Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  132 13626
Unngikk egentlig å svare på denne tråden, da jeg trodde dette kom til å bli en evig kamp mot en eksmissbruker som har sett lyset og aldri ville gi slipp på sine nye åpenbaringer. Men det ser nå ut til at ts har moderert seg en smule, og innrømmer nå at det er rusmiljøet(kanskje politikken?) h*n har noe imot.

Dog klør jeg meg litt i hue når du selv sier at bruker narkotika(!) fortsatt, og har kommet frem til en løsning som fungerer for deg med moderat (miss)bruk av cannabis. Samtidig ber du andre brukere legge frem sitt rusbruk i denne tråden slik at du skal sjekke, eller som du selv sier, la andre vurdere om de har et avhengighetsproblem eller ei.
Si meg hvem er du til å vurdere slikt?
Om en person ruser seg uhorvelig mye men allikevel fungerer godt i samfunnet, er det fortsatt et problem?
Om en person i en bedrift er den beste på teamet, men må røyke en gang i timen for å ikke bli stresset og keitete på jobben, skal man nekte han å røyke?
Folkens, han snakker til misbrukerne ikke brukerne. Skulle likt å hørt noen psykologiske teorier på hvorfor folk går helt bananas når noe kritiserer rusmiddelbruket dems på det forumet her, det er vel et sårt emne hos mange her.
Sitat av Cheese Vis innlegg
Folkens, han snakker til misbrukerne ikke brukerne. Skulle likt å hørt noen psykologiske teorier på hvorfor folk går helt bananas når noe kritiserer rusmiddelbruket dems på det forumet her, det er vel et sårt emne hos mange her.
Vis hele sitatet...
ikke noe sårt emne for meg ivartfall bare syns det blir litt dobbelt moralsk og sitte og hate dop men fyrer seg en jay iblant selv..
Sitat av Cheese Vis innlegg
Folkens, han snakker til misbrukerne ikke brukerne. Skulle likt å hørt noen psykologiske teorier på hvorfor folk går helt bananas når noe kritiserer rusmiddelbruket dems på det forumet her, det er vel et sårt emne hos mange her.
Vis hele sitatet...
Problemet er at han samtidig impliserer at alt utover svært beskjedent cannabisbruk kvalifiserer til missbruk. Hadde han vist et nyansert syn på saken og åpnet for at forskjellen på bruk og missbruk i stor grad avhenger av brukeren, og ikke bare bruken, hadde neppe folk blitt like irritert.

En "psykologisk teori" er at fordømmende bedrevitere som i realiteten ikke vet hva de snakker om gjør folk litt småforbanna, på samme måte som at f.eks lavpannet frp-rasisme gjør en forbanna enda man ikke er innvandrer selv
Sitat av soriamoria Vis innlegg
Unngikk egentlig å svare på denne tråden, da jeg trodde dette kom til å bli en evig kamp mot en eksmissbruker som har sett lyset og aldri ville gi slipp på sine nye åpenbaringer. Men det ser nå ut til at ts har moderert seg en smule, og innrømmer nå at det er rusmiljøet(kanskje politikken?) h*n har noe imot.

Dog klør jeg meg litt i hue når du selv sier at bruker narkotika(!) fortsatt, og har kommet frem til en løsning som fungerer for deg med moderat (miss)bruk av cannabis. Samtidig ber du andre brukere legge frem sitt rusbruk i denne tråden slik at du skal sjekke, eller som du selv sier, la andre vurdere om de har et avhengighetsproblem eller ei.
Si meg hvem er du til å vurdere slikt?
Om en person ruser seg uhorvelig mye men allikevel fungerer godt i samfunnet, er det fortsatt et problem?
Om en person i en bedrift er den beste på teamet, men må røyke en gang i timen for å ikke bli stresset og keitete på jobben, skal man nekte han å røyke?
Vis hele sitatet...
Jeg vil si at en utenforstående. Særlig en som har vært avhengig av stoffer (hasj, og så og si amfetamin for en periode tilbake) og som kjenner flere mennesker som har vært på avrusning, er mer habil til å vurdere om noen er avhengig enn personen selv. Jeg har hatt masse hasjrøykende venner som røyker hver dag der de fleste har påstått at de ikke er avhengig. Selv om de har røyket fast i flere år, De hadde klart seg lett uten påstår de.
Det tviler jeg ikke på at de hadde gjort. Men å gå fra daglig bruk til uten er en helt annen sak, det er der vanskeligheten ligger for de fleste.
Særlig når du har venner rundt deg som gjør det og du er vant til å fyre en hver dag for å få sove for eksempel.

Mange innser ikke at de er avhengig. Avhengighet er et veldig sterkt ord å bruke i et rusmiljø. Brukeren er den siste til å innrømme at han er avhengig i de fleste tilfeller.

Hvis en person ruser seg uhorvelig mye og alikevel fungerer i samfunnet, så må man begynne å se på hvordan han fungerer uten sin rus. Kanskje denne personen må ruse seg for å fungere i samfunnet? Det vil jeg si er et problem. Og ikke kunne fungere uten rus.
Det er ikke alltid man har tilgang eller råd til rusmidler.
Om han ikke føler det er et problem, går det like mye utover økonomien hannes. Han vil leve i en faresone der han må oppsøke rusmiljøer for å få tak i stoffene sine.
Og jeg tviler på at noen kan bruke noe sterkere enn hasj hverdag uten å møte veggen.

