Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 676
Heihopp.

Jeg opplever nå en situasjon i min lokale klubb, hvor jeg har trent i 10 år, hvorpå forrige leder i klubben har gått ut og startet sin egen klulbb, mens han satt i styret i den originale klubben, hvorpå han da valgte å holde dette skjult for resten av styret og det hele resulterte i et heidundrenes årsmøte, og forrige leders avgang.

Det som nå er casen er at nåværende leder, som var "frontpersonen" i striden mot forrige leder, har begynt å oppføre seg på en måte som ikke er holdbar som leder for en klubb.

Er det noen som sitter på den bestemte definisjonen av hva en klubbleder skal gjøre, hvilken funksjon han har, og hvilken rett han har til å "lede"?


Nåværende leder har blandt annet utnevnt seg selv til leder for organisasjons komitéen, er hovedinstruktør, samt leder for klubbem. Alt dette samtidig som han konsekvent omgår organisasjonskomitéen, under påskudd av at han er jo leder, og han tar avgjørelser på egenhånd, uavhengig av evt flertall i styret osv.

Forhåpentlig vis er det ikke bare jeg som syns det begynner å lukte brent av hele greia.
Det er vel styrets oppgave å si i klartekst hva slags ansvar lederen skal ha. Men husk nå på at en leder som IKKE tar avgjørelser selv kan være mye verre i forhold til en som kansje tar litt mange.
Styret definerer hvilken funksjon en leder har, det saa vere hvilke avgj0relser han kan ta uten styrets godkjenning og saa videre. Styret kan alltid overpr0ve en leders avgj0relse, mens aarsm0tet igjen kan overpr0ve styrets avgj0relser.

Det er saa simpelt. Ta en prat med resten av styret hvis du ikke t0r aa ta det direkte med leder.
Du snakker om en organisasjonskomité her. Hva er dennes mandat? Hvilke funksjoner skal organisasjonskomiteen ha?

Og hvilke funksjoner har den nye lederen? Du sier han er leder, javel. Er han styreleder, daglig leder, eller kanskje en kombinasjon?

Som nevnt har styret det avgjørende ordet når det kommer til den daglige driften av klubben. Dersom lederen ikke retter seg etter de føringer han får fra resten av styret, kan det kalles inn til (ekstraordinært) årsmøte, der klubbens medlemmer har stemmerett og kan avsette medlemmer i styret. I din klubbs tilfelle lederen.

Det finnes helt sikkert noen vedtekter og/eller lover i klubben som sier noen om hvordan er slik prosess skal foregå.