Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  75 8886
Hallo og god ettermiddag.

Jeg er en gutt på 14 år som ofte opplever at Historielæreren min snakker bullshit om Sovjetunionens handlinger. Det er forståelig at noen ikke liker politikken, styresystem etc. men å si at Sovjetunionens allianse med Cuba var kun p.g.a Havana sigaretter er tydeligvis bullshit og siden mine medelever ikke er like erfarne som meg () så tror dem på det læreren sier!

Ett annet ekspemler er når læreren nevner at Lenin ikke ville be og dra til kirken så han ble ateist. Tydeligvis 100% usant.

Jeg ville sjekke om noen har opplevd det samme i barndommen og/eller dele sine synspunkt.
Det meste som er i bøkerne på skolen, er skrevet av sosialister og kommunister, hva annet er det å forvente?

Vinklingene på skolebøkerne er i allefall alt annet enn nøytral =)
Når jeg gikk på ungdomsskolen lærte vi aldri noe om sovjetunionen. Vi lærte bare at Hitler var en veldig veldig fæl og skummel mann. Sovjet var bare ett land med mange land!!
Sist endret av ali88; 29. oktober 2011 kl. 17:28.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Det meste som er i bøkerne på skolen, er skrevet av sosialister og kommunister, hva annet er det å forvente?

Vinklingene på skolebøkerne er i allefall alt annet enn nøytral =)
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke hvordan kommunister får skrive bøker med sine sysnpunkt.
Er jo heller ikke særlig mange kommunister i Norge nå, kanskje sosialister men da mener jeg sosial-demokrater.

Det læreren min sier nevnes ikke noe om i boka, hadde det blitt nevnt noe slik i boka hadde jeg selvfølgelig fått noen til å saksøke Cappelen

Hvis du kunne vært innterresert i hvem bok skolen bruker så er det Monitor av Cappelen.
Heldigvis bruker vi nesten ikke boka, da læreren mener at den er full av dritt. =)

Opplvede mye dritt med den læreren vi hadde i 9. tho.
Sitat av gotejds Vis innlegg
Når jeg gikk på ungdomsskolen lærte vi aldri noe om sovjetunionen. Vi lærte bare at Hitler var en veldig veldig fæl og skummel mann. Sovjet var bare ett land med mange land!!
Vis hele sitatet...
Vi lærer for det meste kun det onde med folk. Et nylig eksempel på det er Gadaffi. Avisene snakker jo bare dritt om han.

Ja det er mye propaganda på barneskolen, feks religionstimene. Vi måtte jo tro på adam og eva. Når vi var så unge og uvitende trodde vi jo på hva som helst også. Heldigvis så blir man eldre og åpner øynene. (vel noen ihvertfall)
Poenget mitt var at vi lærte aldri noe om Stalin. Han drepte jo mange fler enn Hitler..
Sitat av Xernox Vis innlegg
Vi lærer for det meste kun det onde med folk. Et nylig eksempel på det er Gadaffi. Avisene snakker jo bare dritt om han.

Ja det er mye propaganda på barneskolen, feks religionstimene. Vi måtte jo tro på adam og eva. Når vi var så unge og uvitende trodde vi jo på hva som helst også. Heldigvis så blir man eldre og åpner øynene. (vel noen ihvertfall)
Vis hele sitatet...
Når man vokser opp med bare propaganda i hodet og er helt uinterresert så tror man bare på det og tenker ikke på det mer.

Gaddafi er jo ikke så ond som alle sier han er, når han døde så ser vi på Tv2-Skole og da har dem publisert ukens nyheter, og alle mente han fortjente det og at han drepte mange uskyldige etc etc.
Kan forsåvidt være sant, men man skal heller ikke tro på alt det media og myndighetene sier.

Reiliogionstimene er det ikke mye propaganda om, ikke i min skole i hvertfall, heldigvis. Men i barneskolen fikk vi besøk av en dame som på en eller annen måte tilhører en viktig del av frikirken. Hun fortalte alle barn at hvis de ikke åpner hjertet til Jesus og tror på gud så kommer alle barn til å brenne evig i helvette.

