Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  87 11029
Jeg lurer på en ting. På mitt tastatur (Sidewinder X4) er det en egen knapp til å spille inn makroknapper. Hvis jeg lar den spille inn mens noen taster inn passord, går det da under keylogging? Og hvis ikke, er det da ulovlig?
Trådstarter
Sitat av DarthVidar Vis innlegg
NEKT!
Du sa det til læreren, men det betyr ikke at de har noe bevis. Blir det avhør, nekt som faen. Si at lærern aldri har likt deg og beskyldte deg uten noe grunnlag.

btw: Er du noenlunde fornuftig bør man kanskje ikke følge disse rådene. Men er du 100% sikker på at de ikke har fast bevis, så nekt
Vis hele sitatet...
Jeg har snakket med hele ledelsen på skolen, snakket med foreldre og hele pakka, så tror det dummeste jeg kan gjøre på politistasjonen er å nekte!

Er det muligheter for å få forelegg for det jeg har gjort? (Om jeg sier alt slik det var, og som lærerne/rektor vet)
Når dem mener de skal anmelde deg, sier du at de er veldig truende i mot deg nå og du kan gå til sakmål hvis dem går til akjson
Trådstarter
Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Når dem mener de skal anmelde deg, sier du at de er veldig truende i mot deg nå og du kan gå til sakmål hvis dem går til akjson
Vis hele sitatet...
Hehehehehe, det værste er at jeg har drøyt bra grunnlag for å gjøre det også.

Men vet ikke helt om jeg orker å lage masse styr ut av det, kanskje det vil få enda mer konsekvenser.
På skolen min var det en som srjal passordet til en lærer og ga folk rasistiske anmerkninger han ga også alle vennene sine seksere i alle fag. Skolen fant det ut veldig enkelt, anmeldte forholdet. Saken endte med en bot på 3000 og ikke noe prikk på rullebladet. Og han ble siktet for id tyveri og dokument forfalskning. Du kan bare siktes for id tyveri etter som du bare gikk inn på brukeren, hadde du ikke gått inn på brukeren til læreren hadde du ikke gjort noe ulovlig.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
"Elever endret eget vitnemål Passordet til lærern din som har kommet på avveie?
Sitat av mariofrans Vis innlegg
Oppførsel og atferdskrakter fra VG1 vil ikke stå der. Det er bare siste termin i VG3 som vil stå.

Politiet vil vel ikke kunne gjøre noe annet enn å gi meg en prikk for det? Og denne prikken vil vel forsvinne etterhvert, eller hvordan fungerer dette?
Vis hele sitatet...
Som jeg har skjønt det vil aldri et rulleblad bli slettet, dem vil alltid ha det inne selv om det er en liten forbrytelse.
Trådstarter
Sitat av echuz Vis innlegg
"Elever endret eget vitnemål Passordet til lærern din som har kommet på avveie?
Vis hele sitatet...
Nope, passordet har ikke kommet på avveie Bare jeg som vet hva det er (var)
Saken er blitt politianmeldt, og jeg har fått utvisning i 3 dager + nedsatt oppførselskarakter. Har ikke hørt noe fra politiet enda, selv om kopi av politianmeldelsen var datert 20. mai. Pleier det å ta lang tid før politiet kontakter?
Sist endret av mariofrans; 1. juni 2011 kl. 21:45.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Sitat av mariofrans Vis innlegg
Saken er blitt politianmeldt, og jeg har fått utvisning i 3 dager + nedsatt oppførselskarakter. Har ikke hørt noe fra politiet enda, selv om kopi av politianmeldelsen var datert 20. mai. Pleier det å ta lang tid før politiet kontakter?
Vis hele sitatet...
Det kan ta rimelig lang tid ja. Har du uflaks kan det ta måneder.
Skjønner ikke hvorfor de skal bry seg med en liten fillesak som det her engang.. Satser på at de har så mye å gjøre at de bare henlegger saken.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
For å oppdatere litt hva som har skjedd siden sist:

Da har jeg for et par uker siden vært i avhør med politiet. Jeg sa akkurat det som hadde skjedd og ikke noe mer eller mindre. Tenkte det var det smarteste, å ikke lage en stor sak ut av dette som kanskje ville fått enda større konsekvenser. Saken skulle tydeligvis sendes videre til en jurist, og jeg ville mest sannsynlig få en bot for dette. Den andre personen som også var med på dette skulle også bli avhørt et par dager etter meg, men på grunn av bomben i Oslo ble avhøret hans utsatt , og han har enda ikke vært i avhør.

