Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 11057
Hei!

For to dager siden tok jeg og en kompis taxi fra Oslo til Asker.
Vi hadde ikke penger til regningen så vi stakk av. Kompisen min falt ned fra en avstats og brakk hofta og armen.
Taxisjåføren rev tak og dro i han samt tok bankkortene, mobilen og klokka på armen.
Han gikk inn i bilen og leverte tilbake lommeboka og mobilen men beholdt klokka.
Klokka var verdt 13000 kr, som han fikk i konfirmasjonsgave.
Så dro han, og vi måtte ringe etter sykebil og få han til sykehuset.

Han vil gjerne ha tilbake klokka, men han er redd for at om vi drar ned til taxiselskapet kan vi bli anmeldt siden sjåføren kanskje har tatt klokka som betaling for turen... ?

Noen forslag på hva vi burde gjøre?
(Vil helst slippe noen leksjoner om at dette var dumt å gjøre osv)

Takk.
1. Ta det som en mann og bli anmeldt hvis klokka betyr/er verdt så mye.
2. Ta lærdom av idiotien.
3. Få klokka tilbake.
4. Ta bussen neste gang.
5. Profit
Sist endret av HossCarter; 8. juli 2010 kl. 02:08.
Det eneste dere kan gjøre er å kontakte taxi-sjåføren og betale for turen, be om unnskylding og spørre snillt om å få klokka tilbake.
ville forresten også sjekket finn.no jevnlig.
Sitat av HossCarter Vis innlegg
1. Ta det som en mann og bli anmeldt hvis klokka betyr/er verdt så mye.
2. Ta lærdom av idiotien.
3. Få klokka tilbake.
4. Ta bussen neste gang.
5. Profit
Vis hele sitatet...
Sist gang jeg skulle ta bussen/toget fra Oslo til Asker, så gikk det siste toget halv 1. Men ja, var idiotisk gjort.
en veldig dum ting med et enda dummere svar...dere kan jo dra ned til taxiselskapet og spørre om hvilken taxi som kjørte den strekningen på den tiden fordi dere mistet noe verdifult i den og lurer på om sjåføren har funnet det. Deretter hvis dere er heldig så får dere vite hvilken taxi det var (max heldig = nummeret hans) så ringe han på kvelden og si at du trenger taxi fra et random sted (ikke utenfor ditt eget hus). Ha et balltre klart, slå speilet hans til helvete idet han stopper og si at huet hans blir det neste til og fly hvis du ikke får tilbake klokka:P

(ment mest som kødd :P (hva var poenget med og poste da vil jo sikkert noen si. men kan jo funke hvis man har max flax)
Ei klokke av verdi 13 000 vs [quote] slippe noen leksjoner om at dette var dumt å gjøre / anmeldelse.

Hmm..
Har ikke taxi-sjåføren begått et lovbrudd også da?
En ulovlig handling blir ikke mer lovlig av at motparten gjør noe ulovlig.
HøyRisiko Psykopat
er vel heller ikkje lovlig å gå fra en skadet person, eller er det bare med veien (Bil) ?
Jeg ville gitt faen i den klokka. Er man dum nok til å stikke av så skal man være glad for å ikke bli anmeldt! Det kunne endt opp med en større bot enn hva den klokka er verdt.
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
er vel heller ikkje lovlig å gå fra en skadet person, eller er det bare med veien (Bil) ?
Vis hele sitatet...
Det er ikke lov å etterlate noen hjelpeløs.
Ville startet med å kontakte taxi-sjåføren, og legge dere flat, og spørre pent om å få klokka tilbake. Funker ikke dette kan dere gå til søksmål, men det er også da svært sannsynlig at sjåføren vil komme med et søksmål mot dere. Idioter.
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
Det er ikke lov å etterlate noen hjelpeløs.
Vis hele sitatet...
Han var jo med kompisen sin da. De hadde akurat prøvd å stikke av fra en stor taxiregning. Tviler på at første tanken til taxisjåføren var "å stakkars! han skal jeg sannelig hjelpe!"