Det å skremme barn på en slik måte burde vært uaskeptabelt uansett om det kunne vært sant.

^ Det kan diskuteres, men Stalin reddet mye mer enn det folk mener han har drept.
Sist endret av Mortbaz; 29. oktober 2011 kl. 17:39.
Sitat av gotejds Vis innlegg
Poenget mitt var at vi lærte aldri noe om Stalin. Han drepte jo mange fler enn Hitler..
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke lærte om Stalin så fulgte du ikke med. Du lærte kanskje ikke like mye om han som om Hitler, men det er noe annet og det er ikke hvor mange man dreper som avgjør hvordan historien ser på deg i ettertid.
Sist endret av Mith; 29. oktober 2011 kl. 17:40.
Sitat av Mith Vis innlegg
Hvis du ikke lærte om Stalin så fulgte du ikke med. Du lærte kanskje ikke like mye om han som om Hitler, men det er noe annet og det er ikke hvor mange man dreper som avgjør hvordan historien ser på deg i ettertid.
Vis hele sitatet...
Du kan med sikkerhet si at han ikke fulgte med i timene? Dette her veit du? Kan du komme med noen bevis også da? Blir bare tull å sitte bak en skjerm å påstå at personen ikke fulgte med
Sist endret av ParadiseCity; 29. oktober 2011 kl. 17:45.
Vi har heller ikke snakket om Stalin..
Jeg vet at ungdomskolepensum tar for seg andre verdenskrig, lederne og Sovjet. Så ja, hvis man ikke har fått med seg Stalin har man ikke fulgt med. Et kjapt googlesøk sier meg at 1. verdenskrig og den russiske revolusjonen skal tas opp i 9.klasse.
Sist endret av Mith; 29. oktober 2011 kl. 17:49.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Du kan med sikkerhet si at han ikke fulgte med i timene? Dette her veit du? Kan du komme med noen bevis også da? Blir bare tull å sitte bak en skjerm å påstå at personen ikke fulgte med
Vis hele sitatet...
Altså, hvis han mener at han ikke fulgte med, må han ha en grunn. Slik som f. eks. han lærte mye om Stalin i timene sinde og da undrer han på hvorfor han ikke gjorde det dermed skylder på at han kanskje ikke fulgte med i timene?

^ Jepp, hadde rett.
Sist endret av Mortbaz; 29. oktober 2011 kl. 17:49.
Når jeg gikk på Ungdomsskolen så nevnte ikke læreren Stalin engang. Alt jeg har lært om andre verdenskrig har jeg lært utenom skolen.
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg vet at ungdomskolepensum tar for seg andre verdenskrig, lederne og Sovjet. Så ja, hvis man ikke har fått med seg Stalin har man ikke fulgt med. Et kjapt googlesøk sier meg at "1. verdenskrig og den russiske revolusjonen" skal tas opp i 9.klasse.
Vis hele sitatet...
Alle skoler og lærere følger jo pensum.
Sitat av TobNor Vis innlegg
Alle skoler og lærere følger jo pensum.
Vis hele sitatet...
Mulig at lærere ikke gjør det, men bøkene gjør det.

