Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 5872
Hei, er det ulovlig å løpe fra politiet uten grunn? Si at du ser en politibil komme mot deg så når den er ganske nært løper du som bare F...

Har bare alltid lurt på dette
Homemade Retard
zeicko's Avatar
Sitat av drugly Vis innlegg
Hei, er det ulovlig å løpe fra politiet uten grunn? Si at du ser en politibil komme mot deg så når den er ganske nært løper du som bare F...

Har bare alltid lurt på dette
Vis hele sitatet...
skønner ikke hvorfor man skal spontant begynne og løpe når man er nær en politibil.
men de kan ikke ta deg for og løpe :P (hvis du ikke har gjort noe galt da :P)
Sist endret av zeicko; 12. juli 2011 kl. 07:14.
Vil ikke tro det er ulovlig, men de kan jo bli mistenksome og komme etter deg. Noe de sikkert ikke blir så glade for siden du kaster bort tiden deres.
Politiloven


§ 5: Plikten til å følge politiets pålegg
Enhver plikter straks å rette seg etter de pålegg, tegn eller øvrige signaler som politiet gir i medhold av bestemmelsene i kapittel II i denne lov.
Vis hele sitatet...
§ 8. Innbringelse
Politiet kan innbringe til politistasjon, lensmannskontor eller annet lokale som benyttes under polititjenesten
1 den som på offentlig sted forstyrrer ro og orden eller den lovlige ferdsel
2 den som ikke etterkommer pålegg fra politiet om å fjerne seg fra offentlig sted når omstendighetene gir skjellig grunn til å frykte for forstyrrelse av den alminnelige ro og orden eller den lovlige ferdsel
3 den som ikke oppgir navn, fødselsdato, fødselsår, stilling og bopel når politiet forlanger det, eller som gir opplysninger herom som det er grunn til å tvile på riktigheten av
4 den som treffes på eller ved et sted der det må antas å være begått en forbrytelse umiddelbart forut.
Vis hele sitatet...
§ 30. Straff
Med bøter eller med fengsel i inntil 3 måneder straffes den som forsettlig eller uaktsomt
1: unnlater å etterkomme politiets pålegg, tegn eller signaler, jf. § 5
Vis hele sitatet...
Sitat av Drachir Vis innlegg
Politiloven
Vis hele sitatet...
Hva gjelder politiloven §8 nr. 4 vil denne trolig ikke kunne anvendes i et slikt tilfelle.

Når du nevner straff etter §30 er strafferammen på 3mnd, med andre ord er dette en forseelse. Ordlyden i politilovens §8 nr. 4 "antas å være begått en forbrytelse". Altså vil ikke det være innbringelsesgrunnlag etter denne bestemmelsen.

Denne innbringelseshjemmelen gir mulighet til å innbringen mistenkte/vitner for å få klarlagt deres roller ved for eksempel i etterkant av en kaotisk situasjon.

Etter min mening vil muligens strl. §326 nr 1 kunne ramme den som løper ifra politiet. Det må her legges til grunn at personen som løper vet at politiet ønsker å prate med han.
Om Politiet ber deg stoppe så skal du gjøre det, selv om du ikke har gjort noe. Enklere blir det vell ikke? Om du velger og ikke gjøre det så kan du nok få en bot eller verre for og ha gjort motstand mot politiet.
Men hva om de ikke ber deg å stoppe? Dersom du ser en politibil komme i retningen der du er, eller du får øyekontakt med en politimann. Vil de da kunne gjøre noe om du bare begynner å løpe?
Sitat av petterdass Vis innlegg
Men hva om de ikke ber deg å stoppe? Dersom du ser en politibil komme i retningen der du er, eller du får øyekontakt med en politimann. Vil de da kunne gjøre noe om du bare begynner å løpe?
Vis hele sitatet...
Kan du ikke lese det som er skrevet over? Det er ingen lov som forbyr deg å løpe når du ser en politimann.
Sitat av petterdass Vis innlegg
Men hva om de ikke ber deg å stoppe? Dersom du ser en politibil komme i retningen der du er, eller du får øyekontakt med en politimann. Vil de da kunne gjøre noe om du bare begynner å løpe?
Vis hele sitatet...
Det er klart at det vil være mistenkelig at noen bare løper etter å ha fått øye på politiet. Det vil da være naturlig å forsøke å stanse personen og finne ut av hvorfor han løp.