Mitt tips er at dere tar lærdom og husker dette til neste gang. Null medfølelse fra min side!
Hadde jeg hatt jobben som taxisjåfør, så ville jeg ikke ha latt en skadet person ligge. Jeg hadde heller ikke tatt klokka hans. Jeg ville heller hjulpet personen, for så og prøve å komme til enighet med passasjerene mer profesjonelt. Jeg hadde selvsagt ikke vært spesielt glad, men å stjele klokka til en fyr er bare lavmål.
Sitat av Centurius Vis innlegg
Jeg ville gitt faen i den klokka. Er man dum nok til å stikke av så skal man være glad for å ikke bli anmeldt! Det kunne endt opp med en større bot enn hva den klokka er verdt.
Vis hele sitatet...
Så du mener at man kan få bøter på over 13 000,- for å løpe fra taxiregninga?
Dere forsøkte å snyte han, han ranet vennen din - ta dere en tur ned, be om pent vær - ha med penger til å betale for taxituren og få igjen klokka.
Hvis dere ikke får igjen klokka - tenk etter hvor mye bry dere vil legge i å få den tilbake.
1.Glemme hele greia.
2.Gå til politiet. - Ja de hjelper dere nok, men dere får også høre at dere var idioter, samt mulig dere får bot også. Det er ikke lov til å rane noen i Norge, selv om noen forsøkte å lure / snyte noen først.
3.Drit i postkassa hans.
4.Stjel klokka hans.
Konfronter han og ta lyd opptak hvor du får frem hva han virkelig har gjort, jada jada å stikke av fra taxien er også ulovlig men syntes det er mye verre at en taxi-sjåfør lar en skadd person ligge og attpåtil raner han!
Taxisjåføren holder nok klokken som pant mot betaling. Ta kontakt med taxisentralen, så skal du nok se at klokken ligger å venter på å bli byttet mot betaling av taxiregningen. Hvorfor i all verden ta taxi når dere vet at dere ikke kan betale regningen? Shitkids as.
Hadde jeg vore dere hadde jeg stormet inn der taxi sentralen er og bemannet å se denne fyren som kjørte dere, og sakt han kom til å bli annmeldt, saksøkt og kommer til å møste jobben om han ikke gir tilbake denne klokka han tok fra dere med en enest gang!!!
Jeg vet veldig godt hvor Sure og "skremmende" noen voksene taxi sjåfører kan være, og dere bør spille nett den samme taktikk til denne tullingen som rev av klokka til en som hadde knekkt både hofta og armen!
Han tok en klokke til 13000kr fra dere, som han fekk i konfirmasjons presang!
Viss dere driter i denne klokka pga dere prøvde å stikke i fra noen hundre kr er latterlig!
Det som er latterlig er at du ikke vet snurten av lovverket, du kan ikke bare "saksøke" noen ei heller sitter du/de i en posisjon til å si hvorvidt han kommer til å miste jobben sin. Du kan sikkert anmelde saken, men da vil taxisjåføren ha sitt på det tørre. I følge han har dere inngått en avtale om at han skal beholde klokka i pant. At kompisen din falt og skadet seg må helt tydelig ha skjedd i ettertid, han som er sliken lovlydig borger ville jo aldri latt en skadet person ligge.

Taxisjåføren har nok i motsetning til dere vært borti flere slike saker og vet hvordan han skal te seg.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Det som er latterlig er at du ikke vet snurten av lovverket, du kan ikke bare "saksøke" noen ei heller sitter du/de i en posisjon til å si hvorvidt han kommer til å miste jobben sin. Du kan sikkert anmelde saken, men da vil taxisjåføren ha sitt på det tørre. I følge han har dere inngått en avtale om at han skal beholde klokka i pant. At kompisen din falt og skadet seg må helt tydelig ha skjedd i ettertid, han som er sliken lovlydig borger ville jo aldri latt en skadet person ligge.

