Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 38543
Hallo, trenger blårens/isopropanol alkohol for å renser bonger, grindere osv.

Har vært på Statoil og sjekket, der har de kun batterivann og rødsprit. Noen som vet hvor jeg kan skaffe dette uten å dra altfor langt?

Takk for svar
HøyRisiko Psykopat
Sitat av Huleboeren Vis innlegg
Hallo, trenger blårens/isopropanol alkohol for å renser bonger, grindere osv.

Har vært på Statoil og sjekket, der har de kun batterivann og rødsprit. Noen som vet hvor jeg kan skaffe dette uten å dra altfor langt?

Takk for svar
Vis hele sitatet...
tru coop bygg har det i alle butikker, har i hvertfall her
På bensinstasjoner selger de ofte kondensfjerner for drivstoff, dette er somregel isopropanol.
Thorshow bilrekvisita
Kondensfjerner er ikke det samme som isopropanol btw.

Isoprop er blå på farge. Sjekk biltema, jula cs og slike.
Isopropanol får du kjøpt på apoteket, det brukes også til sårrens.
Sitat av TDSzevz Vis innlegg
Isopropanol får du kjøpt på apoteket, det brukes også til sårrens.
Vis hele sitatet...
Det har jeg aldri hørt om - isopropanol pleier å selges på bensinstasjoner.
Og det er ikke vanlig å selge motorolje og legemidler. Tror du blander sammen.

Er nok bare det at noen typer sårrens kan inneholde isopropanol.
Sitat av Huleboeren Vis innlegg
Hallo, trenger blårens/isopropanol alkohol for å renser bonger, grindere osv.

Har vært på Statoil og sjekket, der har de kun batterivann og rødsprit. Noen som vet hvor jeg kan skaffe dette uten å dra altfor langt?

Takk for svar
Vis hele sitatet...
En bensinstasjon uten vindusspylervæske? Det høres usannsynlig ut. Er du sikker? Spurte du?

Ellers har stort sett matvarebutikkene det i strøket mitt i alle fall. Noen har bare ferdigutblanda (jeg vet ikke hvor sterk du trenger).

Rødsprit funker også som fjell til det meste av spritrengjøring (med mindre det er en veldig god grunn til at du trenger akkurat isopropanol)
Sitat av random67489 Vis innlegg
Det har jeg aldri hørt om - isopropanol pleier å selges på bensinstasjoner.
Og det er ikke vanlig å selge motorolje og legemidler. Tror du blander sammen.

Er nok bare det at noen typer sårrens kan inneholde isopropanol.
Vis hele sitatet...
Isopropanol = alkohol.

Alkohol blir brukt til så mangt, å fjerne fett av en bil er en ting, å rense et sår en annen.

Du får isopropanol på apoteket, forøvrig en mye renere og sterkere variant enn den du kan finne på bensinstasjoner.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av random67489 Vis innlegg
Kondensfjerner er ikke det samme som isopropanol btw.
Vis hele sitatet...
All kondensfjerner jeg har sett på bensinstasjoner er iallefall isopropanol.

Sitat av random67489 Vis innlegg
Isoprop er blå på farge.
Vis hele sitatet...
Hvis den er farga blå, ja. Men det kan jo variere.

Blårens finnes iallefall på Coop Obs.
Sist endret av BomberMan; 28. desember 2012 kl. 19:22.
Biltema er vel et åpenbart alternativ?
Sitat av BomberMan Vis innlegg
All kondensfjerner jeg har sett på bensinstasjoner er iallefall isopropanol.


Vis hele sitatet...

All isopropanol kan brukes som kondensfjerner - men ikke all kondensfjerner er isopropanol.
Alle frisørsalonger har dette, hvis du går til en litt liten, lokal salong og skrur på sjarmen får du sansynligvis kjøpe en flaske eller to gjennom den
Sitat av Emip Vis innlegg
Alle frisørsalonger har dette, hvis du går til en litt liten, lokal salong og skrur på sjarmen får du sansynligvis kjøpe en flaske eller to gjennom den
Vis hele sitatet...
Med standard 150% firsør pris, neitakk
Sist endret av wtf1337; 29. desember 2012 kl. 02:19.
Vi har det på bilxtra der jeg jobber, og jeg vet de pleier å ha det på byggmakker.
Sitat av wtf1337 Vis innlegg
Med standard 150% firsør pris, neitakk
Vis hele sitatet...
Kommer da helt an på hvor du spør Men er det siste utvei, og du virkelig trenger det, så tar du vel det du får... Hvis ikke var det vel ikke så viktig
▼ ... noen uker senere ... ▼
En liten update, kjøpte blåsprit med 70% alkohol på jernia for rundt 150 kr, veldig dyrt iforhold til statene der du får 98 % til noen par dollar.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Bumper denne tråden siden jeg lurer på det samme.

Kjøpte denne for rensing av diverse glassprodukter. Er det trygt? Står bare 2-Propanol, men ingen %.
▼ ... flere år senere ... ▼
Anonym bruker
"Varsom Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvor får man den reneste isopropanolen nå om dagen?
Antibak. inneholder isopropanol, riktig nok i gel form. Men når jeg renser pipa tilsetter jeg gelen, og litt salt i pipa og da går det fort over i lett flytende form.
Sitat av Zarni Vis innlegg
Antibak. inneholder isopropanol, riktig nok i gel form. Men når jeg renser pipa tilsetter jeg gelen, og litt salt i pipa og da går det fort over i lett flytende form.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke riktig. Sjekk databladet til antibac (vanlig håndrens).
Som vi ser: Antibac inneholder omlag 85%etanol og bare noen få prosent isopropanol. Bortsett fra at det er temmelig fritt for mikrober kan ikke løsninga tilnærmelsesvis betraktes som ren isopropanol etter noen saklig definisjon. At den renser bongen din betviles ikke, men du ville antakelig oppnådd mye av det samme enten du brukte rødsprit, blåsprit, hjemmebrent eller antibac. Alkoholer løser smuss og drit, enkelt og greit.

Den vanlige blårensen du får kjøpt overalt inneholder 99.9% eller mer isopropanol. Igjen datablad. Det finnes forskjellige fabrikater, men det er same same. Den er selvsagt tilsatt blåfarge og slikt, men i den store sammenhengen utgjør disse sporstoffene ingenting - med mindre du driver meed analytisk kjemi og trenger en referanseløsning for hplc'en din eller noe, selvsagt - men da går man bare og henter ei flaske med det man trenger på lageret i stedenfor å spørre anonymt på freakforum.