Å røyke sigaretter og å ruse seg er to forskjellige ting. Ingen som nekter noen å røyke. Men jeg kan fortsatt si at det ikke er bra. Dog noe jeg ikke trenger å minne en røyker på. Det står allerede på pakka hans.
Og få noen til å innse at de har et avhengighetsproblem er en annen sak.

Og ja, det fungerer for meg å røyke hasj kun i helgene. Når jeg ser på tida tilbake der jeg har røyka hasj mer eller mindre hver dag i 10 år er det en seier for meg å kunne gjøre det når jeg vil. Og røyke 1/10 del av det jeg gjorde før syns jeg er en stor forskjell.

En som drikker alkohol i helgene kan fortsatt si at en alkis har et avhengighets problem.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Problemet er at han samtidig impliserer at alt utover svært beskjedent cannabisbruk kvalifiserer til missbruk. Hadde han vist et nyansert syn på saken og åpnet for at forskjellen på bruk og missbruk i stor grad avhenger av brukeren, og ikke bare bruken, hadde neppe folk blitt like irritert.

En "psykologisk teori" er at fordømmende bedrevitere som i realiteten ikke vet hva de snakker om gjør folk litt småforbanna, på samme måte som at f.eks lavpannet frp-rasisme gjør en forbanna enda man ikke er innvandrer selv
Vis hele sitatet...
Så noen ruser seg hver dag og bruker mens andre misbruker?
Jeg skjønner ikke helt hva du mener når du snakker om avhenger av brukeren og ikke bare bruken. utdyp deg.
Sitat av chrox Vis innlegg
Og jeg tviler på at noen kan bruke noe sterkere enn hasj hverdag uten å møte veggen.
Vis hele sitatet...
Du burde publisere disse visdomsordene i noen medisinske tidsskrift, så legene i verden slutter å skrive ut resepter på medisiner mot angst, søvnproblemer, adhd osv. De vet tydeligvis ikke at hasj er det eneste på narkolisten som kan brukes daglig uten at man møter veggen.

Tross alt vet du hva du snakker om - du har jo vært avhengig av hasj.
Sitat av mr-martinss Vis innlegg
ikke noe sårt emne for meg ivartfall bare syns det blir litt dobbelt moralsk og sitte og hate dop men fyrer seg en jay iblant selv..
Vis hele sitatet...

Jeg kan godt hate at en alkis drikker fra han våkner opp hver dag selv om jeg går ut å drikker i helgene. Er det dobbeltmoralskt?
Sitat av chrox Vis innlegg
Så noen ruser seg hver dag og bruker mens andre misbruker?
Jeg skjønner ikke helt hva du mener når du snakker om avhenger av brukeren og ikke bare bruken. utdyp deg.
Vis hele sitatet...
Jepp. Noen kan nyte en strek i helgene, ta en kork GHB for å piffe opp et knull, eller tilogmed kose seg med litt heroin en gang iblandt uten at dette byr på problemer overhodet. Andre derimot klarer ikke holde styr på tjall.

Skillet mellom bruk og missbruk er i så stor grad avhengig av brukerens individuelle forutsetninger, alt ifra økonomi og livssituasjon til psyke og holdninger, at selve rusmiddelet og rusmengden ikke blir de eneste faktorene som definerer hvorvidt man missbruker eller bruker.
Er en ting jeg sier meg uenig i her, TS. Jeg syns ikke det er smart med hat og frykt - uansett. Jeg har aldri rørt ulovlige rusmidler, men jeg verken hater eller frykter. Jeg leser hele tia på rusmiddelforumet og lærer meg et og annet om rusmidler. Jeg sier at man skal si: "HEIA DOP!". Men det er bedre å lese til seg litt kunnskap og tenke litt over det.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Du burde publisere disse visdomsordene i noen medisinske tidsskrift, så legene i verden slutter å skrive ut resepter på medisiner mot angst, søvnproblemer, adhd osv. De vet tydeligvis ikke at hasj er det eneste på narkolisten som kan brukes daglig uten at man møter veggen.

Tross alt vet du hva du snakker om - du har jo vært avhengig av hasj.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte faktisk på å nevne stoffer som sobril og valium. Det funker helt klart å ta et par av disse hver dag mot angst. Disse stoffene er lagd som medisiner.

De som ruser seg på de popper gjerne i seg 10 i slengen. Gjør du det hver dag er jeg ganske sikker på at du møter veggen ganske fort. Om du jobber, møter du nok veggen allerede dag 1.
Sitat av chrox Vis innlegg
Jeg tenkte faktisk på å nevne stoffer som sobril og valium. Det funker helt klart å ta et par av disse hver dag mot angst. Disse stoffene er lagd som medisiner.

De som ruser seg på de popper gjerne i seg 10 i slengen. Gjør du det hver dag er jeg ganske sikker på at du møter veggen ganske fort. Om du jobber, møter du nok veggen allerede dag 1.
Vis hele sitatet...
Tunge opiater mot smerter, amfetaminer mot ADHD og sterkere benzoer enn valium og sobril lages også som medisiner. At du presterer å trekke et skille her understreker bare hvor latterlig meningsløst det er å ha denne diskusjonen med deg.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Jepp. Noen kan nyte en strek i helgene, ta en kork GHB for å piffe opp et knull, eller tilogmed kose seg med litt heroin en gang iblandt uten at dette byr på problemer overhodet. Andre derimot klarer ikke holde styr på tjall.