Husket også da jeg i sjuende skrev at Sovjet tropper kom først til Berlinbygget å satt det sovjetske flagger som svar på ett oppgave og da - bokstavelig talt - klikket læreren på meg.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Når jeg gikk på Ungdomsskolen så nevnte ikke læreren Stalin engang. Alt jeg har lært om andre verdenskrig har jeg lært utenom skolen.
Vis hele sitatet...
At du ikke har fått den utdannelsen du har krav på tviler jeg ikke på, så jeg foreslår at du går til sak mot staten for manglende skolegang.
Sitat av TobNor Vis innlegg
Alle skoler og lærere følger jo pensum.
Vis hele sitatet...
Hva er det vi diskutere da? Hvis man ikke kan ta høyde for at den norske skole følger en viss standard så er det jo totalt uinteressant å diskutere om man lærer om Stalin eller ikke. Har heller ikke du fått den utdannelsen du har krav på så får du også gå til sak mot myndighetene.
Hvis alle skal gå til sak mot staten på grunn av manglende undervisning så vil Norge slite mer økonomisk enn det Hellas gjør nå. Oljefondet ville halvert
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Hvis alle skal gå til sak mot staten på grunn av manglende undervisning så vil Norge slite mer økonomisk enn det Hellas gjør nå. Oljefondet ville halvert
Vis hele sitatet...
Herregud, du fremstår jo som en trass femåring slik som du skriver. Alle går ikke til sak mot staten, fordi vi fikk den undervisningen vi hadde krav på. Hvorfor gotejds ikke fikk med seg Stalin i 9. klasse, slik som alle andre er det ingen her som vet.
Sist endret av VinumSabbathi; 29. oktober 2011 kl. 18:21.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Det meste som er i bøkerne på skolen, er skrevet av sosialister og kommunister, hva annet er det å forvente?

Vinklingene på skolebøkerne er i allefall alt annet enn nøytral =)
Vis hele sitatet...
Hvorfor det er en dorlig ting?
Jeg synes det er bra at lerere prøver og gi oss en venstre vinklet lvs syn.
Bare sånn for ordens skyld legger jeg ved kompetansemålene etter 10. årstrinn samfunnsfag.

lage spørsmål om sentrale internasjonale konfliktar på 1900-talet og i vårt eige hundreår, formulere årsaksforklaringar og diskutere konsekvensar av konfliktane.
Vis hele sitatet...
Her vil jeg tro at det går an å trekke inn både første og andre verdenskrig. Alt i alt vil den undervisningen dere får bygge på lokale læreplaner hvor kompetansemålene er brutt ned, lærerens tolkning og læreboka.
Sitat av Tsunami Vis innlegg
Bare sånn for ordens skyld legger jeg ved kompetansemålene etter 10. årstrinn samfunnsfag.



Her vil jeg tro at det går an å trekke inn både første og andre verdenskrig. Alt i alt vil den undervisningen dere får bygge på lokale læreplaner hvor kompetansemålene er brutt ned, lærerens tolkning og læreboka.
Vis hele sitatet...
Jeg går i niende
Sitat av Weedwacker Vis innlegg
Hvorfor det er en dorlig ting?
Jeg synes det er bra at lerere prøver og gi oss en venstre vinklet lvs syn.
Vis hele sitatet...
Seriøst? Skolegang, og ikke minst media vinkler ting til sin egen fordel idag. Man svelger derfor det man leser uten å tenke seg om, og lærer seg derfor aldri å tenke kritisk, eller å se ting på mer enn en side av saken. Media er, satt på spissen, statens hjelpemiddel for å hjernevaske folket.
Sitat av Weedwacker Vis innlegg
Hvorfor det er en dorlig ting?
Jeg synes det er bra at lerere prøver og gi oss en venstre vinklet lvs syn.
Vis hele sitatet...
Det skrives lærere.. selv i Rogaland. Og dorlig skrives med å. Prøv å følg med på skolen! Weedwanker ._.

Nei, hjernevasking er usunt for samfunnet. Det skaper sinne og ekstreminister som Anders Behring Breivik.

Uten opplysning hadde vi fortsatt tilbedt gudestatuer
Sist endret av ali88; 29. oktober 2011 kl. 19:27.
Jeg har sluttet å møte opp i historietimene. Kanskje dumt med tanke på at jeg betaler for å gå på skolen, men jeg fikk rett og slett nok av den totalt ensporede vinklingen vi får på alt.

Timene bærer så utrolig preg av at vi er snille her i vesten mens "de andre" er onde som trenger vestlig styresett.
Jeg blir kvalm.
Sitat av Detectable Vis innlegg
Jeg har sluttet å møte opp i historietimene. Kanskje dumt med tanke på at jeg betaler for å gå på skolen, men jeg fikk rett og slett nok av den totalt ensporede vinklingen vi får på alt.

