg får 500g og 400 av det ligger i 2mnd. hvordan burde jeg gå frem?
om du har litt peiling så skriv gjerne opp hva jeg burde gjøre fra a til å =)

For eks: 400g vått.
-tørke det i vanlig airtight pose i en uke. så i frysern der det ligger i folie(hørte at airtighte poser har litt magnetisk kraft som "stjeler" krystallene mine:P) så i frysepose. ta frem 1 dag før bruk hvor det oppbevares i airtight "jar"(også fra everyonedoesit.com) osv....

trenger all hjelp jeg kan få for å holde på kvaliteten og kvantiteten. om du har litt peil ikke vær redd for å brife med skills, erfaringer og kunnskaper setter pris på alle svar jeg får. også, har du noen spørsmål så bare spør i vei =)

er litt kresen så trenger at det skal holde seg ferskt og at kvaliteten ikke blir svekket om det ligger i noen måneder

Takk for alle svar!

bjlzm
Sist endret av bjlzm; 26. oktober 2007 kl. 06:51.
For eks: 400g vått.
-tørke det i vanlig airtight pose i en uke.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke tørke ting i en lufttett pose. Fuktigheten må ha et sted å forsvinne.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Oppbevar det på glass, typ lufttette glass av typen du bruker for å hermetisere f.eks. syltetøy.
Er du veldig nøye på det kan du koke glassene først for å drepe evt. anaerobe soppsporer og bakterier
Glass med gummiring (type Norgesglass) er best for oppbevaring av alle slags urter og sopp synes nå jeg. Steriliser glasset først, og la det tørke skikkelig før du har noe oppi. Legg 2 lag med tørkerull over lokket og åpningen for glasset for å la fukt slippe ut uten at dritt slipper så lett inn mens det tørker.
Kos deg
Når det gjelder curing er det en del av tørkeprossesen som jeg liker å ta over en 14-20 dagers periode.
1: Klipp plantene dine med en god saks nederst ved stammen.
2: Klipp alt av solblader, og andre små som ikke har thc(Cannabioler).
3: Heng alle plantene opp/ned i et rom med helst 18 grader, men ok med 22. Det skal være helt mørkt.
4: La plantene henge 6-10 dager alt etter størelsen på budsen.
5: Når plantene ikke lengere kjennes fuktig, klippes budsene av en etter en og legges i beholdere med lokk, anbefaler glass, som norgesglass, syltetøyglass osv.
6: De neste 4-10 dagene skal lokket tas av i to timer pr dag, skal også stå mørkt med temperatur på 18-22.
7: Etter det lufter du en gang i uken, bare for å være sikker på at det ikke er fukt. Og 18 grader er finfint=)

Lys og varme er er av de største grunnene til at cannabis blir svakere over tid.

Ved curing får du ikke et bedre produkt, men et produkt som aldri vil råtne, er harskt, eller miste den minste effekt. Curing vil bevare fuktigheten i cannabiolene(THC, THCV, CBD osv), men tørke resten av plantedelene.

Noen foreslår også fryseren, men etter min erfaring mister den fortere styrke ved -18 enn ved +18=) Du kan jo teste og gi tilbakemelding?

En annen ting er at vekten vil reduseres med 90% så om du kjøper det "ferskt" husk å trekke fra 90% av kjøpesummen=P
Sist endret av LoveToGrow; 26. oktober 2007 kl. 11:22.
Trådstarter
6 0
takker for alle svar =))

ja skal teste begge metodene tenker jeg...så ser jeg om fryseren gir noe resultat. men satser på å kjøpe tørt så jeg slipper å miste så mye vekt, da må jeg isåfall få det billigere som du sier=)

