Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2706
Hei og hå!

Er nybegynner når det kommer til pris av deler for bil og forsikring også videre, så jeg spør her.

På vei til skolen i dag tidlig, så jeg at noen hadde rygget på bilen min slik at en del plastikk ble knust, samt. en stor del av skiltet ble rimelig bøyd. Ser ut som at et tilhengerfeste har gått rett inn i fronten. Selvfølgelig lå det ikke igjen noe lapp eller lignende.

Bilen min er forholdsvis gammel, og godt kjørt. Det er en Golf cab '94 mod, kjørt ~276k (trass i dette er den i god stand).

Det jeg lurer på er hvordan det med forsikring osv. ville fungert. Måtte jeg betalt selv? Er det verdt det i det hele tatt i så fall? Bilen har en estimert verdi på ca 25 000 kr. Bilde av skaden: http://imgur.com/a/MgNLl#0
Shit blitt truffet av Jens du også? Det er det vanlig å ikke finne kontaktinfo
På forsikringen din, så har du en egenandel. Det er denne som bestemmer hvor mye du selv må betale ved skade på bil.

Så ta kontakt med ditt forsikringsselskap, og snakk med de.

Sitat av ompapa Vis innlegg
Shit blitt truffet av Jens du også? Det er det vanlig å ikke finne kontaktinfo
Vis hele sitatet...

Når jeg ser på skaden, så er dette noe du i utgangspunktet fint kan fikse selv.

Ny fanger til bilen får du tak i ganske billig på nettet. Så bestill og bytt selv.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
På forsikringen din, så har du en egenandel. Det er denne som bestemmer hvor mye du selv må betale ved skade på bil.

Så ta kontakt med ditt forsikringsselskap, og snakk med de.
Vis hele sitatet...
Det er langt ifra kun egenandelen som bestemmer det. På sikt er det bonustapet som virkelig spiller inn.

Har du kasko på denne bilen da TS? Hvis ikke blir det jo vanskelig å få noe dekket på forsikringa. Tenker dog uansett at det blir billigere å fikse dette selv.
Sist endret av legalize_it; 4. januar 2013 kl. 16:40.
Kjøp ny (brukt) plast hos høggern, og sett skiltet i skrustikka. Burde hjelpe endel. Du kan ringe forsikringsselskapet å høre hva de kan gjøre, men blir sikkert billigere og lettere å fikse det selv.
Hva er vits med full kasko på en bil til 25k?
Sitat av mo3 Vis innlegg
Hva er vits med full kasko på en bil til 25k?
Vis hele sitatet...
Spørs jo helt hva forsikringen koster det.

Full kasko inkluderer gjerne både leiebil og hotell, om bilen får problemer. Noe som er VELDIG kjekt, hvis man enten er på langtur, eller må ha bilen på verksted i en uke.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
På forsikringen din, så har du en egenandel. Det er denne som bestemmer hvor mye du selv må betale ved skade på bil.

Så ta kontakt med ditt forsikringsselskap, og snakk med de.




Når jeg ser på skaden, så er dette noe du i utgangspunktet fint kan fikse selv.

Ny fanger til bilen får du tak i ganske billig på nettet. Så bestill og bytt selv.
Vis hele sitatet...
Om det bare er plasten så vet jeg at du kan plastsveise evt. gjøre noe som menge mener er feil men som fikser utseende. Bare støp over med glassfiber. Puss slett og hjemmelakker med sprayboks. skiltet kan du rette ut med hammer eller reise til biltilsynet og be om nytt skilt. Tror det koster ca 300 kr om jeg husker korrekt.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Om det bare er plasten så vet jeg at du kan plastsveise evt. gjøre noe som menge mener er feil men som fikser utseende. Bare støp over med glassfiber. Puss slett og hjemmelakker med sprayboks.
Vis hele sitatet...
Plastsveising blir sjeldent bra og for en nybegynner holder det tvilsomt lenge.
Samt både utstyr og tidsbruk tilsvarer prisen på en ny skjerm.

Glassfiber er fint nok det, men samme gjelder der. Utstyr og tidsbruk tilsvarer pris på ny skjerm.
Letteste er nok å kjøpe fanger selv og montere denne.

Skal ikke være problematisk på en 3'er golf, er bare å løsne skruene, dra ut fangeren og montere den nye igjen.

Om prisen ikke har gått opp på skilter tror jeg du må betale rundt 150.- for ett nytt skilt på biltilsynet.
Skal se om jeg finner en tut som tar for seg det å bytte fangeren
Det er samme fanger som på vanlig golf. Bare den lille leppa under som er forskjellig. Men den er det bare og dra av og flytte over på den nye. De fleste høggere har flust med deler til 3golf
Tfan's Avatar
Trådstarter
Tenker jeg ser inn på det med å bytte fanger selv. Har et par kompiser som kan en del om bil og, så får høre om de har noe å bidra med!

Har for øvrig del-kasko, mye pga. evt. steinsprut på rutene og slikt.

Egentlig vurderer jeg å bare teipe over med svart ductape og kjøpe nytt skilt. Spørs hvor pent det ville blitt, men!

Takker for alle svar
Plastskjerm får du billig til hugger som mange sier, byttet ut selv døren på min bil, da fant jeg en med samme farge. Han som krasjet betalte da 1500,- for døren så byttet vi selv. Tipper du kommer unna med tusenlappen på skjermen. De gamle skiltene er uansett ubrukelige, så bestill deg et nytt plastskilt til biltilsynet ettersom det koster nesten ingenting

Sett litt til Hedmark bilsenter, og ser ut som om støtfanger foran havner på mellom 1000-1600,- så det er ikke veldig dyrt Du får det uansett ikke på forsikringen da du har delkasko. Eneste måten du har kunnet fått dette på forsikringen er hvis den forbanna idioten som krasjet inni deg hadde lagt igjen en lappe eller gitt en beskjed til deg, for da hadde h*n måtte tatt det via sin forsikring. Men slik er det når idioter ikke har respekt når de er ute og kjører, synd at det måtte skje med deg.
Finner kanskje det du trenger her
http://www.partsandretards.no/search/Golf+3
Har handlet litt der selv fornøyd med varene
Sitat av Underlaid atom Vis innlegg
Finner kanskje det du trenger her
http://www.partsandretards.no/search/Golf+3
Har handlet litt der selv fornøyd med varene
Vis hele sitatet...
Part & >Retards< ?
Anerkjent side faktisk. Handlet der selv.
Norsk Bildelsenter på lierskogen er også bra og billig.
Men vil fortsatt anbefale høgger.

Eventuelt hvis du har vurdert styling er det greit og kjøpe det nå.
Helt kurant å skifte selv. Sjekk finndel.no, dette er en oversikt over hva de fleste bilopphuggere har på lager. Ser at høggern i Næroset har flere på lager. Tror jeg har liggende to selv for 400,- pr. stk, hvis du ikke holder til langt unna Øyer/Lillehammer.
Tfan's Avatar
Trådstarter
@plassen - Bor i Hamar, så Lillehammer/Øyer er ikke noe problem i så fall. Har ikke særlig god råd til å gjøre noe med det akkurat nå, så jeg får evt. kontakte deg ved et senere tidspunkt om det blir aktuelt.
Sist endret av Tfan; 5. januar 2013 kl. 01:36.