Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 7645
Fant den når jeg var på fiske tur. trodde det var bueorm, så tok den opp og titta på den og sånn. Den begynte og hvese og sånn så da slapp jeg den. men bueormen har de gule prikkene ser jeg nå i ettertid. Leste også at hoggormer kunne være helt sorte. Er dette en hogg orm? Det lå en hoggorm rett til siden for denne.
Buormen

Buormen (Natrix natrix) er vår største slange med en lengde på opptil 1.35 m. Den er oftest nesten svart av farge, og kjennes på sine 2 lyse, gulhvite nakkeflekker. Buormen legger 10- 15 egg med læraktig skall i juli etter paring i mai-juni. Eggene klekkes vanligvis i september, men dette er temperaturavhengig. Arten forekommer mest vanlig på Østlandet, men er påtruffet spredt over hele Sør-Norge opp til Nordland. Det er mye som tyder på at buormen er i tilbakegang i vårt land.



Slettsnoken

Slettsnoken (Coronella austriaca) er en ren kystform hos oss fra Oslofjord-området til Rogaland. Den liker seg særlig på områder med tørre, solrike bakker med løvtrær og stein. Slettsnoken forveksles ofte med huggorm siden den er grå til brun med en rekke mørke flekker på ryggen som folk feilaktig tar for sikksakk-stripe. Den blir 70-80 cm lang og lengste kjente individ hos oss var 89 cm. Slettsnoken føder 3-15 unger i august til september.



En av dem! Om den er norsk da! x) Hah
Sist endret av Caracalla; 15. juni 2009 kl. 07:55.
Trådstarter
8 0
ikke huggorm som det står at kan bli helt sort?
Huggorm blir vel ikke så lang?

Men nei, trur ikke det der er huggorm.



Edit: http://www.ragnar.nu/geocache/huggorm.jpg

Lignet mønsteret på ryggen dens det her? Om det gjorde det er det jo selvfølgelig en huggorm
Sist endret av Caracalla; 15. juni 2009 kl. 07:59.
Trådstarter
8 0
dette er huggormen ved siden av. Den var jo neste større.
Sist endret av rxmh; 15. juni 2009 kl. 08:00.
Trådstarter
8 0
den hadde jo ikke noe mønster. og ingen gule prikker bak i nakken.
Stålorm? titegn.
Trådstarter
8 0
Stålormen blir opptil 40 - 46 cm lang, og er stålgrå eller kobberbrun.
http://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Hugorme.jpg

Huggorm kan være helt svart de også, noe som er mye mer vanlig her i kaldere breddegrader. Så du plukket opp slangen? Da er du mye tøffere (eller dummere, du velger) enn meg he he.
Enkelte individer er svarte. Dette skyldes pigmentfeil, og ser ikke ut til å være arvelig. De svarte individene har dårligere kamuflasje, men vil til gjengjeld bli raskere oppvarmet i solsteken enn de lysere eksemplarene. Det kan forklare hvorfor svarte hoggormer er vanligere i de nordligste delene av utbredelsesområdet enn i de sørligste.
Vis hele sitatet...
Kilde
Sist endret av Kanoner; 15. juni 2009 kl. 08:42. Grunn: Fikset litt kilder og sånn.
Trådstarter
8 0
Hehe, ja den var jo helt ufarlig helt til nå:P
Selv om det skulle være en hoggorm er den ikke farlig med mindre du er allergisk, hoggormbitt er omtrent som et skikkelig kraftig vepsestikk, kjenner flere som har blitt bitt, ikke noe problem.
Sist endret av atomet; 15. juni 2009 kl. 12:39.
Buorm har to karakteristiske hvite/gule nakkeflekker.
Slettsnok skiller seg ut med to rader med sorte prikker på ryggen.
Og hoggormen har svart sikksakkband langs ryggen.
Men enkelte hoggorm kan være svært mørke, og noen helt svarte.
Og da e det omtrent umulig å se sikksakkbandet.

Så jeg tror det kan være en mørk hoggorm.
For å være pirkete ^^ (første gangen min, så ikke drep meg)
så har vi vel ikke noen "slanger" i norge (bortsett fra hage-slanger, men de er ganske ufarlige). Det er vel orm og snok vi har?
Ehm.. Hva er egentlig forskjellen?
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Det der er en hoggorm.
Sist endret av Bombasa; 15. juni 2009 kl. 14:01.
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
For å være pirkete ^^ (første gangen min, så ikke drep meg)
så har vi vel ikke noen "slanger" i norge (bortsett fra hage-slanger, men de er ganske ufarlige). Det er vel orm og snok vi har?
Vis hele sitatet...

Sitat av wikipedia
Orm er en fellesbetegnelse for avlange, krypende dyr.
Vis hele sitatet...
http://no.wikipedia.org/wiki/Orm

Og wikipedia sier også om slanger;

Sitat av wikipedia
I Norge finnes det tre arter, hoggorm, slettsnok og buorm. Hoggormen er Norges og Nord-Europas eneste giftslange.
Vis hele sitatet...
http://no.wikipedia.org/wiki/Slanger

Så hoggorm er nok en slange og slanger en type orm, om jeg har forstått wikipedia rett.
Tror jeg ville tenkt litt lengre enn å plukke opp en slange som lå rett ved siden av en hoggorm :P

Har forresten selv en kompis som ble bitt av hoggorm, vi gikk barbeinte på en sti, så bestemte han seg for å spurte i forveien og tråkket på en hoggorm. Jeg kunne ikke annet enn å le da hele verden hørte " ÆVVA FAEN!!"
Han var heldig og hadde en reaksjon som tilsvarte et par vepstestikk.
Veldig få som faktisk blir bitt av hoggorm, men om du skulle blitt bitt så er det lurt å oppsøke lege nokså fort!
Stålorm er det nok ikke! Stålormer har ikke et markant hode. Stålorm er uansett ikke en slange, det er en øgle.