Blir spennende å se hva som skjer videre! Hvor stor bot ville vært realistisk tror dere?
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Wops, syntes litt synd på deg. Det skulle vært fult mulig og komme seg unna dette uten bot eller noen ting fra politiet. Men gjort er gjort, hold oss oppdatert!

Nå har ikke jeg noen erfaring fra avhør etc, men tror det er viktig at du sier ifra at du ikke viste hva det innebar og skaffe passordet.
Jeg hadde på forhånd skrevet et dokument over hva jeg hadde gjort til skolen, som politiet hadde fått via skolen. Så under politiavhøret som var på telefon leste hun som avhørte meg opp det jeg hadde skrevet. Om noen har veldig lyst til å lese hele historien, kontakt meg på PM så kan jeg sende over en kopi
Sist endret av mariofrans; 10. august 2011 kl. 17:42.
For å oppdatere og spørre litt: Fikk høre at jeg mest sannsynlig ville få påtaleunnlatelse. Har søkt litt på nettet, men finner ikke helt ut av konsekvensene ved dette. Det er tydeligvis mange forskjellige typer påtaleunnlatelser osv. Hovedspørsmålet er egentlig om det vil bli noen problemer med å reise til USA neste sommer?
Happy Buddha
Vet at dette er litt offtopic, men jeg tror noen skoler overreagerer VELDIG.
Jeg og noen kompiser skulle bli politiannmeldt for å ha helt en bøtte med "vann" (Egentlig Cola, Vann og iste.) over læreren.
Ingen andre enn oss visste at det var noe annet enn vann i bøtta, men rektor og skolesjefen var fast bestemt på å politiannmelde oss.

De ombestemte seg da vi tok på oss all skylden, la oss helt flate og brukte tid på fritiden til å kjøpe blomster til "offeret" vårt og si unnskyld..
Hvordan fant de egentlig ut at det var deg om du ikke brukte passordet til noe? Hvordan kunne de vite at du brukte en keylogger? Litt sent nå, men du burde ha slettet keyloggeren og heller sagt at du "gjettet" passordet.. de fleste har jo superenkle passord uansett
- Skjønner meg aldri på "Læreren mistenkte meg ut av ingenting" når ingenting har blitt forandret.

Du kan bli nektet tilgang til skolepcer ut året + et par dagers utvisning, stort mer enn det vil ikke skje. Ledelsen er veldig glad i å bruke politiet som en trussel.

Om du har forandret noe eller ikke spiller ingen rolle, du har stjålet passordet thats it, du har bare ikke gjort mere skade.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av mariofrans Vis innlegg
Da ble det nedsettelse i atferdskarakter, utvisning og politianmeldelse da. Godt jeg går VG1 slik at det ikke vil vises på vitnemålet . Hva kommer politiet til å gjøre nå? Ledelsen på skolen har sagt at saken er oppklart, så det er jo ikke så mye mer å gjøre?
Vis hele sitatet...
Det som kan skje, er at politiet beslaglegger digitalt utstyr du eier, for å sikre tekniske bevis, og utarbeide en tiltale, hvis de bestemmer seg for å trekke deg for retten. Sannsynligvis får du en betinget fengselstraff, konfliktråd eller lignende. Betinget fengselsstraff er en prøveperiode, hvor du ikke kommer i fengsel, dersom du ikke gjør noe ulovlig innenfor en viss periode. En form for samtaleordning kan være aktuelt, og mange andre forskjellige puter, de syr under armene dine, så du ikke skal bli en "slem kriminell". Ta alt med fatning, oppfør deg høflig, og si alt så tydelig du kan.

Du vil også bli kalt inn til et avhør, med verge. Hvis du vil kan du ha med en advokat, for egen regning. Sørg for at alt betjenten skriver ned, stemmer med hva du står inne for. IKKE la deg kue, stå på dine ord, det er tross alt disse du signerer på, og danner bevisgrunnlaget videre.
Dette her tror jeg faktisk du ikke kan bekymre deg for.. Jeg har hatt det helt for jævlig med den satans skolepc-en min de siste 3 årene. Jeg har lastet ned alt mulig slags programmer på den helt siden jeg fikk den. og det vet både gamle vgs skolen min og den nåværende. Jeg har selv fortalt om det. Jeg har selv prøvd å på en eller annen måte ikke bare hacke lærerens pc, men også elevene i klassen min når jeg gikk i 1 vgs. og jeg gjorde det til og med, men det fungerte ikke helt. og noen i klassen tysta på meg osv.. slik fikk læreren vite om dette.
Jeg fikk ikke kjeft en gang. Jeg ble innkalt til samtale en gang.

