Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  150 18908
Sitat av steinarlima Vis innlegg
Nå er jeg litt usikker på de spesifikke retningslinjene til NATO, men jeg regner med at Norge må tilfredsstille visse krav for å få lov til å være medlem. Noen kan nok mer om dette enn meg, men hvis de stiller krav til f.eks antall menige, kan man jo se verneplikten som en handling som indirekte forsvarer oss vha. NATO-avtalen.

Hvis noen har kjennskap til kravene NATO stiller, hadde det vært interessant å få vite litt mer detaljer.
Vis hele sitatet...
Jeg misliker NATO, og synes ikke Norge har noe å gjøre i en slik allianse. Retningslinjene er at man skal forsvare landene involvert, i praksis har organisasjonen fungert som en angrepsallianse.
Personlig har jeg ikke noe i mot å dra til militæret og er selv kalt inn til høsten 2012 siden jeg skal på folkehøgskole til høsten. Selv om jeg ikke har noe særlig i mot å dra i millitæret synes jeg det er 1 år bortkastet tid i livet. Jeg vil bli ferdig med studier, starte å jobbe og bli et selvstendig individ!
Sitat av ExoticSamie1 Vis innlegg
Har migrene, god nok grunn? + Støv allergi.
Vis hele sitatet...
Vil tro dette er god nok grunn til fritak ja, men skal ikke si noe for sikkert Snakk med legen din om dette når tiden nærmer seg du.
Sitat av EoT Vis innlegg
Jeg misliker NATO, og synes ikke Norge har noe å gjøre i en slik allianse. Retningslinjene er at man skal forsvare landene involvert, i praksis har organisasjonen fungert som en angrepsallianse.
Vis hele sitatet...
Det er en annen diskusjon.
han jeg sov på rom med fikk jobb tilbud av TV2, men så måtte han i militæret siden han hadde utsatt det før pga utdanning. han var ganske pist gjennom hele tjenesten siden den jobben var ikke å få 1år etter. Vil si at det er en ganske gyldig grunn til og ditche militæret.
Sitat av Monzter Vis innlegg
han jeg sov på rom med fikk jobb tilbud av TV2, men så måtte han i militæret siden han hadde utsatt det før pga utdanning. han var ganske pist gjennom hele tjenesten siden den jobben var ikke å få 1år etter. Vil si at det er en ganske gyldig grunn til og ditche militæret.
Vis hele sitatet...
Hadde ikke han fått fritak om han skrev kontrakt på jobben da?
Sitat av ExoticSamie1 Vis innlegg
Har migrene, god nok grunn? + Støv allergi.
Vis hele sitatet...
Migrene vil jeg tro er en absolutt god nok grunn for å ikke bli tatt inn.
Si du får det på et oppdrag... Ja, hva da?
Sitat av Rejolo Vis innlegg
Med mindre du skal gå befalsskole eller jobbe som grenader så har ikke et fagbrev en møkk å si.
Vis hele sitatet...
Her er det virkelig personer som har peiling! Hvorfor, HVORFOR uttaler du deg uten å vite en eneste ting om emnet?

Hvis man f.eks vil ha en stilling som lastebilmekaniker , så må man ha fagbrev på dette! Samme med bilmekaniker og div andre ting. Lappen til buss, lastebil etc. får man dog av forsvaret!
Sitat av hallayoyo Vis innlegg
Her er det virkelig personer som har peiling! Hvorfor, HVORFOR uttaler du deg uten å vite en eneste ting om emnet?

Hvis man f.eks vil ha en stilling som lastebilmekaniker , så må man ha fagbrev på dette! Samme med bilmekaniker og div andre ting. Lappen til buss, lastebil etc. får man dog av forsvaret!
Vis hele sitatet...
Jeg er så heldig som kjenner Rejolo, og kan trygt si at han faktisk har peiling.

