Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 763
Jeg har hatt litt problemer med DVD-ROM`n min i det siste. Den leser utrolig treigt, og når jeg prøver å spille av DVD filmer, orginale DVD`er, så hakker bildet, men ikke lyden.

Når jeg ripper med dvdshrink så får jeg bare en rate på 2 - 3.5 000 kb/s. Jeg får egentlig ikke bedre fart med DVD-brenneren, men kansje den ikke skal lese så fort ?
For og si det slik , så overfører jeg en DVD med DVD Decrypter tregere, enn når jeg skal brenne en DVD i 4x.

En ting til er at på enhetsbehandling i windows, så står det at jeg har en Compaq DVD-ROM. Men på ordrehistorien fra psdata.no hvor jeg bestilte pc`n for 1-2 år tilbake, så står det at jeg har en Pioneer DVD-ROM.

Er det noe jeg kan gjøre med dette ? Hvordan kan jeg få dem til å lese raskere? Eller ska de ikke lese raskere?

Er glad for all hjelp. Snakte med en på #nff for noen dager siden, han snakte om at jeg måtte åpne DVD-ROM`n, å rense laseren med en q-tips, og et stoff som jeg ikke husker navnet på nå.
Høyreklikk på IDE-kontrolleren i enhetsbehandling og sjekk at DVD-romen står på DMA i transfer mode. Hvis den står på PIO er det årsaken til at det går tregt.
btw, når du skal rense den så slipper du å ta ut dvd spillern. skaff deg bare en renseplate.
Det var en av de sekundære ide kontrollerne som stod på bare PIO, så jeg skiftet den til DMA hvis mulig eller hva det stod. Men selv om jeg skiftet til DMA på den ene som ikke stod på DMA, så står det fortsatt Gjeldene Overføringsmodus: PIO-modus.

Verken DVD-ROM`n eller DVD-Brenneren leste raskere
Sitat av b1rken
Det var en av de sekundære ide kontrollerne som stod på bare PIO, så jeg skiftet den til DMA hvis mulig eller hva det stod. Men selv om jeg skiftet til DMA på den ene som ikke stod på DMA, så står det fortsatt Gjeldene Overføringsmodus: PIO-modus.

Verken DVD-ROM`n eller DVD-Brenneren leste raskere
Vis hele sitatet...
Da kan det være selve IDE-kabelen det er noe tøv med. Er den gammel?
Test speeden med f.eks. nero.. Så finner du ut hvor treg den er.
Jeg har hatt litt problemer med DVD-ROM`n min i det siste. Den leser utrolig treigt, og når jeg prøver å spille av DVD filmer, orginale DVD`er, så hakker bildet, men ikke lyden.
Vis hele sitatet...
Har mye det samme problemet. Hos meg hakker lyden når DVD-ROM'n leser, men bildet flyter fint. Formatert og byttet DVD-ROM, men ingenting hjelper. Har også bytet idekabel. Noen som har peiling på hva det kan være? Har prøvd triksene over her.
Jeg måtte sette IDE kabelen på grensesnitt:1 på hovedkortet.
DMA fungerer bare på den ene tilkoblingen.
Funker fjell etter at jeg bytta i hvertfall