Men forstår at du lyktes med din oppgave, men jeg tror at de i hovedsak mente å skremme deg ettersom du VET du ikke har endret på noe. Så verste fall får du nedsatt orden og atferd og kanskje anmerkning. og verste verste fall bot. Dette mener jeg utifra at du ikke gjorde noe spesielt alvorlig osv...

Men her er en link du kanskje burde lese mer på å se om du kjenner igjen deg selv der, dette er tross alt lovbrudd..
For å oppklare litt her så er det slik at at førstepost ikke inneholder alt av informasjon om denne saken. Jeg har selv skrevet en tilståelse til skolen, som senere er blitt sendt til politiet, hvor alt er med. Er usikker på om jeg skal legge ut denne tilståelsen åpenlyst på et forum.
Sist endret av mariofrans; 5. september 2011 kl. 00:30.
Nå vil alle vite hva passordet var.. ?
Sikkert - 123456, admin, eller noe sånt.

Ps. Glemte og skrive "Passord"
Fikk brev fra konfliktrådet idag. Skal i megling med lærer/skole tydeligvis. Noen som har noen gode tips?
Sitat av mariofrans Vis innlegg
Fikk brev fra konfliktrådet idag. Skal i megling med lærer/skole tydeligvis. Noen som har noen gode tips?
Vis hele sitatet...
Jatt med dem, be om unnskyldning, vær generelt medgjørlig og snill.
Sist endret av Bombasa; 9. september 2011 kl. 18:10.
Din historie henger ikke på greip i forhold til hva du har gjort..

Hvorfor fikk læreren din en mistanke om at du kunne dette passordet? Du må jo ha skrytt av det til andre eller noe da?
Sitat av Khs Vis innlegg
hvilke av det havet av keyloggere er uten virus..

sorry, veit det er skipt for deg. men fant ut noe jeg kan teste på venner :P skal holde meg unne lærere.. allmen kjent det jeg trenger uansett (ungdomskolen vetu)
Vis hele sitatet...
er bare å mekke en sjæl, relativt enkelt om en bare skall ha en lokal keylogger. :> tryggere er det å.
Hehe, dette var litt morsom lesing, spesielt siden jeg har vært gjennom en tilnærmet identisk situasjon selv.
Kan fortelle deg min historie:
Det hele startet med at en kompis av meg viste meg et utrolig stilig program, Ophcrack. Det er et program du brenner ut på en CD, og som puttes i datamaskinen under oppstart. Vi måtte først endre boot-kilde i BIOS til CD-rommet, slik at CD-plata med programmet ble bootet. Dette er et program som kun fungerte på WinXP (ikke for å ødelegge noen drømmer), noe som var standard for noen år siden når jeg gikk andreåret på videregående. Dette programmet var sykt spennende, for det går inn i systemfilene på maskinen, og finner en fil som inneholder Admin-passordet til den aktuelle maskinen, bare i super-kryptert form. Derettet begynner dekrypteringen, som kan ta mellom 5-25 minutter, avhengig av hvor langt passordet er.

Dette ble selvfølgelig først prøvd på min maskin, vi var to stk ilag som drev med dette. Dagen etter tok vi med oss plata på skolen, for å prøve på en av maskinene på datarommet. Det tok ikke lang tid før vi klarte å klemme ut admin-passordet fra maskinen, men vi hadde ingen anelse hvilket eventyr som nettopp hadde startet! For dette passordet var utrolig nok et FELLES passord til ALT som har med IKT på skolen å gjøre. Vi kunne feks taste inn gatewayen i Explorer, for så å logge inn på switchene, og få full oversikt over alle ruterne, switchene, overvåkningskameraer, hastighet på nettet osv. Jeg kunne feks gi meg selv, eller andre utvalgte maskiner internett under en prøve hvor vi kunne bruke datamaskin.

Denne makten eskalerte naturligvis til at vi begynte å logge oss inn på servere som skolen hadde stående i kjelleren, FULL av konfidensielle filer, bl.a backup av private maskiner til elever og ansatte som hadde hatt krasj på maskinen. Jeg var så lur at jeg la inn et program som heter LogMeIn, noe som lar meg fjernstyre maskinen fra hvor jeg vil. Jeg kunne sitte hjemme å surfe gjennom filene og ikke minst bildene fra de private filene. Gud dette var spennende!
Drev også bestemt sabotasje av switchene på lærerfløyene på skolen, ved å fjernstyrt slå av en og en switch, vet det høres helt sykt ut, men dette tok etterhvert helt av!

