Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 5628
Har sparebank1.. Har fått overtrekk på kontoen. Så har minus 25.000 kr på kontoen min.. Nå ser jeg at de har prøvd å ringt. Men hva vil de egentlig? Er jo ikke noe jeg kan gjøre med det før jeg får lønning om 2 uker uansett.

Er det vanlig at de ringer til privat telefonen når man har fått minus på kontoen?
hehe, hadde jeg vært deg hadde jeg fått lønna di inn på en annen konto, hvis ikke får du ikke lønn


EDIT: Hvis du ikke har brukt de 25000 kronene kan det hende at en feil har oppstått og de ønsker å ordne opp i det?
Sist endret av Andersbt; 25. mars 2011 kl. 13:10.
Ikke uvanlig, for de ønsker vel gjerne å høre hva som foregår. Du har trossalt mer eller mindre frivillig inngått en låneavtale på 25'000 kroner som de antageligvis er sugen på å få høre om du har tenkt å innfri.
Trådstarter
Men kan de slette kontoen min eller blir den bare sperret?
hvis du ikke betaler tilbake innen rimelig tid, så vil kontoen bli sperret og overtrekket med renter blir forsøkt inndrevet ved inkasso.

hvordan har du klart å overtrekke med 25.000 kroner ? :O
Har du 25.000 disponibelt til overtrekk - eller har det skjedd ved en feil? Hvis du har brukt mer penger enn grensa i utgangspunktet er, ville jeg nok tatt telefonen og fikset opp i det, hvis du faktisk har 25.000 i kreditt, så ser jeg ikke hvorfor de skulle bry seg.
Det ville vel vært smart og tatt kontakt med banken, forklart situasjonen og ordnet opp i dette.. Enklere blir det vel ikke..
Trådstarter
Sitat av technot Vis innlegg
hvis du ikke betaler tilbake innen rimelig tid, så vil kontoen bli sperret og overtrekket med renter blir forsøkt inndrevet ved inkasso.

hvordan har du klart å overtrekke med 25.000 kroner ? :O
Vis hele sitatet...
1,5 måned så er alt tilbake. Men hva menes med inkasso? Sender de bare brev hvor de sier at de krever tilbake pengene? Hvordan funker disse inkasso greiene?

Pengene tok jeg ved en "feil". Satt dem inn på bookie og trodde det var lønna mi som kom etterpå. Viste seg å være en overførselfeil som gjorde at pengene jeg hadde satt inn på bookie fremdeles sto på kontoen uten at dem egentlig var der, så jeg overførte enda en gang. Så når overførslene ble oppdatert skjønte jeg at det ikke var lønna som var kommet, og hadde derfor 25.000 i minus...
Sist endret av Apocys; 25. mars 2011 kl. 13:21.
må bare si at kreditt og overtrekk ikke er det samme. om man har kreditt tilknyttet kontoen har man ikke overtrukket før man har brukt et beløp som overstiger kreditt rammen.

med inkasso menes at banken sender kravet ditt et inkasso byrå for innkreving. noe som gjør det betydelig dyrere for din del.
først vil du motta krav fra banken.

hvis du får betalt det på 1.5 måned ville jeg tatt kontakt med banken og forklart situasjonen umiddelbart.