Skillet mellom bruk og missbruk er i så stor grad avhengig av brukerens individuelle forutsetninger, alt ifra økonomi og livssituasjon til psyke og holdninger, at selve rusmiddelet og rusmengden ikke blir de eneste faktorene som definerer hvorvidt man missbruker eller bruker.
Vis hele sitatet...
Har du det bra med rus så vil du ikke oppleve det som et problem. Kanskje ikke før du sitter dypt i det. Og når du innser det, så kan det bli et stort problem å komme seg ut av det.

Tar du en strek i helgene, ghb av og til og koser deg som du sier med litt heroin av og til så utsetter du deg for en fare. Mange har gjort dette. Mange har driti seg ut. Tror du de som står på plata planla og stå der? De så helt sikkert ikke på sitt bruk som et problem.

Er så sykt mange som tror de har kontroll, men som i realiteten ikke har det. Egoet deres sier det, for det er ikke så kult når du innser at du faktisk ikke har den kontrollen du så lenge mente du hadde.
Det var denne kontrollen som fikk deg til å prøve rusmiddler, du ville aldri testet noe du ikke mente du hadde kontroll på.

Mange har mistet denne kontrollen!

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Tunge opiater mot smerter, amfetaminer mot ADHD og sterkere benzoer enn valium og sobril lages også som medisiner. At du presterer å trekke et skille her understreker bare hvor latterlig meningsløst det er å ha denne diskusjonen med deg.
Vis hele sitatet...
Jeg trekker et skille på å medisinere seg og å ruse seg. Hvorfor er det latterlig meningsløst. Det er du som trekker inn angstdempende midler i en rusmiddel diskusjon. Du trekker det i forbindelse med stoff man kan bruke hver dag og fungere. Vel, ruser du deg på disse stoffene så vil jeg påstå å si at du ikke vil fungere så godt i hverdagen.
Sitat av chrox Vis innlegg

Tar du en strek i helgene, ghb av og til og koser deg som du sier med litt heroin av og til så utsetter du deg for en fare. Mange har gjort dette. Mange har driti seg ut. Tror du de som står på plata planla og stå der? De så helt sikkert ikke på sitt bruk som et problem.

Vis hele sitatet...
Igjen, spiser du på McDonalds utsetter du deg for en fare. Tror de på 150 kg planla å ende opp slik? Tror du han som dør av lungekreft planla å røyke vekk 30 år av livet sitt? Man er konstant i fare for å drite seg ut her i livet. Det setter fortsatt ikke bedrevitere som deg i posisjon til å belære og diktere andre.

Sitat av chrox Vis innlegg
Jeg trekker et skille på å medisinere seg og å ruse seg. Hvorfor er det latterlig meningsløst. Det er du som trekker inn angstdempende midler i en rusmiddel diskusjon. Du trekker det i forbindelse med stoff man kan bruke hver dag og fungere. Vel, ruser du deg på disse stoffene så vil jeg påstå å si at du ikke vil fungere så godt i hverdagen.
Vis hele sitatet...
Ser ærlig talt ikke hvor du trakk det skille før du skjønte at du hadde drete deg ut, igjen.

Sitat av chrox Vis innlegg
Og jeg tviler på at noen kan bruke noe sterkere enn hasj hverdag uten å møte veggen.
Vis hele sitatet...
Skillet du trakk derimot var treffende nok:
Sitat av chrox Vis innlegg
Det funker helt klart å ta et par av disse hver dag mot angst. Disse stoffene er lagd som medisiner
Vis hele sitatet...
Tror du 2 mg rivotril hver dag sin effekt på deg og livet ditt er avhengig av hvorvidt du har resept på det eller ikke?
Sist endret av Tøffetom; 29. september 2011 kl. 09:14.
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
Er en ting jeg sier meg uenig i her, TS. Jeg syns ikke det er smart med hat og frykt - uansett. Jeg har aldri rørt ulovlige rusmidler, men jeg verken hater eller frykter. Jeg leser hele tia på rusmiddelforumet og lærer meg et og annet om rusmidler. Jeg sier at man skal si: "HEIA DOP!". Men det er bedre å lese til seg litt kunnskap og tenke litt over det.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det kan være ganske lurt å mislike noe som dop veldig sterkt og å være redd for det. Med andre ord Hat og frykt. For hvis du ikke gjør det vil jeg si at muligheten for å prøve det er sterkere. Jeg er enig i at man kan lese seg til litt kunnskap. Men å være for nysgjerrig er ikke bra mener jeg.
Sitat av chrox Vis innlegg
Jeg tror det kan være ganske lurt å mislike noe som dop veldig sterkt og å være redd for det. Med andre ord Hat og frykt. For hvis du ikke gjør det vil jeg si at muligheten for å prøve det er sterkere. Jeg er enig i at man kan lese seg til litt kunnskap. Men å være for nysgjerrig er ikke bra mener jeg.
Vis hele sitatet...
Jeg er faen så nysgjerrig på dop. Men jeg har NULL interesse for å prøve. Når man ser hva stoffene virkelig gjør med folk får man ikke mere lyst enn når man hører på hva skolene sier til deg.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Ser ærlig talt ikke hvor du trakk det skille før du skjønte at du hadde drete deg ut, igjen.
Vis hele sitatet...
dreit meg ut? Hva snakker du om? Du dreit deg ut med å ta inn medisiner når det var snakk om å ruse seg hver dag å fungere. Å gå rundt pillefjern om dagene funker ikke. å medisenere seg fungerer.