Og jo, slike folk finnes det allerede i ykret som er ansatt, uten å gå førstegangstjeneste. Det finnes feks ikke en stilling i førstegangstjenesten som "bilmekaniker".
Gjorde unna 1.gangstjenesten,reppene er også forlengst avtjent,noen artige mennesker har jeg møtt må innrømmes,men i det store å hele,og med tiden til hjelp,så avskyr jeg militærvesenets natur,våpen industrien, unge menns facinasjon og dragning mot våpen,krig,maktmisbruk.
Gjør meg ingen illusjoner om at dette vil ha en ende,tvertimot,og dessverre,virker nesten genetisk betinget.
Endel dataspill gjør vel ikke saken bedre,kill kill kill,og 12 åringen dreper gladlig(++).
Forsvarert av i dag,fåtallig og spesialisert,stort sett i utenlandsoppdrag,sikkert dyktige,men de dør,drept av noen som forsvarer ett eller annet,på ett eller annet grunnlag,rett eller galt,who the fuck knows,var det verdt det,betydde det noe!!!
Jeg liker ikke å gjøre ting som ikke gir mening.
hvorfor mange vil slippe unna?

fordi mange har planer for livet som ikke angår militæret?
leke i skogen gjorde jeg som barn, hakke tid til å kaste bort 1 år på tull.
penger vokser ikke på trær og lønna de tilbyr suger.
Jeg ville inn i militær, men slipper det. Etter tid innså jeg at jeg ville ikke klart meg særlig bra i militær, fordi jeg har problemer mot autoritære personer, og er ikke så glad å stå opp kl 3 for å gå en lang tur i skog i 40 kuldegrader med gevær i hånden og 30 kg sekk på ryggen. Man lærer nyttige ting som man har bruk senere i livet sitt, om hvis man kommer i forskjellige situasjoner som krever om du kan litt om militærgreiene. Syns det er litt sløs at Norske staten skal bruke penger på drittunger som syter og gidder ikke noen ting, vil bare hjem til kjelleren til mamma sin. Man ser jo at det er mange tråder som handler om det. Ikke rart ungdommen vil heller bruke tida på freak.no og prøver å finne ut om hvordan man kan slippe militær
Sitat av WoggaBogga Vis innlegg
har man mål her i livet så havner man rett og slett ikke i millitæret
Vis hele sitatet...
Dummeste innlegget jeg har sett. Jeg har selv flere mål i livet, ett av dem er å avtjene førstegangstjeneste for så å gå befalsskolen før videre utdanning. Du må gjerne også begrunne dine oppgulp, og ikke bare komme med ubegrunned tull.
Jeg har hatt førstegangstjeneste i en fysisk krevende avdeling, vært i Afganistan og jobbet profesjonelt i militæret. Med andre ord prøvde jeg ikke å slippe unna militæret. De av mine kamerater som ønsket å slippe klarte det helt fint.

Jeg vil gjerne kommentere et utsagn jeg så tidligere i tråden og som vel egentlig er en slags populær myte om militæret: "Dra i militæret for å lære seg selvdisiplin" osv. For mange virker det som om et års førstegangstjeneste er synonymt med å bli voksen og ansvarlig. Ingenting kunne vært lengre fra sannheten. I militæret har du stort sett en eller annen som henger over deg hele tiden som sier nøyaktig hva du skal gjøre. Hva er det som er så selvstendig med det? Du trenger heller ikke lage egen mat eller vaske dine egne klær. Forøvrig er dagen lagt opp klokkeslett for klokkeslett og de færreste får noe særlig ansvar verdt å snakke om.

Det er viktig å poengtere at militæret er et fryktelig løst begrep da det kan innebære stillinger alt i fra personlig sjåfør, leirvedlikehold, sambandstjeneste, fallskjermjegere osv osv. Forskjellen på de forskjellige stillingene er enorme. F.eks kan jeg selv melde om stort vekttap, stor økning i styrke og kondisjon mens andre faktisk opplever å bli slappere av å være i tjeneste. Forskjellige avdelinger har, i tillegg til sine svært forskjellige oppgaver, helt ulike midler å rutte med. Det gjør f.eks at du vil oppleve mye mer aktivitet og spenning som fallskjermjeger, infanterist/Kavalerist i 2BN/PBN og KJK enn CSS (Combat service support) bataljonen eller leirsikring.

En ting har alle avdelingene til felles og det er at de er del av et system som leverer et dødelig sluttprodukt. Ettersom det norske forsvar ikke har måttet beskytte seg fra invasjonsstyrke på over 70 år og sett i lys av de massive nedskjæringene etter den kalde krigen så er det mildt sagt en smule naivt av trådstarter å snakke om noe bidrag til fedreland som står i noe høyere verdi enn andre bidrag (til økonomien vår f.eks). Jeg er redd det norske forsvar i dag kun er et politisk maktapparat som i realiteten nesten bare bidrar symbolsk til såkalt konfliktsløsning (husk, vi er ikke i krig folkens!). Det norske militæret brukes også nesten (eller kanskje hvert år) som verter, markører og trenere for andre NATO land i vinterkrigføring (enda mer politisk godvilje).