La etterhvert inn LogMeIn på nesten hver og en av lærermaskinene på klasserommene, for så å slå på drithøy søppelmusikk midt i timene
På en maskin gikk jeg litt lenger, og la inn en forhåndskonfigurert cmd-fil i oppstartsmappa, slik at med det samme maskinen ble slått på, ble den tvunget av igjen. Herregud for en drittunge jeg var!

Dette ble selvfølgelig oppdaget av IKT-gutta på skola, jeg hadde lagt igjen digitale fotspor hos switchene jeg hadde slått av i lærerfløyene. GUD som jeg angret på den ene gangen jeg gikk inn med min egen maskin.
Ble innkallet til ekstraordinært møte med skolens ledelse, foreldrene og ikke minst fylkesmannen. Her var det snakk om utvisning fra hele fylkeskommunen, noe som ville resultert i flytting, og ny skole. Herregud den tiden her var grusom, fikk ikke sove på nettene, og de ansatte på skolen så stygt på meg, og jeg var garantert samtaleemne på hele skolen. Bortsett fra hos en kar, nemlig skolens leder innenfor IKT, som kjenner meg godt. Han la inn mange gode ord, og at jeg er en generelt nysgjerrig kar når det kommer til IT, og at jeg aldri hadde intensjoner om å kødde til ting, bare snoke litt. Tror han la inn mange gode aksjer, for saken endte med én uke utvisning fra skolen, bunnkrakter i orden og oppførsel, men IKKE politianmeldelse. Fikk også beholde skoleplassen min, så på tredjeåret var orden og oppførselskarakteren på plass igjen. Heldigvis. Om dere lurer på hvordan det gikk med kompisen min, så fikk han ingen straff. Tok alt på min egen kappe. Han var kanskje med å finne passordet på den første maskinen, men mye/alt av det andre var mine påfunn, så syntes rett og slett ikke han fortjente like mye straff. Sa derfor at jeg handlet alene.

Fikk meg en skikkelig lærepenge av dette, og ble fortalt av flere at dette kunne fått veldig alvorlige konsekvenser!
Ser at du har fått innkalling til konfliktrådet, det må vel være det beste som kunne skjedd deg? Konfliktrådet er vel et organ som arbeider utenom politiet, noe som gjør at rullebladet ditt er reddet, om jeg ikke tar helt feil.
Har selv vært i konfliktrådet, men ikke som anklaget, men anklager, og da hadde de anklagede en mulighet til å unngå tyveri på rullebladet mot at de gjorde meg "fornøyd". I mitt tilfelle resulterte det i at jeg fikk erstaning og en liten sum for tort og svie, og jeg aksepterte. Jeg kunne også valgt og ikke akseptert, noe som ville resultert i at politiet tok over saken, og de respektive anklagede endte opp med tyveri på rullebladet.

Vet dette ble fryktelig langt, men ville bare dele min historie, håper du giddet å lese gjennom den
n0gga
Sist endret av n0ggaftw; 9. september 2011 kl. 19:32.
Haha, moro gjort TS Hadde gjort akkurat det samme om jeg hadde hatt peiling paa keylogging.

Husker en eller annen fra VGS som sendte tulletips til VG og skrev "Det skal bli blodbad paa XXX skole i lopet av de neste 24 timer" (husker ikke hvilken by dette var i, men i Norge). Dette resulterte i full evakuering av skolen, beredskapstroppen i politiet, bombe team og en hel haug med andre ressurser slo full alarm. Dette var kort tid etter en annen kjent skolemassakre, saa det ble sett alvorlig paa.

Politiet brutke et par hundre tusen kroner paa dette pluss skolen ble stengt en del dager.
Straff: Naffin.

Poenget mitt er at det er i utgangspunktet en uskyldig spok som er lite gjennomtengt, men eskalerer til de grader om man ser "worst case" paa det. Moromeldingen's intensjon var ikke aa sprenge skolen, og din intensjon var ikke aa mobbe fregnete Hans i klassen fordi han gaar til psykolog for at folk i klassen hadde sagt han har liten tiss.