Jeg trakk det skillet her "Jeg tenkte faktisk på å nevne stoffer som sobril og valium. Det funker helt klart å ta et par av disse hver dag mot angst. Disse stoffene er lagd som medisiner.
De som ruser seg på de popper gjerne i seg 10 i slengen. Gjør du det hver dag er jeg ganske sikker på at du møter veggen ganske fort. Om du jobber, møter du nok veggen allerede dag 1." Ser du ikke det?




Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Skillet du trakk derimot var treffende nok:
Vis hele sitatet...
Lagd som medsiner. Ja de er lagd for å brukes som medisiner. Medisiner kan fortsatt brukes som rusmiddler, det har jeg aldri sagt noe imot.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Tror du 2 mg rivotril hver dag sin effekt på deg og livet ditt er avhengig av hvorvidt du har resept på det eller ikke?
Vis hele sitatet...
Nei. Det har jeg aldri sagt. Det er snakk om å ruse seg her. Jeg kaller det medisiner for det er det det faktisk er! Du kan sikkert fungere helt fint med å ta 2mg rivotril hver dag. Tar du 10 i slengen er det en annen sak.

Du er jo ikke med på hva jeg sier i det hele tatt..
Sist endret av chrox; 29. september 2011 kl. 09:39.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Døh. Unnskyld meg, men I beg to fucking differ. Kanskje det finnes mange hasjnytere som er oppegående, men jeg tør påstå meget bastant at mine foreldre ikke med større sannsynlighet er "større søppel enn denne personen".

Jeg sier ikke at alle som røyker hasj er dumme. Langt i fra. Men en "random stoner" er faktisk ikke som en gjennomsnittlig nFF-bruker. Det blir for dumt å late som om "hasjrøykerne" som enhet er noe som helst bedre enn ikke-røykere med et mer balansert liv.
Vis hele sitatet...
Jeg tar et eksempel ut i fra min erfaring angående mine foreldre. En mor som regelrett pushet meg på fest hver helg sammen med henne og hennes mann.
Nå som jeg knapt drikker alkohol, kun røyker det ene grammet i mnd, samtidig som jeg er åpen om mitt bruk til dem nærmeste personene rundt meg, blir jeg sett ned på av min mor spesielt.
Mine søsken er tolerante av seg, det er også vennene mine.
Men jeg unngår aldri den søndagsmiddagen hvor moren min sitter med fyllesyke, for å begynne en diskusjon om hvor store problemer jeg har som røyker hasj.

Jeg mener ikke at alle foreldre er like, og jeg tok fram eksempelet for å få frem hvor ignorante personer kan være, mot noen som nyter annet rusmiddel enn alkohol.
Sitat av chrox Vis innlegg
Jeg kan godt hate at en alkis drikker fra han våkner opp hver dag selv om jeg går ut å drikker i helgene. Er det dobbeltmoralskt?
Vis hele sitatet...
er det de det handler om? du sitter og uttaler deg om missbruk osv og sier omtrent at du hater folk som misbruker stoffer annet en alkohol men selv så røyker du iblant? det er dobbelt moralskt

blir som at jeg sier at: jeg bruker ikke kjemikalier bare hasj men hender jeg tar en stripe amf i mellom dermed er jeg dobbelt moralsk.

og hvorfor skal du hate en alkoholiker eller avskye dem? gjør de deg noe vondt at de er glad i alkohol? rusavhengighet er en sykdom som alt annet skal jeg hate en person fordi den har streptokoker i halsen?
Kjære chrox:

Du opprettet denne tråden som et vindu hvor du, helt seriøst, mener at vi skal brette ut vårt bruk slik at du kan bedømme om vi er misbrukere eller ikke.

Vel, nå skal jeg ta meg den frihet å reflektere over ditt bruk, da jeg ikke ønsker å dømme andre mennesker basert på hva jeg leser på et forum.

Du sier at du røyker ca. 3 gram med hasj per mnd. Etter mine beregninger og erfaringer, vil det si at du konstant går rundt med THC i fettvevet ditt. Du sammenligner også dette med å drikke i helgene, siden du "bare" røyker i helgene selv. Vel, det er en forskjell. En ganske stor forskjell. Går du på fylla på lørdag er etanolen ute av kroppen din søndag, kanskje tidlig mandag om du har vært på en kule. Røyker du hasj hver helg, så klarer ikke kroppen din bli kvitt forrige helgs bruk før du fyller på med nytt, og dermed er du konstant påvirket av THC. Jeg sier ikke at du er ruset på onsdag fordi du røykte på lørdag, men kroppen din og ikke minst hjernen din er fortsatt påvirket i (svært) negativ grad.