Når alt dette er sagt så er det ikke nødvendigvis sånn at førstegangstjeneste trenger å være helt bortkasta. Igjen kommer dette veldig ann på avdeling og hva du kan tenke deg å drive med, men det er faktisk en del opplevelser som man får helt gratis i forsvaret som andre ville betalt dyre dommer for (overlevelseskurs, nærkampstrening, våpentrening, helikopterløft, saniteteskurs, diverse sertifikater). Du blir faktisk påspandert en militær utdanning hvor målet er at du skal bli best mulig til å drepe eller hjelpe andre å drepe bedre. At mange ikke ser noe verdi i dette er ikke det samme som at det ikke er mulig å få noe (eller mye) ut av militærtjeneste. Det er uansett ikke sånn at alle har en vei etter videregående som de vet de vil gå. Jeg visste ikke hva jeg ville så for meg var det å dra i militæret hverken noe jeg hadde spesielt lyst til eller noe jeg hadde noe i mot.

I etterkant vil jeg trekke frem to ting som det beste med militæret:
1. Jeg fikk tilbake fysikken min, hele videregående hadde gått med til gaming så å bruke kroppen igjen var veldig givende.
2. Jeg møtte en hau med folk som jeg til vanlig aldri ville oppsøkt, men som til min store overraskelse var veldig ålreite (blanda drops fra hele kongeriket!)
Virker for meg som om de som ikke vil inn kommer seg inn uten stress, mens de som faktisk vil ikke får lov.

Det med at forsvaret er et "hierarki" er bare tull. Alle burde vært innom. Du lærer om godt kameratskap til alle, ledere, mørke, hvite, gule. Alle. Du lærer og lyde ordre, noen ganger som er det ganske lurt. Som på jobb, når man ikke veit man skal gjøre, så forteller bare sjefen det til det istedet og da blir det gjort. Den instillinga "jeg tåler ikke å bli trøkka ned i møkka av maktsjuke folk jeg ikke kjenner" er teit. En fin læringsprossess. Forsvaret er sunt og alle burde tatt seg ett år.
Sist endret av Foretningssans; 8. juni 2011 kl. 06:41.
Sitat av hallayoyo Vis innlegg
Her er det virkelig personer som har peiling! Hvorfor, HVORFOR uttaler du deg uten å vite en eneste ting om emnet?
Vis hele sitatet...
Jeg vil påstå at mine hittil to år i Forsvaret har gitt meg litt kunnskap til å kunne uttale meg om emnet. Forsvaret har nemlig ikke stillinger forbeholdt mennesker med fagbrev. De kan ikke forvente at de hvert eneste år skal få inn x antall personer med akkurat det fagbrevet til å fylle den aktuelle stillingen, for det skjer ikke. Slike stillinger hvor det kreves fagbrev må du enten være grenader, eller ha gått befalsskole/FIH/tilsv. Det finnes flere av disse i Forsvaret, men det er etter fgtj.


Ja, det vil være ønskelig å få inn personer med litt fagkompetanse, og de vil nok bli dyttet inn mot sitt kompetanse-område, men slik er det med alle. Det kalles å utnytte sine ressurser, og det er dette som er f.eks. kompanisjefen sitt ansvar. Har du et beist av en maskin som aldri blir sliten, så setter du ikke han til å være ansvarlig for kaffetrakting, for å si det sånn. Han skal ut på patruljer!
Sitat av Foretningssans Vis innlegg
Den instillinga "jeg tåler ikke å bli trøkka ned i møkka av maktsjuke folk jeg ikke kjenner" er teit.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det teit?
Sitat av Rejolo Vis innlegg
Jeg vil påstå at mine hittil to år i Forsvaret har gitt meg litt kunnskap til å kunne uttale meg om emnet. Forsvaret har nemlig ikke stillinger forbeholdt mennesker med fagbrev. De kan ikke forvente at de hvert eneste år skal få inn x antall personer med akkurat det fagbrevet til å fylle den aktuelle stillingen, for det skjer ikke. Slike stillinger hvor det kreves fagbrev må du enten være grenader, eller ha gått befalsskole/FIH/tilsv. Det finnes flere av disse i Forsvaret, men det er etter fgtj.