Taxisjåføren har nok i motsetning til dere vært borti flere slike saker og vet hvordan han skal te seg.
Vis hele sitatet...
Dette vet jeg veldig godt! Det jeg mente med posten min var at de skulle prøve på samme taktikk som de fleste taxi sjårfører gjør! At denne Taxi sjåføren har dratt med seg og stjålet ting av en person som er hjelpets laus synes jeg er FORKASTLIG! Han kunne lett fått Navn og all informansjon han trenger for at de skulle betalt senere, men dette var ikke noe han gjorde.
tru han med å ta saken til avisen hvis han ikke gir tilbake klokka etter at dere har betalt for dere
Sitat av fomox Vis innlegg
tru han med å ta saken til avisen hvis han ikke gir tilbake klokka etter at dere har betalt for dere
Vis hele sitatet...
Hadde jeg vært sjåføren, hadde jeg iallefall ikke gidd fra meg klokken dersom de truet med å gå til media etter de hadde betalt for seg.
Denne saken har en svært enkel løsning. Dra ned på drosjesentralen, betal for turen deres, få tilbake klokka og slutt å kjøre taxi uten penger til å betale for deg.
Det er jo veldig lurt i utgangspunkte å gå rundt med en klokke som er verdt 13000 kr.
Sitat av twisted shroom Vis innlegg
Det er jo veldig lurt i utgangspunkte å gå rundt med en klokke som er verdt 13000 kr.
Vis hele sitatet...
Vel, den må jo brukes ellers er det en enda dummere investering.
Sitat av iste2008 Vis innlegg
Vel, den må jo brukes ellers er det en enda dummere investering.
Vis hele sitatet...
Kommer helt an på om det var investering eller gave, og det var en gave. Jeg ville ihvertfall sjeldent tatt med meg en så dyr klokke på byen, det er sikkert!
Sitat av spelley Vis innlegg
Hadde jeg vært sjåføren, hadde jeg iallefall ikke gidd fra meg klokken dersom de truet med å gå til media etter de hadde betalt for seg.
Vis hele sitatet...
ser da for meg avis overskriften: Taxi skjofør stjal klokke til 13000
Det er vel kjempegod reklame for taxi selskapet (sarkasme for de som ikke forsto det)
Trådstarter
5 1
Ringte taxiselskapet nå, de sa at de ikke hadde fått noen klokke i "pant" for turen. De sa at jeg skulle ringe senere og høre.
Både du og din kamerat fortjener en skvett juling!!

Håper du aldri får igjen klokka
Jeg måtte le litt når jeg leste det, hehe
Håper du/dere får klokken tilbake. Selv om dere stakk fra, var det unødvendig å handle slik han gjorde, imo.

Keep us updated.
Sist endret av Nath; 8. juli 2010 kl. 17:27.
Det var selvsagt ikke unødvendig å ta en klokke i pant for noen som nektet gjøre opp for seg. Hvis de betaler taxituren så får de vel klokken tilbake. Hvis ikke så kan vi kanskje diskutere om det var unødvendig...

Jeg håper de vokser opp og betaler denne taxituren og sier unnskyld. Så håper jeg taxisjåferen godtar det og gir tilbake klokken.
Si at han slå kompisen din og brakk hofta hans og armen ! = profit

også alt fra han mens du prøvde å forsvare kompisen din !
Sist endret av Itsnotover; 8. juli 2010 kl. 17:36.
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Si at han slå kompisen din og brakk hofta hans og armen ! = profit

også alt fra han mens du prøvde å forsvare kompisen din !
Vis hele sitatet...
When things are bad, make it worse!
Jeg syns det er overraskende hvor mange som syns det var greit å ta klokken! Hvis sjåføren hadde tid til å hive seg på fot etter de, har han også tid til å vente på sykebilen. En annen ting er at han tok lommeboken - som han ga tilbake - der må det da ha funnes en form for identifikasjon? Og det hadde ikke vært værre enn å ta navn og stikke innom politistasjonen og anmeldt personen..

Jeg ser ikke en eneste grunn til å dra seg selv ned på nivå med de som prøvde å stikke fra regningen.. Men hey det er meg og min mening da.
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Og det hadde ikke vært værre enn å ta navn og stikke innom politistasjonen og anmeldt personen..
Vis hele sitatet...
Det kunne bety mye arbeid med å følge opp anmeldelsen og slikt, spesielt hvis de nekter. Ved å ta noe i pant så kan en få fortgang i å få betaling.