Om de ber deg om å stoppe verbalt, eller om de kommer løpende etter deg, er begge handlinger som gjør at du skjønner de vil prate med deg og skal derfor stanse.

Alt i alt så ser jeg ikke det store poenget med å løpe fra politiet dersom man ikke har dårlig samvittighet for et eller annet.
Sitat av pappagutt Vis innlegg
Kan du ikke lese det som er skrevet over? Det er ingen lov som forbyr deg å løpe når du ser en politimann.
Vis hele sitatet...
jeg sa ikke det. Jeg sa "Om Politiet ber deg stoppe så gjør du det".

Sitat av petterdass Vis innlegg
Men hva om de ikke ber deg å stoppe? Dersom du ser en politibil komme i retningen der du er, eller du får øyekontakt med en politimann. Vil de da kunne gjøre noe om du bare begynner å løpe?
Vis hele sitatet...
Ingenting ulovelig med det, men pass på at du har alt på den rette siden da.
Sitat av pappagutt Vis innlegg
Kan du ikke lese det som er skrevet over? Det er ingen lov som forbyr deg å løpe når du ser en politimann.
Vis hele sitatet...
Jo pappagutt, selvfølgelig kan jeg lese . Kan du? For jeg spurte nemlig om de kan gjøre noe med at du springer, ikke om det finnes noen lov mot det.
Settoz ga forøvrig et ganske fint og konkret svar, takker!
nei ikke i første rekke, men hvis de ber deg om å stoppe å du ikke gjør det. da har du et lovbrudd min venn
Løp som bare f*** du, men høy prosent på at du blir stoppet/innhentet. Hehehe
Sitat av drugly Vis innlegg
Hei, er det ulovlig å løpe fra politiet uten grunn? Si at du ser en politibil komme mot deg så når den er ganske nært løper du som bare F...

Har bare alltid lurt på dette
Vis hele sitatet...
Etter å ha lest det som står her vil jeg konkludere med at du kan løpe det du vil når du ser en politibil, men så fort politiet ber deg stoppe er du nødt til å etterkomme dette. Det er først om du ikke stopper at du gjør noe ulovlig!
Sitat av Kamrud Vis innlegg
Etter å ha lest det som står her vil jeg konkludere med at du kan løpe det du vil når du ser en politibil, men så fort politiet ber deg stoppe er du nødt til å etterkomme dette. Det er først om du ikke stopper at du gjør noe ulovlig!
Vis hele sitatet...
Hvilke lover bryter man her da? Hva blir boten på hvis jeg nekter å stoppe opp ? Sånt at de må takle meg ? Sånn for ingen grunn
Hehe, da er vell den saken i "orden" Fikk aldri gjort dette som "liten" men blir vell å finne på dette i fylla kan jeg tenke meg ;> Blir sikkert en katastrofe
Som Drachir postet:

§ 30. Straff
Med bøter eller med fengsel i inntil 3 måneder straffes den som forsettlig eller uaktsomt
1: unnlater å etterkomme politiets pålegg, tegn eller signaler, jf. § 5

du kan rissikere 3 måneders fengsel for å ikke etterkomme politiets tegn.

Jeg vil regne med at de slipper deg med en advarsel, med mindre du setter deg selv og andre i fare på flukt fra politiet.
Det er en tråd om dette: http://freak.no/forum/showthread.php...e+fra+politiet


*edit
så ikke at han lurte på om det var lovlig eller ikke.
Sist endret av Lonelycrab; 12. juli 2011 kl. 16:12.