Ja, det vil være ønskelig å få inn personer med litt fagkompetanse, og de vil nok bli dyttet inn mot sitt kompetanse-område, men slik er det med alle. Det kalles å utnytte sine ressurser, og det er dette som er f.eks. kompanisjefen sitt ansvar. Har du et beist av en maskin som aldri blir sliten, så setter du ikke han til å være ansvarlig for kaffetrakting, for å si det sånn. Han skal ut på patruljer!
Vis hele sitatet...
Og altså ikke nok kunnskap. På rekrutten kunne vi søke oss inn til forskjellige stillinger som bl.a buss/lastebil, ammo assistent, tung kjøretøy ass, kp ass, og jaggu meg var de interresert i noen som hadde fagbrev som mekaniker! Han er nå mekaniker på MB'er og lignende! Og hvordan jeg kan vite dette med 100 % sikkerhet?

Jeg ligger tross alt i senga på Huseby leir, Hans Majestets Kongens Garde!

På tide å legge seg flat?
Jeg må bare kommentere en ting her, at man bruker unnskyldningen at man vil ta opp fag etter VGS for å slippe militæret er den dårligste unnskyldningen jeg har hørt, da man faktisk kan gjøre dette inne til fgt, samt få betalt for det. Vi hadde besøk av de på skolen for noen dager siden så vi fikk høre litt om dette.
Ser forsåvidt fram til å bli kalt inn selv eller ta lærlingetid der.

Virker også som at mange ungdommers syn på forsvaret er tatt rett ut fra CoD og BF, noe som blir helt feil.
Sist endret av Tokoq; 9. juni 2011 kl. 00:55.
Sitat av Eplebit Vis innlegg
Man lærer mye av å bo alene også, helt klart. Men samtidig vil eg ikkje la denne unike muligheten gå ifra meg til å [...] få nye venner for livet, nye erfaringer og tilegne meg nye kunnskaper!
Vis hele sitatet...
Det gjør du på høgskole/fhs/universitet også

Jeg ville ikke inn i forsvaret fordi jeg ville begynne å studere rett etter VGS, følte også at jeg ikke hadde særlig mye å gjøre i Forsvaret fordi jeg har dårlig syn og fordi jeg ikke er noe spesielt glad i å leve tett på mange i flere måneder. Jeg ble fritatt fra tjeneste i fredstid, og det passet meg ganske fint.
Garden teller ikke som militært....
Sitat av hallayoyo Vis innlegg
Og altså ikke nok kunnskap. På rekrutten kunne vi søke oss inn til forskjellige stillinger som bl.a buss/lastebil, ammo assistent, tung kjøretøy ass, kp ass, og jaggu meg var de interresert i noen som hadde fagbrev som mekaniker! Han er nå mekaniker på MB'er og lignende! Og hvordan jeg kan vite dette med 100 % sikkerhet?

Jeg ligger tross alt i senga på Huseby leir, Hans Majestets Kongens Garde!

På tide å legge seg flat?
Vis hele sitatet...
Ja, man kan søke seg inn til forskjellige stillinger. (Og man vil få relevant utdannelse)
Ja, har du fagbrev som mekaniker så vil du med meget høy sannsynlighet bli satt i en mekaniker-stilling.
Nei, Forsvaret har ingen stillinger som baserer seg på at en som går førstegangstjeneste må ha fagbrev xx for å sitte inne med den stillingen.