gleder meg til å teste det nå så kan jeg jo komme tilbake med noen svar om litt
Norgesglass <3
Edit: Er poten våt så husk å lufte jevnlig!
Les mer på http://www.norcan.org
Sist endret av Forconin; 26. oktober 2007 kl. 15:08.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av Forconin
Norgesglass <3
Edit: Er poten våt så husk å lufte jevnlig!
Les mer på http://www.norcan.org
Vis hele sitatet...
Jeg var skikkelig uheldig med fuktig weed i sommer. Det dannet seg mugg på den og mye god weed ble ødelagt.Her er tråden, om den er av intresse.
I ettertid har jeg fått høre at det kan ha hatt noe med "Hunde dagene" å gjøre? Og at det faktisk var flere personer som hadde vært borti samme problemet, til samme tid.
generelt: Ikke kjøp fersk. Som l.t.g. sier mister du 85 - 90 av vekta før det er røykbart og selve tørke prosessen krever mørke og luft samtidig. Dette vil lage ei jævla lukt - som om du dyrka sjøl. Ferdig tørka vare bør lagres mørkt og kjølig: Fryse er ok, men husk at dersom du lagrer i plastposer vil alt knuses dersom det presses av andre varer i frysern. Norgesglass eller luft og lystette plastbokser er ideelle.
Tips: Dersom det du får tak i ikke er cura og helt tørt - altså smaker hardt og grønt - kan du ettercure ved å tilføre 10% vann til godsakene og la ligge lufttett i 1 døgn . Derettter curer du slik l.t.g har forklart. Det blir ikke sterkere, men duverden som det bedrer smaken
lykke til
Sist endret av nothern light; 27. oktober 2007 kl. 16:14.
Trådstarter
6 0
takker igjen for svar...

jeg kjøper ikke helt fersk, men det kan jo hende den er litt våt...nå vet jeg forsåvidt ikke hvordan HELT våt weed er og heller ikke hvor våt den skal være for at jeg må tørke den litt først...men jeg har satt som krav av han jeg kjøper av at den skal være tørr så jeg ikke mister vekt og at det er lettere for meg å holde på kvaliteten om den er tørr....

men masse god tips her så skal nok gå bra å oppbevare det i 2-4 uker =)

lufttett glass fra everyonedoesit.com i en lufttett boks under senga hvor det er mørkt og kaldt...bare muttern ikke finner den fine boksen min nå så
Kjøp aldri våt pot, og kjøp heller ikke potten om stilkene følger med..smell det nedi no tupperware ;D
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Bumper denne. Om jeg skulle få tak i 100g med relativt tørt gress, er det da mulig å oppbevare det i over to måneder selv om jeg ikke har muligheten til å legge det i kjøleskap eller fryser? Tenkte å ordne en metall- eller plastboks, ta et par poser rundt og la det stå mørkt i et rom som holder ca. 18-19grader. Er det noe annet jeg bør huske på, som f.eks. å lufte boksen hver dag?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Banzai
Bumper denne. Om jeg skulle få tak i 100g med relativt tørt gress, er det da mulig å oppbevare det i over to måneder selv om jeg ikke har muligheten til å legge det i kjøleskap eller fryser? Tenkte å ordne en metall- eller plastboks, ta et par poser rundt og la det stå mørkt i et rom som holder ca. 18-19grader. Er det noe annet jeg bør huske på, som f.eks. å lufte boksen hver dag?
Vis hele sitatet...
Jaja, det kan ligge fint i årevis. Anbefaler en glassbeholder som er skikkelig tett, gjerne av den typen med isolering i form av gummi eller lignende i toppen. Plastbokser funker også fint, men min erfaring med tupperware er at det lettere stinker opp kåken enn en skikkelig tett glassbeholder.

Du kan gjerne lufte hver dag de første ukene, men etter en stund er det ikke behov for det lengre spør du meg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
kjøpte meg just en liten bag, den kjennes fuktig, om jeg skal tørke den mer er det bare la den ligge i et glass med gummi og lufte hver dag? eller skal jeg la den ligge ute i rommet? kan noen bare si det på en simpel måte som det,
Hvis den ligger ute i rommet kan den tørke litt for fort, så det er best å ha den i et glass du åpner og lukker, eller ha lokket såvidt på gløtt.

Det som skjer når man "curer" weed er at stivelse blir omdannet til sukker. Hvis fuktigheten er for høy vil det begynne å gjære og sukkeret vil bli omdannet videre til alkohol. Det vil man selvsagt unngå, så trikset er å ha riktig fuktighetsnivå - ikke for tørt og ikke for vått. En grei regel er at weeden er klar for curing når stilken knekker.