Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1094
Prøver å legge over en del filmer jeg har over på en ekstern harddisk, filmene er på rundt 5-10 GB, men får beskjeden "Filen er for stor for målenheten", men jeg har over 1 TB ledig på harddisken. Noen som vet hva dette skyldes?
Sist endret av sitrus; 24. mai 2011 kl. 21:31.
Det er fordi den mest sannsynligvis er formatert i FAT32. Det støtter bare fil opptil 4-5 gb (husker ikke nøyaktig).
Formater den til filsystemet NTFS og det vil gå helt fint.
NB: Når du formaterer vil du miste alt som evt. ligger på hardisken!

EDIT: Riktignok til Windows. Ikke helt stødig på formatene Mac og Linux bruker.
Sist endret av antring; 24. mai 2011 kl. 21:32.
Lazywriter
Gisse's Avatar
Sjekk om den er formatert med FAT32 som filsystem. If so, så er du nødt til å gjøre om filsystemet til NTFS eller noe annet. Grunnen er at FAT32 ikke klarer filer som er større enn 4 GB.

Hadde du kopiert det som var feilmelding og limet inn i google, trykket enter og trykket på det første som kommer opp (som forøvrig også var fra freak.no), hadde du kommet hit
sitrus's Avatar
Trådstarter
41 4
Okei, skal takle og miste alt som er der, ikke noe interessant der uansett. Og det er Windows det er snakk om.

Men vet du hvordan jeg formaterer den til NTFS?
Fat32 er Fat32 uansett om det windows eller mac (vet det ikke var dette du mente, men ts kan lure)
Du kan også konvertere disken til ntfs for ikke å miste innholdet.
lykke til
http://www.aumha.org/win5/a/ntfscvt.php
Sist endret av brunost; 24. mai 2011 kl. 21:36.
Homemade Retard
zeicko's Avatar
Sitat av sitrus Vis innlegg
Okei, skal takle og miste alt som er der, ikke noe interessant der uansett. Og det er Windows det er snakk om.

Men vet du hvordan jeg formaterer den til NTFS?
Vis hele sitatet...
høyreklikk - formater på ikonet i min datamaskin
Lazywriter
Gisse's Avatar
Samme tråd som jeg linket til sist .......... Ev. se her for nærmere forklaring og instruksjoner

Så slipper du til og med å miste noen data!
usertitle import
bleh's Avatar
...eventuelt gå til www.google.com, skriv inn "how to format a hard drive to ntfs" f.eks og trykk enter. The magic continues....
sitrus's Avatar
Trådstarter
41 4
Takk for hjelpen folkens, fikk det til!

Men da presterte jeg å rote det til på en annen måte, smart som jeg er. Prøvde å formatere harddisken, så fikk jeg beskjed om at den ikke kunne formatere, og nå kommer jeg ikke inn på harddisken, og jeg får heller ikke formatert. Hva kan dette skyldes?

Står når jeg lukker formateringsgreien at det kan være fordi den er skrivebeskyttet, og da jeg skulle prøve å finne ut hvordan jeg fjerner skrivebeskyttelsen, sier både Windows-Hjelp og google at det skal være en hake jeg skal ta bort under egenskaper, men denne er ikke der. Og noe av det jeg fant på google sier det er "Høyereklikk - Egenskaper - Sikkerhet", men denne sikkerthets-delen er ikke der. Hjelp?
Formater disk tar TID... Kanskje den ikke var ferdig?
sitrus's Avatar
Trådstarter
41 4
Jeg rørte det ikke, og det har skjedd flere ganger. : /
Lazywriter
Gisse's Avatar
Trykk start -> høyreklikk på Computer -> Manage -> Disk Management og se om du ser den der. Se om du får formatert den derifra.

Hvis du ikke får det til derifra så kan du prøve å åpne et cmd-vindu som administrator (start -> skriv cmd -> høyreklikk på CMD og velg "start as administrator") og følg dokumentasjonen når det kommer til kommandoen format. Tror det skal se noe slik ut: format stasjonsbokstav: /fs:NTFS /v:HvilkenBokstavDuVilHaPåDisken

Se også eksempel nederst på siden.
Aldri bruk NTFS til annet enn operativsystemet Windows

Til data er det bedre å benytte exFAT eller ext2-4.

FAT32 = vfat = MASS storage, neste generasjon MASS Storage er sansynligvis exFAT( http://en.wikipedia.org/wiki/ExFAT )
Sist endret av fxxked; 24. mai 2011 kl. 22:39.
sitrus's Avatar
Trådstarter
41 4
Gisse, førstnevnte fungeret heller ikke.

Den driver å formaterer via CMD nå, er på 8% nå, håper virkelig dette fungerer!

Takk for hjelpen