Eksemplet ditt er et prakt-eksempel på god ressursstyring, her fyller de nemlig en mekaniker-stilling med et individ som har fagbrev som mekaniker, og får både kompetanse innen faget og motivasjon inn på verkstedet! Hadde han ikke hatt fagbrev så ville han fått nødvendig opplæring, og stillingen ville fortsatt bli besatt fordi det ikke er krav om fagbrev.
HELEflaska: jeg hadde satt stor pris om du kunne utdype dine erfaringer både fra Afghanistan og er hjemme For jeg har en viss interesse for militæret og gleder meg faktisk til å gå der, da jeg etter planen min skal bruke et evt flere friår der.
I mitt tilfelle er det vel utdanning som står i veien, først og fremst. Men det er også et spørsmål om politikk. Jeg er forsovet ingen pasifist, men jeg mener at Norge, etter Sovjetunionens fall, ikke lenger trenger verneplikt. Hadde vi hatt en fiendelig supermakt som pustet oss i nakken hade jeg ikke hatt så mye imot militærtjeneste, da det faktisk var en reell sjanse for at det skulle bli krig og at Norge skulle bli invadert. Men i dagens kontekst blir det bare et bortkastet år for min del. De sier at man lærer så mye, men lærer man noe relevant? Det er jo derfor jeg vil studere. Og dette med å møte nye mennesker kan man vel også gjøre på universitetet, for den saks skyld.
Soulshaker
Eplebit's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dead Roach Vis innlegg
Garden teller ikke som militært....
Vis hele sitatet...
..og begrunnelsen for dette er?
Sitat av Rejolo Vis innlegg
Med mindre du skal gå befalsskole eller jobbe som grenader så har ikke et fagbrev en møkk å si.
Vis hele sitatet...
Så fremt man ikke skal i sjøforsvaret.
Ferdig utdannede mekanikere og automatikere er meget ettertraktet der
Sitat av Dead Roach Vis innlegg
Garden teller ikke som militært....
Vis hele sitatet...
Har du kilder på dette?
Han sier det vel fordi gardister får minimalt med soldatutdanning, men er heller kjent for å drive med vasking.
Jeg skal ikke i militæret, begynne på folkehøyskole eller ta meg et friår/jobbeår ettersom jeg vil bare bli ferdig med utdanning, skaffe meg en jobb og bygge opp en karriere.

Uansett har jeg en svak skulder som svekker meg innenfor det mest aktuelle jeg ville bedrevet i militæret.
Jeg gleder meg til jeg skal inn i militæret. Jeg er lei 13 år med skolegang, og når alternativene er å ta et friår, jobbe, reise og militæret, så er militæret helt klart det mest fornuftige for min del.

Jeg har søkt flygeskolen, og skal på opptak 26. juni. Jeg har aldri vært så motivert til noe før og har prioritert trening foran skolearbeid det siste halvåret.

Om jeg ikke kommer inn på flygeskolen skal jeg på vanlig førstegangstjeneste. Der jeg blir stasjonert er det voksenopplæring der jeg har muligheten til å ta opp igjen fag. Det å få betalt mens man tar opp igjen fag man ellers måtte ha lest på alene eller betalt for å bli undervist i, er litt av et tilbud.
Soulshaker
Eplebit's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dead Roach Vis innlegg
Garden teller ikke som militært....
Vis hele sitatet...
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Han sier det vel fordi gardister får minimalt med soldatutdanning, men er heller kjent for å drive med vasking.
Vis hele sitatet...
Vil anbefale at dere prøver å lese dere opp på temaet og komme med konstruktive ting i stedet for påstander som ikkje holder mål.

Sitat fra mil.no:

Tropp 1 og Tropp 2 er geværtropper, og organisert likt. Geværtroppene får bred utdanning i angrep og forsvar helt opp til kompaninivå.
Vis hele sitatet...
Eskortetroppen driver utdanning og trening på eskortering og nærsikring av VIP, i tillegg til at de får vanlig infanteriutdanning.
Vis hele sitatet...
Jegertroppen er kompaniet og bataljonens øyne og ører i felt. Organisert i mindre, uavhengige patruljer driver de observasjon, rekognosering og informasjonssamling, slik at de øvrige troppene kan løse sine oppdrag på best mulig måte.
Vis hele sitatet...
Når det kommer til 3. Gardekompani (drill og musikk) har de sikkert vesentlig mindre kamptrening enn de andre kompaniene. Men likevel får de soldatutdanning.

3. Gardekompani er Gardens mest synlige kompani. Dette er kompaniet som reiser rundt i både inn- og utland og driver norgesreklame i form av musikk og eksersis i verdensklasse. Soldatene i 3. Gardekompani får også grunnleggende soldatutdanning.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Eplebit; 14. juni 2011 kl. 19:50.
Beklager, men det går ikkje å sitere fra mil.no når det gjelder førstegangstjenester..
Mil.no er så full av ting som ikkje henger fast med de reelle forhold, at det er best å utelate det.