Men jeg er vel egentlig enig da når jeg tenker meg om. Disse to burde heller blitt anmeldt fremfor at han tar loven i egne hender.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Det kunne bety mye arbeid med å følge opp anmeldelsen og slikt, spesielt hvis de nekter. Ved å ta noe i pant så kan en få fortgang i å få betaling.

Men jeg er vel egentlig enig da når jeg tenker meg om. Disse to burde heller blitt anmeldt fremfor at han tar loven i egne hender.
Vis hele sitatet...
Det er nok noe i det du sier også, kanskje vanskelig å forestille seg hvordan det må være for sjåfør, når det går så galt som det gikk. Syns dog det er stor forskjell på pant og tyveri da=P

Bare innbiller meg at om den ene personen ligger med knekt hofte og arm, ville en tlf til politiet sikkert resultert i at de kom på stedet? Men jaja vi er jo enig
Trådstarter
5 1
Da han tok lommeboka skrev han ned navnet til kompisen min.
Er det så vanskelig da? Gjør opp for dere -> få tilbake klokka. Ikke whine som noen drittunger om å saksøke og bla bla bla. Buhu så ille at han lot kompisen din ligge der med noe som skulle vise seg var flere brudd. DU SOM KOMPIS VAR JO DER! Er ikke å gå fra en stakkar som er skadet da. Det er å gå fra to tullinger som stakk av fra regningen. Han ene gikk på tryne.

Kunne han ikke anmeldt dere da?
Jo. Klart det. Men dere ville seff sagt at dere ikke tok taxi og stilte dere helt uforstående til anmeldelsen. Ergo henlagt og sjåføren taper saken. Klokka som er til en mye større verdi tok han vel for at dere skulle komme TIL HAN og gjøre opp. Ikke slik at han måtte vente 1 år minst i behandlingstid, pluss at det er godt mulig han aldri får pengene sine da det mest sansynlig blir henlagt.

Slutt å syte og synes synd på deg selv og stå for det dere gjorde! Dersom han ikke gir tilbake klokka når dere betaler han kan dere anmelde. Så kan dere selv se hvordan det er å se deres eiendom bli borte under ordet "Henlagt".
Så fordi de to gjorde en dum ting så er det greit at taxi sjåføren skal synke like lavt å gjøre det samme? Gjør det ikke mer riktig av den grunn. Hadde jeg vært taxisjåføren så klart jeg hadde blitt litt forbanna, men hadde ikke tatt tingene til en som tydeligvis lå skadet. Virker bare teit, men det er jo min mening.
Trådstarter
5 1
Når vi løp, løp vi egne veier... Jeg var ikke der før han ringte meg og sjåføren var dratt, bare for å nevne det.
Det er jo veldig tåpelig å benytte seg av en tjeneste når du ikke har penger til det.

Karma.
Dere fikk som fortjent.

Det er jo helt åpenlyst at taxisjåfør kun har tatt klokken som pant.
Når dere har gjort opp for dere, betalt regningen, og dersom dere ikke da har fått klokken tilbake, da har vi noe å diskutere. Inntil dere har gjort det, kan dere i grunn bare ha det så godt.
Hvor mye kostet taxituren? Taxisjåføren vet sikkert ikke at klokken er verdt så mye.. For alt taxifjåføren vet kan klokken være verdt 1000kr, å d er sikkert en ok betaling for en taxitur der kunden prøvde å stikke av.. Taxisjåføren viste sikkert heller ikke at kameraten din var så skadet?
Sitat av Deezire Vis innlegg
Det som er latterlig er at du ikke vet snurten av lovverket, du kan ikke bare "saksøke" noen ei heller sitter du/de i en posisjon til å si hvorvidt han kommer til å miste jobben sin. Du kan sikkert anmelde saken, men da vil taxisjåføren ha sitt på det tørre. I følge han har dere inngått en avtale om at han skal beholde klokka i pant. At kompisen din falt og skadet seg må helt tydelig ha skjedd i ettertid, han som er sliken lovlydig borger ville jo aldri latt en skadet person ligge.