Så, hva blir konklusjonen da? Du har helt sikkert kontroll på bruken din, men er det dermed sagt at det ikke er misbruk? Kan man kalle det misbruk når kroppen din stadig er påvirket, uten noen form for "renselse"? Du sier jo selv at du med tiden har fått god selvinnsikt, så kom gjerne selv med konklusjonen for oss. For du ser vel at når det kommer en som skal belære og bedømme oss andre blir litt dobbeltmoralsk, når du i manges øyne er i nøyaktig samme situasjon selv?
Sist endret av Sjølvaste; 29. september 2011 kl. 15:31.
Gjeeeeeesp. Hasjrøykeren som jeg er, så står jeg opp sent på dagen.

Faen! Narkomane jævel!
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Røyker du hasj hver helg, så klarer ikke kroppen din bli kvitt forrige helgs bruk før du fyller på med nytt, og dermed er du konstant påvirket av THC.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke. Det er kun en kjent metabolitt som regnes som aktiv, og denne sitter i så små doser at den ikke gir ruseffekt.
Sist endret av fetter; 29. september 2011 kl. 15:41.
Sitat av fetter Vis innlegg
Dette stemmer ikke. Det er kun en kjent metabolitt som regnes som aktiv, og denne sitter i så små doser at den ikke gir ruseffekt.
Vis hele sitatet...
Så du mener at det som evt. setter seg i fettvevet over tid ikke har noen form for påvirkning på brukerens kropp og sinn?
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Så du mener at det som evt. setter seg i fettvevet over tid ikke har noen form for påvirkning på brukerens kropp og sinn?
Vis hele sitatet...
I praksis har det ikke det nei.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Så du mener at det som evt. setter seg i fettvevet over tid ikke har noen form for påvirkning på brukerens kropp og sinn?
Vis hele sitatet...
Korrekt, Delta-9-THC (Det psykoaktive virkestoffet) metaboliseres omtrent med en gang til 11-Hydroxy-THC som er den primære aktive metabolitten, denne metaboliseres igjen til 11-nor-9-Carboxy-THC som er en inaktiv metabolitt. Halveringstiden til dette stoffet er dog flere dager, og kan spores i flere uker på tunge missbrukere, det er dette stoffet urinprøvene samt blodprøvene reagerer på.
Det er dog noen tester som skiller mellom den aktive (11-OH-THC) og den inaktive (11-COOH-THC) metabolitten, sånn at man f.eks kan se om noen som blir tatt i en stikkprøve på motorveien har røkt cannabis den siste tiden eller faktisk er beruset mens han kjører (brukes mye i områder hvor medisinsk/rekreasjonell bruk er lovlig).


Studier viser også at tunge brukere ikke har nevneverdig nedsatte kognitive evner etter 28 dager uten cannabis: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11576028
Sitat av mr-martinss Vis innlegg
er det de det handler om? du sitter og uttaler deg om missbruk osv og sier omtrent at du hater folk som misbruker stoffer annet en alkohol men selv så røyker du iblant? det er dobbelt moralskt

blir som at jeg sier at: jeg bruker ikke kjemikalier bare hasj men hender jeg tar en stripe amf i mellom dermed er jeg dobbelt moralsk.

og hvorfor skal du hate en alkoholiker eller avskye dem? gjør de deg noe vondt at de er glad i alkohol? rusavhengighet er en sykdom som alt annet skal jeg hate en person fordi den har streptokoker i halsen?
Vis hele sitatet...
Det blir en forskjell på å hate folk å hate misbruket demmes. Hat er et veldig sterkt ord å bruke. Jeg sitter ikke akkurat hjemme å klikker fordi folk bruker stoff. Men jeg misliker at folk sliter og sitter med et problem. Det unner jeg dem ikke

Det er en forskjell på å kunne ruse seg når du vil og la rusen styre deg. Jeg kan godt være 2-3 måneder uten hasj for å bevise et poeng hvis jeg trenger det til noen. Det er en forskjell på bruk og misbruk

Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Kjære chrox:

Du opprettet denne tråden som et vindu hvor du, helt seriøst, mener at vi skal brette ut vårt bruk slik at du kan bedømme om vi er misbrukere eller ikke.

Vel, nå skal jeg ta meg den frihet å reflektere over ditt bruk, da jeg ikke ønsker å dømme andre mennesker basert på hva jeg leser på et forum.

Du sier at du røyker ca. 3 gram med hasj per mnd. Etter mine beregninger og erfaringer, vil det si at du konstant går rundt med THC i fettvevet ditt. Du sammenligner også dette med å drikke i helgene, siden du "bare" røyker i helgene selv. Vel, det er en forskjell. En ganske stor forskjell. Går du på fylla på lørdag er etanolen ute av kroppen din søndag, kanskje tidlig mandag om du har vært på en kule. Røyker du hasj hver helg, så klarer ikke kroppen din bli kvitt forrige helgs bruk før du fyller på med nytt, og dermed er du konstant påvirket av THC. Jeg sier ikke at du er ruset på onsdag fordi du røykte på lørdag, men kroppen din og ikke minst hjernen din er fortsatt påvirket i (svært) negativ grad.