Men å si at garden ikkje er militæret er dog helt på trynet.
så og si alle avdelinger får grunnlegende soldatutdannning, og i ettertid følger de respektive avdelingene opp med det som er mest relevant for den avdelingen. For garden er det kansje nøyaktighet og perfeksjonisme som blir vektlagt mest.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Jeg forstår dem som ikke vil inn, slik forsvaret har blitt omstrukturert nå ser vi nok slutten på verneplikten innen kort tid, da den fungerer svært dårlig med så personer innrullert. (Få personer=dårlig beredskap, siden vernepliktige kun er oprative i 3-4mnd, resten brukes på trening)


Det er klart det ikke er populært blandt politikere å pøse penger inn i forsvaret, det vinner ingen stemmer, spesielt ikke når verdensbildet er slik det er idag. Men det verdensbildet kan forandre seg, Norge er et land med store naturressuser som mange land kunne tenkt seg (spesielt i disse økonomiske krise tider).

Så Norge trenger absolutt et forsvar, et forsvar som kan beskytte Norge i lang nok tid til våre allierte kan komme for å hjelpe.
Vi trenger nødvendigvis ikke å ha et stående invasjonsforsvar alà den kalde krigen, men en ting midt imellom er nok klokt.
I det aller minste en økt innrullering i heimevernet slik at den norske befolkning i det minste har et begrep på hvordan man skal føre krig.

Så jeg skjønner godt dem som ikke vil avtjene verneplikten, slik den er nå er den urettferdig og har igrunn lite for seg.
Det er ikke fordi de er redde for førstegangstjenesten. Fordi det er ikke skummelt i norge i det heletatt. Det er bare det at det er at et helt år går til waste... Men så klart, hvis du ikke har noe bedre å gjøre, som feks hvis du ikek jobber eller gå skole og ønsker å føle deg tøff så ja, værsjågod :P
Jeg satt 2 timer med presten og snakket om hvor store problemer jeg hadde med å være bort fra familien. Jeg gikk til presten med intensjonen om å komme meg ut av tjeneste, men hadde ingen konkret plan om hva jeg skulle si (annet enn at jeg ikke hadde tid, jeg ville heller jobbe i enkeltmannsforetaket mitt som var nyoppstartet da). Endte med at vi snakket om masse problemer jeg ikke har (problemer med faren min, problemer med å sove i samme rom som kjæresten min, problemer med å være borte fra familien). Det er forsåvidt bare å innrømme alle problemer presten foreslår
Sitat av trogodr Vis innlegg
Det er ikke fordi de er redde for førstegangstjenesten. Fordi det er ikke skummelt i norge i det heletatt. Det er bare det at det er at et helt år går til waste... Men så klart, hvis du ikke har noe bedre å gjøre, som feks hvis du ikek jobber eller gå skole og ønsker å føle deg tøff så ja, værsjågod :P
Vis hele sitatet...
For meg var det de siste årene på skole som var totalt waste of time.

Førstegangstjenesten min var det mest intense, lærerike og by far det kuleste året så langt.

Men det er ikkje alle som vil ha et intenst, lærerikt og kult år.. Noen vil helst slappe av, og da kan nok militære virke som waste of time i forhold til en jobb der man får betalt, eller en skole der man kommer ett hakk nærmere en jobb der man kan slappe av

Vi er alle forskjellige, noen liker utfordringer og sprenge grenser og slikt, og for dem blir skjelden et år i militæret bortkastet..
men havner man i en kontorstilling som man kunne gjort i det sivile med langt bedre betaling så er det lett å forstå at folk heller vil slippe.

Forøvrig, ikkje prøv å si at "man lærer kansje en del om seg selv og slikt, men det gjør man på folkehøyskole og ved å flytte ut også.."
hahahaheherheeereguuud det kan ikkje sammenlignes i det hele tatt.
Jeg har sykt lyst på førstegangstjeneste i f.eks garden.
Jeg er visst ikke tjenestedyktig fordi jeg har -5 på begge øynene.

Men jeg syntes på en måte det er urettferdig at folk som vil inn ikke kommer inn og de som ikke vil inn klarer det.
For mitt vedkommende er det forsvaret som institusjon.
Det er en dehumaniserende og aggressiv institusjon hvor individet er ikke-eksisterende, og alle er én enhet underlagt ordre. Forsvaret i seg selv har jo en lag forhistorie som en anti-demokratisk enhet.