En som kjenner de norske slangene godt ville nok ha kunnet sett hva slags kryp dette var om du hadde hatt et bedre bilde. Buorm, hoggorm og slettsnok kan alle komme i så mørke farger at mønstrene blir usynlige.

Når det gjelder å plukke opp slanger og den slags rare kryp her i Norge så er det like farlig som å grille på terrassen.
Nå hender det jo at folk slipper ut slanger de ikke vil ha lengre, og enkelte rømninger forekommer også, så jeg ville nok vært litt forsiktig med å plukke opp slange jeg ikke kan identifisere.
Sitat av tjobo Vis innlegg
Veldig få som faktisk blir bitt av hoggorm, men om du skulle blitt bitt så er det lurt å oppsøke lege nokså fort!
Vis hele sitatet...
...det er da faktisk ganske mange som blir bitt hver eneste sommer, og det er svært liten grunn til å oppsøke lege med mindre du skulle få en spesielt kraftig reaksjon, er allergisk e.l.

Eller pleier du kanskje å oppsøke lege hvis du blir stukket av veps?
Sitat av Saape Vis innlegg
Nå hender det jo at folk slipper ut slanger de ikke vil ha lengre, og enkelte rømninger forekommer også, så jeg ville nok vært litt forsiktig med å plukke opp slange jeg ikke kan identifisere.
Vis hele sitatet...
Nah, de fleste vil nok dø ganske kjapt pga klimaet her.
kjedelig streiting
Sitat av atomet Vis innlegg
Selv om det skulle være en hoggorm er den ikke farlig med mindre du er allergisk, hoggormbitt er omtrent som et skikkelig kraftig vepsestikk, kjenner flere som har blitt bitt, ikke noe problem.
Vis hele sitatet...
Klarer du og bli bitt i brystet/hodet anbefales det også og dra til legen. Du kan og være så uheldig att hoggormen får sprøytet inn mye gift. Isåfall er det også lurt å dra til legen.

Heldigvis er hoggormen ganske gjerrig på giften sin, så når det gjelder forsvar mot mennesker og store dyr er det ofte tørrbitt(uten gift) som kommer.
Hva? Ikke oppsøke lege? Det er vel svært få kvalifiserte helsepersonell her på freakforum skulle jeg mene. Da vil jeg heller fulgt rådet til lommelegen. Jeg ville ihvertfall vært ytterst forsiktig med å si at man ikke trenger oppsøke lege.
Atomet: Ja, men de kan vel greit overleve en sommer skulle man tro.
Sitat av Saape Vis innlegg
Atomet: Ja, men de kan vel greit overleve en sommer skulle man tro.
Vis hele sitatet...
Altså, om slangen er fem meter lang og knall oransje bør man kanskje være litt mer skeptisk til å plukke den opp! Men at man møter på giftige utenlandske slanger ute i det fri skjer da virkelig ikke oftere enn personer som dør av vepsestikk under grilling på terrassen!
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Men at man møter på giftige utenlandske slanger ute i det fri skjer da virkelig ikke oftere enn personer som dør av vepsestikk under grilling på terrassen!
Vis hele sitatet...
Tror vel det er mindre sjangse for å møte på utenlandse slanger, er vel en god del som er allergiske for veps
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Klarer du og bli bitt i brystet/hodet anbefales det også og dra til legen. Du kan og være så uheldig att hoggormen får sprøytet inn mye gift. Isåfall er det også lurt å dra til legen.

Heldigvis er hoggormen ganske gjerrig på giften sin, så når det gjelder forsvar mot mennesker og store dyr er det ofte tørrbitt(uten gift) som kommer.
Vis hele sitatet...
For all del, i spesielle tilfeller bør man absolutt dra til legen, men...

Sitat av Kanoner Vis innlegg
Hva? Ikke oppsøke lege? Det er vel svært få kvalifiserte helsepersonell her på freakforum skulle jeg mene. Da vil jeg heller fulgt rådet til lommelegen. Jeg ville ihvertfall vært ytterst forsiktig med å si at man ikke trenger oppsøke lege.
Vis hele sitatet...
...det der er overkill. En lege MÅ selvsagt gi skikkelig forsiktig-forsiktig-råd, men realiteten er at ingen av de jeg kjenner som har blitt bitt har hatt noe problem å snakke om. Det værste var vel mora til exen, som ble bitt i ryggen (de var på tur, og hun satte seg ned og lente seg mot et eller annet), som hovna opp ganske kraftig, men det var egentlig alt, og hun gikk da helt fint hjem selv.

Men ring gjerne til legen hvis du vil. Da får du en samtale noe ala dette "hvor kraftig er reaksjonen? Føler du deg dårlig? Er du allergisk mot vepsestikk? Neivel? Da er det ikke noe å bekymre seg om."
Sist endret av atomet; 23. juni 2009 kl. 00:22.
Tror nok et voksent menneske kan ta det helt med ro, men hadde et barn blitt bitt hadde jeg glatt tatt en tur til legevakta. Personer som kommer inn med huggormbitt blir vel holdt over natten for observasjon.
Digital nomade
trippy's Avatar
Jeg trukket på en svær feit jeævel av en huggorm i påska, den greip seg fast i leggen min.
Dro til legen men det var ikke noe stress, føltes ut som at noen hadde bare sparket meg kraftig i leggen
Sist endret av trippy; 23. juni 2009 kl. 01:13.
Du tok den opp å tittet på den? altså? jeg hadde løpt som en gærning!
Meen, ser ikke ut som en huggorm det der!