Du er 16 aar, kjeder deg paa skolen og finner paa rampestreker. Akkuratt som alle andre. Du kan sove godt i natt, om et par dager er alt dette over!
Sist endret av Arigo; 9. september 2011 kl. 20:36.
Sitat av mariofrans Vis innlegg
For å oppdatere og spørre litt: Fikk høre at jeg mest sannsynlig ville få påtaleunnlatelse. Har søkt litt på nettet, men finner ikke helt ut av konsekvensene ved dette. Det er tydeligvis mange forskjellige typer påtaleunnlatelser osv. Hovedspørsmålet er egentlig om det vil bli noen problemer med å reise til USA neste sommer?
Vis hele sitatet...
Nei en påtaleunnlatelse er vel mer som en advarsel om at hvis du føkker opp mer så føkker vi opp deg "vi som politiet" . Så driter du i å keylogge lærern din flere ganger så skal nok det gå bra.
Sitat av mariofrans Vis innlegg
Hei!

Hva er det smarteste for meg å gjøre nå? Er det nok grunnlag for å politianmelde meg på grunn av at jeg bare har "stjålet" passordet hennes og ikke gjort noe inne på brukeren? Hva vil isåfall snuten gjøre med denne saken? Prikk på rulleblad?

- Mariofrans
Vis hele sitatet...
prøv å tenke først neste gangen du beslutter deg å fortelle om noe som helst "ulovlig" du hadde gjørt. håp på Guden, han hater skoler og politiet, kanskje han vil hjelpe.

it's not a crime if you don't get caught (c) jimmy foetus
Som jeg har skrevet flere ganger nå så inneholder ikke førstepost alt.

Her er HELE historien som jeg har levert til skolen, og som senere er blitt levert til politiet, og nå sikkert konfliktrådet:

Redegjørelse for tyveri av passord:

Torsdag:
Det startet med at jeg lastet ned program på PC’en som heter “Jitbit Macro Recorder”. Dette programmet lagrer alle tastetrykk og bevegelser som blir utført på pc’en. Jeg hadde lyst til å finne passordet til læreren min. Dette var ikke for å endre på ting, men jeg så på det mer som en utfordring som hadde vært morsomt å gjennomføre. Deretter sa jeg til min naturfagslærer at fronter ikke fungerte, og lurte på om hun kunne logge på, bare for å sjekke om hun kom inn på Fronter. Hun kom inn på fronter og logget ut igjen. Når hun hadde gått stoppet jeg bare recorderen og leste av hvilke knapper hun hadde trykket på. Da hadde jeg funnet passordet til fronteren hennes. Siden jeg nå hadde funnet passordet, og sagt at jeg hadde funnet det til (Venn1? og Venn2, husker ikke helt) ble det litt oppstyr. Jeg logget inn med brukernavn og passord, og logget deretter ut igjen uten å gjøre noen endringer. Om intensjonen hadde vært å endre på ting, kunne jeg gjort dette, men det gjorde jeg altså ikke fordi dette ikke var intensjonen. Deretter hadde læreren fått mistanke om at vi hadde gjort noe, og deretter snakket med noen andre på skolen. (IKT-ansvarlig, rektor elns.) Deretter hadde læreren skiftet passord, og “oppdraget” ble mislykket. Jeg merket at læreren hadde skiftet passord fordi jeg prøvde å logge inn litt senere, fordi jeg hadde på følelsen at læreren hadde merket dette, og skiftet passord.

Fredag:
Siden jeg skjønte at læreren hadde fått mistanke, hadde jeg ikke så veldig lyst til å fortsette å prøve å finne passord. Men siden “oppdraget” var mislykket og vi hadde en mattelærer på fredagen ville Venn1 prøve å finne passordet til mattelæreren. Venn1 fikk låne min skolepc (siden der var programmet allerede innstalert) og deretter brukte han samme metode som meg, bortsett fra at mattelæreren ikke var like lett å lure som naturfagslæreren, eller så var det det at mattelæreren hadde hørt fra (IKT-ansvarlig, rektor elns.) om folk som skulle finne passord med hjelp av denne metoden. Venn1 fikk derfor ikke gjennomført han heller.