Jeg er ikke imot krig, og jeg ville forsvart landet mitt. Jeg er derimot imot verneplikt i en slik institusjon som forsvaret er.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av hafnor Vis innlegg
For mitt vedkommende er det forsvaret som institusjon.
Det er en dehumaniserende og aggressiv institusjon hvor individet er ikke-eksisterende, og alle er én enhet underlagt ordre. Forsvaret i seg selv har jo en lag forhistorie som en anti-demokratisk enhet.

Jeg er ikke imot krig, og jeg ville forsvart landet mitt. Jeg er derimot imot verneplikt i en slik institusjon som forsvaret er.
Vis hele sitatet...
Jeg siterer min gamle kompanisjef
"Vi forsvarer demokratiet, vi praktiserer det ikke"
:P
Jeg hadde selv ikke så store tanker om det, det jeg tenkte var liksom at jeg hadde nok har jevligt godt av det og slike ting og at jeg hadde nok klart det. Jeg svare "ja" på om jeg kunne tenke meg selv om jeg kanskje egentlg tenkte nei haha. Uanset så fikk jeg brev om at jeg ikke trengte. Så det var egentlig ganske bra.

Så ser jeg også på saken at jeg ser ikke helt poenget i at jeg skulle vært der, for hadde (selv om det er jevligt lite saneynelig slik jeg ser det) brut ut krig så hadde jeg _aldrig_ kunne fåt meg til å avfyre skud mot andre menesker uanset om det drev å fyre skud mot meg. Og det er vel sikkert mange som tenker, det er slik du tenker nå ja, hadde jeg vært i sitvasjonen hadde jeg sikkert gjort det osv. Det kan godt hende det, men så er jeg jo ikke i den sitvasjonen heller så i min nåværende "status" er det slik jeg føler det.
Leke krig gjorde jeg som barn. Militæret er bortkastet tid og penger!
Virker som om mange uttaler seg uten å i det hele tatt ha forhørt seg om emnet, ikke en gang tenkt på det...
Så klart har ikke alle like stor grad av nasjonalisme i seg, men dette i seg selv burde ikke være grunn nok til at man absolutt ikke vil inn. Om man ikke har planer eller vet hva man vil gjøre resten av livet, er faktisk militæret et utrolig bra alternativ! Om du er litt oppegående og smart kan du også bruke året på å ta opp fag du har gjort det dårlig i. Du kan ta kurs som gjør deg mer relevant ift. fremtidige yrkesvalg, og man kan gå å trene gratis, og bruke året på å komme i usedvanlig god form.
Man får et spennende, lærerikt og ikke minst annerledes år. Ja, man lærer ting om seg selv om man flytter på egenhånd, men det kan ikke sammenlignes med militæret.

Om man allerede har bestemt hva man vil gjøre i livet, valgt en yrkesvei og er kommet igang, kan selvfølgelig førstegangstjenesten sette kjepper i hjulene eller forsinke "livet" med et år. Det har seg også slik at de aller, aller fleste som er inne til førstegangstjeneste faktisk vil være der. Vi hadde en person på hele kompaniet som var der mot sin vilje.

Man lærer å omgås med alle slags folk. Man lærer seg å håndtere folk man kanskje ikke liker på en helt annen måte enn ellers i livet, ettersom man ikke har noen anledning til å unngå dem. Man modnes på mange måter rett og slett, noen fysisk, men de aller fleste også psykisk.

Innlegget virker som en stor glorifisering av forsvaret ser jeg, men det er bare et dårlig forsøk på å få noen mennesker til å tenke igjen, gjerne med et litt annerledes syn.

Det finnes også utrolig mange veier å gå i Forsvaret, noen mer givende og utfordrende enn andre.

Forresten, ser noen nevner ansvar. Selv synes jeg det er fantastisk å være i militæret, mye pga. at jeg har mindre ansvar enn jeg har i det sivile. Man bruker et år nederst på en rangstige, og for min del er det herlig å være tilbake der hvor man kan gjøre som man vil, uten at det får noen spesielle konsekvenser.
- Fordi jeg kan ikke ha respekt for en person som kjefter på meg, og som jeg
ikke kjenner. Respekt er noe som skal være fortjent, ikke gitt uten videre!

- Marsjering er bortkastet tid

- Bør prioritere skytetrening mer


Bare dette jeg kommer på for øyeblikket..
Jeg var på sesjon for drøye 10 år siden, og sa det rett ut. Jeg er ikke interessert i førstegangstjeneste eller siviltjeneste. Jeg er ikke motivert, og vil ikke gjøre noe innsats. Jeg var akkurat ferdig med folkehøyskole. Jeg ville komme ut i arbeidslivet og ga klart uttrykk for det.