Så, hva blir konklusjonen da? Du har helt sikkert kontroll på bruken din, men er det dermed sagt at det ikke er misbruk? Kan man kalle det misbruk når kroppen din stadig er påvirket, uten noen form for "renselse"? Du sier jo selv at du med tiden har fått god selvinnsikt, så kom gjerne selv med konklusjonen for oss. For du ser vel at når det kommer en som skal belære og bedømme oss andre blir litt dobbeltmoralsk, når du i manges øyne er i nøyaktig samme situasjon selv?
Vis hele sitatet...
At dere skal brette ut? Jeg forslo det for 1 person fordi jeg var nysgjerrig på akkurat han. Og han gjorde det

Og om du mener de stakkars 3 grammene påvirker meg i svært negativ grad så er du ute å kjøre! Det lille thc'et som er igjen i kroppen vil ha svært lite å si i forholdt til de 30 grammene jeg røyket i måneden før. Jeg tviler på at jeg har et høyt thc innhold da jeg holder aktivt på me sport 3-4 timer, 5 dager i uken. På de treningsøktene får jeg svettet ut bra mye.
Og kalle det jeg gjør som misbruk blir som å kalle den som liker å ta seg en fest iblant for misbruker.
Sitat av chrox Vis innlegg
Og kalle det jeg gjør som misbruk blir som å kalle den som liker å ta seg en fest iblant for misbruker.
Vis hele sitatet...
Men det er jo et slikt forhold til rusmidler vi argumenterer for. Selv om noen på forumet her kan regnes som misbrukere har de aller fleste et avslappet forhold til rusmidler, selv de sterke, og da er det slitsomt når folk som deg skal komme å moralisere og begynne å spekulere i om vi har et problem eller ikke.
Sist endret av fetter; 29. september 2011 kl. 17:57.
Synes det er morsomt at folk flamer TS fordi han prøver å få folk til å innse noe de burde innsett på egenhånd. Jeg sier på ingen måte at alle i tråden er rusmisbrukere, men det finnes uten tvil MANGE som låser seg inn i bobla si og nekter for noe de ikke klarer (eller prøver) å innse. Hvorfor sier folk at TS er sjalu på andre fordi han tidligere ikke klarte å kontrollere sitt eget rusbruk? Synes virkelig det er latterlig, han prøver bare å hjelpe dere litt, eller gi en liten "heads-up".

Har selv sett venner låse seg inn i verdenen sin, og gå rundt i tro om at hasj (som alle vet er et av de mildere stoffene) er verdens beste ting.
"Det er farligere for deg å spise en gulrot enn å røyke en spliff, fordi den har blitt tilsatt ulumskheter og unaturlige ting under dyrkingen."
Dette var et argument jeg hørte, og viser enkelt å greit hvor trangsynt man kan bli. Det viser at man ikke evner refleksjon overhodet, og er i mine øyne et eksempel på hvordan man kan låse seg inn i bobla si og tro at man har kontroll.

Faktum er at de fleste klarer å opprettholde et sunt forhold til rusmidler, men mange klarer ikke å innse at de har et rusproblem. Jeg har selv erfart dette da jeg over to år røyket hasj så og si daglig. Etter en stund følte jeg meg annerledes, men kunne ikke forstå på hvilken måte. Når jeg ikke fikk røykt ble jeg lettere irritert, og det skulle mindre til før jeg tok meg nær av ting jeg oppfattet som fornærmende (selv om det overhodet ikke var slik ment). Etterhvert innså jeg at jeg hadde et "lite" problem, men rusen jeg fikk var bedre enn følelsene jeg hadde på dårlige dager var vonde. Derfor rullet jeg opp en ny, og lot dagen gå sin gang. Det ble en midlertidig og korttenkt løsning på et problem jeg fornektet å ha.
Jeg fikk etter altfor lang tid tatt meg i nakken, og sluttet med daglig røyking. Dette styrket selvfølelsen min og jeg følte meg helt uavhengig, og gud hvor deilig det var.

Jeg tror aldri jeg kommer til å slutte helt, men selvkontrollen er tilstede og jeg røyker aldri mer enn 3 - 4 ganger i måneden. Jeg ser på Cannabis som et rusmiddel på lik linje med alkohol, og tør påstå at jeg har et sunt forhold til det. Jeg drikker forøvrig meget sjeldent ettersom jeg misliker alkohol rusen, spesielt sammenlignet med Cannabis.

Posten ble litt lenger enn planlagt, menmen...
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Korrekt, Delta-9-THC (Det psykoaktive virkestoffet) metaboliseres omtrent med en gang til 11-Hydroxy-THC som er den primære aktive metabolitten, denne metaboliseres igjen til 11-nor-9-Carboxy-THC som er en inaktiv metabolitt. Halveringstiden til dette stoffet er dog flere dager, og kan spores i flere uker på tunge missbrukere, det er dette stoffet urinprøvene samt blodprøvene reagerer på.
Det er dog noen tester som skiller mellom den aktive (11-OH-THC) og den inaktive (11-COOH-THC) metabolitten, sånn at man f.eks kan se om noen som blir tatt i en stikkprøve på motorveien har røkt cannabis den siste tiden eller faktisk er beruset mens han kjører (brukes mye i områder hvor medisinsk/rekreasjonell bruk er lovlig).


Studier viser også at tunge brukere ikke har nevneverdig nedsatte kognitive evner etter 28 dager uten cannabis: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11576028
Vis hele sitatet...
Både delta-9-THC og 11-Hydroxy-THC kan lagres i fettvev uten å metaboliseres videre.

