Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 877
Jeg har innstalert Ubuntu på en virtuell datamaskin som jeg hoster via VMware på min maskin som kjører Windows XP. Jeg har veldig lyst til å teste ut hvordan det er å spille av filmer / musikk i ubuntu, ettersom dette er første gang jeg prøver en Linux Distro. Derfor lurer jeg på om noen har erfaring med å mounte (Eller få tilgang generelt) til hardiskene på maskinen i Debian.
Nå har jeg ikke en smule erfaring eller peiling på dette, så jeg beklager om det ikke hjelper,men hvorfor bare ikke prøve en live ubuntu distro?
Trådstarter
Fordi Ubuntu via VMware fungerer utmerket, og jeg vil tro det går tregere å loade alt fra en CD-ROM.
de skal være mountet by default i ubuntu, hvilket filsystem er windows partisjonene forresten? NTFS kan være problematisk i linux, read funker greit, men det er verre med "write", men dette har ikke du brukt for.

sjekk /mnt/ og se hva du har der! ;-)
Sitat av Nenzo
de skal være mountet by default i ubuntu, hvilket filsystem er windows partisjonene forresten? NTFS kan være problematisk i linux, read funker greit, men det er verre med "write", men dette har ikke du brukt for.
Vis hele sitatet...
Nå er vel egentlig ikke dette 100 % riktig, FUSE har kommet med "driver" som både kan lese og skrive til NTFS. Det er vel ikke 100 % stabilt enda, men det nærmer seg. Har forsøkt den i et par dager og jeg har enda ikke fått noen feil.
Sitat av Nenzo
de skal være mountet by default i ubuntu, hvilket filsystem er windows partisjonene forresten? NTFS kan være problematisk i linux, read funker greit, men det er verre med "write", men dette har ikke du brukt for.

sjekk /mnt/ og se hva du har der! ;-)
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke helt. Husk at han bruker VMWare, og den linux-installasjonen vil da sannsynligvis ikke "se" windows i det hele tatt. Selv bruker jeg et eget nettverk for å kommunisere mellom de ulike VMWare-installasjonene jeg har kjørende, noe som funker helt fett.

Jeg blir forresten overrasket om du får nok ytelse med VMWare til å kunne spille av filmer, det tror jeg det kreves en heftig CPU for å få til.
Sitat av b1rken
Fordi Ubuntu via VMware fungerer utmerket, og jeg vil tro det går tregere å loade alt fra en CD-ROM.
Vis hele sitatet...
Det stemmer nok ikke. Jeg vil tippe at det er mye tyngre for maskinen å kjøre Ubuntu virtuellt enn det er å boote på en ubuntu-cd. Du bør også være klar over at du på langt nær vil få samme ytelsen på en virtuellt maskin som det du ville fått om maskinen ikke var virtuell.
Du må lage shares på XP'en og mounte disse via samba / smbmount på Ubuntu boksen din. De virtuelle maskinene ser ikke partisjonene på disken din. Bare sine egne definerte virtuelle disker.

Mitt oppsett er Ubuntu native på maskina og en virtuell XP maskin i vmware... Den kan spille film så det holder...

Angående ytelse... Laptopen booter XP Pro ca dobbelt så kjappt under vmware enn native på maskina.. D er gøy :-D
Sist endret av neurotor; 27. juni 2006 kl. 09:16.
Litt offtopic da:
http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=192328

Har nettop installert Vista (i VMware), og det funker konge, bortsett fra at jeg ikke får brukt 7800gt'en min.

Nå skal jeg prøve å sette opp samba og litt diverse greier slik at jeg kan dele filer. Er det omtrent samme prossess, bare omvendt hvis du kjører VMware i Windows? Går vel ut på å ha en fildelingsserver på localhost elns.

neurotor: Min Vista booter på under 10 sek.

edit: leif
Sist endret av Ozma; 27. juni 2006 kl. 11:49.
Trådstarter
Jeg har nå delt endel folders i Windows XP, men om jeg skriver "smb://b1rken" i ubuntu (ctrl+l) så får jeg bare beskjed om at mappeinnholdet ikke kan vises.
Du sørge for at du har de rette rettigheten for å kunne lese/skrive til delingene
Prøv "smb://.host"
Kjører selv XP i VMWare, og for å få tak i home mappa mi må jeg bruke \\.host

Hvordan er nettverket konfigurert? Bridged? NAT?

edit: Du må selvfølgelig skru på "Shared Folders" i Virtual Machine Options
Sist endret av CoDEmASTeR; 27. juni 2006 kl. 21:47.
Trådstarter
Jeg har nå slettet Ubuntu fra VMware, og innstalert det på en egen partisjon på hardisken. Var så fornøyd med det, at jeg tenkte jeg skulle begynne å bruke det, å så heller ha Windows XP som det operativsystemet jeg bruker hvis jeg må kjøre noe som det ikke finnes en alternativ løsning til for Ubuntu.

Og ja, nå får jeg lest alle diskene mine

Takk for hjelpen alle sammen.