Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 734
Hei!

Jeg jobber for et firma der vi er en 5-6 ansatte ved IT-delen av firmaet. Av og til er det veldig mye å gjøre over lengre perioder, slik at det blir veldig mye jobbing. F. eks forrige uke jobbet jeg 73,5 timer på en uke (inkl. jobbing i helgen), og jeg har i snitt ca 50-60 arbeidstimer pr. uke. Jeg har ikke noe problem med å jobbe så mye og syntes dette er OK.

Jeg ser at dette er ganske høyt over arbeidstilsynets regler, kan dette slå tilbake på meg hvis arbeidstilsynet finner ut av dette? Eller vil dette kun gå utover firmaet? Jeg er ansatt som Tekniker uten noe personalansvar.
Den som bare er der
Det finnest unntak.

SPOILER ALERT! Vis spoiler

Unntak fra overtidsreglene

Reglene om arbeidstid og overtid gjelder i utgangspunktet for alle arbeidstakere, men det er unntak for arbeidstakere som har:

Ledende stilling

Med ledende stilling menes overordnede stillinger med klare lederfunksjoner.

Eksempel på slike stillinger kan være avdelingssjefer, kontorsjefer og andre som:

har et større ansvar.
i særlig grad kan treffe selvstendige avgjørelser på vegne av virksomheten.
selv kan avgjøre behovet for egen arbeidsinnsats og i stor grad kan styre sin egen arbeidstid.
Særlig uavhengig stilling

Med særlig uavhengig stilling menes arbeidstakere som ikke har direkte lederfunksjoner, men som likevel har overordnede og ansvarsfulle stillinger.

Dette dreier seg om arbeidstaker som selv prioriterer sine oppgaver, de bestemmer selv hva de skal gjøre, hva som skal delegeres til andre, når arbeidet skal gjøres og hvordan arbeidet skal utføres.

Selv om en arbeidstaker er unntatt fra disse bestemmelsene, må arbeidstiden likevel ordnes slik at:

arbeidstaker ikke utsettes for uheldige fysiske eller psykiske belastninger.
arbeidstaker har mulighet for å ivareta sikkerheten.

Tatt fra http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78157