Timene bærer så utrolig preg av at vi er snille her i vesten mens "de andre" er onde som trenger vestlig styresett.
Jeg blir kvalm.
Vis hele sitatet...
Kunne ikke vært mer enig!
Glad jeg får velge hvem timer jeg får være med i når jeg begynner i VGS!
Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Jeg går i niende
Vis hele sitatet...
Målene jeg har linket til er det du skal ha gått igjennom i løpet av åttende til tiende. Så det som står der gjelder for deg som går i niende.
Sitat av Tsunami Vis innlegg
Målene jeg har linket til er det du skal ha gått igjennom i løpet av åttende til tiende. Så det som står der gjelder for deg som går i niende.
Vis hele sitatet...
Da skjønner jeg ikke hvorfor jeg ikke får være med i diskusjonen når jeg blir truet med anmerkning i oppførsel for å protestere.
Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Kunne ikke vært mer enig!
Glad jeg får velge hvem timer jeg får være med i når jeg begynner i VGS!
Vis hele sitatet...
Du kan ikke velge om du vil møte opp i historietimene når du kommer på VGS, de fører fravær der også.

Snakker læreren bullshit så må du jo bare si i fra, verre er det ikke. Hvis du mener du har bedre kompetanse enn læreren så klarer du vel å komme med rimelige argumenter i mot ham.
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Du kan ikke velge om du vil møte opp i historietimene når du kommer på VGS, de fører fravær der også.

Snakker læreren bullshit så må du jo bare si i fra, verre er det ikke. Hvis du mener du har bedre kompetanse enn læreren så klarer du vel å komme med rimelige argumenter i mot ham.
Vis hele sitatet...
Jeg har tatt med informasjon fra Wikipedia og jeg får vanligvis ett svar som; "Mann skal ikke tro på det som står på Wikipedia for hvem som helst kan skrive der!"
Opplevde dette mange ganger på ungdomskolen selv! Jeg var ikke særlig skoleopptatt på den tida, så jeg tok det ikke så veldig inn Men jeg husker mye, og har i etterkant lest meg opp i mye, og sett at mye av det vi har lært har kommet fra en spesifik vinkling! Jeg har mange tanker rundt dette, men den som rasler mest er at jeg syntes det er synd at alle de som var flinkere enn meg har satt seg tilrette med den informasjonen de har blitt tiligitt! Tenk om de aldri har hørt noe annet og fortsatt tror at ''Lenin ikke ville be og dra til kirken så han ble ateist''.

Hadde det vært sånn i realiteten ville jo flertallet vært idioter! øh... vent nå litt.....

Hehe. Men jeg mener at enhver person som mimrer litt over hva man har lært og sammenligner det med dagens hendelser og situasjoner, og ser sin posisjon i saken, selv skjønner hvordan historie og politikk blir lært. Selv går jeg nå på påbygging etter fagbrev og har en lærer som alltid er veldig kritisk til informasjonen i skolebøkene og råder oss å bruke biblotek og egnede internettsider for å få den mer nøyaktige informasjonen. Læreren yter iallefall en god sak der! For elevene i klassen virker som en gjeng med zombier som bare sikler på klokka og nikker til alt de blir fortalt. Hva skulle de gjort uten meg?



https://imma.gr/32835
Sist endret av Cpt.Obvious; 29. oktober 2011 kl. 19:49.
Hahaha! Måtte bare le litt da jeg leste denne tråden. Hadde en lærer som er eksakt lik!

Engelsk- og -samfunnsfaglæreren min i fra 8-10 klasse er aktivt involvert i NKP. Han drev ikke direkte med propaganda i timene, men han la VELDIG ofte til at det som står i boken ikke kan stoles på. Som for så vidt er greit, men han uttalte seg bare når det kom til kommunismen. Om det sto noe som var negativt for kommunismen, ville han uttalt seg slik: "Nå må dere huske at det som står i boken, er ikke nødvendigvis sant. Være alltid kritisk til kildene."