hvis man har overtrukket et slikt beløp med grovt overlegg kan man til og med risikere anmeldelse for svindel. så jeg hadde kontaktet banken med det samme for å avtale betaling av overtrekket.
Sist endret av technot; 25. mars 2011 kl. 13:20.
først og fremst vil de nok bare høre om det er reelt det som har skjedd og hva du ønsker rundt det.
Ta telefonen og forklar
Trådstarter
Har bankansatte taushetsplikt? Kjenner de bankansatte i min bank veldig godt og ikke heldig om det kommer ut..
De har taushetsplikt. Du har brukt penger som ikke er dine og som du ikke har innhentet tillatelse på å få bruke. Du burde derfor så raskt som mulig ta kontakt med dem og forklare situasjonen, så ordner de nok med en nedbetalingsløsning. Tar du ikke kontakt, så antar jeg at du kan komme til å risikere ett inkassokrav, samt dårlig "rykte" i banken din, noe som i seg selv er ganske kjipt dersom du i fremtiden skal søke lån e.l.
Sist endret av caperno; 25. mars 2011 kl. 13:53.
Trådstarter
Sitat av caperno Vis innlegg
De har taushetsplikt. Du har også brukt penger som ikke er dine og som du ikke har innhentet tillatelse på å få bruke. Du burde derfor så raskt som mulig ta kontakt med dem og forklare situasjonen, så ordner de nok med en nedbetalingsløsning.
Vis hele sitatet...
Ringte, de sa de tok sånne saker svært alvorlig og at slike saker vanligvis ble annmeldt. Jeg forklarte situasjonen og når pengene ble å komme tilbake, men virket ikke som om han brydde seg så veldig om hvordan jeg kom til å betale tilbake det. Han sa han skulle gi beskjed videre til min lokale banksjef.. Han virket sur rett og slett. Har en dårlig følelse på at dette blir å gå bra. Spesielt når dattra til banksjefen er en venn..
Sist endret av Apocys; 25. mars 2011 kl. 13:57.
kjedelig streiting
Tror ikke at banken har så alt for mye ä fare med her. Spesielt hvis du kommer med troverdig forklaring på at du trodde du hadde penger på konto. Strengt tatt så slal det ikke være mulig å overtrekke et vanlig debet lort med slile summer på nettet. Jeg regner med at du brukte en mellomtjeneste fo å få overført penga til bookien?
Trådstarter
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Tror ikke at banken har så alt for mye ä fare med her. Spesielt hvis du kommer med troverdig forklaring på at du trodde du hadde penger på konto. Strengt tatt så slal det ikke være mulig å overtrekke et vanlig debet lort med slile summer på nettet. Jeg regner med at du brukte en mellomtjeneste fo å få overført penga til bookien?
Vis hele sitatet...
De ringte tilbake og de lot meg gå, heldigivis. Lønner seg av og til å kjenne banksjefen og være venn med banksjefens datter. Det som kan være synd er om banksjefen plaprer for mye rundt middagsbordet til dattra. Slikt sprer seg utrolig fort..
kan du ikke bare få tilbake de 25k du har betalt for mye til bookien din da?
Var jo en tråd om akkurat det samme noen dager siden: http://freak.no/forum/showthread.php?t=182517

Der snakka noen om at siden det var spillegjeld kunne dem ikke kreve det tilbake, eller noe sånt.
Trådstarter
Sitat av tribalgoth Vis innlegg
kan du ikke bare få tilbake de 25k du har betalt for mye til bookien din da?
Vis hele sitatet...
De er bortevekk..


På en måte glad jeg slapp så billig unna, for det kunne blitt politiannmeldt om jeg ikke hadde kjent banksjefen. Antageligvis godsnakket han med han andre duden som først ringte meg. På den annen side vil jeg aldri greie å se banksjefen i øynene når jeg møter vedkommede på butikken..

Hva har vi lært av dette? Aldri spill på nettet! Var på gråten et øyeblikk der..
det var flaks ikke banken anmeldte deg for svindel, da du selv skal passe på at du ikke overtrekker, det står tydelig i kort avtalen du har signert
Eg betviler at ditt personlige forhold til banksjefen og/eller dattera til banksjefen har spilt så veldig stor rolle her. Sannsynligvis er det en rutinesvikt internt i banken som har gjort det mulig å overtrekke kontoen med så mye penger, og hadde banken gått videre med en anmeldelse ville det medført merarbeid for banken samt satt lys på evnt svakheter de har/systemet har.

Og siden den opprinnelige intensjonen din ikke var å faktisk svindle banken men en ærlig, dog skremmende, feil, så lar de dette gå siden du også har en intensjon om å rydde opp etter deg.

At du klarer å blåse bort 25k uten å ha kontrollen på hvor de faktisk kommer fra er skremmende.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Jeg overtrakk kontoen med 54 000, jeg ble anmeldt og dømt til å betale tilbake selvsagt. Fikk en samlet straff med en hel del andre ting så kan ikke si sikkert hva jeg ville fått for dette alene.