Taxisjåføren har nok i motsetning til dere vært borti flere slike saker og vet hvordan han skal te seg.
Vis hele sitatet...
Gitt at de allerede har ringt taxiselskapet og fått det på rene at taxiselskapet ikke har fått innlevert noen klokke som pant, eller hadde noen kjennskap til saken, ser jeg det som særdeles usannsynlig at politiet vil tro på at dette var en gjensidig inngått avtale. Hadde taxisjåføren hadde sitt på det rene hadde han rapportert dette til taxiselskapet øyeblikkelig. Politiet kommer til å skjønne dette.

Videre har jo dere enkelt dokumentasjon på skadene, og gitt at det faktisk har foregått en jakt er vil nok politiet fort skjønne hvor skadene kommer fra.

Sitat av vispen Vis innlegg
Ringte taxiselskapet nå, de sa at de ikke hadde fått noen klokke i "pant" for turen. De sa at jeg skulle ringe senere og høre.
Vis hele sitatet...
Da har sannsynligvis typen stjålet klokka. Han er nok smertelig klar over at han også har brutt norsk lov, og ønsker ikke taxiselskapet involvert.

For å oppsummere; han har altså jaget en person så personen har blitt hardt skadet, deretter rundstjålet og forlatt personen. Dere har "kun" stukket av fra en regning.

Hvis politiet blir involvert er det ingen tvil om hvem av dere som er i mest trøbbel, og det er ikke usannsynlig i siste instans at dette kan endte opp med inndratt drosjeløyve (som er en big deal for en som livnærer seg som taxisjåfør).

Hvis jeg var dere ville jeg nok ringt taxiselskapet igjen og forsøke å gjøre opp i minnelighet. Hvis det ikke fungerer ville jeg gått til politiet og rapportert jævelen. Hvis dere går til politiet er det dog jævli viktig å være etterrettelig, saklig og kun fortelle nøyaktig hva som faktisk skjedde (uten bortforklaringer og følelsespiss) da dere er særdeles avhengige av å bli trodd. Å bli tatt i små uskyldige løgner, eller å bli oppfattet som selvrettferdige drittunger, vil da være jævli unødvendig og rimelig skadelig for utfallet av saken.
Sist endret av DumDiDum; 13. juli 2010 kl. 09:12.
Hvor langt kommer de med å anmelde han da? Han vil si at det var to drittunger som stakk av. Han klarte ikke ta igjen noen av de, så han dro. Ord mot ord, case closed. Dokumentasjon på skader er da totalt irrelevant da han der og da kun så en drittunge som gikk på tryne, ikke røntgenbilder. Hvilket han sikkert ikke kommer til å innrømme uansett.

Jeg hadde ikke gått til snuten med dette, da dere sier dere stakk fra regninga. Han sier dere stakk fra regninga. Dette er alt dere er enige om. Risker dere ikke da litt stress for deres forbrytelse selv kanskje?
Det blir stress! Gå rett til kilden hvis dere får til det, prøv å snuse litt etter en glemt lommebok eller no, så kanskje får dere nummeret rett til sjåføren. Hvis dere henvender dere til firmaet og forteller den historien der er det vel nesten garantert anmeldelse. Dyrt blir det uansett.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
5 1
Kompisen min sin bankkonto ble belastet av OsloTaxi for beløpet vi kjørte for. Klokka er fortsatt borte.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Da går du ned til taxisentralen og forklarer pent situasjonen, nå har de panten din, pluss de har penga dine, så nå vil du ha panten din tilbake.
Altså, han har ikke lov til og ta klokka fra kammeraten din. Men på en annen side,dere har jo heller ikke lov til og ta taxi uten og betale :L Men om kammeraten din og du evt. drar ned på taxistasjonen (om det er ) eller ringer. Beste er jo og få møtt f2f, og si dere kan betale for det , og han skal ha klokka tilbake. Og om taxi sjåføren da er drittsekk og annmelder dette,så får dere bare godta det,ærlig talt, som HossCarter sier, Lær av det. Om klokka da betyr noe for kammeraten din. Men ville tru om taxi sjaføren er en kul fyr at han godtar dette og lever tilbake klokka )