Da vi spurte ham gjentatte ganger hvilket politisk syn han hadde, ville han bare riste på hodet og si at det ville han ikke diskutere. Men han kunne alltid klage! Om hvordan han var blitt forfulgt under WWII, og at han ble mishandlet av staten. Hvorfor dette, spør vi? Nei det vil jeg ikke utdype meg i. Knall rød joggedress, gikk han i og

Jeg går nå VG2 i Bergen, og en dag etter skolen gikk jeg forbi Torgallmeningen under kommunevalget i år. Hvem ser jeg? Selveste Per'en

Uansett, ser hva du mener, og det er forferdelig hvordan mange lærere er. Men la meg avslutte med å si, du finner faen meg ikke noen respektable lærere i Norge. Der er hvert fall ikke mange!

- Serenity
Da jeg gikk på ungdomskolen prøvde historie og samfunnsfaglæreren å prente inn i hodet mitt hvor forferdelig sosialismen og kommunismen var. Både historisk sett og ideologisk. Læreren brukte mye tid på å forklare oss hva som var helt feil med ytre venstre og ikke hva som var bra med radikal venstrevridd politikk.

På videregående forsøkte historielæreren min å overbevise klassen vår om at grunnen til sult i de fleste afrikanske uland, var at de ikke klarte å lagre maten sin riktig. Heldigvis kunne jeg tilbakevise det han sa ved å forklare at det i mye større grad skyldtes frihandel, økonomisk liberalisme og nyliberalisme.
Sitat av SlappyHours Vis innlegg
På videregående forsøkte historielæreren min å overbevise klassen vår om at grunnen til sult i de fleste afrikanske uland, var at de ikke klarte å lagre maten sin riktig. Heldigvis kunne jeg tilbakevise det han sa ved å forklare at det i mye større grad skyldtes frihandel, økonomisk liberalisme og nyliberalisme.
Vis hele sitatet...


Økonomisk Liberalisme er omtrent det beste man kan ha for å hjelpe Afrikanske land.
Sitat av SlappyHours Vis innlegg
På videregående forsøkte historielæreren min å overbevise klassen vår om at grunnen til sult i de fleste afrikanske uland, var at de ikke klarte å lagre maten sin riktig. Heldigvis kunne jeg tilbakevise det han sa ved å forklare at det i mye større grad skyldtes frihandel, økonomisk liberalisme og nyliberalisme.
Vis hele sitatet...
Uhm?

Nå spørs det jo ekstremt hvilken del av Afrika du snakker om, men manglende lagringsmuligheter er en veldig stor del av grunnen til at man ikke har fått industralisiert landbruket utenfor kyststripene. Allerede forsvinner rundt 40-50% (fritt etter hodet) av kornet som lages her pga rotter og forråtning på vei til markedet, og får man større avlinger enn det lokale markedet kan tåle så blir det overskytende kastet (ingen lagrignsmuligheter og bedriten infrastruktur, så det er umulig å få det ut av landet).

Økonomisk liberalisme har gjort at mange farmere i de få områdene med god nok infrastruktur dyrker eksportvarer (hovedsaklig kaffe) i stedet for korn, men det hadde ikke gjort noen forskjell på sultkatastrofene som har vært om disse hadde produsert kort isteden. Det er underliggende problemet er at Afrika er jævli svært og har jævli dårlige veier. Jordbrukspotensialet til Afrika er enormt, men inntil de fikser infrastrukturen og slutter med å knekke alle som tjener penger så kommer de aldri til å få ut potensialet.

Den kombinasjonen gjør det vanskelig å flytte på ting, og når folk insisterer på å prate om "Afrika" som om det er ett sted blir det enda verre.
Sitat av petterdass Vis innlegg
Seriøst? Skolegang, og ikke minst media vinkler ting til sin egen fordel idag. Man svelger derfor det man leser uten å tenke seg om, og lærer seg derfor aldri å tenke kritisk, eller å se ting på mer enn en side av saken. Media er, satt på spissen, statens hjelpemiddel for å hjernevaske folket.
Vis hele sitatet...
Jeg liker at du tror mediabransjen er et slags enhetlig vesen som bare kjører på i rollen som statens propagandaapparat! Goebbels var kanskje så flink at han ble reinkarnert til en hel industri?