Denne er spesielt interessant: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2782342/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/4682965

osv. osv. Dette er ingen hemmelighet.
Sitat av chrox Vis innlegg
Jeg blir irritert over folk som ufarligjør dop.
Vis hele sitatet...
Er rusmidler farlig? Er våpen farlig? Er feit mat farlig? Svaret er NEI det er menneske som er farlig. Om du enda ikke har skjønt det, så tror jeg det å hjelpe rusmisbrukere er langt utenfor din rekkevidde...
Sitat av chrox Vis innlegg
Det er en måte mange misbrukere har for å lette sitt eget ego på at de ikke har et problem og at det de driver med ikke er farlig.
Vis hele sitatet...
En ting som jeg syns du skal tenke over er dette: Du kommer aldri til å klare å stoppe rusmidler i vårt samfunn, så da har du 2 valg. Du kan bruke det eller du kan ka vær.. Ja det finnes de som begynner uten å forstå at de er svake mennesker som blir avhengig og til slutt har skapt seg selv et problem, men hallo Darwin løser den floken over tid.. Ingen stress... Igjen rusmidler kan fungere negativt for et individ og posetivt for et annet individ, så da er det nesten opp til den enkelte som tar rus å være oppegående nok til å ha forståelse og forsiktighet rundt sitt rusbruk... Og ja de som ikke vil tenke seg om, de sorterer Gud ut..

Sitat av chrox Vis innlegg
Jeg er overhodet ikke sjalu på de som driver med dop. Jeg syns heller synd på de som sliter og ikke har kontroll, for jeg vet at det ikke er noe gøy.
Vis hele sitatet...
Igjen så glemmer du en liten ting, det er det at fordi om det var din opplevelse av rusmidler er det ikke sikkert andre deler ditt syn eller erfaring.. Kanskje noen liker å ikke ha kontroll? Og om ikke, så er den eneste måten å lære seg kontroll på å miste den først... Er du oppegående nok til å skjønne at: Du må miste deg selv, for å i det hele tatt kunne finne deg selv? Om ikke, så har du igjen for lite innsikt i å være et menneske til å kunne hjelpe rusmisbrukere.

Sitat av chrox Vis innlegg
Og jeg vet etter å ha sluttet hvor mye bedre selvtillit man kan få.
Vis hele sitatet...
Er du av den oppfatning at alle rusbrukere er mennesker som rømmer fra seg selv eller livet? Vit at i såfall tar du feil...

Sitat av chrox Vis innlegg
Derfor prøver jeg å formidle et budskap.
Vis hele sitatet...
Akkurat ja, så du mener det å gå ut å spre et budskap er totalt ufarlig? Igjen tenk deg om, religion f.eks. Og når fikk du Doktorgrad i rusmisbruk bare fordi du har prøvd noen få rusmidler noen få ganger? Jeg kjøper det ikke, så mye kan jeg si..


Sitat av chrox Vis innlegg
Man kan ikke alltid sitte å se på andre som sliter, å bare la de leve livet sitt.
Vis hele sitatet...
Nei det er riktig, men det er svært mange mennesker i denne verden som mer enn gjerne tar i mot din hjelp, ja og det er mange som har det værre en en person som har det så godt at han kan velge å ruse vekk sine problemer... Gi faen i folk som ikke har spurt om din hjelp, for som sagt det er mange som trenger hjelp, og om du er en person som heller vil hjelpe dine nærmeste med sine liksom problemer, istedet for å hjelpe et barn som sulter, og er du en som kan legges i kategorien "Ut av syne, ut av sinn", så har du ikke noe med å hjelpe noen andre enn deg selv...
Sitat av chrox Vis innlegg
Man kan prøve og hjelpe, og hjelper ikke det så har man i hvertfall prøvd.
Vis hele sitatet...
Ja du mener? Tror du skal være forsiktig med hvordan du går frem, om du ikke er en svært god menneskekjenner med masse livserfaring og innsikt i menneske, kan det at du tilnærmer deg en rusmisbruker med mentale problemer forverre situasjonen svært...

Sitat av chrox Vis innlegg
Jeg er overhodet ikke sur over valget mitt! Har ikke brukt amfetamin på nesten 2 år. Det er et forferdelig stoff som jeg ikke unner noen. Når du har brukt det nestn hver helg i et år, og noen hverdager. Og tilslutt prøver å selge playstationen din for å kjøpe 1 gram da er man deep in it. Der har jeg vært og jeg er ikke sjalu på noen som har det sånn, uansett hva du trur.
Vis hele sitatet...
Her gir du meg et godt eksempel på hva jeg annser som tulle problemer og seriøse problemer... Har du penger til amfetamin hver helg i nesten 2 år før du må selge din Playstation er du ikke deep inn, da er du såvidt begynt..

Når du finner deg selv i en nedlagt bolig uten varme, når du dusjer hver 2.uke, når du har måtte rane gamle damer og suge kuk på togstasjonen for du har ikke eid annet en det du har på deg de siste 6 årene så ja, da er det på tide å spørre dette menneske om det vet hva det holder på med... Men syns ditt eksempel høres ut som en fortiss som ikke orker lese seg opp rundt rusmidler, jeg forstår min bestefar som saier at vi visste ikke at tobakk var skadelig når vi begynte så kjøper jeg den, men ungdom i dag har et valg om de vil vite hva de dytter i kroppen eller ikke, at de velger å gamble med seg selv er da ikke rusmidlet sin feil?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Afasar Vis innlegg
Både delta-9-THC og 11-Hydroxy-THC kan lagres i fettvev uten å metaboliseres videre.