Mandag:
På mandag greide jeg å ta med pcen til Venn3 istedenfor min egen til tysk timen. Venn3 trodde derfor noe var feil med sin, siden hun ikke fant filene sine. Deretter leverte hun PC’en min til IKT-ansvarlig før jeg fikk sagt ifra at vi hadde forvekslet PC’er. Rett før jeg skulle hente Pc’en hos IKT-ansvarlig skulle jeg, sammen med Venn2 forklare at vi hadde fått bytta om PC’ene til Venn3. Da sa Venn2 at det var viktig at jeg fikk tilbake PC’en fordi jeg hadde program som tar opp passord på pcen. Akkurat i dette øyeblikket kommer naturfagslæreren fra ingensteds, og sannsynligvis hørte dette. Jeg tror dette er en grunn til at jeg er blitt enda mer mistenkt for denne saken. Jeg gikk til IKT-ansvarlig og fortalte at vi hadde fått bytta om PC’ene våre og deretter fikk jeg PC’en min. Det IKT-ansvarlig la merke til var at registreringsnummeret hadde falt av, og deretter skrev han på nummer. Jeg hadde så matte-time og plutselig kommer han inn døra og sier at han må ha PC’en fordi han glemte å registrere den. Jeg spurte han når jeg fikk den tilbake, og han svarte at jeg fikk den tilbake i slutten av timen. Jeg skjønner med en gang at det han sier ikke er sant, siden han nettop registrerte pcen min når jeg var inne hos han. Jeg VET at han skal gå igjennom PC’en etter programmer jeg har lastet ned for å finne passord. Han tar PC’en og går ned på kontoret sitt. I pausen ringer jeg på kontoret hans og lurer på hvor lenge det er til han er ferdig med å registrere PC’en. Han sier at jeg får den i slutten av mattetimen. Etter mattetimen er ferdig ringer jeg på igjen, og spør om jeg kan få den nå. Jeg kunne ikke få den nå heller, fordi PC’en plutselig hadde fått en harddiskfeil som gjorde at det kom opp masse bokstaver når han skulle logge seg inn. Jeg sier at jeg kan en del om pc, og en harddiskfeil kan komme helt av seg selv, men at det skulle skje akkurat nå når pcen fungerte i mattetimen trodde jeg ikke på. Jeg spurte om jeg kunne se, men fikk ikke lov. Så med en gang at han løy til meg. Kroppsspråket viste det helt klart. IKT-ansvarlig sa jeg kunne få pcen min om en halvtime. Jeg ventet en halvtime, og så skulle jeg bli med han for å møte rektor, lærere og andre folk på skolen. Så snakket jeg med de, og innrømte og ba om unnskyldning for det jeg hadde gjort. Sa ikke mer enn det de spurte meg om, men følte ikke det var nødvendig å komme med masse greier.

Onsdag:
De samlet inn alle i klassen sine pcer for sjekk. Snakket med Venn2 og Venn3


Jeg innser nå at jeg har ødelagt tillit til lærere, og har stjålet informasjon som jeg ikke visste var så sensitiv som jeg trodde. “Forskningsprosjektet/utfordringen” hadde ikke dette som intenjon i det hele tatt, og jeg innser nå hvor dum jeg har vært. Jeg hadde null anelse om at noe slikt kunne skape så mye oppstyr og trøbbel.

Sitat av n0ggaftw Vis innlegg
Hehe, dette var litt morsom lesing, spesielt siden jeg har vært gjennom en tilnærmet identisk situasjon selv.
Kan fortelle deg min historie:
Det hele startet med at en kompis av meg viste meg et utrolig stilig program, Ophcrack. Det er et program du brenner ut på en CD, og som puttes i datamaskinen under oppstart. Vi måtte først endre boot-kilde i BIOS til CD-rommet, slik at CD-plata med programmet ble bootet. Dette er et program som kun fungerte på WinXP (ikke for å ødelegge noen drømmer), noe som var standard for noen år siden når jeg gikk andreåret på videregående. Dette programmet var sykt spennende, for det går inn i systemfilene på maskinen, og finner en fil som inneholder Admin-passordet til den aktuelle maskinen, bare i super-kryptert form. Derettet begynner dekrypteringen, som kan ta mellom 5-25 minutter, avhengig av hvor langt passordet er.

Dette ble selvfølgelig først prøvd på min maskin, vi var to stk ilag som drev med dette. Dagen etter tok vi med oss plata på skolen, for å prøve på en av maskinene på datarommet. Det tok ikke lang tid før vi klarte å klemme ut admin-passordet fra maskinen, men vi hadde ingen anelse hvilket eventyr som nettopp hadde startet! For dette passordet var utrolig nok et FELLES passord til ALT som har med IKT på skolen å gjøre. Vi kunne feks taste inn gatewayen i Explorer, for så å logge inn på switchene, og få full oversikt over alle ruterne, switchene, overvåkningskameraer, hastighet på nettet osv. Jeg kunne feks gi meg selv, eller andre utvalgte maskiner internett under en prøve hvor vi kunne bruke datamaskin.