Nei media (i Norge) opererer kanskje etter de samme retningslinjene i Vær Varsom-plakaten, men det du beskriver er noe konspiratorisk tull som du med fordel kan ta et annet sted.

p.s om noe så innehar media en rolle som skeptikere overfor det offentlige!
Så, Kithshok. Du mener at folk flest i Norge i dag er flink til å tenke selv, stille spørsmål ved ting og ikke hoppe til konklusjoner på bakgrunn av en avisartikkel og dømme andre heftigt etter farge, utdanning, jobb, klær, form, etc... ?

Å si at media hjernevasker befolkningen er jo ikke direkte feil, selv om det ikke er en hemmelig agenda styrt av aliens gjennom stoltenberg el noe..

men det har jo på ett vis bare blitt slik at VG og Dagbladet, i lag med se og hør er det som blir mest lest.. Her står hverken kildekritikk, evne til å tenke selv, eller undersøkende journalistikk så veldig høyt.

Folket vil ikke tenke selv, lære, undersøke eller oppdage.. Folket vil bli underholdt, dømme og tro. Skolen har da vitterlig en del ansvar for at det er slik.. media følger vel strengt talt bare opp, de skal jo tjene penger..
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Å si at media hjernevasker befolkningen er jo ikke direkte feil, selv om det ikke er en hemmelig agenda styrt av aliens gjennom stoltenberg el noe..
Vis hele sitatet...
Greit at det ikke er noen hemmelig agenda, men norsk media er vel samlet på et lite antall hender og de fleste som sitter på toppen kommer fra samme klikk. Og det er tydelig at de ikke setter allmenhetens interesser høyest.
Jeg lærte også svært lite om Stalin, mener å huske han ble nevnt ett par ganger i historie timene. Men var nok Hitler som fikk mest oppmerksomhet :P
Sitat av Kithshok Vis innlegg
Jeg liker at du tror mediabransjen er et slags enhetlig vesen som bare kjører på i rollen som statens propagandaapparat! Goebbels var kanskje så flink at han ble reinkarnert til en hel industri?

Nei media (i Norge) opererer kanskje etter de samme retningslinjene i Vær Varsom-plakaten, men det du beskriver er noe konspiratorisk tull som du med fordel kan ta et annet sted.

p.s om noe så innehar media en rolle som skeptikere overfor det offentlige!
Vis hele sitatet...
Som sagt, det jeg sa var satt på spissen, men media gjør uten tvil at mange ikke lærer seg å tenke kritisk. Den teknologiske utviklingen blandet med folkets avhengighet av internett og media gjør at mange svelger det de leser, uten å tenke seg om i det hele tatt.
Jeg mener på ingen måte at det hele er en stor konspirasjon, men jeg vet at det ligger ofte mer bak kulissene enn folk flest tror og leser i media.

Den fjerde statsmakt skriver ting slik de får høre det, som regel uten å omformulere eller sette spørsmål ved svarene de får. Deres jobb er å samle inn så mye info som mulig, til tider propaganda, for å fikse lesere, og ingenting annet.