Denne er spesielt interessant: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2782342/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/4682965

osv. osv. Dette er ingen hemmelighet.
Vis hele sitatet...
Dette var faktisk nytt for meg, iom at Delta-9-THC metaboliseres så fort.
Takk for korreksjonen.

Det var en interessant rapport, jeg har ikke fått lest alt, men det jeg har fått med meg er at forsøkene ga rotter 10mg/kg THC 1 gang om dagen i ti dager og en 2 dagers periode uten noen injeksjoner.
De måler så blodet for delta-9-thc og den inaktive metabolittet THC-COOH.

Ser man på figur 3, så ser man at vi snakker om 20 ng/ml THC og 30 ng/ml for THC-COOH (nanogram/mililiter).

En annen studie viser at når en person på 70kg røyker en joint på 15mg THC får maksverdier innen 10 minutter på 7.5-14 ng/ml THC.

Nivåene er altså høye nok til å presentere en rus, men vi snakker om rotter med 10mg/kg injeksjoner pr dag, mot jointer som har mye mindre i seg.
Sammenligningen blir litt å strekke seg etter pga forskjeller mellom gnagere og mennesker, men om en mann skulle intatt samme mengde (700mg THC) hadde han nok fått en akutt psykisk episode pga overdoseringen.

Studien konkluderer med:
The present study shows that lipolysis enhances the release of THC from fat stores back into blood. This suggests the likelihood of ‘reintoxication’ whereby food deprivation or stress may raise blood THC levels in animals chronically exposed to the drug. Further research will need to confirm whether this can lead to functional effects, such as impaired cognitive function or ‘flashbacks’.
Vis hele sitatet...
Vi mangler fremdeles data på det, men om man må opp i 10mg/kg for å få opptil 20ng/ml av THC i blodet, kan med stor sikkerhet si at vanlige rekreasjonelle røykere får langt mindre og kanskje tilogmed ubetydelige mengder THC sluppet ut i blodet ved lipolyse.
Sitat av fth Vis innlegg
Er litt merkelig at det rusmidlet (alkohol) som gjør folk komplett idioter er lovelig, mens hasj som får deg til å være 'peace and love' menneske er ulovelig.. Tenkt litt på det i det siste, finner ingen lure svar -.-
Vis hele sitatet...
Nettop fordi alkohol har vært brukt i flere tusen år i utrolig mange kulturer rundt om i verden, og har oppbygget seg til å bli en tradisjon som står igjen en dag idag. Er ikke så merkelig som du skal ha det til. Og fordi alkohol trenger ikke nødvendigvis å være farlig heller. som hasj og andre substanser også; Alt i moderasjon og respekt for stoffet.

til OP:

Noen som har forstått det! Har til en viss grad mistet interessen for å være aktiv på det forumet her når jeg diskuterer rusmidler med folk nettop fordi folk er så ignorante og glorifiserer de rusmidlene de bruker.
"Har nå røyket hver dag i ett års tid nå, og merker ingen forskjell. alt går fint" Altså, HALLLOOOOO?? Det å ruse seg hver dag uansett er ikke sundt skrotten. At jeg virkelig må komme med logiske forklaringer på hvorfor dette er skadelig til enkeltfolk er skremmende.

Håper folk leser tråden din og tenker seg litt om før de eventuelt skal flame deg og si at du tar feil!


KP!
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Korrekt, Delta-9-THC (Det psykoaktive virkestoffet) metaboliseres omtrent med en gang til 11-Hydroxy-THC som er den primære aktive metabolitten, denne metaboliseres igjen til 11-nor-9-Carboxy-THC som er en inaktiv metabolitt. Halveringstiden til dette stoffet er dog flere dager, og kan spores i flere uker på tunge missbrukere, det er dette stoffet urinprøvene samt blodprøvene reagerer på.
Det er dog noen tester som skiller mellom den aktive (11-OH-THC) og den inaktive (11-COOH-THC) metabolitten, sånn at man f.eks kan se om noen som blir tatt i en stikkprøve på motorveien har røkt cannabis den siste tiden eller faktisk er beruset mens han kjører (brukes mye i områder hvor medisinsk/rekreasjonell bruk er lovlig).


Studier viser også at tunge brukere ikke har nevneverdig nedsatte kognitive evner etter 28 dager uten cannabis: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11576028
Vis hele sitatet...
Godt mulig jeg forklarte meg vanskelig, eller at jeg rett og slett tar feil. Jeg mener på ingen måte at han er ruspåvirket i form av å være "høy" eller "stein" helt til han fyller på neste gang, men heller at iom. han røyker såpass ofte så klarer ikke kroppen skille ut *whatever* fra kroppen før han igjen røyker. Altså, med andre ord: han har konstant nedsatte funksjoner fordi kroppen aldri blir helt "rein" før han igjen røyker (med utgangspunkt i at han røyker hver helg, slik han sier). Derav min påstand om mulig misbruk.

Tar jeg helt feil?
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Altså, med andre ord: han har konstant nedsatte funksjoner fordi kroppen aldri blir helt "rein" før han igjen røyker (med utgangspunkt i at han røyker hver helg, slik han sier).
Vis hele sitatet...
Så lenge du ikke er påvirket (eller høy som du kaller det), så vil man ikke oppleve nedsatte funksjoner.