Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1334
Har en lite brukt 1W blå laser som jeg vil selge på Finn - Denne

Men er litt bekymret for konsekvensene om jeg blir tatt mens jeg prøver å selge denne laseren...

Hentet fra Statens Strålevern sine sider:
"Om du har en laserpeker, må du også være oppmerksom på at videresalg eller annen form for
overdragelse må gjøres på en forsvarlig måte. Dette følger av strålevernloven § 5. For
godkjenningspliktige laserpekere innebærer kravet til forsvarlighet at du må etterspørre
relevant godkjenning før overdragelsen."


Vil dette si at jeg kan selge laseren uten å ha den godkjent, men at det er kjøper som er nødt å få godkjenning? Har jeg som selger mitt på det tørre?

Så på skjemaet man måtte fylle ut for å få en laser godkjent. Og det fins vel inget godt bruksområde for en laserpeker på 1000mW Så er litt i tvil om at man får en slik søknad godkjent...

Men uansett, kan jeg selge denne laseren uten problemer på finn?
Trådstarter
Slikt kan taes på PM for interesserte.


Har i hovedsak lyst å vite om jeg har mitt på det tørre om jeg legger den på Finn. Frister ikke å få bot og bli fratatt laseren om snuten finner annonsen
En veileder til strålevernsforskriften finner du her. Etter forskriftens § 8 kan det nevnes at det trengs godkjenning for bruk og besittelse i offentlige rom. Det kan i seg selv medføre at du får et lite problem med sending av laseren, jeg ser vel vanskelig for meg at du får sendt den uten å ha den i din besittelse i offentlig rom. Det er vel dette som er mest relevant for ditt vedkommende, og det som eventuelt kan gi deg en liten smell, det kreves nemlig ikke godkjenning for å ha den liggende hjemme. Husk også at selv om det er kjøpers plikt å skaffe relevant godkjenning, er det din plikt å etterspørre denne.
Sist endret av Blåskimmelost; 26. mars 2011 kl. 13:48. Grunn: Småplukk.
Trådstarter
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
En veileder til strålevernsforskriften finner du her. Etter forskriftens § 8 kan det nevnes at det trengs godkjenning for bruk og besittelse i offentlige rom. Det kan i seg selv medføre at du får et lite problem med sending av laseren, jeg ser vel vanskelig for meg at du får sendt den uten å ha den i din besittelse i offentlig rom. Det er vel dette som er mest relevant for ditt vedkommende, og det som eventuelt kan gi deg en liten smell, det kreves nemlig ikke godkjenning for å ha den liggende hjemme. Husk også at selv om det er kjøpers plikt å skaffe relevant godkjenning, er det din plikt å etterspørre denne.
Vis hele sitatet...
Ok. Takk.
det ligger forøvrig HUNDREVIS av lasere til salgs på finn fra før. så du vil neppe komme i trøbbel
Trådstarter
Sitat av skukketrure Vis innlegg
det ligger forøvrig HUNDREVIS av lasere til salgs på finn fra før. så du vil neppe komme i trøbbel
Vis hele sitatet...
En del av disse laserne har så lite mW så de fleste er lovlig.. I think..