Jeg ser at skrivemåten min får meg til å virke som en tullete konspirasjonsteoretiker, men poenget mitt er at det veldig ofte ligger mer til saken enn det man leser, og at det finnes sider av saken som media ikke nevner.
Sitat av Mortbaz Vis innlegg
^ Det kan diskuteres, men Stalin reddet mye mer enn det folk mener han har drept.
Vis hele sitatet...
han drepte jo omtrent 10% av russere på denne tida. liker du ikke russere? tror du at de skal dø? støtter du Putin?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av null Vis innlegg
han drepte jo omtrent 10% av russere på denne tida. liker du ikke russere? tror du at de skal dø? støtter du Putin?
Vis hele sitatet...
Har du en kilde på dette? Evt. Bevis? Da kan vel jeg si at Dronningen i England har drept 10% briter.
Det var ca. 100millioner innbyggere i Russland på den tiden og wikipedia skriver
I løpet av sitt styre utryddet Stalin 20 millioner mennesker
Vis hele sitatet...
noe som faktisk er 20%
Hvordan vet individuelle dette? Wikipedia artikler er skrevet av individuelle så vidt jeg vet.
Så lenge dette ikke kan bevises, så tror jeg ikke på det.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Hvordan vet individuelle dette? Wikipedia artikler er skrevet av individuelle så vidt jeg vet.
Så lenge dette ikke kan bevises, så tror jeg ikke på det.
Vis hele sitatet...
Du trenger et 5mins kurs i Wikipedia bruk. Under referanser kan du se hvor informasjonen i artikkelen er hentet fra, dette er et utmerket sted for å finne kilder og mer informasjon om emnet. Du har sikkert ligget merke til de opphøyde tallene inni firkantblokker på slutten av mange settninger, som dette. Klikker du på en av de finner du for ut hvor informasjonen er fra. Her er er et fåtall av linkene som kommer med estimerte dødstall:

Kode

http://www.paulbogdanor.com/left/soviet/famine/ellman1933.pdf
http://www.paulbogdanor.com/left/soviet/famine/ellman.pdf
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=newsarchive&sid=akRdu1cuBPKg&refer=europe
http://www2.warwick.ac.uk/fac/soc/economics/staff/academic/harrison/reviews/davies-wheatcroft2004.pdf
http://www.paulbogdanor.com/left/soviet/famine/ellman1947.pdf
http://books.google.com/books?id=W50Gg4o_2q4C&pg=PA82#v=onepage&q&f=false
http://books.google.com/books?id=H1jsgYCoRioC&pg=PA223#v=onepage&q&f=false
http://en.wikipedia.org/wiki/Special:BookSources/0195071328
Forfatteren av boken som linkes til i den nederste linken estimerer at antall døde var ihvertfall 15millioner. Hvis man tar det tallet opp mot Sovjets innbygger tall i 1939 (169 millioner) er det 9% av befolkningen som totalt døde under Stalin. Det er vanskelig å komme opp med et korrekt tall for døde og vanskelig å regne ut hvor mange prosent av befolkningen som døde pga 2 verdenskrig, og at det kom nye land under Sovjet i løpet av, og etter krigen. Det eksakte tallet er nokk langt høyere.
Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Hallo og god ettermiddag.

Jeg er en gutt på 14 år som ofte opplever at Historielæreren min snakker bullshit om Sovjetunionens handlinger. Det er forståelig at noen ikke liker politikken, styresystem etc. men å si at Sovjetunionens allianse med Cuba var kun p.g.a Havana sigaretter er tydeligvis bullshit og siden mine medelever ikke er like erfarne som meg () så tror dem på det læreren sier!

Ett annet ekspemler er når læreren nevner at Lenin ikke ville be og dra til kirken så han ble ateist. Tydeligvis 100% usant.

Jeg ville sjekke om noen har opplevd det samme i barndommen og/eller dele sine synspunkt.
Vis hele sitatet...
Sovjetunionens allianse med Cuba var ikke sigarer, det var strategisk beliggenhet for å ha base. Cubakrisen endte med at sovjetunionen trakk seg fra cuba.

Kan godt hende at Lenin ikke ville be eller være religiøs fordi kommunister ikke har noe plass for religion i ideologien sin.

Hvis læreren deres driver med vranglære har dere lov til å sende skoletilsynet.

Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Det meste som er i bøkerne på skolen, er skrevet av sosialister og kommunister, hva annet er det å forvente?

Vinklingene på skolebøkerne er i allefall alt annet enn nøytral =)
Vis hele sitatet...
Blackkoz: hvor i all verden får du informasjonen der fra ? Skolebøkene er nøytrale akkurat som kunnskapsløftets generelle del også er nøytral. Vinklingene på skolebøkene er vitenskapelige, med mindre du mener vitenskap er et sosialistisk påfunn da.