En av grunnene til at jeg ikke ville var bl.a. at jeg ikke var noe interessert i fysisk aktivitet på den tiden.(det kom noen år senere) Og det fristet ikke å leve med ville bajaser som tror de er noe. Var og er fortsatt totalt uinteressert i våpen. Var og er fortsatt ganske pysete.

Null stress å slippe, noe de 10 andre på samme sesjon også gjorde. Har ikke angret et sekund, og det har ikke fått noen konsekvenser
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Sitat av Dead Roach Vis innlegg
Garden teller ikke som militært....
Vis hele sitatet...
I motsetning til veldig mange andre bataljoner her til lands har (eller hadde i min tid) Garden enorme bevilninger når det kommer til felttrening. Man får operere med mange forskjellige kjøretøy og mye større våpenarsenal enn de fleste andre får leke seg med. Da jeg var inne hadde det norske forsvaret såvidt begynt å rullere ut Soldat2000-pakken, hvor HMKG var en av de få – sammen med HJK, FSK og GSV – som hadde tilgang til alt det nye utstyret. Vi hadde plenty med feltdøgn på øvelser – deriblant 5 ukers sammenhengende vinterøvelse med HJK og Natostyrker – og alle dager som ikke gikk med til vakttjeneste ble brukt til felttrening i skogen utenfor leiren. Så jeg må ærlig si jeg ikke fatter hva slags belegg du har for å si dette, annet enn ekstrem uvitenhet om hva HMKG faktisk driver med.
Var selv i førstegangstjeneste for 5 år siden, fikk mersmak så da søkte jeg befalsskole. Nå er jeg fenrik av grad og har stilling troppssjef. Førstegangstjenesten var hent vanvittig morsomt, skyting, stridsdriller i skog og mark osvosv.

Jeg ser mange av dere er negative til å avtjene førstegangstjeneste. Nå er det ikke mange prosentene av norsk ungdom som får mulighet til å ha Kongen som arbeidsgiver, så de som får muligheten bør gripe den. Det er en enorm mulighet til å utvikle seg selv, man blir presset i situasjoner du aldri kommer til å komme borti i det sivile liv, du lærer veldig mye om deg selv.

De som bruker "ta opp fag" som en begrunnelse for å ikke gi en innsats for fedrelandet: Det er voksenopplæring ved så og si alle stasjoner/leirer i Norge, det er gratis og du får ta opp hvilket fag som helst. Forsvaret kan også tilby mange forskjellige kurs (også gratis) jaktlisens, vekterkurs, bartenderkurs, båtførerkurs. Ja, you name it.

Som troppsjef ser jeg mange komme inn til førstegangstjenesten med en negativ innstilling. Dette kan være dårlige holdninger, vil ikke forlate hjemstedet sitt, har allerede en jobb (mindre penger dette året) osv. Men jeg kan si dere, når soldatene (de aller fleste) er ferdig å er klar til å dimmitere er de veldig lei seg for å skilles fra sine lagkamerater og romkamerater. Dem sitter igjen med en mye mer positiv opplevelse enn dem trodde ved innrykk og de har skaffet seg venner som varer livet ut. "Takk sjef, dette har vært et latterlig kult år" sier dem.

De som avtjener vår majestet, uansett hvor i Norge, er kremen av norsk ungdom.
Beste 2 årene av mitt liv var i forsvaret.
Jeg ville også inn i militæret og ble innkalt, men grunnet jobb og lånssituasjon kom jeg til å tape minimum 36.000 kr på å dra et år inn i militæret. Da jeg sendte mitt budsjett til de og krav om at de dekket mine utgifter, fikk jeg brev tilbake om at jeg bare kunne holde meg hjemme :-)
Sitat av Sparkieville Vis innlegg
Beste 2 årene av mitt liv var i forsvaret.
Vis hele sitatet...
seriøst? hvor gammel er du nå a?

har du ikke greid å gjøre noe med livet ditt som kan slå militæret?

giftet deg? blitt rik? bygget ditt eget imperium elns?
militæret er liksom the best shit ever som har skjedd deg?
hva gjør du til vanlig om jeg kan spørre?