Denne makten eskalerte naturligvis til at vi begynte å logge oss inn på servere som skolen hadde stående i kjelleren, FULL av konfidensielle filer, bl.a backup av private maskiner til elever og ansatte som hadde hatt krasj på maskinen. Jeg var så lur at jeg la inn et program som heter LogMeIn, noe som lar meg fjernstyre maskinen fra hvor jeg vil. Jeg kunne sitte hjemme å surfe gjennom filene og ikke minst bildene fra de private filene. Gud dette var spennende!
Drev også bestemt sabotasje av switchene på lærerfløyene på skolen, ved å fjernstyrt slå av en og en switch, vet det høres helt sykt ut, men dette tok etterhvert helt av!

La etterhvert inn LogMeIn på nesten hver og en av lærermaskinene på klasserommene, for så å slå på drithøy søppelmusikk midt i timene
På en maskin gikk jeg litt lenger, og la inn en forhåndskonfigurert cmd-fil i oppstartsmappa, slik at med det samme maskinen ble slått på, ble den tvunget av igjen. Herregud for en drittunge jeg var!

Dette ble selvfølgelig oppdaget av IKT-gutta på skola, jeg hadde lagt igjen digitale fotspor hos switchene jeg hadde slått av i lærerfløyene. GUD som jeg angret på den ene gangen jeg gikk inn med min egen maskin.
Ble innkallet til ekstraordinært møte med skolens ledelse, foreldrene og ikke minst fylkesmannen. Her var det snakk om utvisning fra hele fylkeskommunen, noe som ville resultert i flytting, og ny skole. Herregud den tiden her var grusom, fikk ikke sove på nettene, og de ansatte på skolen så stygt på meg, og jeg var garantert samtaleemne på hele skolen. Bortsett fra hos en kar, nemlig skolens leder innenfor IKT, som kjenner meg godt. Han la inn mange gode ord, og at jeg er en generelt nysgjerrig kar når det kommer til IT, og at jeg aldri hadde intensjoner om å kødde til ting, bare snoke litt. Tror han la inn mange gode aksjer, for saken endte med én uke utvisning fra skolen, bunnkrakter i orden og oppførsel, men IKKE politianmeldelse. Fikk også beholde skoleplassen min, så på tredjeåret var orden og oppførselskarakteren på plass igjen. Heldigvis. Om dere lurer på hvordan det gikk med kompisen min, så fikk han ingen straff. Tok alt på min egen kappe. Han var kanskje med å finne passordet på den første maskinen, men mye/alt av det andre var mine påfunn, så syntes rett og slett ikke han fortjente like mye straff. Sa derfor at jeg handlet alene.

Fikk meg en skikkelig lærepenge av dette, og ble fortalt av flere at dette kunne fått veldig alvorlige konsekvenser!
Ser at du har fått innkalling til konfliktrådet, det må vel være det beste som kunne skjedd deg? Konfliktrådet er vel et organ som arbeider utenom politiet, noe som gjør at rullebladet ditt er reddet, om jeg ikke tar helt feil.
Har selv vært i konfliktrådet, men ikke som anklaget, men anklager, og da hadde de anklagede en mulighet til å unngå tyveri på rullebladet mot at de gjorde meg "fornøyd". I mitt tilfelle resulterte det i at jeg fikk erstaning og en liten sum for tort og svie, og jeg aksepterte. Jeg kunne også valgt og ikke akseptert, noe som ville resultert i at politiet tok over saken, og de respektive anklagede endte opp med tyveri på rullebladet.

Vet dette ble fryktelig langt, men ville bare dele min historie, håper du giddet å lese gjennom den
n0gga
Vis hele sitatet...
For en syk historie! Heldigvis gikk det ikke like langt for meg. Det at du ikke ble politianmeldt må jo ha vært et under! Konfliktrådet er det beste som kunne skjedd ja. MEN jeg skjønner egentlig ikke poenget med å sende saken videre til konfliktrådet, da det ikke er noen konflikt. Hva skal vi forhandle om? Synes bare det å bli politianmeldt har skapt så mye stress for meg at det er nok straff. Og selv om saken blir sendt over til konfliktrådet betyr det ikke at det holder seg helt unna rullebladet. Det vil stå at denne saken er blitt sendt til konfliktrådet, og får en slags påtaleunnlatelse. Saken vil stå på den uttømmende politiattesten i 2 år, før den blir slettet (om jeg ikke begår nye straffbare handlinger).
Ser ut til at politianmeldelsen har fått akkurat den effekten som skolen ville den skulle ha, nettopp at du skulle bli stressa, redd og litt forvirret. Kommer du til å gjøre noe sånt igjen? I don't think so!
Så det er en råtten måte å gjøre det på, men for all del, det funker, politet er ikke noe man vil rote seg borti.