Når man ser vitenskapelig på historie så ser vi at det er seiersherrene som skriver dem, synspunktene som blir beskrevet i bøker stammer gjerne fra synet på de som VANT krigen. Tror du virkelig alle nazister er slemme mennesker som fortjener å dø?

Sitat av petterdass Vis innlegg
Seriøst? Skolegang, og ikke minst media vinkler ting til sin egen fordel idag. Man svelger derfor det man leser uten å tenke seg om, og lærer seg derfor aldri å tenke kritisk, eller å se ting på mer enn en side av saken. Media er, satt på spissen, statens hjelpemiddel for å hjernevaske folket.
Vis hele sitatet...
Høres ut som noe ABB ville skrevet. Uansett jeg stiller meg kritisk til det du sier siden meningsmålene viser noe annet ( hvis ikke du følger med så vant borgerlige siden kommunevalget). Så ja jeg er vell helt enig i at folk kjøper billige media poeng men det er i såfall fra borgerlig side ettersom poeng i avisene er at vi ikke skal ha nynorsk, lavere skatt/moms osv osv.
Sist endret av Kommunisten; 16. november 2011 kl. 01:58.
Nå har jeg grublet og gransket i antall stalin "drepte".

20 millioner skulle ha dødd av hardt arbeid i den såkalte Gulag. 20m var registrert i Gulag og alle var kriminelle på en eller annen måte. Måtte nesten le da jeg så at også 40(!) millioner skulle ha dødd under Maos styre, er helt latterlig hvor falsk verden vi lever i er.
Så, tråden ble plutselig omdannet til en diskusjon rundt om man lærte om stalin og hitler, eller ikke?

Jeg lærte forsåvidt hovedsakelig om hitler, men også litt om stalin. Sånn 30% staling og 70% hitler.

Hadde vært morsomt om folk fortalte litt om propagandan rundt rusmiddler også.
Sitat av petterdass Vis innlegg
Som sagt, det jeg sa var satt på spissen, men media gjør uten tvil at mange ikke lærer seg å tenke kritisk. Den teknologiske utviklingen blandet med folkets avhengighet av internett og media gjør at mange svelger det de leser, uten å tenke seg om i det hele tatt.
Jeg mener på ingen måte at det hele er en stor konspirasjon, men jeg vet at det ligger ofte mer bak kulissene enn folk flest tror og leser i media.

Den fjerde statsmakt skriver ting slik de får høre det, som regel uten å omformulere eller sette spørsmål ved svarene de får. Deres jobb er å samle inn så mye info som mulig, til tider propaganda, for å fikse lesere, og ingenting annet.

Jeg ser at skrivemåten min får meg til å virke som en tullete konspirasjonsteoretiker, men poenget mitt er at det veldig ofte ligger mer til saken enn det man leser, og at det finnes sider av saken som media ikke nevner.
Vis hele sitatet...
Er det media sin feil at vi ikke er kildekritiske da? Burde ikke det være skoleverkets jobb å utdanne folket? Sensasjonalistisk massemedia er kanskje problematisk, men problemet kan vel ikke ligge hos bransjen, de fyller tross alt bare ut et hull i markedet. Det finnes også mer konkrete problemer som bruk av anonyme kilder, men om du leser Vær Varsom-plakaten, som vidt meg bekjent til en stor grad blir fulgt, så tror jeg du vil være enig i at media slettes ikke er ukritiske, som sagt før er det tvert imot.

Teknologi som Internett vil jeg argumentere for har hatt den eksakt motsatte effekten av å gjøre oss mindre kildekritiske. Med wikipedia og diverse søkemotorer er det nå lettere enn noensinne å drive kildekritikk.

Om du mener Vær Varsom-plakaten ikke blir fulgt så trenger jeg gode kilder altså.
Sist endret av Kithshok; 16. november 2011 kl. 18:26.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Det meste som er i bøkerne på skolen, er skrevet av sosialister og kommunister, hva annet er det å forvente?

Vinklingene på skolebøkerne er i allefall alt annet enn nøytral =)
Vis hele sitatet...
Fy, så fordomsfull du er. Dette var unødvendig.