Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 5409
Har et headsett med ødelagt minijack plugg, har nå kjøpt en på clas ohlson, noen som vet hvem farge som skal loddes hvor? :P er rød, grønn og gull. kabelen er fra et sennheiser headset.

på jacken er vel den lengste/største jord så er det to små, den ene litt lengere en den andre.

any1?
Siden det generelt ikke er noen fasit på slikt, så må du bare måle deg fram til hvilken kabel som skal hvor
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Er iallefall ikke noen standardfarger, så du får se inni den gamle pluggen.
Det jeg gjorde var å plugge jacken inn i ipoden min og prøvde meg frem helt til det kom lyd...
Problemet da oppstår om man er heldig nok til å kortslutt noe ;P
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Problemet da oppstår om man er heldig nok til å kortslutt noe ;P
Vis hele sitatet...
etter min erfaring har det veldig lite å si, det skal litt til for å ødelegge slike enheter (av MIN erfaring)
Sitat av skepsis Vis innlegg
på jacken er vel den lengste/største jord så er det to små, den ene litt lengere en den andre.
Vis hele sitatet...
En stereojackplugg har tre kontakter, kalt sleeve, ring og tip. På selve pluggsiden er tip ytterst, ring i midten, og sleeve innerst mot selve ledningen. Sleeve er jord, ring er høyre, og tip er venstre.

På selve loddesiden av pluggen vil du se at tip kommer ut i midten, ring hakket utenfor, og sleeve er ytterst, og gjerne større. Bruk et multimeter for å sjekke kontinuitet hvis du er usikker.

Første googletreff (ta det som et hint )på sennheiser green red gold wire fortalte at grønn er høyre kanal, rød er venstre og gull er jord.

Det gir altså at gull skal kobles til sleeve, grønn skal kobles på ring, og rød skal kobles på tip.

Sitat av Blackkoz
Problemet da oppstår om man er heldig nok til å kortslutt noe ;P
Vis hele sitatet...
Så lenge han ikke kobler samme ledning til to punkter i pluggen, skal det vel vanskelig gjøres å kortslutte noe.

Sitat av VivaLatrina
etter min erfaring har det veldig lite å si, det skal litt til for å ødelegge slike enheter (av MIN erfaring)
Vis hele sitatet...
Kan i prinsippet ta knekken på forsterkeren, så jeg ville nok unngått det.
Sist endret av Provo; 15. juli 2009 kl. 17:56.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Lykke til! Å lodde de små ledningene i et headsett er et rent helvette.
Hvertfall å få det bra til, av typen 'om du hadde levert det inn til ett verksted.'
Jeg har vært borti det samme problemet selv, og har funnet at det er nærmt umulig å avisolere de tynne ledningene, uten å ryke dem eller at de blir så svidd at de ikke leder.

Er det ikke bare å bruke et AA batteri og ta de mellom lederene?
Da burde det lage et lite pop i dem, mener jeg har laget en tråd om dette før.

EDIT: here you go:
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=125711
Sist endret av Pyro_Killer; 25. juli 2009 kl. 10:20.
Sitat av Pyro_Killer Vis innlegg
Er det ikke bare å bruke et AA batteri og ta de mellom lederene?
Da burde det lage et lite pop i dem, mener jeg har laget en tråd om dette før.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det når han allerede vet hvor de forskjellige ledningene går?

Å lodde så tynne ledninger kan være litt vanskelig, men hvis du sørger for å varme kontakten på pluggen skikkelig godt og smelte tinn på denne kontakten så det flyter skikkelig ut først, så trenger du nesten bare å touche bortpå med ledningen før den sitter. Problemet er nemlig at ledningene blir mye raskere varme enn kontaktene på pluggen.