Nå vet ikke jeg hvem som kommer til å representere skolen din i konfliktrådet, antageligvis rektor(?). Men i møtet her er det også en megler, som er helt nøytral, som skal hjelpe til med å finne en felles løsning slik at begge kan være fornøyd. Det kan være at skolen rett og slett vil ha en muntlig og formell beklagelse for hele hendelsen. Det kan være nok til at dere blir enige. Klarer ikke helt å se at det skal kunne være snakk om noen erstatning i denne saken.

Du har med andre ord sjekket at dette kommer på rullebladet?
2 år er vel ikke så gærnt, tror det hadde stått i 5 om politiet hadde gått hele veien med dette, er ikke helt sikker.

Og som du sier, JA, det er et under at ikke jeg ble politianmeldt. Ikke godt å si hva som kunne skjedd da
Sitat av Arigo Vis innlegg
Haha, moro gjort TS Hadde gjort akkurat det samme om jeg hadde hatt peiling paa keylogging.

Husker en eller annen fra VGS som sendte tulletips til VG og skrev "Det skal bli blodbad paa XXX skole i lopet av de neste 24 timer" (husker ikke hvilken by dette var i, men i Norge). Dette resulterte i full evakuering av skolen, beredskapstroppen i politiet, bombe team og en hel haug med andre ressurser slo full alarm. Dette var kort tid etter en annen kjent skolemassakre, saa det ble sett alvorlig paa.

Politiet brutke et par hundre tusen kroner paa dette pluss skolen ble stengt en del dager.
Straff: Naffin.

Poenget mitt er at det er i utgangspunktet en uskyldig spok som er lite gjennomtengt, men eskalerer til de grader om man ser "worst case" paa det. Moromeldingen's intensjon var ikke aa sprenge skolen, og din intensjon var ikke aa mobbe fregnete Hans i klassen fordi han gaar til psykolog for at folk i klassen hadde sagt han har liten tiss.

Du er 16 aar, kjeder deg paa skolen og finner paa rampestreker. Akkuratt som alle andre. Du kan sove godt i natt, om et par dager er alt dette over!
Vis hele sitatet...
Tror du snakker om Glemmen VGS i Fredrikstad. Det var no sånn bombtrussel 1. April for noen år siden. Var bare aprilsnarr. Mange elever som ble drit redde og begynte å grine. Husker ikke straffen han som gjorde, men var veldig alvorlig.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Du har i hvertfall brent deg litt nå. Litt synd du ikke har lært deg folkeskikk, evnt. hvis du hadde hatt folkeskikk hadde noe skurret i samvittigheten din når du hacker lærerens passord. [...]
Vis hele sitatet...
Dette er ikke å hack'e lærerens passord men å ta notater fra timen :P

Selv synes jeg at det er deres egen feil når de gir eleven muligheten til å laste ned programmer på PC'en. De venter jo bare på at noe skal skje, og når de i tillegg skal straffe noen for å ha gjort det, så er de bare stygg i hodet.

Høres ut som en kjedelig skule, har du normal undervisning igjen?
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Dette er ikke å hack'e lærerens passord men å ta notater fra timen :P

Selv synes jeg at det er deres egen feil når de gir eleven muligheten til å laste ned programmer på PC'en. De venter jo bare på at noe skal skje, og når de i tillegg skal straffe noen for å ha gjort det, så er de bare stygg i hodet.

Høres ut som en kjedelig skule, har du normal undervisning igjen?
Vis hele sitatet...
Har normal undervisning nå ja. Og jeg som trodde konfliktrådet var et sted for konflikter og ikke ferdig løste saker...
stoofn93

var snakk om at han maatte betale 100.000 kr for bruken av ressurser, men han fikk aldri noen straff
Uheldig at slikt kan bli tatt så seriøst. Mariofrans.

Dersom du hadde skrevet ett lite program til dette selv, kunne du nok lettere unngått trøbbel da dette ville være vanskeligere å oppdage.

Får håpe politiet velger å henlegge saken - slik de gjorde når jeg nylig ble frastjålet lommebok på offentlig buss.. Har ikke engang HØRT noe